Jos pullon palauttamisesta maksettava pantti loppuu, aijotko jatkossa palauttaa pulloja?
Kyselyjen mukaan enemmistö suomalaisista palauttaa pullot vaikka eivät saisi panttia.
Itse olen periaatteiden mies enkä palauta tai kierrätä jos siitä ei erikseen makseta. En tee ilmaista työtä ja tämähän pitäisi olla jokaiselle selvä asia. Tässä maassa maksetaan veroja, jätemaksuja yms. jolloin kierrätys kuuluu vastaanottajan vastuulle. Saavat siis itse hakea pullot ja viedä minne vievät.
Itse voin ihan vain vitťuillakseni viedä pullot metsään ja kerään eri paikkoihin ison kasan niitä. Siinähän ihmettelevät!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/008c8f73-3202-419c-9c89-2aaf82838…
Kommentit (346)
Heittäisin roskiin pantittomat. Heitän uudet korkit kaupan roskikseen ja palautan pullot.
Vastaisin "en", ja päälle tonnin seteli -ilme.
Muistan vielä sen ajan kun kaupoissa myytiin kierrätettyjä limsapulloja. Kuluneita, nuhjuisia, joistakin puuttui paloja. Aina sai katsoa tarkkaan uskaltaako juoda suoraan pullosta, oliko suuosassa teräviä lohkeamia tai pullon pohjalla lohjennutta lasia.
Vanhojen pullojen pääsemisestä ja uudelleen käytöstä luopuminen oli tervetullut uudistus.
Jos vanhaan mennään takaisin, vien käytetyt pullot lasinkeräykseen tai muovinkeräykseen.
kyllä lajittelen jätteet, vaikka jätteistä ei erikseen makseta. muovijätteeseen laitan muovipullot jne.
Vierailija kirjoitti:
Jonnekinhan ne täytyy pistää
Muovinkeräys, lasinkeräys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panttien poisjäänti on varmasti ihan hirveää niille köyhille, jotka ovat saaneet kympin kuussa extraa pullojen keräämisestä.
Olen useasti nähnyt, että varsinkin vanhukset kaivelee roskiksia pullojen perässä. Eläkkeet varmasti niin pienet, että se muutama kymppi panteista voi olla ihan oikeasti pelastus kuulle.
Yleensä nämä on vähän sellaisia laita puolen kulkijoita taikka muuten sairaita päästä.
Kommenttisi kertoo enemmän sinusta, kuin yhdestäkään pullonkerääjästä.
Itse olen harrastuksena kerännyt n. 10 vuoden ajan. Joka sentti on lyhentämättömänä mennyt osakesalkun kasvattamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä. Suomessa on liian kallista ylläpitää kahta järjestelmää ja siksi pantit poistuvat ja kaikista pulloista tulee pestäviä."
Mutta miksi niis pestävissä pulloissa ei olis panttia? Olihan niissä ennenkin.
Koska EU ei halua panttijärjestelmää ja siksi sen on poistuttava. Jatkossa EU haluaa ihmisten palauttavat pullot samalla tavalla kuin ennenkin kiertoon niiden omille palautuspisteille ilman panttia.
Pullojen hinnat eivät halpene koska järjestelmä ei ole ilmainen. Todennäköisesti pääsevät halvimmalla kun pulloille tulee kauppoihin (kuten nykyään) palautuspisteet. Se vasta kallista on jos jokaiselle taloyhtiölle yms. tehdään vastaava.
Taloyhtiöillä on jo niin lasin, muovin ja metallinkeräysastiat, joten niihin ne pullot ja tölkit tulevat päätymään.Mitä ihmeen järkeä on tunkea ne sekajätteisiin? Miksi jatkaisin roskiksilta matkaa vielä lähikauppaan palauttamaan pulloja kun en siitä mitään hyötyä saa. Minulla on aina monen monta eri pussia eri roskiksiin ja viimeisenä on pussi, missä on palautuspullot kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan vielä sen ajan kun kaupoissa myytiin kierrätettyjä limsapulloja. Kuluneita, nuhjuisia, joistakin puuttui paloja. Aina sai katsoa tarkkaan uskaltaako juoda suoraan pullosta, oliko suuosassa teräviä lohkeamia tai pullon pohjalla lohjennutta lasia.
Vanhojen pullojen pääsemisestä ja uudelleen käytöstä luopuminen oli tervetullut uudistus.
Jos vanhaan mennään takaisin, vien käytetyt pullot lasinkeräykseen tai muovinkeräykseen.
Puhumattakaan sitten niistä kerroista, kun pulloista löytyi jotain sinne kuulumatonta. Jonkin kerran uutisoitiin pulloista, joihin oli jäänyt pesuainetta ennen pullotusta. Muovipullotkin kiersivät silloin moneen kertaan, välillä muovipullot olivat harmaiksi kuluneita. Silloin ne olivat paljon paksumpaa muovia kuin nykyään.
Nykyisellä palautuspullosysteemillä toimijat saavat tasalaatuista materiaalia - alumiinia, tietyn koostumuksen omaavaa muovia, mitä on helppo jatkojalostaa ja lasia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa enemmän tyhmyydeltä, kun periaatteeltaan.
Minusta nykyinen käytäntö on hölmöläisten hommaa, ensiksi pitää maksaa erillinen hinta pantista, jotta saa juomansa ja kun palauttaa pantin rahan saa takaisin. Mitä järkeä tässä on käyttää rahaa? Miksi niitä ei vain palauteta, ihan samalla tavalla kuin ESIM. pahvit.
Mä olen palauttanut pahvit aika usein saunan pesään. Kyllä saunan pesään muovipullotkin mahtuu ja sauna lämpenee.
En tietenkään hölmön hommaa. Sen sijaan käytän niitä ampumaradalla maalitautuina.
Minä ajattelin, että tökkään pulloon reijän, revin korkin pois + littaan kasaan. Siitä sitten kiertoon. Siellä sitten pyöritelkööt miten haluaa.
En ainakaan luontoon heittäisi, veisi roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut tapana pyörälenkeillä kerätä tien laidoilta pantin inspiroimana, mutta kyllä rehellisesti jätän tienlaitaan sitten jos panttijärjestelmä poistettaisiin.
Jep. Voisko joku taas ajatella järjellä?
Pullojen kerääjät tekee siinä ilmaista työtä, jolla meidän kadut ja kaupungit pysyy siistimpänä.
Rahalla saa kaikenlaista aikaan. Ongelmana on että nykypäivänä ketään ei huvita maksaa mistään mitään ja odotetaan että sama tapahtuisi ilmaiseksi mistä ennen maksettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panttien poisjäänti on varmasti ihan hirveää niille köyhille, jotka ovat saaneet kympin kuussa extraa pullojen keräämisestä.
Olen useasti nähnyt, että varsinkin vanhukset kaivelee roskiksia pullojen perässä. Eläkkeet varmasti niin pienet, että se muutama kymppi panteista voi olla ihan oikeasti pelastus kuulle.
Yleensä nämä on vähän sellaisia laita puolen kulkijoita taikka muuten sairaita päästä.
Kommenttisi kertoo enemmän sinusta, kuin yhdestäkään pullonkerääjästä.
Itse olen harrastuksena kerännyt n. 10 vuoden ajan. Joka sentti on lyhentämättömänä mennyt osakesalkun kasvattamiseen.
Erikoista kun toimin ammatissani sijoittajana ja mietin miten monta pulloa mahdat kerätä jotta on varaa ihan osake salkkuun. Taitaa lähinnä olla sellainen kassi pyörillä mitä vedät perässäsi.
Sekajätteeseen lähtevät. Mökillä muovit poltetaan.
Laskeekohan kaljalaatikon hinta 3,6 euroa jos panttijärjestelmä poistuu? Epäilen vähän.