Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kivaa opiskelijaelämä hallituksen tiukennusten takia..

Vierailija
30.07.2024 |

Vapaat kämpät opiskelupaikkakunnalla min. 450e, johon tukea saa Kelan mukaan max noin 310e. Ensi vuonna vielä pienenee asumistuki.

Opintoraha 279,-

Jää 140e tai alle vesi, sähkö, netti, puhelin, bussilippu, kotivakuutus, lääkkeet, ruoka.. 

Ja vielä pitäisi löytää se asunto :/

Kommentit (276)

Vierailija
261/276 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talous vinkki:

Elä niillä tuloilla mitä sinulla on.

Eli sinun mielestäsi siis lääkkeet tai fysioterapia, jotka varmistavat että pystyn opiskelemaan ovat turhia? Vai halpa ruoka, pitäisikö nähdä siis nälkää, vaikka olen nyt jo alipainoinen? Vai kaukana opiskelupaikasta oleva soluasunto, kodittomuus parempi vaihtoehto? Töitä on vaikea tehdä, sillä tunteja on pitkin päivää klo 10-18 välillä, yleensä hyppytunteja on mutta ei silloin kerkeä matkustamaan johonkin töihin ja vielä töitä tekemään, ja kotimatkatkin vie sen melkein 2,5 tuntia päivässä. Joskus viikonloppuisin tein, mutta nyt kun taloustilanne on huono, ei vuoroja enää saa, eikä muihin hakemuksiin vastata.

Juuri näin! Enkö selvällä suomella sanonut jätä lääkkeesi syömättä?

Annoin pienituloisen ihmisen talous neuvon, että ihmisen pitää pyrkiä tulemaan toimeen sillä mitä on. Toisella se tulee töistä, toisella tuista, toisella näiden yhdistelmästä tai jostain  muusta. Koskaan ei ole viisasta elää luotolla, joutuu vaan pahempiin vaikeuksiin, kun elää yli varojensa. 

Joku viisas sanoi, ei ne pienet tulot, vaan pienet menot. On monia keinoja säästää, kun on tiukkaa. Olen itse edelleen pienituloinen ja sairaana, eli osaan todella venyttää penniä. Lääke laskuja on kasa ja tuhat muuta menoa. Silti ajattelen, että minun on selvittävä sillä mitä on. Mitä muutakaan voin? Ottaa pika vipin? Ei kannata. Tämä oli minun kokemuksen tuoma neuvo!

Jos sinulla on oikein paha tilanne hae apua, niin minäkin olen joutunut tekemään. Esimerkiksi seurakuntien diakonia työstä.

Vierailija
262/276 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin 90-luvulla,ei todellakaan ollut 0% lainaa...Kun valmistuin töitä ei omalta alalta löytynyt joten matalapalkka alalle ajauduin.Lainat sain maksettua,mutta omaa asuntoa en ole pystynyt ostamaan. Söin usein ranskanperunoita ketsupilla/puuroa  ja solussa asuin.En jaksa nykyisten opiskelijoiden kitinää ( lähinnä heidän vanhempien).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/276 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni opiskeli Yhdysvalloissa  top ten collegessa neljä vuotta. Hän asui asuntolassa soluissa, vessat ja suihkut käytävällä. Ei hissejä. Kaikilla opintolainat tuition+eläminen+asunto+vakuutus 50000/lukuvuosi. Hän valmistui 22 vuotiaana. 

Asuntola todella vanha ja huonokuntoinen, yksikään suomalainen opiskelija ei olisi suostunut asumaan niissä oloissa. Ei paljon kannattanut sitä ränsistynyttä huonetta kalustaa boho tyyliin, ei fiilistellä isossa nojatuolissa somettamassa ja siemailemassa soya lattea ja valittamassa kuinka vaikeata opiskelijan elämä on kun veronmaksajilta ei saa enempää ilmaista rahaa. 

Nyt 12 vuotta myöhemmin lapsellani on lifelong ystäviä noilta vuosilta. Kenelläkään ei mt ongelmia. Hän valmistuttuaan otti mitä työtä tahansa ja nyt on alansa töissä ja tienaa kuusinumeroisen salaryn. Opintolainat maksettu pois. 

Hyvähän se on että Suomess

Lisään vielä, että lapseni opiskelijakaverit tulivat varakkaista perheistä. Vanhemmat pankkiireita, lääkäreitä, yliopiston professoreita jne. Opiskelijalaverit olivat kasvaneet isoissa taloissa, oma iso huone ja en suitebathroom, oma olohuone jne. Näiden vanhemmat olisivat koska tapansa pystyneet ostamaan tai vuokraamaan opiskelijalapsilleen  vaikka kuinka hienot asunnot, mutta he halusivat, että lapset oppivat elämän reaaliteetit, ettei raha kasva puissa vaan se pitää ansaita. He halusivat lapset verkostuvat ja tutustuvat muihin nuoriin  

Toivottavasti kaikki ne, jotka nyt erilaisten tukien avulla voivat asua siellä omassa yksiössään voivat valmistuttuaan ja työelämässä ollessaan kustantaa itselleen yhtä ihanan rauhallisen oman  kodin.

En myöskään ymmärrä eläkeläisten kadehdintaa. Matalapalkka alalla ollut (nainen) saa eläkettä 1500e/kk miinus verot. Siksi aikoinaan monet pienituloiset eläkeläiset  vuokrasivat opiskelijoille huonetta asunnostaan tai rintamamiestalon vinttihuonetta. Ikävä kyllä nykyopiskelijoille tallaiset edulliset asumismuodot eivät ole tarpeeksi hyviä  

Vierailija
264/276 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan yliopistossa sai opiskella monta tutkintoa ja nostaa opintotukea, jonka ostovoima oli parempi kuin nykyään. Silloin Suomi oli maailman huipulla taloudellisesti, kuten muut pohjoismaat ovat vieläkin.

Finanssi- ja eurokriisin sekä toisaalta Nokian romahduksen jälkeen ehtoja alettiin tiukentaa. 2010-luvulla oli monta negatiivisen kasvun vuotta, koska Sipilä leikkasi ja meillä ei ollut myöskään matalasuhdanteessa heikentyvää valuuttaa.

Nyt näyttää siltä, että leikkauksia pitäisi tehdä lisää, koska olemme edelleen eurossa ja muuten velkataakan kasvu jatkuu.

No ei se kyllä Sipilän syytä ollut, mutta eri ketju  keskustelun aihe.

Suomen hyvinvointiyhteiskuntkanon ollut feikkiä, velkarahalla ylläpidetty tasoa, johon ei ole varaa. Siihen on tullut loppu, ja siihen ei ole paluuta.

Ellei keksitä hyviä uusia innovaatioita ja yrityksiä ja lopetetaan yritysten myynti ulkomaille!

Vierailija
265/276 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muiden opiskelijoiden vanhemmat auta yhtään lääkkeissä tai muissa pakollisissa menoissa? 

Vierailija
266/276 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut on kateellisia kaikille. Varsinkin opiskelijoille, siksi leikkaavat kaikkea. Kokoomus on tosi nolo puolue, kun meni heidän kanssaan hallitukseen.

Vierailija
267/276 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut on kateellisia kaikille. Varsinkin opiskelijoille, siksi leikkaavat kaikkea. Kokoomus on tosi nolo puolue, kun meni heidän kanssaan hallitukseen.

tungit sit persut tähänkin keskusteluun hullu.

Vierailija
268/276 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ootko perkeleen hullu jankuttanu persu sanaa aamusta lähtien?

Vierailija
269/276 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi sun nyt osata ottaa huomioon, että kustannukset ovat nousseet, ja rahat vähentyneet. Lainaa saa enemmän, mutta myös korot siihen ovat nousseet, minkä tunnut sopivasti unohtavan. Unohdat myös sen, että nuorten pitäisi koulun jälkeen hankkia mahdollisesti omistusasunto ja perhe. Millä rahalla, kun kaikki menee elämiseen? Unohdat myös, että palkat eivät ole nousseet samaa tahtia kuin muut kustannukset. Itselläni on palkka lähes kaksinkertaistunut 10 vuodessa, mutta elän silti aivan samantasoista elämää, sillä kustannukset ovat nousseet aivan järkyttävästi. Alakerran naapurin aasialaisesta sain ennen lounaan mukaan 7 eurolla silloin 10 vuotta sitten kun työskentelin pask4duunissa, nyt se maksaa jo 16e. Kyseisen p4skaduunin palkka on noussut 2e/tunti samassa ajassa.

Olen täsmälleen samaa mieltä ja samasta huolissani - mutta onko tähän muka ratkaisu se, että kiristetään työssä olevien verotusta edelleen, jotta nykyiset opintotuet saadaan säilytettyä? Nehän ovat nykyisessä taloustilanteessa vaihtoehdot, joko karsitaan menoista tai nostetaan verotusta ja tämä verotuksen nosto koskee myös niitä opiskeluistaan valmistuvia nuoria. Olisi kiva jos niillä opiskelunsa päättävillä jäisi rahaa palkoistaan elämiseenkin, eihän se opiskelu muutoin kannata. 

Vierailija
270/276 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kulut ovat kasvaneet aivan järkyttävästi. Itsekin olen ns. hyvätuloinen, mutta ei tahdo rahaa vaatteisiin edes riittää. En tajua, miten oikeasti pienituloiset tulevat toimeen? Paljosta saavat karsia meikäläiseen verrattuna, ja minunkaan elämässä ei mitään ylimääräistä luksusta ole.

Ovat kyllä kasvaneet juu. Haluatko siis maksaa lisää veroja,  jotta nykyistä opintotukitasoa voidaan ylläpitää ja karsia kulutustasi edelleen,  vaikka mitään luksusta ei ole nytkään? Vai mitä tarkoitat? Minä en ainakaan halua maksaa lisää veroja, koska pian aletaan olla enenevissä määrin tilanteessa,  jossa työnteko ei kannata,  koska verot ja sosiaalituet ovat liian korkeita. Silloin ei auta kuin karsia niitä tukia ja saada lisää porukkaa töihin ja elättämään itsensä.

Moni on täällä kysellyt, miksi vertaamme nykytilaa johonkin 20 v takaiseen. Siksi, että me 20 v sitten opiskelleet rahoitamme mm. nykyopiskelijoiden tuet veroistamme. Jos koemme, että kyllä mekin pärjättiin, vaikka tiukkaa oli ja nykyopiskelijat vaativat liikaa, ei meitä huvita maksaa lisää veroja, jotta nykyinen tukitaso voidaan säilyttää. 

Vierailija
271/276 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida tähän, että positiivinen luottotietorekisterihän ei estä luoton saamista. Se on vain ja ainoastaan tiedon välittäjä, ja pankki tekee edelleenkin ihan itse päätökset antaa tai olla antamatta luottoa. Muutos vanhaan on vain siinä, että pankit voivat nyt saada todellisen tiedon lainanhakijan tilanteesta paljon helpommin. Lainanhakijan ei tarvitse kaivella tietoja eri paikoista itse pankkia varten. Toki ei voi myöskään jättää asioita enää kertomatta...

Vierailija
272/276 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muiden opiskelijoiden vanhemmat auta yhtään lääkkeissä tai muissa pakollisissa menoissa? 

Oletat, että opiskelijalla on vanhemmat.

Oletat, että opiskelijan vanhemmat pystyvät auttamaan lastaan taloudellisesti.

Oletat, että opiskelijan vanhemmat haluavat auttaa lastaan taloudellisesti.

Tuossa on jo kolme kohtaa, joihin valitettavan monen nuoren kohdalla homma kaatuu, jos opintotuessa aletaan luottaa vanhempien tukeen. Ja samalla eriarvoistetaan yhteyskuntaa rankasti. 

Ei ole tavatonta, että nuori kannattelee vanhempiaan, vaikka tilanteen pitäisi (lainkin mukaan) olla toisin päin. En haluaisi näille nuorille enää yhtään enempää taakkaa yhteiskunnan suunnasta, enkä vietyjä mahdollisuuksia kehittää potentiaaliaan.

Vierailija
273/276 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI et ottaisi sitä lainaa? Välttelet aihetta kuin kissa kuumaa puuroa. Yhden yhtä kommenttia ei ole perusteltuna, että miksei se opintolaina sovi?

MIKSI opiskelija on eriarvoistettu, ja oletetaan hänen ottavan lainaa elämiseen? En ole enää opiskelija, ja aikoinani sinnittelin ilman lainaa. Se onnistui, kun sai työtä loma-ajoille ja vanhemmilta ruokakassin usein matkaan. Ensimmäinen asuntokin edullinen sukulaisten asunnossa, ja sen jälkeen kimppa-asumisena. Tuollaiseen soisin opintorahan riittävän nykyisinkin, mutta nyt halutaan väkisin pakottaa opiskelijat elämään lainarahalla. Velaksi. 

Työtön tai muuten vähätuloinen saa tarvitsemansa rahan tukena, mutta opiskelijan kohdalla pitäisi aina ruuasta lähtien maksaa velalla. Niinkö? Samaan aikaan yritetään ehkäistä suomalaisten ylivelkaantumista ja opettaa, että luotolla ei elellä. Laina on kannatettavaa vain niissä tapauksissa, joissa käteen jää jotain arvonsa säilyttävää kuten omistusasunto. 

Suomessa työnsaanti tai palkkataso ei ole mikään itsestäänselvyys vastavalmistuneelle - lähes alalla kuin alalla. Ennen sitä saattoi päästä keskenkasvuisena erilaisiin hanttihommiin opiskeluaikana, mutta nykyisin nuo työt on joko automatisoitu tai niiden palkkataso on ajettu alas nollasoppareilla ja työkokeiluina ja harjoittelupaikkoina. Siinä on ikävä alku elämään, kun lainanlyhennykset alkavat ilman sitä työpaikkaa.

Vierailija
274/276 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelin 90-luvulla,ei todellakaan ollut 0% lainaa...Kun valmistuin töitä ei omalta alalta löytynyt joten matalapalkka alalle ajauduin.Lainat sain maksettua,mutta omaa asuntoa en ole pystynyt ostamaan. Söin usein ranskanperunoita ketsupilla/puuroa  ja solussa asuin.En jaksa nykyisten opiskelijoiden kitinää ( lähinnä heidän vanhempien).

Erikoista. Minä opiskelin myös 90-luvulla. Pärjäsin ilman lainaa, koska onnekkaasti sain lomille töitä ja asunnot olivat vuokraltaan edullisia (yhdessä toisen kanssa). Samaan tapaan ruoka oli halvimmasta päästä, kuten sinullakin. Pääsin opiskelujen jälkeen töihin ja elämä lähti eri raiteelle kuin sinulla. Siltikään en pidä nykyopiskelijoiden kritiikkiä opintotuesta kitinänä vaan perusteltuna. Miksi heidän pitäisi sinnitellä lainalla enemmän kuin sinun ja minun? Opintorahahan on jäänyt jalkoihin ja nyt nojataan yhä enemmän lainaan poliitikkojen taholta. Eli he ovat heikommassa asemassa kuin sinä ja minä olimme. 

Vierailija
275/276 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ole kauaa kun tuki oli 250€ (verojen jälkeen), asumislisä 200, lainaa sai 500 ja tuloraja oli noin 12000/vuosi jos nosti syyskuu-toukokuu tukea. 

Tuolla pärjättiin. 

Vierailija
276/276 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kulut ovat kasvaneet aivan järkyttävästi. Itsekin olen ns. hyvätuloinen, mutta ei tahdo rahaa vaatteisiin edes riittää. En tajua, miten oikeasti pienituloiset tulevat toimeen? Paljosta saavat karsia meikäläiseen verrattuna, ja minunkaan elämässä ei mitään ylimääräistä luksusta ole.

Ovat kyllä kasvaneet juu. Haluatko siis maksaa lisää veroja,  jotta nykyistä opintotukitasoa voidaan ylläpitää ja karsia kulutustasi edelleen,  vaikka mitään luksusta ei ole nytkään? Vai mitä tarkoitat? Minä en ainakaan halua maksaa lisää veroja, koska pian aletaan olla enenevissä määrin tilanteessa,  jossa työnteko ei kannata,  koska verot ja sosiaalituet ovat liian korkeita. Silloin ei auta kuin karsia niitä tukia ja saada lisää porukkaa töihin ja elättämään itsensä.

Moni on täällä kysellyt, miksi vertaamme nykytilaa johonkin 20 v takaiseen. Si

"Meitä ei huvita maksaa veroja." Varmaan huvitti meidän vanhempiamme, jotka eivät itse edes aikoinaan päässeet hyötymään opintotuesta. He toki saivat töitä niitä halutessaan, ja työstä maksettiin myös kunnon korvaus eikä oltu 'harjoittelijana' tai 'työkokeilussa', kuten nykyään. Mutta joka tapauksessa he kustansivat tuolloin veroin opiskelijoiden tuet.

Miksi kirjoitat, että tukia pitää karsia, jotta opiskelija saadaan töihin? Kun se opiskelu nimenomaan on se työ tuossa vaiheessa. Ja kun valmistutaan, saa yhteiskunta toivon mukaan osaavan työntekijän. Tai yritys. Ei-kouluttamattomille on yhä vähemmän ja vähemmän työpaikkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä