Miksi työttömät kokevat huonona asiana sen, että pitää etsiä neljää työtä kuukaudessa?
Olen itsekin nyt hetkellisesti työtön, kun irtisanouduin vanhasta työstä. Haen kuitenkin jopa enemmän kuin neljää työtä, jotta löytäisin uuden työn.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Se, että kyykytetään ja pakotetaan ja suhtaudutaan kaikkiin työttömiin oletusarvoisesti työnvälttelijöinä, vaikka 99% haluaa tehdä töitä ja se loppu 1% on luultavasti mt-ongelmaisia eikä kuuluisi työkkärin listalle vaan sairauspäivärahalle/kuntoutustuelle. Ei luoteta siihen, että ihmiset ihan itse haluavat ja osaavat hakea niitä töitä. Esim. tuttuni haki paljon enemmän kuin tuo 4 paikkaa kuukaudessa, ja silti hänellä meni lähes 4 vuotta ennen kuin sai työpaikan. Ja juuri tuo, että mitä tahansa pakotetaan hakemaan, vaikka ei olisi pätevä/muuten sopiva. Suomessa pitäisi olla vastikkeeton sosiaaliturva eli perustulo, joka kannustaisi vastaanottamaan myös lyhyempiä/osapäiväisiä työpätkiä, joita nykypäivänä on jo suuri osa työstä. Sosiaaliturvajärjestelmän pitää mukautua nykyisen työelämän tarpeisiin. Entinen 300 e suojaosa oli hyvä käytäntö, mutta nyt ei työtä kannata enää tehdä, ellei satu saamaan kokopäiväistä työtä. Per
Se yksi ainut prosenttiko niitä mt-ongelmaisia on sattunut juuri tänne? Tuntuu, että kaikki täällä vaan alapeukuttaa, jos töiden tekemisestä tulee kyse.
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään ole ikinä ymmärtänyt tuota ininää. Hain työttömänä kaikenlaisiin paikkoihin. Myös määräaikaisiin ja ihan kaupan kassalle ja siivoojaksi, vaikka olen maisteri. Varmaan ainakin 10 hakemusta lähti päivässä, enemmän ja vähemmän tosissaan ajatuksella: Parempi se kaupan kassalla työskentely on kuin työttömyys. Sekä sen työnhakemisen että oman mielen kannalta.
Pääsin lopulta parin kk työttömyyden jälkeen mäkkäriin kääntämään pihvejä. Jatkoin työnhakua ja lopulta sain oman alan töitä valtiolta käytyäni ensin parissa muussa haastattelussa, joissa jäin varasijalle. Kaikissa paikoissa tuo pätkä mäkkärissä noteerattiin haastattelussa positiivisena merkkinä.
Nyt haluaisin haastavampia tehtäviä ja haen taas kaikenlaisia tehtäviä omalta alalta. Ei lähde kymmentä hakemusta päivässä, mutta vähintään sen verran kuukaudessa.
Mikähän se sinun alasi on? Kaupan kassa?😆🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä olet väittämäsi repäissyt? Luuletko sä reppana että työttömät on joku yhtenäinen joukko joka tekee ja ajattelee kaikki samalla tavalla? Itsekin olen työtön ja todellakin haen useampaa kuin neljää paikkaa kuukaudessa. Mutta kun mulla on ikää päälle 50v niin en pääse edes haastatteluihin. Tai tulihan tuossa kokeiltua reilut puoli vuotta vuokratyöntekijänä oloa. Surkealla palkalla koiranvirka. Työtö loppui kun kysyntä heikkeni. Tällä hetkellä on niin huono tilanne etteivät ota ees listoille.
Jos tekee työnsä huonosti niin yht äkkiä keikkaa ei enää ookaan. Se että et edes listoille pääse, kertoo susta kaiken olennaisen.
Oletpa sinä tietämätön. Älä yleistä mutuilujasi.
Miksi joku itseään kunnioittava ihminen tarvitsisi lastentarhatädin sanomaan mitä pitää kulloinkin tehdä ja miten olla. Eikö aikuisia kunnioiteta aikuisina, ei kohdella lapsina tai lampaina. Se periaate. Joillakin on rajoituksia millä aloilla voi olla tai voiko ollenkaan. Eri tilanteita kaikilla. Myös eri koulutustausta ja erilaiset tavoitteet elämässä.
Mä laitoin työttömänä jotain 10 hakemusta viikossa ja lisäksi avoimia hakemuksia.
T:sosionomi
Minun työni on niin harvinaista että tuskin työllistyn enää. Siksi minun täytyy hakea vain yhtä paikkaa/kk eläkeikään asti.
Rahvas saa töitä hakemuksissa, asiantuntija suhteilla.
Suomen virallinen "vittuilupalsta" 🤔
koska se perustuu pakkoon ja siihen lisätty rangaistuksen uhka.
se on väärin.
uskon/ajattelen/olen kuullut, että moni työtön on hakenut ennen uudistusta enemmänkin työpaikkoja, mutta nyt sitten ahdistus rangaistuksen uhalla tehtävästä hausta ahdistaa niin paljon etteivät jaksa enää hakea kuin neljää.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin työttömänä jotain 10 hakemusta viikossa ja lisäksi avoimia hakemuksia.
