Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

.......... LOKAVAUVAT UUTEEN VIIKKOON ...........

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen alkanut ahkeroimaan tämän kirjoittelun kanssa =)

" karkasin" koulusta jo kun piti käyttää poitsu hammaslääkärissä.

Kylmä on täälläkin,vaivaiset -30 astetta !

Oon nyt tyytyväinen kun sain luettua tenttiin ja meni ihan ok. Niin ainakin luulen :)

Meillä pikku neiti sai eilen piikin ja oli vähän kärttynen.Painoa oli kertynyt 8800g ja pituutta 65, meidän tukki .

Käyrillä mennään ylöspäin ja oli sanonut että ei enempää maitoa :)

Kai sitä velliä vois harkita kun 4 kk tulee täyteen.

Enää 8vk koulua ja sitte töihin..Ja taas kotiin hoitelemaan muksuja kesän jälkeen.Toiv. jo elokuun alussa.

Kylmää mutta aurinkoista päivää kaikille Lokakuisille =)

Wades & Natika 3,5kk

Vierailija
22/61 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanut ollenkaan mollata siivoamistasi - kateuttahan se vain on minun puoleltani;-) Tarkoitin omalla kirjoituksellani vain tuoda esiin sen, että olet varmasti luonteeltasi jo innokkaampi siivoamaan kuin minä, kuten itse sanoitkin. Siinä ei todellakaan ole mitään pahaa jollet tunne itseäsi väsyneeksi.En minäkään esikoisen aikana koskaan nukkunut, tosin en siivonnutkaan, mutten osannut tehdä muutakuin odottaa että koska vauva herää. Nyt kahden kanssa tuo nukkuminen on taivaallista, etenkin kun tiedän, että molemmat nukkuvat AINA vieressäni väh. 2h heräämättä välillä. Äsken kömmin itse ylös sängystä 2,5 h jälkeen, tytöt nukkuvat vieläkin. Esikoinen totesi jo 10.30 että mennään nukkumaan. Hyvin nukahti Liliakin vaikka heräsi aamupäikkäreiltä vasta klo 9.

Toki myös kannattaa yhden lapsen kanssa nauttia siitä siisteydestä, sitten kun on toinen tavaroiden_levittäjä_taapero kotona, niin se vaatii vielä enemmän siivoamista;) Olen aina kahdehtinut siivousintoilijoita, itse pidän siisteydestä, mutta siivoan kotimme kunnolla vain kerran viikossa (pölyt, tuuletukset, liinavaatteiden vaihdot, lattioiden pesut jne), muuten riittää imurointi sieltä täältä. lelujen kerääminen ja keittiön puunaus (se pitää olla siisti koko ajan). Mutta mikä sopii meille ei sovi toisille jne. Eikä meillä ole koiria;)

Mutta siis, tarkoitukseni ei ollut pahoittaa mieltäsi JE_NI! Pyydän anteeksi jos niin tein.

Nyt heräsi esikoinen. Me mennään leipomaan piirakkaa kun kolmelta tulee vieraita. Ärsyttää kun on nuin hienonnäköinen ilma eikä pääse ulos!!

Terkuin

Nazu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siellä käytiin (vasta 3kk, heh) ja mitat oli 6410 g ja 63,6 cm. Tsekkasin mielenkiinnosta esikoisen mitat samoihin aikoihin ja oli 5 cm ja 1,5 kg pienempi... :D Että aika eri kokoluokkaa. Toisaalta sitten KUN esikoinen oli tuon pituinen niin oli kuitenkin vain 400 g pienempi.

Puhuin noista allergiajutuista eikä mitään komennettu minnekään, sanoi että jos ei halua testeihin erityisesti niin hänestä ei ole syytä, kun kerran itse siedän tuon ruokavalion rajoituksen. Painoa oli tullut suhteessa ilmeisesti aika vähän mutta sanoi että kuitenkin kokonaisuudessa hyvin (700 g/kk) ja pituutta kuitenkin tosi hyvin.

Mun oma paino oli pudonnut 4 kg siitä kun viimeksi siellä punnitsin kuukausi sitten, jee! :)

Mut koko reissu oli kyllä ihan ka-ma-la Anjan mielestä. Hermot meni kun koitettiin Moron refleksi - sitten seurasi inhottava punnitus ja vielä inhottavampi pituusmittaus. Sit hetkeksi äidin syliin ja voi hemmetti, sitten ruvettiinkin suuhun tunkemaan sitä kamalaa rotarokotetta, jota Anja inhosi jo viimeksi. Ja sit hetken sai taas rauhoittua niin lopullisesti repes sordiino kun iskettiin vielä se piikki jalkaan... tyttö siis _kirkui_ kun vielä laitoin turvakaukaloonkin kaiken päätteeksi!

