Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvun ruokia joita lapsena tuli syötyä. Mutta joita ei enää syö kukaan.

Vierailija
30.07.2024 |

Minulla läskisoosi. Ei ollut pahaa perunamuusin kanssa mutta ei ole kyllä tullut syötyä varmaan 40 vuoteen. 

Täytyypä tehdä annos ihan nostalgiamielessä. Söisiköhän lapset sitä.

Kommentit (376)

Vierailija
201/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en enää tee

- makaroni-, riisi- tai mannavelliä. Makaroonivelli oli yhden lapsemme herkkua, mutta vain mummin tekemänä

- rapeapintaiseksi paistettu eilinen puuro oli hyvää maidon ja sokerin kanssa

- silakkalaatikko ei kelpaa perheessä muille, itse pidän ja ostan joskus kaupasta valmiin einesvuoallisen

- maksalaatikkoa en ole tehnyt itse koskaan

- kampsut olisivat hyviä kerran pari vuodessa tirripaistin tapaisen kastikkeen kanssa, mutta tutut tekijät ovat siirtyneet manan majoille

-lihaisista porsaan savuluista tehty merimiespihvin tapainen pataruoka

-kalakeitto seistä on mautonta. Lohta saa tarjouksesta samaan hintaan ja keitto on paljon maukkaampaa 

- pannulla paistettu hauki ja kananmunakastike

- porsaankyljyksiä ja oikeita naudanlihasta tehtyjä wieninleikkeitä tulee tehtyä erittäin harvoin

1970-luvulta tuttuja ruokia, joita joskus teen itsekin:

-naudan kieltä olen kerran keittänyt ja meni hyvin kaupaksi. Keitetyt poronkielet ovat meillä juhlaruokaa ja niin ovat muillakin, koskapa hinta on kymmenessä vuodessa moninkertaistunut.

-tillilihaa ja kanaviillokkia olen tehnyt muutaman kerran ja hyvin on kelvannut

Vierailija
202/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakastike, munuaiskastike, kaaliruokia, makkararuokia, veriruokia (letut, palttu), kiisseliä, sokerikakkupohja, itsetehty toffee, itsetehdyt kattilapopcornit, peltilihapiirakka, pannaria lauantaisin. Onhan näitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt vuonna 1990, mutta tätä ketjua lukiessani huomasin, että on paljon ruokia, joita söisin ihan mielelläni jos tarjottaisiin. Kaikki nuo maksa- ja munuaisjutut todennäköisesti jättäisin silti väliin. Itselläni on aina ollut ongelmia juurikin maksaruoissa. Ne on semmosia, että joku tykkää siitä tunnistettavasta maksan mausta ja joku ei. Veikkaan, että munuaisten ja muiden sisäelimien kanssa sama juttu. Vähän nälkä tuli kuitenkin kun tätä ketjua luin. Tekis mieli vähän makaronivelliä nyt :D

Vierailija
204/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon syntynyt vuonna 1990, mutta tätä ketjua lukiessani huomasin, että on paljon ruokia, joita söisin ihan mielelläni jos tarjottaisiin. Kaikki nuo maksa- ja munuaisjutut todennäköisesti jättäisin silti väliin. Itselläni on aina ollut ongelmia juurikin maksaruoissa. Ne on semmosia, että joku tykkää siitä tunnistettavasta maksan mausta ja joku ei. Veikkaan, että munuaisten ja muiden sisäelimien kanssa sama juttu. Vähän nälkä tuli kuitenkin kun tätä ketjua luin. Tekis mieli vähän makaronivelliä nyt :D

Lisään vielä, että se tunnistettava maku maksassa on kai se voimakas raudan maku. Ei sovi mulle.

Vierailija
205/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko ja maksanmakkara. 

Vierailija
206/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velli. Aivan vakkariaamiainen tai iltapala. En edes tiedä enää mistä velli keitettiin. Oliko jotain omia "velliryynejä" vai mitä?

Vierailija
207/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa oli kalakeittoa, johon mummo ja ukki olivat itse verkoilla kalastaneet kalat Saimaasta. Keitossa oli mätiä ja maukkua, ne olivat herkkusattumia.

Vierailija
208/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksakastike, munuaiskastike, kaaliruokia, makkararuokia, veriruokia (letut, palttu), kiisseliä, sokerikakkupohja, itsetehty toffee, itsetehdyt kattilapopcornit, peltilihapiirakka, pannaria lauantaisin. Onhan näitä.

