Saako nykyaikana mennä yllättäen ja kutsumatta jonkun luokse?
Ollaan menossa lomareissulla pienen paikkakunnan läpi. Sattumalta vuosi sitten somessa näin että siellä asuu vanha kaverimme uuden puolisonsa kanssa. Ei olla nähty häntä lähes 30 vuoteen, koska silloin muutettiin eri paikkoihin ja hän erosi riitaisasti silloisesta miehestään, jonka kanssa myös olimme tekemisissä. Silloin ei ollut kännyköitä jne joten ei oltu yhteydessä enää. Tämä harmitti silloin tosi paljon koska oltiin melko läheisiä.
Mietin miten hauska olisi vaan ajaa hänen pihaansa ja yllättää täysin. Mutta saako niin enää nykyaikana tehdä? Tarkoitus siis olisi vaan käydä pistäytymässä, ei tarvittaisi kahvia tai mitään, jatkettaisiin matkaa.
Mahdollista tottakai olisi ettei hän ole kotona ja se siitä sitten, ei ongelmaa.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi hyvällä, jos kitkisin rikkaruohoja hikisissä pihavaatteissa tukka rasvaisena ja aloittaja pyyhältäisi paikalle kevyessä kesämekossaan. Eiköhän se siis ole 30 vuoden jälkeen ihan tarpeeksi yllätystä, jos laitat viestiä vaikka viikkoa ennen, että "ajettaisiin ohi ja olisi kiva nähdä pitkästä aikaa". Itse myös ajattelen yllätyskyläilyistä, etten ole niin ihana ja valovoimainen, että kaikki haluaisivat aina tavata minut, etenkään kutsumatta.
Minä en näe siinä mitään kauheaa jos itse olen hikisenä pihatöissä ja joku tulee mekossa paikalle. Jos tulisivat sovitusti niin sitten nolottaisi, mutta miksi muuten? Meille tupsahtelee yllätysvieraita koska asun sukutilaani, eikä puhelinnumeroani ole kuin läheisillä sukulaisilla. Kun joku on rullut juuri kun olen ollut ajamassa nurmikkoa tai vaikka maalaamassa seinää, olen mennyt avaamaan portin, jutellut hetken ja jo
Meilläkin on sukutila, mutta jos joku tulee ilmoittamatta kesken töiden, niin mielessä ei käy vaatteidenvaihto tai kahvittelu, käydään korkeintaan lyhyt tyly keskustelu ja näytän siltä, että kesken työpäivän ei ole aikaa jutella joutavia. Numero löytyy numerotiedustelusta ja jos ei sitä osaa käyttää, voi ottaa yhteyttä somen välityksellä.
Todennäköisesti hän kauhistuu ja miettii mielessään että miten ennen niin kivasta tyypistä on tullut tällainen sekopäästalkkeri joka ajelee käytännössä vieraiden ihmisten pihoihin kutsumatta.
Laita viestiä ensin.
Painajaismaisia nämä paikalle pöllähtävät kutsumattomat vieraat. Miksi oletat, että hän haluaisi noin vain kotiinsa jonkun, jota ei ole nähnyt vuosikausiin? Hyvä ystävä ehkä voisi näin mennä, koska on nähnyt kodin myös siistinä ja tuttavan siistiytyneenä. Mutta jos ette ole 30 vuoteen nähneet niin tuttusi varmasti haluaisi päättää itse missä kunnossa koti on kun sinne pöllähdät ja ettei itse ole hikisenä kotiröntöissä esim. pihatöiden jäljiltä. Sen kerran kun näette, hänkin varmasti haluaisi olla edustava.
Hauska ajatus, mutta jos et tiedä vanhan tutun elämästä 30 vuoden ajalta mitään siihen voi sisältyä myös haasteita ja pettymystä vaikkapa sinua kohtaan kun et edes korttia ole vaivautunut jouluisin laittamaan. Joten jos et koe oman, hienon ideasi kärsivän voisit muina naisina laittaa viestin mitä kuuluu. Älä kerro yllätyksestä, mutta selvitä vähän millä mielellä hän yhteydenottosi kokee. Jos se on se sama iloinen tyyppi sitten vain yllätät ohi ajaessasi.
Jos ei olla tekemisissä, kuten sanoit 30v, niin ei. Ei olis kiva kun te perheenne kanssa tulisitte ilmoittamatta, ja itsellä omat asiat keskeytyis sinun,puolisosi ja lasten takia, joita ei ole nähnytkään koskaan... Oikeat ystävät pitää yhteyttä, ja soittavat että oletko kotona kun tulisin käymään kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraemäntäni on useinkin tullut täysin yllättäen ovesta sisään. Joskus olen ollut vielä nukkumassa.
Vuokraemäntäsi ei aivan fiksusti ole käyttäytynyt , tulee mieleen hänen taholta jonkinlainen kyttäys...
Huomaa että ketjussa nuorta väkeä. 30 v sitten ilmoitettiin uudesta osoitteesta osoitteenmuutoskortilla joita sai postista. Jos siis ilmoitettiin, ei kaikki viitsineet niitä hakea, käsin kirjoittaa ja lähetellä. Ei ollut kännyköitä eikä nuorilla edes lankapuhelinta, eli osoitetta ei saanut edes soittamalla numeropalveluun. Se yhteydenpito silloin oli vähän erilaista ja siksi tällaisia ystävyyssuhteita myös hiipui koska kaikki ei tykänneet kirjeitä kirjoitella. Tämä siis niille joiden mielestä yhteydenpidon loppuminen on merkki jostain.
Saa mennä, mutta vastaanotosta ei ole takeita.
Juu älkää huoliko, viestinne tuli selväksi ja kuten eilen sanoin, unohdamme koko jutun emmekä tunge käymään kenenkään pihassa 😄 Antaa olla, ehkä joskus vielä jossain tapaamme tai sitten emme. Jää nähtäväksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Juu älkää huoliko, viestinne tuli selväksi ja kuten eilen sanoin, unohdamme koko jutun emmekä tunge käymään kenenkään pihassa 😄 Antaa olla, ehkä joskus vielä jossain tapaamme tai sitten emme. Jää nähtäväksi. Ap
Ei väliksi vaikka emme tapaisikasn.
Mä ainakin toivoisin, että tulisi soitto etukäteen. Ihan jo sen takia, että mikäli vanhan tutun viereilu olisi mulle iloinen asia, haluaisin nyt edes olla paikalla (enkä just silloin kaupassa tms) ja mieluiten vielä niin, että ehdittäisiin jonkin aikaa jutellakin eikä vain pari minuuttia siinä pihassa. 30 vuodessa on yleensä tapahtunut sen verran paljon asioita, ettei kuulumisia parissa minuutissa ehdi kertoa.
Ei se ole ollut asiallista enää ainakaan 60 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo. Kukaan ei mieti tuollaista v 2024.
Mihin tietosi perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ehkä sitten parempi unohtaa koko juttu. Ap
Tykkäisitkö itse, että satunnaiset ohikulkijat tulevat kylään?
Vain tietyjen kesken,kuten oma sisko/veli voisi sopia yllätyskäynnit. Mitä vieraampi, olisihan se kivaa olla edes pukeisa tai ei missäään kotirääsyissä ilman meikkiä. Tai joku kotihomma kesken, suusrsiivous tai pienempikin.
Kyllä sitä haluaa että on tarjottavaa, edes se 1 pullapitko ja virkistävää juomaa. Muita vieraita tms.
Sopikaa. Koskaa et teidä perheriidasta tms. Ja sovi/vie tuliaiset. Siinä on yllätystä kun otat yhteyden.
Ennen maalla toi sopi. Oltiin muutoinkin ulkotöissä tai pirtissä, elämäntyyli eri jo työnpuolesta. Ei silloin laahisteltu Lomaa ei ollut) kotipaituli päällä, vuode levällään vapaapäivää vietellään. Emännät essut edessä ja huivit päässä.
Ja anna oikeus toiselleviimeistellä kotinsa vierasta varten. Vaikka olisi perussiisteys aina päällä,mutta voihan olla ns kotipäivä, kauneudenhoitoa, netflixii ja just omaa ruokaa. Et putoo taivaasta toisen elämään keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita etukäteen
Siinä vaan menee yllätys pilalle.
Joo mutta voi olla veemäinen yllätys, tupsahdat just väärään saumaan. Soita kun olet paikkakunnalla ja pyydä torikahvilaan. älä tuppaudu toisen himaan noin vain. Voi olla tuokin tule väärään saumaan. Ja jos hoo hetki hänellä, hän sitten pyytää tulkaa tänne, ei minnekään muualle kahville.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi itselleni mieluisa yllätys. Inhoan yllätysvieraita ja saattaisi jopa olla avaamatta ovea.
Juurikin näin. Satuu huonoon saumaan ehkä. Tapaamisesta saa ilon irti kun jotenkin sovittu ja suunniteltu. Johan se yhteydenotto sisnällään on - se yllätys 30 v jälkeen.
En mene yllättäin koskaan kenellekään pistäytymään.
En halua missään nimessä, että kotiini tullaan, minua tapaamaan, sopimatta etukäteen.
Eihän sitä mikään laki kiellä, mutta hyvät tavat estävät kohteliasta ihmistä niin tekemästä!