T:sosionomi
Amisakka.
Olen virallisesti työtön. Olen kuitenkin 0-sopparilla töissä, nytkin olen töissä yhdeksättä päivää putkeen. Pitääkö minun silti hakea 4 paikkaa kuukaudessa? Kyllä, kyllä pitää.
Olen FM hyvin spesifiltä alalta, johon valmistuu Suomessa porukkaa vain joka 4. vuosi.
Onneksi sivuaineiden kanssa opintokokonaisuus on niin laaja, että voin tehdä lähes mitä tahansa työtä mihin liittyy ihmisten toiminta millään tavalla. Mutta naura pois. Sulla ei taida olla sitä kaupan kassankaan koulutusta saati työtä 😘
Vierailija kirjoitti:
En koe huonona asiana. Haen useampaankin paikkaan eikä se tuota minulle tuskaa. Naurettavaa vain tuollainen kyttääminen mutta se lienee kuuluu asiaan tässä maassa eikä tosiaankaan haittaa kun kuittaamiseen menee pari minuuttia.
Sitä kyttäämistä on pakko harrastaa kun iso osa ei muuten vain tee. Tämän näkee töissäkin. Kellokortti on oltava, koska ilman sitä osaa ei juuri työpaikalla näe.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä olet väittämäsi repäissyt? Luuletko sä reppana että työttömät on joku yhtenäinen joukko joka tekee ja ajattelee kaikki samalla tavalla? Itsekin olen työtön ja todellakin haen useampaa kuin neljää paikkaa kuukaudessa. Mutta kun mulla on ikää päälle 50v niin en pääse edes haastatteluihin. Tai tulihan tuossa kokeiltua reilut puoli vuotta vuokratyöntekijänä oloa. Surkealla palkalla koiranvirka. Työtö loppui kun kysyntä heikkeni. Tällä hetkellä on niin huono tilanne etteivät ota ees listoille.
Yli 60 vasta hankalassa tilanteessa onkin, tuskin edes työnantajat edes lukevat hakemusta. Tämä tuntuu tämän ikäisten kyykyttämiseltä ja aikuisten ihmisten kiusaamiselta. Vaikka sata hakemusta kk laittaa, niin ei edes vaivauduta edes vastaamaan.
Av:n naisten ammatit ovat tunnetusti sote-alalla, lastenhoidossa ja yritysten talousosaston töissä. Helppo noihin on hakea.
Onhan täällä montakin ketjua joissa on ammatteja kyselty ja nuo korostuvat.
Miks niin monet näkee tuon jonkunlaisena ongelmana, kun ei niitä työpaikkoja tarvitse oikeasti hakea? Työkkärillä ei ole edes teoreettisia resursseja harkitakkaan tarkistelevansa onko töitä oikeasti haettu vai ei joten senkun kuittaa vaan että laitto avoimen hakemuksen ja nappaa jonkun random mestan siihen et mihin haki.
Neljä nöyryytystä kuussa todennäköisemmin...
Ja jos siihen pakotetaan (vaikkei ole mitään edellytyksiä työllistyä), on kyseessä käytännössä rikokseen verrattava toiminta
Vierailija kirjoitti:
Jos on pitkään työttömänä, niin kyllä se neljä hakemusta/kuukausi on paljon vaadittu sen vuoksi, että kun ei niitä edes vähänkään sopivia avoimia työpaikkoja loputtomiin ole (ellei satu olemaan sairaanhoitaja tai lähihoitaja). Kaikilla ei ole realistista mahdollisuuttaa muuttaa työn perässä jonnekin kauas, joten niiden haettavien työpaikkojenkin tulisi olla kohtuullisen matkan päässä.
Ja tämä loputon hakemusrumba on raskasta myös työnantajille, kun jokainen hakemus ainakin periaatteessa pitää lukea läpi ja siihen vastata.
Nykyään on suorastaan harvinaista, jos joku työnantaja vastaa! Tuskin kaikkia hakemuksia luetaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen FM hyvin spesifiltä alalta, johon valmistuu Suomessa porukkaa vain joka 4. vuosi.
Onneksi sivuaineiden kanssa opintokokonaisuus on niin laaja, että voin tehdä lähes mitä tahansa työtä mihin liittyy ihmisten toiminta millään tavalla. Mutta naura pois. Sulla ei taida olla sitä kaupan kassankaan koulutusta saati työtä 😘
Joo ihan varmaan mäkkärin rasvapaistajan työ katsotaan eduksi kun haet kirjastotädin paikkoja😆🤣
En koe huonona asiana. Haen useampaankin paikkaan eikä se tuota minulle tuskaa. Naurettavaa vain tuollainen kyttääminen mutta se lienee kuuluu asiaan tässä maassa eikä tosiaankaan haittaa kun kuittaamiseen menee pari minuuttia.