Itse tehdyt kattila popcornit? :D Ootko tosissas.  Niitä pahoja mikro pop cornejako syöt vai mitä? 

Vierailija
209/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökö joku vielä maksaa tai kaalilaatikkoa

Mikäs vika kaalilaatikos, hyvää ja halpaa. Teen syksyisin kun kaali on puoli-ilmaista.

Maksaa ei kyllä syö kukaan.

Vierailija
210/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko ja kaalikääryleet puolukkasurvoksen kanssa, sanokaa, onko maukkaampaa. Myös kaalikeitto lihasta tai vanhanaikainen maitokaali ovat herkkua!

Vierailija
211/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mauttomasta seistä sai hyvää mantelikalaa. Perunamuusin kanssa syötiin.

Helmipuuro tai velli. Se oli perunaa.

Vierailija
212/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaiset karmeat, suolaiset hyytelöhirvitykset 🤢

Aladobi! Meillä on sitä joka joulu. Kasikymppisen mutsini herkku.  Mä en kuunaan...

Vierailija
213/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha kansa teki jotain kermasta tai maidosta laittamalla sen pöydälle lautaselle käymään? tietääkö kukaan mitä se oikein oli? en oikein tiedä edes miten googlata.

Viiliähän se. Viilinsiemen, eli pieni tippa viiliä kippoon ja maitoa loput. Parin päivän päästä sulla on viiliä. Teen yhä itse!

Vierailija
214/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nieriää ja kuhaa en ole syönyt enää missään muodossa samoin hirvenliha ja herneet. Ei pysty millään tuli nuoruudessa syötyä ihan riittävästi ja kiintiö täyteen.

Vierailija
215/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaisi tehdä läskisoosia niin olisikin hyvä, mutta eipä osaamisen taso riitä. Haastavaa nykynaikkosillekin.

Vierailija
216/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velli. Aivan vakkariaamiainen tai iltapala. En edes tiedä enää mistä velli keitettiin. Oliko jotain omia "velliryynejä" vai mitä?

Niin mikä velli? Siis mannavelli, riisivelli, kauravelli, perunavelli? Vähän helpompi vastata, jos tietää, mitä velliä tarkoitat.

Vierailija
217/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kysyi äidiltään..

Mitä ennen tehtiin ennenkuin oli Volt?

Äitinsä ei vastannut mitään joten kuiskasin hänelle vastauksen..

"Ruokaa.."

Vierailija
218/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kysyi äidiltään..

Mitä ennen tehtiin ennenkuin oli Volt?

Äitinsä ei vastannut mitään joten kuiskasin hänelle vastauksen..

"Ruokaa.."

Eines äidit ,tunnetaan myös nimellä yyhhoo.

Vierailija
219/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen noista tanskalaisista leivistä toinen leipäherkku, lämpimät voileivät. Jos jäi yli lihapullia, ne siivutettiin, lihapullien päälle itse tehtyä sinappia, sipulisiivuja ja reilu kerros juustoa. leipä uuniin ja hetken päästä oli päivällinen valmis. Toinen vaihtoehto oli leipä, sen päällä sipuliteemakkaraa paksu siivu, tomaattiviipaleita tai joskus jos oli jäänyt yli keitetty kananmuna, niin se viipaleina ja päälle juustoa ja uuniin. Ei ollut mikään välipala vaan se oli illan ruoka.

Yksi leipäruoka oli meillä leipäressu, varmaan sekin 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa. Meillä se tehtiin niin, että kuutioitua venäläistä meetwurstia paistettiin voissa pannulla, siihen lisättiin kuivahtanutta ruisleipää ja vielä päälle vettä ja hiukan lisää voita. Kylmän maidon kanssa syötiin. Meillä ei kotona ruokaa juuri roskikseen

Teen silloin tällöin voileipiä joihin laitan margariinia, Chipotle-tabascoa, sinappia, sipulia, juustoa ja halkaistuja Boltsi-pyöryköitä, ja lämmitän mikrossa. Mmm! Varmaan 70-luvullakin on vastaavia tehty, poislukien chilikastike joka on silloin ollut Härmälandiassa jokseenkin tuntematon tuote.

Vierailija
220/376 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihinoton mustavyö. Semmonen musta choker-koru/kangas, joka on kireesti naisen kaulan ympärillä xDDD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän