Kysymys kilteille miehillle.
Täällä koko ajan valitetaan, että naisille ei kelpaa kiltit miehet. Kertokaa kiltit miehet nyt sitten, miten se teidän kiltteytenne ilmenee käytännössä. Mitä erityisen kilttejä asioita teette, mitä muut miehet eivät tee? Minkälaista elämä teidän kanssanne ylipäätään olisi? Minkälaisia asioita tekisitte naisen kanssa arjessa ja lomalla? Miten ottaisitte hänet huomioon ja miten tukisitte häntä henkisesti elämässä?
Kommentit (117)
Kaksi vanhempaa veljeäni ovat kilttimiehiä sanan varsinaisessa merkityksessä. Toinen ennakoi jo etukäteen ettei tule riitaa vaimonsa kanssa mistään asiasta, vaimo on mielipiteissään voimakastahtoinen. Ei auta vaikka on RUK:n käynyt ja on akateeminen työ, vaimo ei ole edes ylioppilas. Toisella veljellä on saamaton vaimo, ei osaa tehdä ruokaa tai siivota ja on jotain MT-ongelmia. Ruoka tulee pöytään ja astiat pestään, kaikki hoidetaan veljeni toimesta
Itse tykkään ryypätä ja bailata ja naisista pidän vain seksiseuran vuoksi, en ikimaailmassa mene mihinkään pitempiaikaiseen suhteeseen. Olin nuorempana nössö ja kukaan nainen ei ollut minusta kiinnostunut. Koulutukseni ja asemani vuoksi olenkin yhtäkkiä nykyään haluttava mies, joten otetaan asiasta koko hyöty.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vanhempaa veljeäni ovat kilttimiehiä sanan varsinaisessa merkityksessä. Toinen ennakoi jo etukäteen ettei tule riitaa vaimonsa kanssa mistään asiasta, vaimo on mielipiteissään voimakastahtoinen. Ei auta vaikka on RUK:n käynyt ja on akateeminen työ, vaimo ei ole edes ylioppilas. Toisella veljellä on saamaton vaimo, ei osaa tehdä ruokaa tai siivota ja on jotain MT-ongelmia. Ruoka tulee pöytään ja astiat pestään, kaikki hoidetaan veljeni toimesta
Itse tykkään ryypätä ja bailata ja naisista pidän vain seksiseuran vuoksi, en ikimaailmassa mene mihinkään pitempiaikaiseen suhteeseen. Olin nuorempana nössö ja kukaan nainen ei ollut minusta kiinnostunut. Koulutukseni ja asemani vuoksi olenkin yhtäkkiä nykyään haluttava mies, joten otetaan asiasta koko hyöty.
Ihan mielenkiinosta, mikä on teidän perhetaustanne? Alkoholismia? Väkivaltaa? Narsistiäiti?
Tänään ilmestyi äänikirjana Vapaaksi miellyttämisestä (Johanna Pohjola).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään killtimies ei ole vielä vastannut seuraaviin kysymyksiin: Minkälaista elämä teidän kanssanne ylipäätään olisi? Minkälaisia asioita tekisitte naisen kanssa arjessa ja lomalla? Miten ottaisitte hänet huomioon ja miten tukisitte häntä henkisesti elämässä?
Tuo henkisesti tukeminen kuulostaa vähän "epäilyttävältä". MInä muotoilisin sen ehkä sparraamiseksi ja kanssaelämiseksi.
- Nainen
Kumppanin henkinen tukeminen tarkoittaa läsnäoloa, aktiivista kuuntelua, rohkaisua ja ymmärrystä hänen tunteitaan ja haasteitaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään killtimies ei ole vielä vastannut seuraaviin kysymyksiin: Minkälaista elämä teidän kanssanne ylipäätään olisi? Minkälaisia asioita tekisitte naisen kanssa arjessa ja lomalla? Miten ottaisitte hänet huomioon ja miten tukisitte häntä henkisesti elämässä?
Tuo henkisesti tukeminen kuulostaa vähän "epäilyttävältä". MInä muotoilisin sen ehkä sparraamiseksi ja kanssaelämiseksi.
- Nainen
Kumppanin henkinen tukeminen tarkoittaa läsnäoloa, aktiivista kuuntelua, rohkaisua ja ymmärrystä hänen tunteitaan ja haasteitaan kohtaan.
Kunhan tuo toimii myös toisin päin...
Ei täällä kukaan näköjään edes ymmärrä mitä on kiltteys, se on sitä, että on mukava toisille ihmisille, ei tee mitään pahaa kenellekään, ei se tarkoita että ei ole omia mielipiteitä, tai on kynnysmatto. Minä olen kiltti ihminen, eli en ole sellainen joka huvikseen vittuilee ihmisille ja on ilkeä. Enkä koskaan voisi elää ihmisen kanssa joka on ilkeä, vaan kaikki lähipiirissäni olevat ihmiset ovat kilttejä. Kaikki kuitenkin omanlaisiaan persoonia, ja me kaikki osaamme tarpeen vaatiessa olla myös ilkeitä, jos joku on meille ilkeä.
Minä ja mieheni olemme molemmat kilttejä ihmisiä, mutta meillä molemmilla on vahvat mielipiteet, ja puhumme paljon erilaisista asioista, kuten politiikasta ja maailman menosta ylipäätään. Ja kyllä mekin riitelemme joskus tai väittelemme jostain mistä olemme eri mieltä, se kiltteys tulee siinä esiin, että me kuitenkin rakastamme toisiamme, emmekä ole väkivaltaisia tai mitään sellaista, siitäkin huolimatta että mieheni on ammatissa jossa joutuu joskus käyttämään fyysisiä otteita jos asiakas heittäytyy vaaralliseksi, mutta normaalisti asiat selvitetään puhumalla hänenkin ammatissaan.
Vaikka olen mieheni kanssa elänyt puolet elämästäni, en koskaan ole nähnyt mieheni käyttäytyvän millään tavalla väkivaltaisesti, kukaan ei koskaan ole hänen kanssaan tullut missään haastamaan riitaa tai mitään sellaista tilannetta ei ole koskaan ollut missä olisi ollut minkäänlaista väkivallan uhkaa. Me emme käytä alkoholia, emmekä käy baareissa jne. missä kännikalat viettää aikaansa, koska meistä kumpikaan ei halua nähdä humalaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuohon väliin mahdu mielestäsi minkäänlaista välimuotoa? Oman mieheni kanssa vietetään monipuolista elämää, käydään festareilla, matkustellaan ja harrastetaan seikkailulajeja, mutta yhtälailla mies on minut huomioiva, hyväkäytöksinen, tekee oman osansa kotitöistä, mutta ei kuitenkaan ole mikään kynnysmatto. Alkoholia käyttää, mutta elämä ei pyöri pelkän bilettämisen ja alkoholin ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Nainen
Kunhan tuo toimii myös toisin päin...
Tottakai sen pitää olla molemminpuolista. T. Tuo, jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuohon väliin mahdu mielestäsi minkäänlaista välimuotoa? Oman mieheni kanssa vietetä
Siellä on ihan normaalit traumareaktiot pojissa. Trauman vuoksi ei ole syntynyt välimuotoa. Ilmeisesti kukaan heistä ei ole vielä käynyt terapiassa hoitamassa itseään.
Kuinka yllättävää, että palstan "kilteiltä miehiltä" saa tasan kahdenlaisia vastauksia.
1. Luetellaan asioita, jotka ovat ihan normaalille ihmiselle itsestäänselvyyksiä, eivätkä liity varsinaisesti kiltteyteen -> en lyö naista, wtf?
2. Ulvotaan naisvihaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan näköjään edes ymmärrä mitä on kiltteys, se on sitä, että on mukava toisille ihmisille, ei tee mitään pahaa kenellekään, ei se tarkoita että ei ole omia mielipiteitä, tai on kynnysmatto. Minä olen kiltti ihminen, eli en ole sellainen joka huvikseen vittuilee ihmisille ja on ilkeä. Enkä koskaan voisi elää ihmisen kanssa joka on ilkeä, vaan kaikki lähipiirissäni olevat ihmiset ovat kilttejä. Kaikki kuitenkin omanlaisiaan persoonia, ja me kaikki osaamme tarpeen vaatiessa olla myös ilkeitä, jos joku on meille ilkeä.
Minä ja mieheni olemme molemmat kilttejä ihmisiä, mutta meillä molemmilla on vahvat mielipiteet, ja puhumme paljon erilaisista asioista, kuten politiikasta ja maailman menosta ylipäätään. Ja kyllä mekin riitelemme joskus tai väittelemme jostain mistä olemme eri mieltä, se kiltteys tulee siinä esiin, että me kuitenkin rakastamme toisiamme, emmekä ole väkivaltaisia tai mitään sellaista, siitäkin h
Minusta sinä et kuvaile mitenkään kiltteyttä vaan ihan vaan normaalia tervehenkistä toimintaa.
https://riikkariihonen.com/2021/11/08/kiltti-ihminen-ja-rajojen-kehitys…
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan normaali ihminen kysele tuollaisia. Kuulostaa aivan kuin oletat että muut kuin pahat ihmiset ovat tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni olemme molemmat kilttejä ihmisiä, mutta meillä molemmilla on vahvat mielipiteet, ja puhumme paljon erilaisista asioista, kuten politiikasta ja maailman menosta ylipäätään. Ja kyllä mekin riitelemme joskus tai väittelemme jostain mistä olemme eri mieltä, se kiltteys tulee siinä esiin, että me kuitenkin rakastamme toisiamme, emmekä ole väkivaltaisia tai mitään sellaista, siitäkin h
Tällä palstalla roikkuu liian monta traumataustaista ihmistä, joilla ei ole mitään käsitystä normaalista kanssakäymisestä. Asiaa ei varsinaisesti helpota noiden trollien jatkuva päänaukominen aivan kaikesta mahdollisesta. Toisaalta, täällä on myös (ainakin muutamia) ihan fiksujakin ihmisiä, jotka jostain syystä eivät keskusteluihin osallistu juuri koskaan. Lopputuloksena valtaosa kommenteista on tuota jatkuvaa lapsellista pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yllättävää, että palstan "kilteiltä miehiltä" saa tasan kahdenlaisia vastauksia.
1. Luetellaan asioita, jotka ovat ihan normaalille ihmiselle itsestäänselvyyksiä, eivätkä liity varsinaisesti kiltteyteen -> en lyö naista, wtf?
2. Ulvotaan naisvihaa.
Trolli on trolli vaikka voissa paistaisi...
Oon kilttis. Paljon puutetta ulkonäössäkin.
Mutta en kyllä sanoisi olevani ylikäveltävä.
Kiltti on lainausmerkeissä "kiltti" - tarkoittaa etten ryyppää rajusti enkä tupakoi, enkä juttele naisille mitään kovin törkyjuttuja vaintehdäkseni vaikutuksen kanssajuopottelijoihin. Nää on vaan tällaisia käytöstapavalintoja - En välittämättä ole oikeasti kiltimpi kuin muutkaan.
Joo, ja olen kyllä ollut naistn kanssa, kohtuullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kiltti on lainausmerkeissä "kiltti" - tarkoittaa etten ryyppää rajusti enkä tupakoi, enkä juttele naisille mitään kovin törkyjuttuja vaintehdäkseni vaikutuksen kanssajuopottelijoihin. Nää on vaan tällaisia käytöstapavalintoja - En välittämättä ole oikeasti kiltimpi kuin muutkaan.
No niin. Päihteettömyys ei ole mitenkään kiltteyttä eikä sekään, että osaa olla laukomatta kaksimielisyyksiä. Hyväkäytöksinen tai raitis eivät ole synonyymejä kiltille.
"Minusta sinä et kuvaile mitenkään kiltteyttä vaan ihan vaan normaalia tervehenkistä toimintaa. "
Mitä kuvittelit kiltteyden olevan? Sädekehä pään päällä? Vetten päällä kävelemistä?
Haluan aina auttaa, teen kotityöt pyytämättä, haluan enemmän antaa nautintoa sängyssä kuin saada sitä, olen uskollinen (vaikka rakastankin kaikkea naiskauneutta), avaan ovia, kannan laukkuja, tuon kahvia tms. Ja kiltteydestäni huolimatta (tai juuri sen takia?) olen saanut ihania kumppaneita joita kohtaan tunnen intohimoa kaikilla elämän alueilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Päihteettömyys ei ole mitenkään kiltteyttä eikä sekään, että osaa olla laukomatta kaksimielisyyksiä. Hyväkäytöksinen tai raitis eivät ole synonyymejä kiltille.
Tekeekö kaksimielisen kommentin heittäminen (vaikkapa kaverille) ihmisestä jollain lailla huonomman? Miksi? Kysehän on huumorintajusta (joka tunnetusti on makukysymys).
Elämä kiltin miehen kanssa? Nainen vie (epäluonnollinen rooli naiselle, johon suuri osa ei halua jäädä) ja mies mukautuu ja yrittää olla kiltti, kunnes on kiltti myös muualle. Liikaakin.