Miksi työttömät kokevat huonona asiana sen, että pitää etsiä neljää työtä kuukaudessa?
Olen itsekin nyt hetkellisesti työtön, kun irtisanouduin vanhasta työstä. Haen kuitenkin jopa enemmän kuin neljää työtä, jotta löytäisin uuden työn.
Kommentit (93)
Samalla paikkakunnalla joku laittaa aina samoille firmoille. Samalla naamalla. Mitä luulet että yritykset tykkäävät vuosikymmenien kirjeahdistelusta. Aletaanko siitä hakijasta puhua. Vai kaikki Helsinkiin töihin, ei kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on silloin huono asia, jos ei löydy koulutusta vastaavaa työtä ja tietää hakevansa paikkoihin, mihin ei tule koskaan pääsemään. Jos koulutus on esim. sihteeri, niin ei sitä rakennustyömaalla tai lähihoitajaksi pääse, vaikka hakisi.
Tämä on totta. Itse valmistuin juuri sosiaalialalle ja tältä alalta onkin ehkä helppoa etsiä neljää työpaikkaa kuukaudessa. Kaikilla aloilla ei ole kuitenkaan sama tilanne.
Minä valmistuin ekasta tutkinnosta 90-luvulla sosiaaliohjaajan pätevyyteen ja tein alalla töitäkin ihan vuosikausia. Siitä huolimatta vuoden 2015 lakiuudistuksen perusteella tutkintoni ei enää kelpaa sosiaalialan hommiin, joita siis aikoinaan pätevänä tein. Eli uudistus keskittyi ilmeisesti nuorempaan sukupolveen ja unohti vanhemmat ja kokeneemmat mutta edelleen keski-ikäiset työntekijät (jos he työttömäksi joutuvat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resurssien tuhlausta hakea paikkoja, joihin ei ole sopiva. Olen itse työssä ja katsellut jo pari vuotta epäsäännöllisen säännöllisesti uutta työtä, mutta eipä niitä sopivia paikkoja vaan ole. Enemmän ihmettelen, mikä sairaus saa ihmisen piinaamaan työttömiä, eivät ole terveitä kaltaisesi ihmiset. Aika harva on työtön omasta tahdostaan vaan menisi riemusta kiljuen töihin, jos löytyisi normaali työ, jolla elää. Nythän avoimet työpaikat ovat lähinnä sellaisia, joiden tuloilla ei elä ja aiheuttaa vain ongelmia ottaa sellainen vastaan, koska tukien saanti viivästyy ja seuraavaksi mietitäänkin sitten millä vuokra ja muut laskut maksetaan ajoissa. Yhteiskunta tässä mätä on eivätkä työttömät.
Niin, olet työtön koska elät mielummin tuilla. Olet täsmälleen se sosialistinen ongelma mitä yritetään kitkeäkin. Mene töihin, minulla on omia menoja tarpeeksi ilman että
Voi luoja näitä jotka ei ymmärrä lukemaansa. Tuo ihminen jolle vastasit kertoo ITSE OLEVANSA TÖISSÄ. Kannattaisiko lukea kommentti johon aikoo vastata ajatuksella, ettei tule tänne paasaamaan ja tekemään itsestään pelleä. Opettele sinä lukemaan niin, että ymmärrät mitä luet, ns luetunymmärtäminen.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on silloin huono asia, jos ei löydy koulutusta vastaavaa työtä ja tietää hakevansa paikkoihin, mihin ei tule koskaan pääsemään. Jos koulutus on esim. sihteeri, niin ei sitä rakennustyömaalla tai lähihoitajaksi pääse, vaikka hakisi.
Tämä on totta. Itse valmistuin juuri sosiaalialalle ja tältä alalta onkin ehkä helppoa etsiä neljää työpaikkaa kuukaudessa. Kaikilla aloilla ei ole kuitenkaan sama tilanne.
Minä valmistuin ekasta tutkinnosta 90-luvulla sosiaaliohjaajan pätevyyteen ja tein alalla töitäkin ihan vuosikausia. Siitä huolimatta vuoden 2015 lakiuudistuksen perusteella tutkintoni ei enää kelpaa sosiaalialan hommiin, joita siis aikoinaan pätevänä tein. Eli uudistus keskittyi ilmeisesti nuorempaan sukupolveen ja unohti vanhemmat ja kokeneemmat mutta edelleen keski-ikäiset työntekijät (j
Unohtui mainita että tästä huolimatta TE-toimisto "kannusti" ja suorastaan edellytti näille aloille hakemaan, vaikka ilman Valviran vuoden 2015 lakimuutoksen jälkeen vaatimaa AMK-sosiaalialan koulutusta et voi niihin töihin päästä (oma koulutukseni on yliopistosta). Uudistus näköjään oletti että ennen tuota valmistuneet ovat jo ikäänsä nähden kuolleita tai eläkkeellä ja vain AMK kelpaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä olet väittämäsi repäissyt? Luuletko sä reppana että työttömät on joku yhtenäinen joukko joka tekee ja ajattelee kaikki samalla tavalla? Itsekin olen työtön ja todellakin haen useampaa kuin neljää paikkaa kuukaudessa. Mutta kun mulla on ikää päälle 50v niin en pääse edes haastatteluihin. Tai tulihan tuossa kokeiltua reilut puoli vuotta vuokratyöntekijänä oloa. Surkealla palkalla koiranvirka. Työtö loppui kun kysyntä heikkeni. Tällä hetkellä on niin huono tilanne etteivät ota ees listoille.
Jos tekee työnsä huonosti niin yht äkkiä keikkaa ei enää ookaan. Se että et edes listoille pääse, kertoo susta kaiken olennaisen.
Oletpa sinä tietämätön. Älä yleistä mutuilujasi.
Satun olemaan työpaikassa, jossa käytetään vuokratyöntekijöitä. Ja kyllä se nyt vaan menee niin, että jos hommat sujuu, niin töitä tarjotaan. Jos ei, niin mystisesti ei vaan enää ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet olevasi ainoa työtön joka hakee enemmän? Jos luulet muutaman keskustelupalstojen trollin edustavan kaikkia työttömiä, et ole kovin älykäs.
Eikä määrä korvaa laatua. Lisäksi tämän pakkohaun vuoksi olen hakenut joihinkin firmoihin yli kymmenen kertaa, ja voin sanoa ettei hakemuksia enään oteta todesta. Eli pakkohaku on kääntynyt itseään vastaan, ja jotkut hakijat pudotetaan automaattisesti pois vaikka olisivat juuri hattuun työhön paras vaihtoehto.
Tämä tästä on se seuraus, mutta nämä päättäjät eivät näytä tajuavan mitään.
Aina ei löydy 4 paikkaa mihin hakea. Haettavien paikkojen pitää olla sellaisia mihin on realistiset mahdollisuudet päästä. Osa-aikatyössä pitää hakea onneksi vain yhtä kokoaikaista työpaikkaa 3kk aikana
Se on karu tosiasia että valtaosa firmoista kun käyvät läpi hakemuksia niin työttömien hakemukset karsitaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resurssien tuhlausta hakea paikkoja, joihin ei ole sopiva. Olen itse työssä ja katsellut jo pari vuotta epäsäännöllisen säännöllisesti uutta työtä, mutta eipä niitä sopivia paikkoja vaan ole. Enemmän ihmettelen, mikä sairaus saa ihmisen piinaamaan työttömiä, eivät ole terveitä kaltaisesi ihmiset. Aika harva on työtön omasta tahdostaan vaan menisi riemusta kiljuen töihin, jos löytyisi normaali työ, jolla elää. Nythän avoimet työpaikat ovat lähinnä sellaisia, joiden tuloilla ei elä ja aiheuttaa vain ongelmia ottaa sellainen vastaan, koska tukien saanti viivästyy ja seuraavaksi mietitäänkin sitten millä vuokra ja muut laskut maksetaan ajoissa. Yhteiskunta tässä mätä on eivätkä työttömät.
Niin, olet työtön koska elät mielummin tuilla. Olet täsmälleen se sosialistinen ongelma mitä yritetään kitkeäkin. Mene töihin, minulla on omia menoja tarpeeksi ilman että
Satonen, ole hyvä ja opettele ensin lukemaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että yhteenkään työhön ei niin vain mennä? Työpaikkaa pitää eka hakea ja jos työnantaja palkkaa niin vasta sen jälkeen voi mennä töihin.
