Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos lapsi ei syö päiväkodissa yhtään mitään?

Vierailija
29.07.2024 |

Meillä on erittäin nirso lapsi, joka kyllä maistaa mielellään kaikkia uusiakin ruokia, mutta ei syö mahaansa asti kuin muutamaa ruokaa ja niitäkin vain jos ne ei koske toisiinsa. Ja tämä siis vaikka on pienestä asti tarjottu ja kannustettu maistamaan monia erilaisia ruokia. On aloittamassa päiväkodin nyt. Ikää neljä. Huolettaa jos ei päiväkodissa syö mitään. Kun ei edes näkkileipää suostu syömään (inhoaa sen rakennetta). Kellään kokemusta tällaisesta?

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi aikoinaan meni 3v päiväkotiin, ei syönyt, neuvolasta soitti päiväkotiin että jos ei puuro maistu , pitää antaa leipäpala , aloin antaa aamulla puolikkaan banaanin ettei ihan syömättä ole ja heti päiväkodin jälkeen  söimme ruuan, alkoi kuitenkin ruoka maistamaan vähän ajan kuluttua, myöhemmin olin päiväkodissa töissä, niin jotkut lapset ei alussa syöneet, mutta vähitellen rupesivat syömään.

Vierailija
102/105 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos viet hoitoon päiväkotiin, juttelet etukäteen siellä asiasta, mutta niin ettei lapsi kuule. Sovitte että hänelle tarjotaan ruokaa kuten muillekin. Jospa siitä alkaa uusi tapa ja syökin. Tai sitten syö edes joinakin päivinä, esim pinaattiletut on monen herkkua. Eli pidetään tilanne normaalina, ei tehdä numeroa jos ei syö. 

Mä myös aloittaisin tällä keinolla. Jos lapsi ei oikeasti syö päiväkodissa mitään, niin sitten mietitään päiväkodin henkilökunnan kanssa jotain toista vaihtoehtoa.

Olin itse lapsena myös nirso. En syönyt kasviksia tai hedelmiä juuri ollenkaan. Nyt 40-vuotiaana on edelleen muutama ruoka-aine, joita en syö, mutta ilokseni olen huomannut, että vähemmän mulla on ruokarajoitteita firman pikkujouluissa kuin joillain työkavereilla (sellaisia en pidä -rajoitteita eikä allergioita). 

Nirsous oli noloa jo aika pienenä. En vaan pystynyt syömään, kun ruoka-aineiden hajukin aiheutti oksennusreaktion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arfid

Miksi vasta 4v iässä aloittaa? 

Kuopus ollut kotihoidossa niin halusin pitää esikoisenkin kotona. Ap

Laiskuus

Vierailija
104/105 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun veljen lapsi syö äärimmäisen suppeasti. Päiväkodissa hänellä oli oma ruoka. Kun aloitti koulun, sai ekaluokan puolivälistä myös oman ruuan. 

Tiedätkö oliko lääkärin lausunto ja joku diagnoosi vai millä saivat tuon järjestymään? Ap

Espoossa ainakin kaikkiin ruokavaliohin (paitsi uskonnollisiin tai kasvisuokavalioon) tarvitaan diagnoosi. Mutta varmaan kuntakohtaista tämäkin.

Nykyåän tosiaan tarvitaan vahva diagnoosi, eikä lääkärit suinpäin kirjoita lääkärintodistusta esim. lievän allergian vuoksi, vaan yritetään siedättää, josta saatu hyviä tuloksia. Ja ilman lääkärintodistusta, koulussa ja päiväkodissa tarjotaan samaa ruokaa kaikille. 

Vierailija
105/105 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kysyit päiväkodin johtajalta? Jos et, niin miksi et ole kysynyt?

Provo olet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän