Kivaa opiskelijaelämä hallituksen tiukennusten takia..
Vapaat kämpät opiskelupaikkakunnalla min. 450e, johon tukea saa Kelan mukaan max noin 310e. Ensi vuonna vielä pienenee asumistuki.
Opintoraha 279,-
Jää 140e tai alle vesi, sähkö, netti, puhelin, bussilippu, kotivakuutus, lääkkeet, ruoka..
Ja vielä pitäisi löytää se asunto :/
Kommentit (276)
Talous vinkki:
Elä niillä tuloilla mitä sinulla on.
Vassarikommareille vähemmän rahaa bilettämiseen, liekö varaa enää tiellä istua, ehkäpä aika aikuistua ja ryhtyä tekemään jotain mielekästä elämällään ? 🤣🤣🤣
Pitäisi sun nyt osata ottaa huomioon, että kustannukset ovat nousseet, ja rahat vähentyneet. Lainaa saa enemmän, mutta myös korot siihen ovat nousseet, minkä tunnut sopivasti unohtavan. Unohdat myös sen, että nuorten pitäisi koulun jälkeen hankkia mahdollisesti omistusasunto ja perhe. Millä rahalla, kun kaikki menee elämiseen? Unohdat myös, että palkat eivät ole nousseet samaa tahtia kuin muut kustannukset. Itselläni on palkka lähes kaksinkertaistunut 10 vuodessa, mutta elän silti aivan samantasoista elämää, sillä kustannukset ovat nousseet aivan järkyttävästi. Alakerran naapurin aasialaisesta sain ennen lounaan mukaan 7 eurolla silloin 10 vuotta sitten kun työskentelin pask4duunissa, nyt se maksaa jo 16e. Kyseisen p4skaduunin palkka on noussut 2e/tunti samassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä valitusta kun kerran lainaa voi ottaa. Lainan avulla mäkin opiskelin. Ja kävin sen lisäksi myös töissä kesäkuukaudet.
Älkää opiskelko jos se on noin vaikeaa. Ihme luusereita nykyajan nuoriso. Miten te vanhemmat olette tuommosia ruikuttajia lapsistanne kasvattaneetkaan!
Ei mikään tule kuin manulle illallinen. Jotain sen eteen pitää tehdä itsekin.
Ja opiskeluaikanaan voi töitä tehdä.
Haara konttorilla rikastuu.
Luontaisesti sosiaalinen ihminen yleensä kyllä tarvitsee sen pienen hengähdystauon itselleen ja yleensä se on se koti, missä saa olla yksin omassa rauhassa ja jossa voi rauhassa opiskella ilman, että joku keskeyttää koko ajan.
Luontaisesti sosiaalinen ihminen onkin sitten kodin ulkopuolella koko ajan menossa ja tulossa ja kaiken aikaa ihmisten keskellä ja seurassa kaiken hälinän, puheen ja tapahtumien keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä valitusta kun kerran lainaa voi ottaa. Lainan avulla mäkin opiskelin. Ja kävin sen lisäksi myös töissä kesäkuukaudet.
Älkää opiskelko jos se on noin vaikeaa. Ihme luusereita nykyajan nuoriso. Miten te vanhemmat olette tuommosia ruikuttajia lapsistanne kasvattaneetkaan!
Lainan avulla minäkin opiskelin ja kävin ympäri vuoden töissä viikonloppuisin, iltaisin, päivisin, arkena sekä kesäisin eikä tarvinnut koskaan asua kämäsessä solussa ja vielä jäi runsaasti rahaa ruokaan ja muuhun humputteluun.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija-asuntoon tai töihin
Kaupan alalle on tulossa irtisanomisia. On just lehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä kaupan alalle että palvelualalle on tulossa syksyllä irtisanomisia. Myynnit on vähentyneet.
Kyllä kulut ovat kasvaneet aivan järkyttävästi. Itsekin olen ns. hyvätuloinen, mutta ei tahdo rahaa vaatteisiin edes riittää. En tajua, miten oikeasti pienituloiset tulevat toimeen? Paljosta saavat karsia meikäläiseen verrattuna, ja minunkaan elämässä ei mitään ylimääräistä luksusta ole.
Vierailija kirjoitti:
Talous vinkki:
Elä niillä tuloilla mitä sinulla on.
Eli sinun mielestäsi siis lääkkeet tai fysioterapia, jotka varmistavat että pystyn opiskelemaan ovat turhia? Vai halpa ruoka, pitäisikö nähdä siis nälkää, vaikka olen nyt jo alipainoinen? Vai kaukana opiskelupaikasta oleva soluasunto, kodittomuus parempi vaihtoehto? Töitä on vaikea tehdä, sillä tunteja on pitkin päivää klo 10-18 välillä, yleensä hyppytunteja on mutta ei silloin kerkeä matkustamaan johonkin töihin ja vielä töitä tekemään, ja kotimatkatkin vie sen melkein 2,5 tuntia päivässä. Joskus viikonloppuisin tein, mutta nyt kun taloustilanne on huono, ei vuoroja enää saa, eikä muihin hakemuksiin vastata.
Itsellä siis rahat menevät jo nyt ihan pelkästään täysin välttämättömyyksiin. Vanhemmat tukevat sen verran että saan esim uudet (halvat) kengät tarvittaessa. Kesän palkka on niin pieni, että ne säästöt kuluvat alkuvuoden lääkekustannuksiin. Laskurin mukaan olisin oikeutettu toimeentulotukeen myös lainan kanssa, mutta en saa, koska pitäisi lopettaa opiskelu. Kyllä, parempi olisi että makaisin toimeentulotuella enkä tekisi mitään.
Olen 40v ja opiskelen ensimmäistä peruskoulun jälkeistä tutkintoa. Mulla on lapsi enkä voi muuttaa mihinkään soluasuntoon. Lisäksi, olen koulussa kun lapsi on koulussa, joten en voi käydä opintojen ohella töissä. Jos en käy koulua, en voi saada töitä.
Ärsyttää nämä keskustelut joissa oletetaan, että kaikki opiskelijat ovat nuoria.
Olin siis nuorena töissä, ja silloin ei töihin tarvittu koulutuksia. Nyt jäin työttömäksi ja minnekään ei pääse ilman koulutusta.
Tuntuu, että siitä rangaistaan että tekee asiat eri järjestyksessä kuin mitä stereotyyppisesti tehdään.
Olen ajatellut, että noin 20v työkokemus ja tuore koulutus on hyvä juttu, mutta sen sijaan koen halveksuntaa.
Tosiasia kuitenkin on, että mikäli ajetaan niin ahtaalle että ei voi opiskella niin tulen yhteiskunnalle kalliimmaksi koska silloin en koskaan työllisty.
T: Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä kaupan alalle että palvelualalle on tulossa syksyllä irtisanomisia. Myynnit on vähentyneet.
Iltalehdessä juttu.
Tuossa kirjassa on vain 85 sivua. On ruotsinkielinen sarjakuva. Kielen verestätämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintola on hyvä ratkaisu ja sen saa anteeksi osittain tai kokonaan jos elämässä käy huonosti. Itse sain korkoineen 16000e anteeksi.
Miten niin saa anteeksi? Itse olen joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle ja silti pitää opintolainaa edelleen maksella takaisin pienestä eläkkeestä. Kunpa en olisi koskaan edes yrittänyt opiskella vajaakuntoisena...
Ei se opintolaina minnekään katoa simsalabim. Vaikka Kela joutuisi maksamaan sen takaisin pankille takaajana, ottaja joutuu maksamaan Kelalle. Ikävä kyllä. Opintolaina ei ole enää sitä halpa korkoista, mitä ennen mainostettiin. Hankalaksi on tehty opiskelu. Otat lainaa tai työskentelet. Jos onnistut työpaikan saamaan. Ennen oli opiskelijoille osa-aikatöitä tarjolla vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainan avulla minäkin opiskelin ja kävin ympäri vuoden töissä viikonloppuisin, iltaisin, päivisin, arkena sekä kesäisin eikä tarvinnut koskaan asua kämäsessä solussa ja vielä jäi runsaasti rahaa ruokaan ja muuhun humputteluun.
No sulla olikin halpaa lainaa halvoilla koroilla, sekä PALJON enemmän opintorahaa suhteessa kustannustasoon. Lisäksi et ilmeisesti opiskellut kovin ahkerasti? Itse ainakin olen päivisin koululla, illat menee ryhmätöissä, vapaat illat huolehdin kunnosta, kun on pakko pitää huolta kun selkä prakaa jatkuvasta istumisesta. Viikonlopuisin olen töissä jos saan, mutta en ole saanut. Töihin ei vain mennä, jos töitä ei ole, niitä ei ole. Ostan vain välttämätöntä, ja silti välillä syön pelkkää perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Tytär asuu solussa, laski, että pakollisten laskujen (vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus/yksityinen vuokranantaja) jälkeen jää 160 euroa kuukaudessa. Vuokra sisältää nettiyhteyden. Siitä sitten lääkkeet, ruoka, vaatteet, mahdolliset koulutarvikkeet, harrastukset jne. Kaveripiirissään moni on lopettanut "opiskelijaelämän" eli baareissa ei enää käydä, osa on lopettanut kokonaan alkoholin käytön. Kukaan ei tupakoi.
Yllättävästi moni on alkanut kasvissyöjäksikin, kun ei vaan ole rahaa enempää. Lainaa ei ota oikeastaan kukaan.
Ellinkeinoelämä kiittelee varmasti.
Eikö opiskelija voi saada toimeentulotukea?
Parikymppisenä pääsi kauppaan töihin ilman koulutusta, opiskelin päälle kolmekymppisenä ja en päässyt kauppaan töihin, kun tarjolla oli koulutettuja tekijöitä. Tämä on muuttunut, kaikkialle vaaditaan koulutus nykyään.
Luojan kiitos, löysin opiskelun ohelle töitä, jossa ei vaadittu koulutusta, eli kyllä näitäkin paikkoja vielä löytyy.
Aikanaan yliopistossa sai opiskella monta tutkintoa ja nostaa opintotukea, jonka ostovoima oli parempi kuin nykyään. Silloin Suomi oli maailman huipulla taloudellisesti, kuten muut pohjoismaat ovat vieläkin.
Finanssi- ja eurokriisin sekä toisaalta Nokian romahduksen jälkeen ehtoja alettiin tiukentaa. 2010-luvulla oli monta negatiivisen kasvun vuotta, koska Sipilä leikkasi ja meillä ei ollut myöskään matalasuhdanteessa heikentyvää valuuttaa.
Nyt näyttää siltä, että leikkauksia pitäisi tehdä lisää, koska olemme edelleen eurossa ja muuten velkataakan kasvu jatkuu.
Te kaikki lainafanit nyt unohdatte, että korot ovat nousseet. Laina ei ole enää ilmaista. Lisäksi kustannukset ovat nousseet, mutta opintorahaa on vain laskettu ja nyt vielä asumistukikin melkein puolittuu. Myös entinen opintolainahyvitys koroista oli huomattavasti parempi mitä nykyinen.
Otetaan esimerkiksi Nordean esimerkkilaskelma tällä hetkellä. Nostat lainaa 45 tukikuukautta eli 29 250e, maksat sitä 230e kuukausisummalla 20,5 vuotta eli yhteensä 46 265e. 50 tuhannella eurolla saisi kyllä monesta Euroopan maasta koulutuksen, asumisen ja elämisen helposti, sekä paremman palkan valmistuessa. Olemme kallis maa.