Ei vaan jaksais ja viittis, ois kivempi kun joku tulis ovelta kysymään tuunko töihin.
Eikö virkailija myös ihmettelisi jos joku tuntematon ihminen ilmoittaa hänelle että on hänen (virkailijan) kuntovalmentaja, ihan yhtäkkiä. Tai että virkailijan pitää tehdä konkkaushyppyjä 4 kertaa kuussa paperia hypistellen. Sama asia. Aikuiset ihmiset.
Pidän älyttömänä lähinnä sitä, että joku todella joutuu seulomaan niitä helmiä työhaluttomien hakemusten joukosta. Pitäisin kotikunnalle tehtyjä taksvärkkipäiviä hyödyllisempinä kuin neljää turhaa hakemusta.
Noku ei putkareille nyt oo hommia... Menin sitten lähihoitajaksi opiskelemaan. Niille on aina töitä
Vierailija kirjoitti:
Pidän älyttömänä lähinnä sitä, että joku todella joutuu seulomaan niitä helmiä työhaluttomien hakemusten joukosta. Pitäisin kotikunnalle tehtyjä taksvärkkipäiviä hyödyllisempinä kuin neljää turhaa hakemusta.
siksi sosiaalitukia heikennetään niin työhaluttomia on vähemmän kun ilman rahaa on ikävä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ymmärrän, että työhakemusten tekeminen on raskasta ja jos on voimavarat vähissä, niin ei varmasti jaksaisi vielä täytellä työhakemuksia. Mutta täyttelee hakemuksia omien voimavarojen mukaisesti.
Tsemppiä kaikille työnhakuun!
Voimavarat riittää palstoilla ulisemiseen mutta ei viikottain lomakkeen täyttämiseen. Vitsit miten rankkaa. Tarttis varmaan lisää viinarahaa että jaksaa.
Noiden kahden asian yksi suuri ero on anonymiteetti. Vuodessa kertyy 48 pakkohakemusta/henkilö. Kaltaistesi osoittama leimaaminen ja halveksunta on ylimääräinen henkinen taakka jo valmiiksi vaikeassa elämäntilanteessa. Ymmärrän pointtisi, koska sinusta työttömillä ei ole oikein edes ihmisarvoa. Voisitko sinä ymmärtää sen tuosta pakkohaku-asiasta sen puolen, että se "leima" leviää puolen yhteisön tietoisuuteen noiden hakemusten kautta. Se, että randomitkin tietää statuksesi, ja se joukko kasvaa koko ajan. Ja juuri niissä työyhteisöissä, joihin yrität hakeutua. Piirit on kuitenkin monilla aloilla melko pienet. Ja ihmiset ahdasmielisiä ja alttiita paaria-ajatteluun. Noihinhan ei mitään vaitiolovelvollisuussitoumuksia kuulu. Siinä leviää terveystietojakin, joshakija on laittanut hakemukseen jonkin terveydellisen seikan, joka mahdollisesti tulisi vaikuttamaan työntekoonsa rajaavasti. Näitä on, koska "oikeusvaltiossamme" roikutetaan sairaslomakorvauksen loputtua sairaita työttöminä työnhakijoina, ja niin roikotetaan työkyvyttömiäkin, koska eläkeyhtiöt tekee tulostavoitteellisesti asiakasvihamielisiä päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siksi sosiaalitukia heikennetään niin työhaluttomia on vähemmän kun ilman rahaa on ikävä olla.
Aivan fantsua... 60-kymppinen entinen koneistaja Reijo hakeutuu nyt aivan varmasti jalkahoitajaksi tai puhelinmyyjäksi. Tähän kohtaan ne hitaat aplodit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääkö se sosiaalitukien leikkaaminen työpaikkoja ja työnantajien halua palkata työttömiä?
Miksi luulet olevasi ainoa työtön joka hakee enemmän? Jos luulet muutaman keskustelupalstojen trollin edustavan kaikkia työttömiä, et ole kovin älykäs.