Harmittaa, kun köyhänä joutuu usein ostamaan kilohinnaltaan kalliimpia tuotteita
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitä?
Kuten konetiskiainetta, wc-paperia, oivariinia ja juustoa.
Ap
Lopeta se leivän musuttaminen niin ei tarvitse ostaa oivariinia ja juustoa, yms turhakkeita.
Äiti aina sanoi että köyhän ei kannata tuhlata rahaansa leipään. Meillä oli silloin tiukkaa. Syötiin hyvin, mutta harvoin leipää.
Äitisi on ollut viisas. Vain hölmö ostaa ravintoaineköyhää ravintoa. Jos rahasta on pulaa.
Leipä kun onkin niin valtavan kallista :D
Kotimaista ruisleipäpalat 9 kpl 450 g hinta 0,88 euroa
Niin, köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliin Oivariinin sijaan voi ostaa halvempaa margariinia. Taatusti riittää rahat paremmin, kun 5€ margariinin sijaan ostaa 1€ margariini purkin. Molemmat 400g.
En ole nähnyt asuinalueeni ruokakaupoissa euron hintaisia margariinipakkauksia!
Meidän lähikaupassa on 30 ja 50 centin margariinirasioita.
Jos sitä rahaa ei juuri ole, ostetaan vain se mikä pakko on. Juusto tai margariini ei ole pakollisia. Ja kun sitä rahaa tulee, ostetaan se isompi paketti. Näin säästää loppukuusta. Leipää tai sämpylöitä voi tehdä itsekin. Toisaalta ne on aika turhaa ravintoa. Tai niitä saa ruokajaosta tai joissain kaupoissa on isoja hävikkikasseja leipää. Olen pienituloinen, mutta en köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä en juurikaan ostele. Jos joudun jotain ostamaan yritän seurata tarjouksia ja niitä kilo- ka litrahintoja. Kallista on silti.
En minäkään ostele, mutta ruokaa ja pesuaineita on silti pakko hankkia lähes päivittäin.
Ap
Ehkä kannattaisi alkaa suunnittelemaan sitä elämää vähän pidemmälle. Sinä päivänä kun tuet tulevat. Katsot kotona läpi mitä tarvitset tulevan kuukauden aikana. Ostat heti alkukuusta pesuaineet, wc paperi, kuivatuotteet halvimman kilohinnan mukaan. Mutta mieti tarkkaan mitä oikeasti tarvitset. Loppurahat budjetoit tuoretavaralle viikobudjetiksi.
En saa tukia ja tulevan kuukauden budjetin kaatoi hammaslääkärilasku. Ei auta katsoa pidemmälle, jos sitä rahaa vaan ei ole.
Eli saat palkkaa tai muuta tuloa. Neuvo on sama riippumatta siitä mistä se raha tulee. Pointti on siinä että vaikka alkuun tuntuu vaikealta se vähän pidemmälle katsominen. Niin pitkällä aikavälillä se auttaa. Jos onnistuu saamaan edes vähän säästöön ei se hammaslääkäri kaada koko elämää.
Olen köyhä, mutta ostan kahdesta vaihtoehdosta yleensä kalliimpaa, koska eikö sellainen sanontakin ole ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun opiskelijana oli vessapaperi loppu, ostin sinistä vessapaperia 2 kpl paketissa. Rullaa kohti kaikkein kalleinta, mutta halvin paketti mitä kaupasta löytyi
Juuri tätä tarkoitan.
Ap
minä kävin kakalla opiskelija-asuntolan yleisessä vessassa (niin muutkin kävivät) ja jonossa naurettiin usein, että vessapaperi loppui, niin pitää käydä täällä. Samoin käytiin vessassa yliopistolla tai kirjastossa, joissa siis myöskin oli sitä vessapaperia käytössä. monet käyvät nykyisinkin esim. kaupungilla ollessaan kauppakeskusten vessoissa (sain huomata tämän, kun olin yhden kauppakeskuksen eräässää likkeessä töissä joskus kesälomalla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä en juurikaan ostele. Jos joudun jotain ostamaan yritän seurata tarjouksia ja niitä kilo- ka litrahintoja. Kallista on silti.
En minäkään ostele, mutta ruokaa ja pesuaineita on silti pakko hankkia lähes päivittäin.
