70-luvun ruokia joita lapsena tuli syötyä. Mutta joita ei enää syö kukaan.
Minulla läskisoosi. Ei ollut pahaa perunamuusin kanssa mutta ei ole kyllä tullut syötyä varmaan 40 vuoteen.
Täytyypä tehdä annos ihan nostalgiamielessä. Söisiköhän lapset sitä.
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Minä pidin koulun kanaviillokista. Se hillo oli tosi hyvää. Mitähän se oli, ei ainakaan puolukkaa?
Mustaherukkahillo
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen noista tanskalaisista leivistä toinen leipäherkku, lämpimät voileivät. Jos jäi yli lihapullia, ne siivutettiin, lihapullien päälle itse tehtyä sinappia, sipulisiivuja ja reilu kerros juustoa. leipä uuniin ja hetken päästä oli päivällinen valmis. Toinen vaihtoehto oli leipä, sen päällä sipuliteemakkaraa paksu siivu, tomaattiviipaleita tai joskus jos oli jäänyt yli keitetty kananmuna, niin se viipaleina ja päälle juustoa ja uuniin. Ei ollut mikään välipala vaan se oli illan ruoka.
Yksi leipäruoka oli meillä leipäressu, varmaan sekin 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa. Meillä se tehtiin niin, että kuutioitua venäläistä meetwurstia paistettiin voissa pannulla, siihen lisättiin kuivahtanutta ruisleipää ja vielä päälle vettä ja hiukan lisää voita. Kylmän maidon kanssa syötiin. Meillä ei kotona ruokaa juuri roskikseen heitetty, vaan oli noita ruokalajeja, mitä mä nyt satun muistamaan, minne tungettiin vanhaksi menossa
Lämppärit olivat tosiaan kova sana 70-luvulla ennen pizzaa. Ovat toki nykyäänkin. Smörrebrödit taas ovat nousevaa hifistelyä jälleen kerran ja tulevat kansan huulille parissa vuodesa.
Makaronivelli. Kananmunakastike.
PERUSPERUS
mitä on peruskotiruoka, perussuomalaisten ruoka😛
Joskus aikoinaan koulussa perinneruokaviikolla oli mykyrokkaa. Mykyt maistui ihan veriletuilta joten ne meni mulla alas ongelmitta, samoin lihat ja maksanpalaset, mutta ne muut sisäelimet rupesi tökkimään.
Muistan että äidit tekivät makkaravoileivät valmiiksi pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidin koulun kanaviillokista. Se hillo oli tosi hyvää. Mitähän se oli, ei ainakaan puolukkaa?
Vahvasti sokeroitua cassista. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Makaronivelli
Mannavelli
Valkokastike ja veriletut
Kananmunakastike
Kesäkeitto
Nämä oli muuten kaikki ihan kamalia *puistatus* ja lisäisin tähän vielä pinaattikeiton (vellin), mutta sitähän syödään vieläkin.
Siis oikeastiko näitä syödään vielä näin yleisesti tänä päivänäkin??? 11 alapeukkua! Olen hieman järkyttynyt...
Sipatti. Tätä oli kouluissa vielä 80- luvulla.
Muistan kun siskon kanssa tehtiin eka pitsa hyvää oli. Oltiin 16v ja 17v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronivelli
Mannavelli
Valkokastike ja veriletut
Kananmunakastike
Kesäkeitto
Nämä oli muuten kaikki ihan kamalia *puistatus* ja lisäisin tähän vielä pinaattikeiton (vellin), mutta sitähän syödään vieläkin.
Siis oikeastiko näitä syödään vielä näin yleisesti tänä päivänäkin??? 11 alapeukkua! Olen hieman järkyttynyt...
En minä sano, että kovin yleistä on niitä syödä, mutta onhan tuo hienostelua ja suorastaan sivistymätöntä puhetta, että ovat kamalia ja puistattaa oikein. Ruokaa se vaan on. 70-luvun lapset yleensä on kotikasvatuksessa opetettu, että ruokaa pitää arvostaa ja jos jostain ei pidä, sitä ei tarvitse kaikille huutaa. Oli köyhyyttä vielä siihen aikaan, monessa perheessä vähän pihisteltiin ajoittain ruuan kanssa. Kun lapset tarvitsi talvikenkiä, kyllä se saattoi tarkoittaa, että säästetään tekemällä kesäkeittoa tai mannavelliä tai muuta halpaa ruokaa. Verilettuja syötiin kun ne oli halvempia kuin pihviliha, mutta paljon raitaa ja ravinteikasta ruokaa, myös kasvaville lapsille. Siihen aikaan aikuiset vielä päätti, miten rahat käytetään eikä lasten sallittu marisevan ruokapöydässä ja inhoavan ruokia. Jos ei maistunut, niin pois pöydästä ja sanottiin reippaasti, että kiitos ruuasta.
Alatoopi eli aladobi (a la daube) oli minusta hyvää, Ruisleivän päällä maistui oikein hyvältä.
