Kivaa opiskelijaelämä hallituksen tiukennusten takia..
Vapaat kämpät opiskelupaikkakunnalla min. 450e, johon tukea saa Kelan mukaan max noin 310e. Ensi vuonna vielä pienenee asumistuki.
Opintoraha 279,-
Jää 140e tai alle vesi, sähkö, netti, puhelin, bussilippu, kotivakuutus, lääkkeet, ruoka..
Ja vielä pitäisi löytää se asunto :/
Kommentit (276)
Joka kerta kun näistä väännetään opiskelijat eivät laske opintolainaa mukaan. Se on tarkoitettu nostettavaksi opintoja varten. Et tule ylivelkaantumaan sen takia, et joudu maksuhäiriöiseksi sen takia. Siinä on erinomaiset ehdot koskien myös takaisinmaksua. Se että nostat opintolainan toki voi tarkoittaa sitä, että kun saat ensimmäisen työpaikkasi, niin palkasta jäävä "hupiraha" jää sitten pieneksi. Eli et voi ehkä heti vaikka hankkia autoa tai sisustaa kotia uusiksi. Mutta noiden asioiden kanssa voi elää. Muutkin ovat eläneet. Mä tiedän että tottakai olisi mukava sitten töihin päästyä saada nimenomaan sitä ylimääräistä ja hankkia asioita. Ja jos se ajatus on sellainen että siitä ei vain pääse yli, niin sitten vaihtoehtona on työnteko opiskeluaikana. Se on rankkaa kyllä ja sen jälkeen vapaa-aika opiskeluaikana jää vähälle. Senkin kanssa pystyy silti elämään, niin on muutkin pystyneet. Kun olet joitan iltoja viikossa ja viikonloput töissä, niin sillä rahoittaa elämää jo ihan mukavasti. Tietenkin kesätyörahoja ei myöskään sitten kannata tuhlata, vaan säästää niitä opintojen kuukausille. Valintahan on puhtaasti sinun. Mutta et voi väittää etteikö vaihtoehtoja olisi olemassa. Niitä on, vaikkakaan niistä mikään ei ehkä tunnu niin äärimmäisen mukavalle.
Mä itse päädyin aikoinaan siihen, että en halunnut ottaa lainaa, vaan tein töitä sitten iltaisin ja viikonloppuisin. Ongelma oli siinä että rahaa tuli liikaa ja piti joskus palautella sen takia opintotukia. Mutta ei sekään niin kamalaa lopulta ollut, vaikkakin tietenkin pahaa teki. Ihan hyvin pärjäsi opiskelijana ja koskaan ei tarvinnut syödä nuudeleita ja tonnikalaa. Ja nyt työelämään siirtyneenä koko asiaa ei enää edes muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-80 luvun alussa kävin koulut. Olisi todella ollut luksusta jos olisi 140 markkaa jäänyt asumisen jälkeen käyttöön. Eikä opiskelija asunnoissa tarvita mitään kotivakuutuksia.
Ei ole vapaita opiskelija-asuntoja, yksityiset vaativat kotivakuutuksen.
Sitten vuokrataan kaverin kanssa kimppakämppä.
Riittävän kotivakuutuksen saa reippaasti alle satasella/ vuosi. Juuri sellainen otettu nuorelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu olevan nyt vallalla ajatus, että kun tuki vähenee siihen loppuu elämä. Jos opiskelu pelottaa tässä tilanteessa, niin töihin vain!
Siivousta on varmasti joka paikkakunnalla ja postiakin pääsee ilman tutkintoa jakamaan. Ties mitä muuta. Yleensä kyllä näissä hommissa se opiskelun nälkä kasvaa ja elämän kokemus kertyy, tulee itseluottamusta, että minä pärjään ja selviän. Uskaltaa ottaa askeleen kohti opintoja. Minäkin pelkäsin kotona asuessa, että en selviä opiskelijana. Menin töihin ja sitten kohta opiskelemaan. Tästäkin selvitään!
Siivoukseen on vaikeaa saada porukkaa, koska vaaditaan usein omaa autoa (firmat ei viitsi hankkia autoja riittävästi ja kohteet kaukana toisistaan).
Tämä on totta. Ajelet omalla autolla, tai et saa tunteja. Työn saantiin vaaditaan siivousalan osaamista, mieluiten siivousalan tutkinto. Palkka ilman osaamista on niin pieni, että pahimmillaan menee kulujen peittämiseen, kun tekee alle 6h/päivä. Ja kun tälläkin palkalla on oma vaikutus mm koulutustuen määrään, niin menisitkö ite?
Muutin 2 hengen soluun ja opiskelun aikana sain ystäviä. Vuokrattiin 4 huonetta ja keittiö, 3 makuuhuonetta, vuokra 500 e kk, Punavuoressa.
Asuttiin kimpassa 4 vuotta, sinkkuelämäni onnellisinta aikaa.
Jokaisella oli oma ydin, esim yksi siivosi keittiön, minä olohuoneen ja eteisen, kolmas vessan.
Aamulla söin puuroa kotona, muut ruuat yliopiston ruokalassa, unicafe oli auki, ainakin lauantaisin. Mä olin töissä vain viikonloppuisin ja kesäisin, sekin riitti. Toisen kämppiksen veli oli töissä tehtaalla, missä tehtiin vessapaperia. Toi älyttömät säkit aina
Vierailija kirjoitti:
Opintola on hyvä ratkaisu ja sen saa anteeksi osittain tai kokonaan jos elämässä käy huonosti. Itse sain korkoineen 16000e anteeksi.
Miten niin saa anteeksi? Itse olen joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle ja silti pitää opintolainaa edelleen maksella takaisin pienestä eläkkeestä. Kunpa en olisi koskaan edes yrittänyt opiskella vajaakuntoisena...
MIKSI et ottaisi sitä lainaa? Välttelet aihetta kuin kissa kuumaa puuroa. Yhden yhtä kommenttia ei ole perusteltuna, että miksei se opintolaina sovi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyopiskelijat ottavat lainaa kustannusten nousun lisäksi myös sen takia enemmän, että opiskelijoiden elintaso on valtavasti korkeampi kuin 10-20 vuotta sitten minkä lisäksi yhä harvempi käy opintojen ohella töissä.
Miten se valtavasti korkeampi elintaso näyttäytyy? Sillä että on jopa oma tietokone (joka on pakollinen opiskeluissa)? Oikein mitään muuta eroa en keksi kun isosisaruksien kanssa opiskeluaikojen elämää ja elintasoa vertailtiin. Sisaruksista vanhimmat just tuon 10-18 vuotta itseäni vanhempia.
Minä opiskelin vuodesta 1985 vuoteen 1989 Helsingissä. Olin kesät töissä kotipaikkakunnallani tai lähikaupungissa ja vuokrasin HOASin solun kesäisin eteenpäin. Kesätyörahoilla selvisin opintojen aikaisista päivittäismenoista. Nostin opintolainaa, mutta ostin sillä pääasiassa tavaraa mm. järjestelmäkameran, vahvistimen, matkatelkkarin, ohjelmoitavan laskimen (RPN logiikalla) ja myöhemmin jopa tietokoneen ja matriisikirjoittimen. Tietokone ja printteri olivat erittäin kalliita opiskelijabudjettiin. Minulla ei ollut varaa ostaa tietokoneeseen lainkaan kovalevyä vaan siinä oli kaksi levykeasemaa.
Kun vertaan oman poikani opintoihin, sanoisin että pärjäsin itsellisenä paremmin. Poikani on asunut opintojen ajan kotona eikä ole saanut kuin vaatimattoman tuen. Hän on saanut kotoa tietokoneen ja muun elatuksen. Toisaalta hänen ei ole tarvinnut ostaa yhtään oppikirjaa vaan materiaalit ovat olleet saatavilla sähköisinä. Hän ei ole joka kesä saanut kesätyötä, mutta onnistui saamaan pakolliset harjoittelut suoritettua palkallisena.
"Mä itse päädyin aikoinaan siihen, että en halunnut ottaa lainaa, vaan tein töitä sitten iltaisin ja viikonloppuisin. Ongelma oli siinä että rahaa tuli liikaa ja piti joskus palautella sen takia opintotukia. Mutta ei sekään niin kamalaa lopulta ollut, vaikkakin tietenkin pahaa teki. Ihan hyvin pärjäsi opiskelijana ja koskaan ei tarvinnut syödä nuudeleita ja tonnikalaa. Ja nyt työelämään siirtyneenä koko asiaa ei enää edes muista."
Vastaus sun viestiin yleensäkin. Kun mulla tuli vaikeuksia hoitaa lainaa takaisin taloudellisesti hankalan tilanteen vuoksi, peloteltiin esim. että jäät kadulle ilman asuntoa ja kaikenlaista mitä täälläkin. No kaikki on oikeastaan mennyt päinvastoin kuin on peloteltu ja juuri niissä hankalissa tilanteissa huomaa sen opintolainan "sosiaaliturvan" luonteen. Ne ihmiset, jotka pelkää opintolainaa ja varoittelee siitä, käyttää melko huolettomasti muita, täysin joustamattomia, luottoja esim. klarnaa ym.
Mee töihin niin ei tarvitse läävässä asua!
Lapseni opiskeli Yhdysvalloissa top ten collegessa neljä vuotta. Hän asui asuntolassa soluissa, vessat ja suihkut käytävällä. Ei hissejä. Kaikilla opintolainat tuition+eläminen+asunto+vakuutus 50000/lukuvuosi. Hän valmistui 22 vuotiaana.
Asuntola todella vanha ja huonokuntoinen, yksikään suomalainen opiskelija ei olisi suostunut asumaan niissä oloissa. Ei paljon kannattanut sitä ränsistynyttä huonetta kalustaa boho tyyliin, ei fiilistellä isossa nojatuolissa somettamassa ja siemailemassa soya lattea ja valittamassa kuinka vaikeata opiskelijan elämä on kun veronmaksajilta ei saa enempää ilmaista rahaa.
Nyt 12 vuotta myöhemmin lapsellani on lifelong ystäviä noilta vuosilta. Kenelläkään ei mt ongelmia. Hän valmistuttuaan otti mitä työtä tahansa ja nyt on alansa töissä ja tienaa kuusinumeroisen salaryn. Opintolainat maksettu pois.
Hyvähän se on että Suomessa on helpompaa ja saa paljon ilmaista raahaa. Sitä en ymmärrä miksi suomalaiset opiskelijat koko ajan valittavat?
Olisi kiva valmistua kohtuuajassa ja alkaa katsella sen jälkeen sitä vakiduunia, alkaa elää normaalia elämää, maksaa opintolainaa pois, mahdollisesti hankkia myös oma asunto ja perustaa perhekin. Antaa elämän mennä eteenpäin, eikä roikkua yliopistolla vuosikausia. Nykyään se ei taida olla edes mahdollista!
Tiedätkö, niin mustakin olisi ollut kuva, että elämä olisi mennyt noin. Olen sinua luultavasti paljon vanhempi ja mun elämä ei mennyt alkuunkaan noin! Normaali elämän käsite on aika laaja. Tuon on se stereotyyppinen unelma elämän malli, jota monet tavoittelee. Sitä itsekin ajatteli, että kaiken tuon on saavuttanut alta 30v. Ja jotkut sen saavatkin. Kaikilla se ei mene noin, eikä elämä välttämättä ole yhtään sen huonompaa. Voit yhä saada kaiken tuon. Jos käy niin, että opintosi venyy, ei poissulje mitään tuosta. Tai tulee joku muu vaikeus tai este tai viivästys. Ei kannata liian tarkkaan sanella, miten asioiden pitää olla, ollakseen onnellinen. Tee parhaasi ja etene unelmiesi kohti, ties vaikka saavutat ne!
Toki itselläni on ollut aikamoisia vaikeuksia, sairautta ja menetyksiä, mihin ei ole itse voinut vaikuttaa. Silti elämä on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä valitusta kun kerran lainaa voi ottaa. Lainan avulla mäkin opiskelin. Ja kävin sen lisäksi myös töissä kesäkuukaudet.
Älkää opiskelko jos se on noin vaikeaa. Ihme luusereita nykyajan nuoriso. Miten te vanhemmat olette tuommosia ruikuttajia lapsistanne kasvattaneetkaan!
Ei mikään tule kuin manulle illallinen. Jotain sen eteen pitää tehdä itsekin.
Mä ihmettelen kanssa sitä, että ketju on hyviä vinkkejä pullollaan, kuinka selvitä, jos on opiskelijana taloudellisesti tiukkaa. Monet on sen kokeneet. Se on valinta olla aktiivinen omassa elämässä ja löytää keinoja mennä eteenpäin ja selvitä.
Voi jäädä paikalleen ja valittaa poliittisia päätöksiä, mutta niihin ei juuri tämän syksyn opintojen alkaessa voi vaikuttaa. Kannattaa hakeutua politiikkaan, jos vaikuttaminen kiinnostaa. Yksi vaihtoehto toki on vain voivotella poliittista tilannetta ja syyttää hallitusta kaikesta, näkemättä mitään valoa tunnelin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintola on hyvä ratkaisu ja sen saa anteeksi osittain tai kokonaan jos elämässä käy huonosti. Itse sain korkoineen 16000e anteeksi.
Opintolainan saa anteeksi vain kuolemalla tai jäämällä pysyvästi työkyvyttömäksi.
No jos käy huonosti ja on ollut viisi vuotta työkyvytön.
Itse päädyin toistaiseksi voimassa olevalle tk-eläkkeelle ja sain ns. anteeksi opintolainan loput. Silloin tosiaan pitkä työttömyyskin olisi riittänyt tähän, nykyään kuitenkin tätäkin hommaa tietääkseni on kiristetty. Tämä siis oli 2010-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa opiskelu on ilmaista.
Tätä ette osaa arvostaa tarpeeksi!
Aika monessa maassa Euroopassa opiskelu on ilmaista. Lisäksi koulun kautta saa oikeasti halpoja soluja, ja eläminen muutenkin halvempaa. Valmistuneilla palkat paljon suuremmat lainaan nähden mitä Suomessa. Suomessa oli asiat hyvin joskus 2000-luvun alussa, muut maat ovat siitä menneet ohi kun meillä on asiat huonontuneet.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni opiskeli Yhdysvalloissa top ten collegessa neljä vuotta. Hän asui asuntolassa soluissa, vessat ja suihkut käytävällä. Ei hissejä. Kaikilla opintolainat tuition+eläminen+asunto+vakuutus 50000/lukuvuosi. Hän valmistui 22 vuotiaana.
Asuntola todella vanha ja huonokuntoinen, yksikään suomalainen opiskelija ei olisi suostunut asumaan niissä oloissa. Ei paljon kannattanut sitä ränsistynyttä huonetta kalustaa boho tyyliin, ei fiilistellä isossa nojatuolissa somettamassa ja siemailemassa soya lattea ja valittamassa kuinka vaikeata opiskelijan elämä on kun veronmaksajilta ei saa enempää ilmaista rahaa.
Nyt 12 vuotta myöhemmin lapsellani on lifelong ystäviä noilta vuosilta. Kenelläkään ei mt ongelmia. Hän valmistuttuaan otti mitä työtä tahansa ja nyt on alansa töissä ja tienaa kuusinumeroisen salaryn. Opintolainat maksettu pois.
Hyvähän se on että Suomessa on helpompaa ja saa paljon ilmaista raahaa. Sitä
En minäkään ymmärrä valitusta kaikesta. Ei nähdä mitään hyvää ja edetä sillä mitä on.
Tietysti näen sen, että ihmiset eri arvoistuvat, mutta kun se saattaa mennä kohta tähän Amerikan malliin täälläkin, että mitään ilmaista koulutusta ei ole, ja rikkaat vaan pääsevät opiskelemaan, että vielä kun asiat ovat suht hyvin ( ei täydellisesti, eikä ongelmatonta) käyttäisi ne mahdollisuuudet mitä ilmainen koulutus tarjoaa.
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025, sitä ei saa kesäkuukausina.
Töitä opiskelun ohessa. Tuo että asuu ilmaiseksi paremmin kuin työssäkäyvät oli väärin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa opiskelu on ilmaista.
Tätä ette osaa arvostaa tarpeeksi!
Aika monessa maassa Euroopassa opiskelu on ilmaista. Lisäksi koulun kautta saa oikeasti halpoja soluja, ja eläminen muutenkin halvempaa. Valmistuneilla palkat paljon suuremmat lainaan nähden mitä Suomessa. Suomessa oli asiat hyvin joskus 2000-luvun alussa, muut maat ovat siitä menneet ohi kun meillä on asiat huonontuneet.
Oletko pohtinut ulkomaille muuttoa?
En ymmärrä valitusta kun kerran lainaa voi ottaa. Lainan avulla mäkin opiskelin. Ja kävin sen lisäksi myös töissä kesäkuukaudet.
Älkää opiskelko jos se on noin vaikeaa. Ihme luusereita nykyajan nuoriso. Miten te vanhemmat olette tuommosia ruikuttajia lapsistanne kasvattaneetkaan!
Ei mikään tule kuin manulle illallinen. Jotain sen eteen pitää tehdä itsekin.