Ap
Tiskaa käsin, halvempaahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehkä kannattaisi alkaa suunnittelemaan sitä elämää vähän pidemmälle. Sinä päivänä kun tuet tulevat. Katsot kotona läpi mitä tarvitset tulevan kuukauden aikana. Ostat heti alkukuusta pesuaineet, wc paperi, kuivatuotteet halvimman kilohinnan mukaan. Mutta mieti tarkkaan mitä oikeasti tarvitset. Loppurahat budjetoit tuoretavaralle viikobudjetiksi.
En saa tukia ja tulevan kuukauden budjetin kaatoi hammaslääkärilasku. Ei auta katsoa pidemmälle, jos sitä rahaa vaan ei ole.
niin... eli olisi aikoinaan kannattanut katsoa pidemmälle ja alkaa säästää sitä puskurirahaa ettei joku hammaslääkärikäynti kaada koko taloutta. vaikken ole tuo jota lainasit, niin luulisin, että sama idea hällä oli taustalla. opettele ajattelemaan pitkäjänteisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa muut köyhät, että halpis vessapaperirullassa on kapeampaa ja vähemmin tavaraa, joten se tulee oikeasti kalliimaksi. Olen tsekannut tämän.😍
alapään voi huuhdella bideesuihkulla, niin ei tarvi käyttää paperia pyhkimiseen. Sitten voi vain parilla paperipalalla kuivata paikat
Löytyykö kaikkien asuntojen WC-tiloista vielä nykyäänkään alapesuun tarkoitettua suihkua? Olen aiemmin asunut sellaisissakin asunnoissa, joissa sitä ei ollut.
Tuo onkin vinkki ap:lle !
Olen ollut siinä tilanteessa jossa en saanut kuin 590€ työttömyysavustuksen josta maksoin vuokran 450€ sekä sähkön ja veden. Ja ei, en ollut oikeutettu asumistukeen enkä toimeentulotukeen. Tämä oli sitä aikaa kun asioitiin viellä kunnan sosiaalitoimistossa eli vuonna 2006. Tuota kesti kaikkiaan noin 7 kuukautta kunnes lopulta löysin työpaikan. Mutta en minä nälkää nähnyt koska innovatiivisena ihmisenä keksin varastaa polkupyöriä ja mm jopot olivat kovin haluttuja ja niistä sai helposti 200-250 euroa kappaleelta. En silti ollut ahne vaan ihan tarpeen mukaan. Olisinko tuona aikana noin 50 kappaletta vain joutunut myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen köyhä ja ostan vain halvimman kilohinnan tuotteita. Riittää rahat paljon paremmin, kuin ostamalla kalliita tuotteita. En ymmärrä että miksi köyhänä ei voisi ostaa halvimman kilohinnan tuotteita? Ei kukaan pakota ostamaan kalliita tuotteita.
Mieti hetki niin ymmärrät. Jos viikoksi on käyttörahaa vaikka 10 euroa ja kaikki tuotteet on lopussa, niin ostatko silloin sillä koko rahalla pelkästään säästöpakkauksen wc-paperia?
Ap
Kannattaisiko vähän ennakoida? Ei kai kukaan sitä kymppiä joka viikko saa käteen, vaan rahaa tulee enemmän kerralla. Ja itse ostan sitä halvinta vessapaperia, mikä maksaa alle kaksi euroa 8 rullaa. Ei vessapaperia taida enää halvemmissa pakkauksissa pienempiä eriä edes saada, joten se sinun on kuitenkin ostettava. Margariini on täysin turhaa. Ja jos ostat halvimman juuston, noin vitosen kilo, niin eihän sinun tarvitse sitä joka viikko olla ostamassa sen jälkeen, vaan se riittää varmaan aina kuukaudeksi. Aika lyhytnäköistä ajatella jokaista viikkoa erikseen. Toki näkeehän täällä kirjoitteluja siitä, että ei voi tehdä jotain ruokaa kun tulee niin kalliiksi ostaa kaikki aineet, kun pitää ostaa suola ja jauhotkin. Siis siitäkin huolimatta, että ne saattaa tosiaan riittää vaikka vuodeksi, kun ennakoi, ja ostaa asioita pikkuhiljaa varastoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen köyhä ja ostan vain halvimman kilohinnan tuotteita. Riittää rahat paljon paremmin, kuin ostamalla kalliita tuotteita. En ymmärrä että miksi köyhänä ei voisi ostaa halvimman kilohinnan tuotteita? Ei kukaan pakota ostamaan kalliita tuotteita.
Ostin kerran halapaa wessapaperia! Tikkuja sai kaapia ahterista!
En osta enää halvinta en!
Olen alkanut leipoa itse sämpylöitä silloin, kun tekee mieli vaaleaa leipää. Ruisleivän ostan kaupasta.
Ostan myös talkkunajauhoa, josta saa välipalan sekoittamalla siihen piimää, vähän sokeria ja mustikoita silloin kun niihin on varaa. Täällä en ole löytänyt mustikoita luonnosta, vaikka haluaisnkin poimia marjat itse.
Teen paljon erilaisia puuroja erilaisista hiutaleita ja suurimoista haudutuskattilassa. Myös uunipuuroja voi tehdä, jos ei ole rahaa haudutuskattilaan.
Olen saanut näillä keinoilla ruokalaskuja pienemmiksi.
No en kyllä ymmärrä. Jos kyse on jostain paskapaperista niin osta sitten kun rahaa eli jemmaa vaikka 50 snt viikossa. Sitten siihen ei mene rahaa taas pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti hetki niin ymmärrät. Jos viikoksi on käyttörahaa vaikka 10 euroa ja kaikki tuotteet on lopussa, niin ostatko silloin sillä koko rahalla pelkästään säästöpakkauksen wc-paperia?
Ap
nykyiset säästöpakkauset wc-paperia eivät juuri säästöä tuo: hinnat aika lailla samat pikkupakkauksissa kuin isoissa.
jos on kuussa käytössä 150 euroa rahaa ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin, niin voi päättää vaikka, että tässä kuussa käytän vain 140 euroa. La
sinulla on, jos aloitat säästämisen ja järkevän ostamisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En saa tukia ja tulevan kuukauden budjetin kaatoi hammaslääkärilasku. Ei auta ka
niin... eli olisi aikoinaan kannattanut katsoa pidemmälle ja alkaa säästää sitä puskurirahaa ettei joku hammaslääkärikäynti kaada koko taloutta. vaikken ole tuo jota lainasit, niin luulisin, että sama idea hällä oli taustalla. opettele ajattelemaan pitkäjänteisemmin
Ymmärrätkö, että joskus elämässä voi tapahtua jotain yllättävää joka tyhjentää koko puskurin? Mun säästöt ja vähän ylikin paloi, kun sairastuin pitkäaikaisesti.
Ap
Tätä varmaan jo sivuttiin mutta itse tein aina niin että tilipäivänä ostin reilun satsin perustarvikkeita, makaronia, ison juuston, margariinin, jotain säilykkeitä, kaurahiutaleita, pari litraa maitoa ja mehua (tiiliskiviä jotka säilyvät), laitoin ison pussin ruispaloja pakkaseen. Näin oli loppukuulle ruokaa jos tuli yllättäviä menoja. Vuokran maksoin myös aina tilipäivänä vaikka eräpäivään oli aikaa.
Kaikissa tuotteissa halvin ei ole paras vaihtoehto. Jotkut tuotteet ovat kelvollisia ja jopa hyviä vaikka onkin halpismerkki. Ei kannata ostaa liian isoa pakkausta tai montaa purkkia kerralla jos puolet menee roskiin. Kahviakin voi keittää sen verran kuin juo eikä koko pannua, kioskikahvit ne kalliita ovat vaikka kahvipaketillakin on nykyään hintaa. Lähikauppaa olisi mukava käyttää mutta hinnat usein laputettunakin niin kovat että on pakko vaan mennä isoon perhemarkettiin tai Saksan kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
pesuaineita päivittäin? itse en osta edes joka kuukausi. olen niin köyhä, ettei ole varaa ostaa jatkuvasti kalliita pikkupakkauksia
Löytyykö kaikkien asuntojen WC-tiloista vielä nykyäänkään alapesuun tarkoitettua suihkua? Olen aiemmin asunut sellaisissakin asunnoissa, joissa sitä ei ollut.