Sitten sellaiset ihan perusruoat, jauhelihasta ja makkarasta tehdyt maistuivat hyvin. Meillä ei tehty veriruokia tai sisäelinruokia, ei niistä kukaan tykännytkään. Kaloista syötiin järvikaloja.
Spesiaalimpaa oli joskus karjalanpaisti tai uunissa haudutettu possunpaisti.
Silloin tarjottiin myös jotain jälkiruokaa.
Kiisseliä keitettiin joskus ja vispipuuroa, niitä syötiin lähinnä välipaloina.
Tätä ketjua kun lukee, niin iskee nälkä.
Ai että alkoi tehdä mieli kunnon läskisoosia.
possunkyljykset uunissa. päälle ananasta ja soijaa. niin eksoottista, että.
tai uunissa munakokkeli, jossa oli porkkana-herneitä tölkistä.
molempiin keitettyjä perunoita mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökö joku vielä maksaa tai kaalilaatikkoa
Maksa ruoista en tykkää, mutta kaalilaatikko on ruoka parhaimmasta päästä. Varsinkin silloin, kun siihen laittaa runsaasti ketsuppia. Voisin syödä lähes joka päivä.
Ei kai nyt sentään ketsuppia? Ennemmin puolukkahilloa!
Toki saat syödä ketsupilla jos se sinulle maistuu, mutta onpahan erikoinen maku.
Olen nähnyt eteläläisten syövän poronkäristystä ketsupilla.
Vierailija kirjoitti:
possunkyljykset uunissa. päälle ananasta ja soijaa. niin eksoottista, että.
tai uunissa munakokkeli, jossa oli porkkana-herneitä tölkistä.
molempiin keitettyjä perunoita mukaan.
Meillä tehtiin myös uunimunakasta, mutta ei siihen mitään säilykkeitä laitettu. Äiti laittoi tuoreita herneitä kesällä, purjosipulia ja joskus harvoin porkkanaa, jos oli keitetttyä porkkanaa jäänyt yli edelliseltä päivältä. Munakkaan lisukkeena oli - mitäs muutakakaan kuin - keitettyä perunaa. Tosin jos perunaa oli jäänyt yli edelliseltä illalta, äiti paistoi ne voissa pannulla. Kananmunat oli siihen aikaan suhteessa halvempia kuin nykyisin, joten niitä syötiinkin enemmän. En vieläkään ymmärrä, miten meilläkin äiti saattoi aamulla herätä aiemmin keittämään kananmunia aamupalalle. Meillä oli sellaiset 70-luvun munakupit, sen ajan muotia. Ja pääsiäiseksi oli kana-kuvioiset munakupit erikseen. Kuinkahan moni nykyihminen viitsii herätä aamuisin vartin aikaisemmin tekemään keitettyjä kananmunia aamupalalle. Sellainen kampanja oli: Mene munalla töihin. Tv;ssä ja lehdissä ja postikortteja, joilla kannustettiin ihmisiä syömään kananmunaa aamupalalla.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee, niin iskee nälkä.
Ai että alkoi tehdä mieli kunnon läskisoosia.
Tarkoitatko ihan wanhan ajan läskisoosia, jossa on oikeasti läskiä kumimaisina paloina? Netistä löytyy reseptejä joissa käytetään "vain" rasvaista lihaa, no kyllä niinkin saa maukkaan kastikkeen pottujen päälle mutta voiko sitä silloin läskisoosiksi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen noista tanskalaisista leivistä toinen leipäherkku, lämpimät voileivät. Jos jäi yli lihapullia, ne siivutettiin, lihapullien päälle itse tehtyä sinappia, sipulisiivuja ja reilu kerros juustoa. leipä uuniin ja hetken päästä oli päivällinen valmis. Toinen vaihtoehto oli leipä, sen päällä sipuliteemakkaraa paksu siivu, tomaattiviipaleita tai joskus jos oli jäänyt yli keitetty kananmuna, niin se viipaleina ja päälle juustoa ja uuniin. Ei ollut mikään välipala vaan se oli illan ruoka.
Yksi leipäruoka oli meillä leipäressu, varmaan sekin 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa. Meillä se tehtiin niin, että kuutioitua venäläistä meetwurstia paistettiin voissa pannulla, siihen lisättiin kuivahtanutta ruisleipää ja vielä päälle vettä ja hiukan lisää voita. Kylmän maidon kanssa syötiin. Meillä ei kotona ruokaa juuri roskikseen heitetty, vaan oli noita ruokalajeja, mitä mä nyt
Lämpimiä voileipiähän tehdään nykyään mikrossa. Tosin mitään lauantaimakkaroita ei niihin käytetä. Just tein eilen itselleni pari leipää, joihin tuli edellispäivänä tehtyä jauhelihakastiketta, tomaattia ja juustoa, mikrossa vajaa minuutti ja oli kyllä herkullista