Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ranskan kieltä joskus opiskellut. Onko kielitaidosta koskaan ollut hyötyä?

Vierailija
30.07.2024 |

Työelämässä tai vapaa-ajalla.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli asuttua Sveitsissä ja oli pakko opetella ranskan kieli. Siitä oli kyllä hyötyä, koska italian ja espanjankin kielestäkin ymmärtää enemmän. Romaanisia kieliä kaikki. 

Vierailija
22/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tällöin on töissä ranskankielisiä vieraita, säännölliseeti joutuu lukemaan ranskankielisiå artikkeleja ja kerran olen kirjoittanut sellaisen itse (se kyllä kielenhuollettiin minun jäljiltäni, koska en tosiaan olisi pystynyt kirjoittamaan itse lulkaisukelpoista tekstiå ranskaksi,  mutta oli silti asiasisällön kannalta selvästi parempi kirjoittaa itse ja kielenhuoltaa kuin käännättää).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä! Maailmalla, juuri kun vähiten osaa odottaa. Hienoa heittää selkäytimestä joku fraasi. Lukion ranskankielen opettaja olisi ylpeä.

Vierailija
24/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeneen vuoteen sanaakaan puhunut niin unohtunut.Yleiskieli englanti sujuu.Mon amour.

Vierailija
25/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmeneen vuoteen sanaakaan puhunut niin unohtunut.Yleiskieli englanti sujuu.Mon amour.

Sehän noissa juuri on, että niitä pitäisi säännöllisesti käyttää, ettei unohtuisi. Nopeassa tilanteessa ei sitten osaa heittää mitään, vaikka olisi 15 vuotta sitten kieltä lukenut. Siksi ne menee ihan hukkaan suurimmalla osalla.

Vierailija
26/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin lukion jälkeen, etten tule koskaan kieltä tarvitsemaan, mutta päädyin tekemään maisterin ranskalaisessa yliopistossa.

Vierailija
27/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hittills har man haft nytta av precis allt som man har lärt sig. Vilken knasig fråga.

Vierailija
28/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oui. Voulez-vous coucher avec moi?

Mäkin osaan lyhyen saksan lukijana tuon, kun olen katsonut Moulin Rougen

Ce soir .

Demain peut-etre?

Le chat noir. 

Vierailija
29/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen koittanut lomareissuilla käyttää kieltä, mutta nuo ranskalaiset on sellaista porukkaa että katsovat nenänvartta pitkin jos lausuminen ei ole 100% kunnossa. Eivätkä suostu puhumaan englantia, joten olen käyttänyt sitten kompromissinä saksaa. Tämä jostain syystä ranskalaisilta onnistuu vaikka lausuminen olisi ihan päin persiitä.

Vierailija
30/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Olen koittanut lomareissuilla käyttää kieltä, mutta nuo ranskalaiset on sellaista porukkaa että katsovat nenänvartta pitkin jos lausuminen ei ole 100% kunnossa. Eivätkä suostu puhumaan englantia, joten olen käyttänyt sitten kompromissinä saksaa. Tämä jostain syystä ranskalaisilta onnistuu vaikka lausuminen olisi ihan päin persiitä.

Olen ollut kerran Nizzassa. Kyllä siellä englannilla ja ruokalistaa sormella osoittamalla pärjäsi ihan riittävän hyvin.

Vierailija
31/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Itse olen tavannut vain ranskalaisia jotka todella arvostaa turistia jotka edes yrittää puhua ranskaa. Monethan ei opettele edes peruslauseita vaan jankkaavat suoraan englantia. Ranskalla (huonollakin) taas aukeaa kaikki ovet.

Vierailija
32/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän töissä ranskaa, saksaa, englantia ja vähän italiaakin. Eli kyllä.

Vierailija
33/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Itse olen tavannut vain ranskalaisia jotka todella arvostaa turistia jotka edes yrittää puhua ranskaa. Monethan ei opettele edes peruslauseita vaan jankkaavat suoraan englantia. Ranskalla (huonollakin) taas aukeaa kaikki ovet.

Mitkä ovet?

Vierailija
34/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten kielen opiskelu voisi olla jäänyt aivan hyödyttömäksi. Alkeistasonkin opit avaavat kielen ja kulttuurin maailmaa verrattuna siihen, että ei osaisi senkään vertaa.

Vierailija
35/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkoilla Ranskassa ja Belgiassa olen joutunut kinkkisiin tilanteisiin n. neljä kertaa, joista selvisin ranskan opinnoilla. Yllättävän hyvin tuli kiperässä paikassa sanat mieleen vaikken ollut käyttänyt parinkymmeneen vuoteen. Koronan aikaan päivitin kielitaito itsekseni ja nykyään kuuntelen ranskankielisiä uutisia omaksi huviksi. Niissä on kiinnostavasti erilainen näkökulma ja oppii sanastoa. Joten ei hirveästi hyötyä mutta on kiva osata ranskaa omaksi iloksi. 

Vierailija
36/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten kielen opiskelu voisi olla jäänyt aivan hyödyttömäksi. Alkeistasonkin opit avaavat kielen ja kulttuurin maailmaa verrattuna siihen, että ei osaisi senkään vertaa.

Jos nyt ajattelee, että aikansa haluaisi käyttää optimaalisesti tulevan työpaikan kannalta ja toisaalta omien harrastustensa kannalta, niin mielestäni ei pitäisi käyttää aikaansa mihinkään turhaan. Eihän mikään tietenkään täydellisesti mene elämässä, niin jokaisella sitä tulee opiskeltua kaikkea ns. turhaa, joka unohtuu, mutta jos edes yrittäisi tehdä asiat optimaalisesti, niin opiskelussa olisi varmasti mielettömän paljon tehostamista suurimmalla osalla.

Vierailija
37/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Det är inte nödvändigtvis frågan om arrogans. Folk som endast kan sitt modersmål har ofta otroligt svårt för nyanser.

Vierailija
38/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen matkustanut Ranskassa todella paljon ja hyvin olen pärjännyt englannilla. Hyvää palvelua olen saanut aina enkä ymmärrä mitkä ovet mulle ois nyt pitänyt vielä aueta. Olen tehnyt automatkoja ja ihan pikkukylissäkin on englannilla pärjännyt. 

Vierailija
39/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kerran Nizzassa. Kyllä siellä englannilla ja ruokalistaa sormella osoittamalla pärjäsi ihan riittävän hyvin.

Så du kan ingen franska? Nu är det frågan om studier i franska och senare nytta av det man har lärt sig. 

Vierailija
40/88 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovet?

Ove Persson och Johansson åtminstone.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän