Jos olet ahdistunut ja huolestunut, millä keinolla saat itsesi rauhoittumaan esim. yöunille?
Kommentit (45)
TRE-tärinä voi auttaa, netistä löytyy tietoa. Tai rentouttamalla kehon jännittämällä lihaksia. Tylsähkön kirjan lukeminen pari sivua. Myös anteeksiannon ajatus voi auttaa, ääneen lausuttuna, ensin anteeksianto itselle, sitten muille. Iltarukous tai Isä Meidän rukous ja itsensä sekä läheistensä jättäminen Herran haltuun ja varjelukseen yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Huolihetki toimii. Kannattaa kokeilla. Lue lisää netistä.
Minulla auttaa.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/unettomuuden-omahoito-ohje…
Syön jotakin sokerista herkkua.
Yle Areenasta kuuntelen jotain luonto- tai kulttuuriaiheista jutustelua peiton alla, siihen yleensä nukahtaa.
Ajattelen että kotikaupungissani on paljon muitakin joita ahdistaa, ei tässä yksin olla.
Ainoa ajatus (tärkeintä on kuitenkin raskas liikunta päivän aikana, ilman sitä en pysty rauhoittumaan todellakaan) mikä ikinä on auttanut mua on tämä: Jos asia X ei onnistu/ryssin kaiken/nolaan itseni pahasti niin minä selviän siitä henkisesti. Asiat ei mene välttämättä kuten haluaisin, mutta siinä tapauksessa minä tulen kyllä selviytymään siitä.
Vierailija kirjoitti:
TRE-tärinä voi auttaa, netistä löytyy tietoa. Tai rentouttamalla kehon jännittämällä lihaksia. Tylsähkön kirjan lukeminen pari sivua. Myös anteeksiannon ajatus voi auttaa, ääneen lausuttuna, ensin anteeksianto itselle, sitten muille. Iltarukous tai Isä Meidän rukous ja itsensä sekä läheistensä jättäminen Herran haltuun ja varjelukseen yöksi.
Niin ja ne ahdistuksen aiheet: jos ei tiedä, mikä ahdistaa, niin kirjoittaminen voi auttaa, joskus voi olla useampi asia "pinnan alla" jäytämässä, niin pääsisi kiinni, mistä on kyse. Jos tietää, mikä ahdistaa, niin jonkinlainen toimintasuunnitelma, mitä asialle tehdä ja milloin. Tämä usein helpottaa. Ja kaikkiaan ahdistuksen antaminen Jumalalle ja avunpyyntö Yläkertaan. Aina nämäkään ei auta, niin silloin olisi hyvä päästä purkamaan ahdistusta jollekin, ystävälle ja/tai ammatti-ihmiselle.
Siirrän ajatuksen siihen, mitä sain tehtyä päivän aikana. Vein roskat, kävin kävelemässä, sain tentin suoritettua ym. Paljon jäi tunne-elämässä ja suorittamisessa käsittelemättä, mutta niitä en mieti ennenkuin aamulla, koska sitä ennen asioille en voi tehdä mitään.
Kuuntelen YouTubesta unihypnoosiäänitteitä.
Noo en välttämättä saa oikein millään. Mutten ota siitä stressiä, sillä oman kokemukseni mukaan parinkin vuoden kroonistunut 24/7 ahdistus laantuu ajan kanssa, vaikka tuskallista sen odottaminen on. Ja yleensä, näin normaalissa mielentilassa, jos joku asia on ahdistanut edellisenä päivänä, niin ei se niin isolta asialta tunnu seuraavana.
Valvon kunnes edes vähän väsyttää ja menen sänkyyn odottamaan katkonaista unta. Välillä se vaan menee niin. Oon oppinu kantapään kautta että kun mahdollisimman vähän välittää ahdistuksistaan niin sitä helpommalla pääsee, eli mitkään poppakonstit ei toimi mulla. Aina ei oo niin helppoo, sitä vaan huomaamattaan lähtee siihen saakelin looppiin mukaan, mutta nykyään saan katkaistua sen huomattavasti nopeammin kuin mitä ennen. Ihan vaan olemalla ajattelematta että miten sen ahdistuksen sais pois, tai yrittämättä ratkaista asiaa X päässä niin ettei se enää ahdistaisi.
Piikkimatto alle ja painopeitto päälle.
Jos oikein paha ahdistus niin vaikkapa jääkylmä suihku auttaa. Jos alakuloa vähemmän niin ruokareseptien lukeminen maadoittaa arkeen.
Luen kirjaa kännykällä nukahtamiseen asti. Se on tosi hyvä, kun ei tarvitse laseja eikä valoa, niin voi nukahtaa melkein känny kädessä.
En itse tarvitse mitään kummempia rituaaleja tai luoja paratkoon lääkkeitä. Menen sänkyyn, painopeiton alle vartalotyynyn viereen käpertyneenä, puhisen ja tuhisen mahd. pahan olon pois, sitten alkaa haukotuttaa ja se on aika nopeasti valot pois päästä sen jälkeen.
Mulla oli muutama vuosi sitten aivan äärimmäisen stressaava ajanjakso. En koskaan pelaa mitään videopelejä tms., koska ne on minusta niin tylsiä, mutta tuolloin pelasin aivan maanisesti jotain typerää puhelimen ravintolapeliä. Lähes koko vapaa-aika meni silloin sen pelin kanssa. Ajattelin jääneeni siihen totaalisesti koukkuun, mutta kun stressi loppui, pelaaminenkin loppui kuin seinään. Tuo peli oikeasti pelasti minut.
Vierailija kirjoitti:
Luen kirjaa kännykällä nukahtamiseen asti. Se on tosi hyvä, kun ei tarvitse laseja eikä valoa, niin voi nukahtaa melkein känny kädessä.
Hei mistä sä luet noita kirjoja?
Olen saanut hyvin unta, kun olen käynyt keräämässä mustikoita metsässä illansuussa ja poljen polkupyörällä kaupunkialueelta sinne. Metsä on siitä hyvä, että ahdistus jää metsään. Maasto on epätasaista ja joutuu keskittymään kulkemiseen ettei kaadu. Lisäksi väsyttää paljon metsässä kävelyn jälkeen. Se rentouttaa. Kun on talvi ja ahdistaa pimeys ja muut huolet, niin sitten teen niin, että makaan hetken aikaa piikkimaton päällä. Lisäksi pidän taukoja, etten aina lue uutisia. Hätätilassa voi käyttää nukahtamiseen tarkoitettuja lääkkeitä.
Suurimmat ahdistuksen aiheet kirjoitan paperille, sitten katson jotain pikkutuotteiden pakkausvideoita YouTubesta kunnes alkaa väsyttää. Sitten kehittelen päässä jonkun tilanteen jota mietin yksityiskohtaisesti ja siihen yleensä nukahtaa. Jos herää yöllä yritän ajatella että väsyneenä yöaikaan en ainakaan pysty tekemään asioille yhtään mitään. Viileä huone ja lämmin peitto myös auttavat ahdistukseen joten näin kesäisin on haastavampaa rentouttaa mieltä.
En saa unta ennen kuin olen aivan raatoväsynyt. Kun tarpeeksi ahdistunut on, ei auta järkeily, kirjoittelu, juttelu, lääkkeet, suihkut, kauratyynyt vaan pelkästään aika. Kestää oman aikansa ja tietää että jossain vaiheessa se helpottaa kun on aikansa jyllännyt. Seuraava päivä on aina ihan järkyttävä.
Kännykkä jätetään muualle kuin makkariin nukkumaanmennessä. Säännöllinen ruokailu ja jokapäiväinen liikunta auttaa rauhoittumaan, kun aineenvaihdunta tukee aivokemiaa. Jos on selkä huonossa kunnossa ja kiristää, niin poltan jointin. Tai kaksi.
Ihmiset ovat aivan loistavia hommaamaan itselleen stressiä ilman aihetta. Siis elintavoilla. Kortisolit paukkuu ja kahvia vedetään ahdistukseen.