Kotiin tullessakin piti sitten päästä syliin koko ajan, ei yhtään kärsinyt olla lattialla. Että ei ole helppoa ollut tuolla kolmikuisella tänään ;)

JE_NI: No en mäkään hoksannut että jokuhan voi pahastua kun mäkin käytin sanaa " valitella" :) Tottakai voi, höh, mun moka. En edes ajatellut että pahemmin valitit :) Mutta siivoa toki jos se on se sun henkireikä, kaikki taaplaa tyylillään ja itsekin hermostun jos on sotkusta ja etenkin jos on likaista! Mä vaan itse muistan kuinka tosiaan tein kaikesta niin kamalan vaikeaa kun esikoinen oli pieni (just niin että vaikka olin karmean väsynyt niin piti siivota, siis mikä oli aivan turhaa) ja sit harmittaa jos näkee uusien äitien tekevän saman virheen vaikka ihan hyvin voisi vetää lonkkaa :) Mulla tosiaan kyllä esikoinen heräilikin sen 5-10 krt yössä joten väsymys ja siivoamisen hyötyastekin oli ihan eri luokkaa.

ARGH nyt mulle mailattiin sieltä työpaikasta että olenkohan saanut edellisen viestin ja mun pitäis nyt keksiä mitä teen, kun yritin venyttää sitä niin että miehen työpaikkakuviot selviäis. Voi pash... no yritän keksiä jotain. Äääääähh.

Coe

Vierailija
24/61 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syötiin äsken koko purkki peruna-kukkakaalimössöä ja 45ml maitoa+ vielä jälkkäriks persikkaa 3tl :) Siinä sitten väännettiin päivän kakat ruokailun päätteeksi! Nyt tuo kattelee sitterissään urheilukanavalta jotain äiti/isi-lapsijumppaa:))

Eipäs tässä nyt taas tämän enempiä...Meillä nukuttiin tunti ja herättiin selältään.....kuinkas muutenkaan;)

T. Minä taas..

Vierailija
25/61 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo paaaaaljon positiivisemmalla mielellä kuin viimeksi!

Ja syytäkin löytyy:

a) Remontti alkaa VIIMEIN lähestyä loppuaan, ensviikolla kuulemma on kaikki valmista. JIPIJEE!! Onkin tässä jo 2 päivää vaille 3kk mennyt..

b) Julian korvat oli eilisessä kontrollissa VIIMEIN terveet ja kaikki muukin oli ok

c) Mies on ryhdistäytynyt ja olemme käyneet pari pitkää ja syvällistä keskustelua. Ei nyt mitään mullistavaa, mutta sai ainakin minut tosi hyvälle mielelle

d) Tuomas nukkui tänään 3t päikkärit SISÄLLÄ (täysin ennenkuulumatonta) ja viimeyö meni klo 22-3 hyvin, ei inaustakaan. Sitten vasta alkoi tutti-yms rumba. Lisäksi sain tänään nukkua (tai oikeemmin torkkua) reilun tunnin, kun Julia ja Tuomas nukkuivat yhtäaikaa päikkäreitä ja isompi tyttö katsoi DVD:tä

KIITOS kaikille tsempityksestä, ootte niin parhaita :))) Tämä on tosiaan ollut melkoinen hullunmylly koko Tuomaksen vauva-aika, mutta onneksi nyt tosiaan kaikki parempaan suuntaan menossa. Ja kyllähän se lienee aika yleistä, että 3 alle 4-vuotiasta vie kohtuu paljon aikaa ja energiaa keltä tahansa äidiltä + siihen vielä ekaluokkalainen päälle.

SIIVOUKSESTA täällä oli ollut juttua. Meillä on aina pieni kaaos päällä :( Mulla on semmonen systeemi, että siivoan aina joka päivä yhden huoneen kunnolla. Sopii mulle, tosin siistimpää sais paljonkin olla, mutta nyt ei vaan riitä semmoiseen paukkuja ja toisaalta tuo remppa aiheuttaa sen, että kaikki tavarat on ihan ihme paikoissa ja kun tilaakin on puolet vähemmän kuin yleensä, niin.. (seliseli :) Mutta ihailen kyllä tavallaan niitä, joilla on useempi pieni lapsi ja silti aina paikat kunnossa. Joskus jopa tuntuu siltä, että kaikki muut pystyy siihen paitsi minä :D

Mutta nytkään ei kerkee tän enempää.. Ensviikolla sitten taas aktiivisemmin :P

Ainiin, vielä S-I:lle kovasti voimia ja pidän peukkuja, että Toivon korvat paranis nopeesti! Meillä Julialla (2v) tosiaan oli 3 tulehdusta 2kk sisällä. Kaks eri antibioottikuuria ja aina tuli uudestaan viikon päästä kuurin loppumisesta. Nyt viimesimpään en ottanu antibiootteja enää ja tulehdus parani itsekseen 6 päivän aikana, annoin vaan yöksi aina Panadolia, samoin päiväunille mennessä. Yhtenä yönä meni itkiessä aamuyölle asti, muutoin meni tosi hienosti.

Vierailija
26/61 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pikaa pikaa tulin " täällä käväsee" .

Osui silmiinin tuo JENIN vimppa kirjoitus, tosta paljon teidän poitsu jo syö kiinteitä.... minkä ikäinen teidän vauveli olikaan?

Nukkuuko yöt hyvin nyt kun saa kiinteitä?

Täällä oon edelleen vähän kiikunkaakun alkaisinko antamaan neidille kiinteitä, kun alkanut heräilemään useammin nyt öisin...

Tosta ROTAROKOTTEESTA tuli mieleen.

Onko kukaan lukenut mihin sairaskohtauksee Kirka kuoli??

Itse oon kuullut että olis kuollut rotavirukseen??!??

Hui kauhistus...

Joo, mutta huomenna koitan tulla paremmalla ajalla lueskelemaan :)

Zimppu ja tytsy reilu 3kk

Vierailija
27/61 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lassi on syntynyt 13.10 eli ensi viikolla pamahtaa 4kk rikki:)

Hän söi ennen 2 krt yössä ja tekee niin myös edelleen eli siihen tuo kiinteiden aloitus ei vaikuttanut oikeastaan millään tapaa...ainakaan vielä-toivossa on silti hyvä elää;)

T. Je_Ni

Vierailija
28/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä NIIN kylmä, etten muista millon olis ollut viimeks :O

Mittari näytti täällä keski-suomessa lukemai -33c, paljonko lie jossain pohjoisemmassa??

Jätetään pojan jumppa väliin ja taidan mennä yksin kaupungille ilman lapsia, ei tuonne vaan voi hetkeksikään viedä lapsia, ihan kamalaa!!!

Miehellä tänään vp, siksi olen suunnitellut noita shoppailujuttuja täksi päiväksi ;)

Meillä kyllä mennään imetyksellä vielä tovi. Esikoiselta lopetin/poika itse lopetti tissittelyn siinä 7kk:n iässä, nyt olisi aivan mahtavaa päästä täysimetyksellä 6kk:n ikään saakka. Esikoiselle piti alkaa antamaan kiinteitä jo tuossa 3kk:n iässä.

Mikään ruoka tai juoma sen enempää ei ole vaikuttanut meidän pikku ukon uniin koskaan. Herää nykyäänkin kerran yössä ja ikää on nyt 3v. ;o)

Ei kai tässä mitään uutta ja ihmeellistä ole, tyttö kasvaa kohisten ja elävöityy..On aivan ihanan aurinkoinen typykkä. Ei itke oikeastaan koskaan, edes silloin kun on nälkä. Sillonkin vain pienesti valittaa että äiti nyt olis ihan kiva jos sais vaikka vähän ruokaa :)

Mutta jepsistä, kertokaahan teitein pakkaslukemia niin voidaan yhdessä kauhistella :O

Mukavaa päivää!

Camelot ja R 3kk

Vierailija
29/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä taitaa ollan tämän talven toistaiseksi kylmin lukema. Viime talvena kävi kyllä -15:ssäkin.

Meillä on ristiäiset vietetty ja niistä toivuttu. Oli torstaista maanantaihin aikamoista hulinaa, kun oli parhaimmillaan kymmenen yövierasta. Kun omaakin porukkaa on jo kuusi, niin huhhuh... Kiva oli kuitenkin nähdä sukua ja ystäviä.

Minä ja Onni olemme edelleen kamalassa nuhassa, ja Onnilla onkin ollut muutama tosi huono yö - olen siis minä aika väsynyt. Syö kyllä " vain" sen kaksi kertaa, mutta viime yönäkin hyssyttelin kolme kertaa, mikä on aivan uutta, kun ei Onni ennen ole heräillyt kuin syömään. Toivottavasti tämä nuha pian helpottaa.

Minulla olisikin kysymys Suomessa oleville. Minä olen edelleen niitä vellejä miettinyt. Täällä kaikissa velleissä lukee, että 6 kk:sta ylöspäin. Jotain kaurapuuroja sen sijaan on >4 kk... outoa minusta. No joka tapauksessa, onko Suomessa edelleen niitä >4 kk-vellejä? Vai onkohan tuo pitänyt nykysuositusten takia muuttaa 6 kk, vaikka velli olisikin sitä ihan samaa kuin ennenkin? Jos niitä Suomesta vielä löytyy, niin taidan pyytää miestä tuomaan lastin ensi viikolla, kun taas on Suomessa käymässä. Mitä vellejä nykyään muuten on?

Meilläkin on sitten sovittu, että kiinteistövälittäjä käy arvioimassa meidän talon Oulussa ensi viikolla... hui! Vaikka ei meillä kyllä nyt ole ihan heti aikomusta sitä myyntiin pistää. Pitäisi kai ensin löytää se " täydellinen" talo ja asua Suomessa, ettei sentään kolmen talon loukkuun jäätäisi...

Inuliini

Vierailija
30/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viepi tuo vaavi aikaani kamalasti - olen aikalailla passivoitunut tämän netin kanssa...

Tämä on varmaan jonkinlainen ensimmäisen lapsen äitien syndrooma; tuntuu, että aikaa ei ole yhtään liikaa. Ei edes netissä surffailuun:):) Tosin myönnän kuuluvani siihen " siivoan kun vauva nukkuu" -ryhmään ja kun vauva valvoo, vietän aikaani hänen kanssaan.

Nytpä teen poikkeuksen kuitenkin. Edessä on päivä sisällä - keskellä Helsinkiä asutaan ja -23 näyttää mittari. Ei siis asiaa ulos, jää muskarikin väliin tänään sen takia:( Mies pitää perjantain vapaata ja olen suunnitellut jättäväni viikkosiivouksen hänelle...

Yksi pinoutumiseni syy on kysäistä vähän muuttuneesta yörytmistä: aikaisemmin poikani (3,5kk) nukkui ekan pätkänsä jopa 8 tuntia ja sen jälkeen heräsi ehkä 2-3 kertaa parin tunnin välein. Nyt jo n. 3 viikon ajan olen herännyt itkuun/kiljumiseen 1-1,5 tunnin välein. Viime yönäkin laitoin pojan omaan sänkyynsä klo 21.00. Herätykset 22.30, 00.00, 1.30 jne... Siitä vaan tiheämmin koko ajan. Olen yrittänyt rauhottaa sylissä ja antaa tuttia, mutta vain tissi rauhoittaa. En usko, että sillä voi olla oikeasti yht´äkkiä nälkä niin usein. Mun mielestä maitoa tulee vielä ihan kunnolla, välillä jopa suihkuaa ja olen saanut pakastaakin maitoani. Poika kasvaa ihan normaalisti mielestäni. Päivällä syöntikertoja on harvemmin. Aluksi pistin tämän tiheän syömisen kauden piikkiin, mutta 3 viikkoa on aika pitkä aika tällä lailla. Onko teillä muilla ollut vastaavaa näin pitkään?! Meillä on muuten edelleen 1-2 yötä viikossa, jolloin ensimmäinen unipätkä on 5-7 tuntia.

Muita kuulumisia... Eipä oikein ihmeitä. Muskarissa käydään kerran viikossa ja pari kertaa kuussa vauvaleffa-tapahtumissa. Meillä on paikallisessa leikkipuistossa äiti-lapsi ryhmä, jonka kanssa tapaamme kerran viikossa. Tosi hieno juttu, että sellaista järjestetään! Marraskuussa neuvolasta tuli kutsu kaikille alueemme elo-marraskuussa ensimmäisen lapsensa synnyttäneille ja nyt meillä on n. 8 hengen porukka, jonka kanssa tapaillaan.

Muuten menee ihan kivasti, mutta on noi yöt tosissaan ruvenneet rasittamaan... Meinaa mennä äidillä välillä hermot kun jää unet niin vähille. Nyt harmittaa kun ei pääse ulkoilemaan - se on yksi niistä mun henkirei' istä. Muita henkireikiä vois olla TV (säälittävää, mutta niin totta) ja satunnaiset jumpassakäynnit. Klo 21.00- on myös laatuaikaa, koska poika menee aika nätisti nukkumaan tasan yhdeksältä.

Nyt kuuluu juttelua tuolta nurkan takaa (poika jokeltelee päikkärikopassaan...), joten riennän näkösälle!

PK-seudun treffeistä muuten vielä: Olemme siirtämässä treffejä keskiviikolle 21.2. klo 12.00 Sanomatalon Wayne' sissä. Toivottavasti moni pääsee paikalle! Mä oon selkeästi aktiivisempi näissä face to face jutuissa kuin verkossa:)

Iloista pakkaspäivää kaikille!

Bluewish ja pikku-H (22.10.)

Vierailija
31/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri lisäämässä meidän neidin (esikoinen) tiedot tuohon lokalasten kasvupinoon ja ajattelin samalla ilmoittautua myös tänne. Neiti on siis syntynyt 8.11. rv 42+2 sektiolla¿ käynnistämiseksi meni, eikä siltikään halunnut tulla ulos¿ :)

Tyttö on todella seurallinen ja kova hymyilemään. Tietysti niitä huonojakin hetkiä on, ja neidillä on tapana ilmoittaa aika kovaan ääneen heti, kun kaikki ei ole niin kuin hän haluaisi (nälkä, väsy, märkä vaippa, iso pieru tulossa). Mieliala vaihtuu kuitenkin yllättävän nopeasti taas hymyksi.

Siivoaminen: Siivoan yleensä paremmin kerran viikossa. Yleensä ajoitan siivouksen neidin ulkopäikkäreiden aikoihin, koska meidän hieman halvemman puoleinen imuri on aika kovaääninen¿ saisikohan nyt kovien pakkasten aikoihin jättää kokonaan siivoamatta? Normaalisti neidin nukkuessa lueskelen kirjaa, surffaan netissä, teen ruokaa¿ ihan mitä milloinkin. Joka päivä on kuitenkin saatava myös sitä ¿omaa aikaa¿.

Töihin paluu: Olen palaamassa töihin joskus lokakuussa, kun mummo tulee hoitamaan pikkuista noin vuodeksi (ottaa itse vapaata töistä). Jos mummo ei haluaisi tätä järjestelyä, olisi kova paikka miettiä, että mitä tehdään. Toisaalta en haluasi pientä viedä hoitoon alle vuoden ikäisenä, mutta asuntolainakin kuitenkin pitäisi maksaa¿

Haaveilen: tällä hetkellä ei mitään isoja haaveita. Oma talo saatiin ostettua vähän ennen tytön syntymää ja elämä on muutenkin mallillaan.

Pakkasta Oulussa tällä hetkellä 31.4¿ hrrrr. Just vein petivaatteet pihalle... ajattelin tappaa kaikki pölypunkit :)

Äänistä päätellen, neiti ilmoittanee kohta, että vaipassa on nyt se isompi hätä¿ got to go¿

Sussette ja Nekku

Vierailija
32/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Pakkanen vaan näyttää menevän jo vähän pyllylleen,

mutta eiköhän siellä silti suurimmat ötöt kuole.

TYÖ, on meikäläiselle ainakin pelkkä tulonlähde, lähes kaikki menee sen edelle.

Minulla on kyllä miellyttävä työ, että töihin on mukava mennä jne.

Mutta mieluummin olisin kotona ja hoitaisin perhettä.

Tai no 6tunnin työpäivät olis kyllä ihan terapeuttista.

Itse tein kuutta tuntia ennen äippälomaa, kun on se lakisääteinen kuuden tunnin työpäivä, kun lapsi on eka-toka luokkalainen.

Se tuntimäärä passas mulle todella mainiosti.

Mutta nyt tunniksi nauttimaan tästä laatuajasta kun pikkuinen nukkuu ja esikoinen vielä koulussa :)

Z ja J 3kk

Kiitokset Jenille tiedosta, ehkä sittenkin vielä pitkitän kiinteitä, jos sillä ei näytä olevan hirveesti noihin öihin vaikutusta, ainakaan teillä, ja ainakaan vielä, toivotaan että pian kuitenkin teilläkin rauhassa nukutaan yöt :)

Meillä heräillään 3-4 kertaa yössä :(

Mutta onneksi siis vaan syömään ja sit heti takas nukkumaan, mutta silti...

Vierailija
33/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein pari tuntia silti oltiin ulkona, haettiin Ellin kanssa esikoinen kerhosta ja käytiin samalla reissulla postissa ja kaupassa. Eilinen sisäpäivä sai jo tämän perheen äidin hulluuden partaalle...Ellille puin vaatetta ihan hullun lailla ja virittelin vielä harson suojaksi. Hyvin nukkui, ja nukkuu edelleen, neljättä tuntia päivän ekoja unia:O

INULIINI, ainakin Muksu-vellejä on edelleen paria laatua 4kk alkaen: http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/4kk/

5-6kk alkaen-osastossa on vielä joitain lisää. Minkälainen " imetysympäristö" Ruotsissa on? Miten siellä suhtaudutaan aiheeseen yleensä (Suomessa kun välillä vähän turhankin fanaattisesti...), miten 6kk:n täysimetyssuositukseen, imettämiseen julkisilla paikoilla jne? Minkälainen neuvolasysteemi verrattuna Suomeen, entäs synnytys(sairaalat)? Anteeksi taas kysymystulvani, kiinnostaa vaan kovasti naapurimaan asiat:)

Meille ei sen kummempaa, Elli jatkaa eloaan entisellään. Yöt menee hyvin ja nukkumaan mennään viim. klo 22. Yöllä Elli syö kerran ja heräilee siinä kasin pintaan. Joskus aikaisemminkin saattaa alkaa ähisemään, mutta se loppuu jos unenpöpperöinen äiti tajuaa työntää tissin suuhun. Aina ei vaan tajua, tänäkin aamuna ihmettelin aikani, että miksei tyttö nuku, kunnes tajusin, että maito saattaisi auttaa asiaa. Auttoi:) Nukuttiinkin sitten koko porukka pommiin...

Kääntymisharjoituksen ovat nyt meilläkin alkaneet, toistaiseksi saldona vasta muutama kyljelle pyörähdys. Vatsallaan Elli ei edelleenkään viihdy kuin nanosekunnin, sitten alkaa ärinä. Istumaan sen sijaan pitäisi päästä ihan koko ajan, sitteristäkin punkee ihan väkisin päätä ylös koko ajan. Mahtaa olla mahtavat vatsalihaksen neidolla;)

Jaahas, eihän niitä unia riittänytkään kuin 3,5h, joten gottago=)

-L-

Vierailija
34/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli aamulla -35 astetta pakkasta - hui! Onneksi sisäkautta päästiin katetun terassin kautta autotalliin ja sitä kautta autoon ja kerhoon, ei tuonne muuten voisi lapsia laittaa.

Olipa taas mielenkiintoinen kerhoreissu. Meidän AINA niin reipas 2v-esikoinen on ruvennut käyttäytymään omituisesti tai siis haluaa että äiti on näköpiirissä koko kerhoilun ajan, ei suostu tyttö olemaan enää leikkihuoneessa sekuntiakaan ilman minua. Jo heti kerhon alussa tyttö alkoi itkeä lohduttomasti kun eräs poika istui hänen viereensä. Esikoinen on ollut koko 2v elämänsä todella sosiaalinen eikä ole koskaan itkenyt perääni, vierastanut tai kaipaillut äitiä kun ollaan kyläilty tms joten tosi jännä vaihe nyt menossa. Tätä tapahtuu vain kerhoissa, kotona tyttö on oma itsensä.

Tytöt nukkuvat taas, 2,5 tuntia mennyt jo rikki. Tosi pitkään nukkuu esikoinenkin nykyään. Olisko joku kasvu/kehitysvaihe menoillaan?

HENKIREIKÄ; Bluewish taisi mainita henkireiäkseen illat kun lapsi/lapset nukkuvat. Itse unohdin mainita sen sillä illat ovat kyllä olleet meillä jo pitkään todella helppoja (jaahas muuttuvatkohan nyt kun ääneen sanon..), tytöt ovat poikkeuksetta unten mailla 20.30. Viimeeksi eilen ajattelin, että en kanssa tee muuta kuin katselen tv:tä kaiket illat, pitäisiköhän sitä tehdä jotain järkevää??

SIIVOAMISESTA; mä muuten fiksuna tyttönä valitsin meidän kotiin 2 v sitten joka puolelle tummat pinnat, merbau-parkettia, tumman harmaata laattaa jne jne ja päälle vielä rosteria joka puolella joten etenkin näin aurinkoisella ilmalla KAIKKI pöly, leivän murut jne näkyvät joka puolella!!!! Olisi pitänyt uskoa kun mulle sanottiin että noin tummassa näkyy kaikki...Tänään olis vissiin pakko imuroida kun pölykoirafarmi uhkaa hyökkäyksellä joka suunnasta.

Nyt heräsi esikoinen!

terkuin

Nazu

Vierailija
35/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen, että tämän päivän Hesarissa joku (tutkija? en nyt muista tarkemmin) suositteli VESIROKKOROKOTUKSEN ottamista. Onko kukaan ottanut tai harkinnut edes? Meillä ei esikoinenkaan ole vesirokkoa sairastanut, vaikka ollaan pariinkin kertaan yritetty sitä häneen tartuttaa. Pitäisköhän alkaa harkita rokottamista, voikohan siitä olla jotain haittaa?

Vierailija
36/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli aamusella -28 pakkasta :/

Laitoin Lassin eilen ulos nukkumaan, vaikka pakkasta oli -16. Laitoin hyönteisverkon päälle vielä harson ja lämpömittarin vaunuihin eikä siellä montaa astetta miinusta ollut ainakaan mittarin mukaan:) Tunnin hän siellä pötkötteli ja sitten vedin tuohon ulkoeteiseen missä jatkoi vielä 1.5h unia.

Yö meni kivasti. Kiedoin pojan illalla " pakettiin" peittoon niin, että kädet olivat vapaina kuitenkin (nukkuu masullaan). Kun ne jalat ovat niin hemskatin levottomat ja kun kääntyy yöllä selälleen ja sitte herää (näin kahtena yönä). Ja kuinkas kävikään: Lassi nukahti heti sänkyyn laitettuani eli 21.30 ja seuraava havainto pojasta oli 02.10 :)) Jee!! Syötiin ja hetki pelattiin tutin kanssa ja nukahti...ja seuraavaksi söi vasta 06.00!! Sitten otin viereeni ja nukuttiin lähes 10.30 asti;) Neuloin illalla puuvillatöppöset kiinni bodyyn, ettei raapisi päätään ja olikin hyvä keksintö ja pääkin näyttää jo oikein hyvältä, olen Bepanthenia siihen laittanut.

Nukkui nyt päivällä 45 minuuttia 12.15-13 ja nyt meni uusiks unille, kun alkoi olemaan taas väsy:) Vetäsi isot satsit kukkakaali-perunaa ja maissia ja maitoa kyytipojaksi.

Uskoisin, että nukkuu nyt noin puoli tuntia...itse asiassa on nyt nukkunut juuri sen verran ja HERÄSI ;) Heh, hyvin ennustettu!! Ehdin päiväkahvit tässä juoda.

Ja ihan varma olen, kun menen tuonne ylös niin siellä ollaan selällään ja hansikkaat ovat siististi siinä pään vieressä (nyt irralliset hansikkaat käsissä) :D

Mutta tuosta VESIROKKOROKOTTEESTA kuulisin itsekin mielelläni lisää??! En ole ikinä ees kuullut moisesta ennen kuin neuvolan täti ohimennen mainitsi tuollaisen!!! Onko kellään kokemusta? Mikä mahtaa olla hinta?

Ja nyt pois....

T. Je_Ni

Vierailija
37/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Lounaassa mittari näytti aamulla -29,5, vaikka nyt iltapäivällä on kyllä jo selvästi lämmennyt. Virittelin aamusta takkaan tulen ja kuten muutama muukin, roudasin kaikki petivaatteet pihalle! Olen laiska pesemään peittoja ja tyynyjä, mutta sitä raikkautta ei voita mikään, kun on petivaatteet olleet kunnon pakkasessa tuuleentumassa ja illalla saa kömpiä uudistuneiden vällyjen väliin nukkumaan!

Pakkasten ennustettiin jatkuvan, niin täytyy tässä joku päivä viedä vuorostaan kaikki pehmolelut yms. pölyn kerääjät pihalle..

Nukkumisista ja syömisistä, meidän tyttö alkoi selvästi tuossa 3 kk:n iässä muuttamaan tottumuksiaan. Ennen nukkui todella usein melkein koko yön, eli jostain ilta 21-22 lähtien aina aamuyöhön (04-06) syömättä, mutta nyt on parin viime viikon ajan syönyt 2-3 kertaa yössä. Tässä itsekin arvuuttelin, että pitäisikö alkaa kuitenkin kiinteitä antaa (6kk:n täysimetys täälläkin haaveena), mutta nyt näyttää siltä, että on vain sitä tiheän imun kautta. Esikoisella en mitään tällaista vaihetta huomannut.

Lisäksi tyttö on ruvennut liikuskelemaan ja potkimaan pinniksessään paljon. Usein herään itse siihen, kun tyttö on poikittain pinnasängyn päässä ja puskee jaloilla vauhtia. Otan hänet sitten viereen syömään ja hän nukahtaa tissille, minkä jälkeen siirrän omaan sänkyynsä takaisin, jatkamaan unia. On vain tullut mieleen, että välttämättä aina tyttö ei ole nälkäinen, kun on yöllä hereillä ja pitää jumppaansa sängyssä, mutta itse tuntee pääsevänsä helpoimmalla, kun syöttää, kun ei itsekään saisi nukutuksi moisessa kolkutuksessa ;) Josta onkin tullut mieleen, että pitäisikö harkita omaan huoneeseen siirtoa, jotta saisi maitoa vain " tosi tarpeeseen" , eikä itse heräiltäisi tytön yöllisiin jumppatuokioihin.. No, viime yö meni pitkästä aikaa taas tosi hyvin, nukahti jo 21 maissa yöunille ja söi kahden maissa, jonka jälkeen nukkui ruhtinaallisesti seitsemään, jolloin tankkaus, ja unta riitti pakkasaamun kunniaksi vähän yli yhdeksään!

Itsekin olen huomannut, että maitoa kyllä tulee runsaasti, että kaipa tyttö on saanut maidon määrää lisättyä. Ja oltiin juuri neuvolassa; mitat 3,5kk:n iässä olivat 63cm ja 6400g, ja tasaisesti oli tullut sekä painoa että pituutta lisää.

Vaikka itse tulee harvoin kirjoitettua, niin kyllä tätä palstaa lueskelemalla usein saa apua moneen pulmaan, juuri tästä tiheän imun kaudestakin kun on täällä paljon kirjoiteltu. Ensimmäinen äkkinäinen reaktio kun olisi alkaa antaa kiinteitä, kun yöt menevät rikkonaisempaan suuntaan.. On muuten hassu juttu, kuinka kovasti sitä koittaa pitää kynsin hampain kiinni " saavutetuista eduista" !

Tuohon töihin paluu -galluppiin: Luultavasti palaan syksyllä töihin, niin raastavalta kuin se toisaalta tuntuukin. Tytöt luultavasti pääsevät samalle, tutulle perhepäivähoitajalle, ja ajattelin tehdä lyhennettyä, 4-päiväistä viikkoa. Kolmas lapsi olisi haaveissa sitten joskus, ehkä lähempänä esikoisen kouluun meno ikää. Jotenkin tuntuisi ihanalta olla kotona pidempään sitten, kun ensimmäinen on koulussa..

Paljon muitakin galluppeja oli, mutta niitä en nyt jaksa muistaa.. Oikein mukavia talvisia pakkaspäiviä kaikille!

toukonen & tytöt

Vierailija
38/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

LILLIS: Kiitos velli-infosta! Tässä vähän tietoa länsinaapurista...

Täällä on kyllä aika imetys- ja muutenkin vauvamyönteinen ilmapiiri. Tukholmassahan on nyt kauhea babyboom ja se todella näkyy kaupungilla liikkuessa; äitejä lapsineen, vaunuineen ja mahoineen on kuppilat täynnä. Mahtuupa sinne isiäkin joukkoon. Ruotsalaiset ovat nyt niin ylpeitä " maailman parhaista" isistään, jotka osallistuvat kotihommiin siinä missä äiditkin. (Meillä sitä teki kyllä jo 70-luvulla isänikin, puhumattakaan omasta miehestäni nykyään, että kummastelen vähän moista ylpeyden aihetta...) No, joka tapauksessa täällä kai nykyään suurin osa isistä pitää ainakin osan vuoden mittaisesta vanhempainlomastaan, mikä on tietenkin ihan huippujuttu. Täällähän siis sekä äiti että isä saavat pitää vuoden vanhempainlomaa, ja tuo vuosi on käytettävä siihen mennessä, kun lapsi täyttää 8 vuotta. Voi siis pitää useammassa osassa, ja noita päiviä käytetään myös lapsen sairastaessa.

Imettää täällä kyllä voi minun mielestä julkisilla paikoilla. Meillä sitä tosin rajoittavat rintaraivarit, joiden vuoksi ei ruoka-aikaan paljon tee mieli kotoa poistua... töissä kun olemme olleet, olen myös tuosta syystä hakeutunut johonkin tyhjään huoneeseen. Sairaalassa erona imetyksen suhteen oli, että siellä todella tunnutaan luottavan siihen, että äideillä maitoa riittää, koska missään vaiheessa ei lisämaitoa oltu kenellekään tarjoamassa. Ainakin vielä meidän ison kolmikon syntyessä Suomessa aika herkästi jo sairaalassa annettiin pullosta. Tuohon 6 kk täysimetykseen ei ehkä kuitenkaan suhtauduta niin fanaattisesti, koska yleinen linja tuntuu olevan, että makuannokset aloitetaan pikkuhiljaa 4 kk:n iästä, mikä on minusta hyvä. Minulla tosin on aika vähän kontakteja muihin äiteihin täällä, joten tiedän vain tämän virallisen linjan. En myöskään esim. seuraa vastaavia keskustelupalstoja täällä, missä niitä " fanaatikkojakin" tietenkin saattaa olla.

Neuvola täällä on yllättävän samanlainen kuin Suomessa. Äitiysneuvolassa ei tosin tavata lääkäriä ollenkaan, jos raskaus on normaali, ja sikiöseulontoja tarjotaan vain yli 35-vuotiaille. Lastenneuvolassa alku oli hieman rasittava, kun täällä ekat pari kuukautta kai yleensä käydään neuvolassa joka viikko, ja tädin oli vähän vaikea käsittää, että haluan tulla vain kerran kuussa, että voidaan olla ihan rauhassa kotona eikä jatkuvasti rampata jossain... vaikka neuvola-ajan alussa kuinka sopisi " valveillaoloaikaan" , niin viikossa rytmi siinä vaiheessa kuitenkin on muuttunut niin, että se onkin pahimmoilleen uniaikaan...

Synnytyssairaalat täällä ovat olleet paljon lehdissä, kun siellä on niin tungosta, että lähettävät herkästi kotiin, ja lapsia sitten syntyy kotiin, moottoritielle jne... Niinhän sitten meidän Onnikin meinasi syntyä neljän ruuhkaan Södermalmilla. Meidän sairaala oli aika ankea, enkä varmaan osannut peittää naamani venähtämistä, kun näin huoneen. Niinpä kätilö sitten sanoi, että voimme lähteä vielä kotiin odottelemaan. Heh. Tämä oli kolme tuntia ennen Onnin syntymää, ja takaisin emme siis meinanneet ehtiä. Olimme kai vajaat 20 min sairaalassa loppujen lopuksi. Synnytyksen jälkeen täällä lähdetään kotiin usein jo muutaman tunnin päästä, viimeistään seuraavana päivänä.

Oletko, Lillis, sinä suunnittelemassa Ruotsiin muuttoa? Muistelen, että täällä jonkun miehellä saattoi olla mahdollisuus siirtyä tänne töihin...

Nytpä tuli tästä aiheesta niin pitkästi, ettei muuta enää jaksakaan. Täällä on pakkanen lauhtunut jo 5 asteeseen. Toivottavasti siellä Suomessakin vähän lämpenee, että pääsette kaikki taas pian ulkoilemaan!

I&O

Vierailija
39/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MISSÄ PIDÄT KÄNNYKKÄÄ ÖISIN??

Itsellä yöpöydällä (epäilen että monella muullakin).

Käytän kännykkää myös herätyskellona, sekä yövalona (kännykässä taskulamppu, joka tosi mainio, eikä vie edes paljon akkua).

On vaan niin hassua että sitä puhelinta pitää raahata paikasta toiseen, jopa yöpöydälle, kun " ennen vanhaan" puhelin oli kokoajan puhelinpöydällä ;)

Vierailija
40/61 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se yöpöydällä on täälläkin.....äänettömänä tosin sitä yritän öisin pitää. Käytän myöskin kännykkää herätyskellona ja miehen aamuvuoroviikolla laitan oman kännykän " varmistamaan" , jos isäntä ei omaansa herää;) Tosin yks aamu olin laittanut sen soimaan tuntia liian aikaisin ja 4.55 kauhee piipitys....ja meikäläinen aivan pihalla-onneks olin ainoa kuka heräsi:D

Joskus harvoin jätän kännykän alakertaan, jos vaikka laitan yöks lataukseen...muutoin tuo kyllä kulkee lähes koko aika mukana paikasta toiseen.

Meillä nukuttiin 3h ja vartti ULKONA...muutoin oli lämmis pikkuherra,mutta kädet olivat kylmät herätessä:( Hyvin näytti uni kuitenkin maistuvan.

Illanjatkot kaikille!

T. Je_Ni