Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos pullon palauttamisesta maksettava pantti loppuu, aijotko jatkossa palauttaa pulloja?

Vierailija
27.07.2024 |

Kyselyjen mukaan enemmistö suomalaisista palauttaa pullot vaikka eivät saisi panttia. 

Itse olen periaatteiden mies enkä palauta tai kierrätä jos siitä ei erikseen makseta. En tee ilmaista työtä ja tämähän pitäisi olla jokaiselle selvä asia. Tässä maassa maksetaan veroja, jätemaksuja yms. jolloin kierrätys kuuluu vastaanottajan vastuulle. Saavat siis itse hakea pullot ja viedä minne vievät.

Itse voin ihan vain vitťuillakseni viedä pullot metsään ja kerään eri paikkoihin ison kasan niitä. Siinähän ihmettelevät!

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/008c8f73-3202-419c-9c89-2aaf82838…

Kommentit (348)

Vierailija
281/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä. Suomessa on liian kallista ylläpitää kahta järjestelmää ja siksi pantit poistuvat ja kaikista pulloista tulee pestäviä."

Mutta miksi niis pestävissä pulloissa ei olis panttia? Olihan niissä ennenkin. 

Mikä järki siinä on? Tai idea? Maksat ostaessasi pantin ja saat siitä rahat, kun palautat. 

Pullojen kerääjät saavat hieman tuloja. Toisaalta, jos et saa panttia takaisin, vippaat putelin jonnekin pöpelikköön. Pieni korvaus vaivannäöstä saa ihmiset palauttamaan panttipullot asiallisesti.

Jonotetaanhan ilmaisia muoviämpäreitäkin, vaikka puoli vuorokautta.

Vierailija
282/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä palauttaisin. Nytkin menee roskiin pullot reissussa, kotona tulee kerättyä ja palautettua pantin takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskikseen menisivät. Enkä myöskään keräisi pulloja ja tölkkejä, tai kannustaisi lapsianikaan keräämään koiralenkkien aikana. Nyt ollut kiva tapa lapsille ansaita vähän taskurahaa.

Kesäviikonloppujen ja festareisen jäljiltä puistot olisivat varmasti todella ihanassa kunnossa kun pullonkerääjiä ei olisi. Siinä menisi monen laitapuolenkulkijan tai ulkomaalaisen perheen elanto. 

Vierailija
284/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelleen käytettävä muovipullo kuulostaa epäilyttävältä, koska muovi on kai  vähän huokoinen matsku lasiin tai metalliin verrattuna. Ääliöt pistää noihib bensaa tmv. ja ei kun kiertoon. No ei koske meitiä, kun alan sitten tekemään ksljatkin ite.

Vierailija
285/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä nyt vien myös pantittomia pulloja keräykseen. Se kun on sama vaiva siinä pantillisten sivussa ja omatunto kiittää. Mutta jos panttisysteemi lakkautetaan kokonaan, niin en taatusti jaksa nähdä sitä vaivaa. Ja luulenpa, että kyselyynvastanneet eivät ole tajunneet kysymyksenasettelusta eroa näiden kahden hypoteesin välille. 

Vierailija
286/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyselyt ovat kyselyjä, todellisuus todellisuutta. Tietenkin jokainen vastaa kysymyksiin "oikealla tavalla". Varsinkin jos kysyjä johdattelee. Kärjistäen. Ilmastonmuutos aiheuttaa sateita nälänhätää yms. ja muovi on iso syyllinen. Vietkö pullot kierrätykseen?"

Itseään kunnioittava ja itselleen rehellinen vastaa rehellisesti. En usko Suomessa olevan noin montaa itsepetoksessa eläviä kansalaisia. 

Itsepetosta on jokaisella. Se kuuluu ihmisen psyykeeseen. Muuten tulee mielenterveysongelmia. Sillä saa rauhan itselleen vaikeissa tilanteissa. Olin minä varovainen mutta silti näin kävi. Kyllä minä sen asian noin muistan. Ihan varmasti muistan... Jne.

Vierailija
287/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En palauta, koska haluan protestoida EU:ta vastaan. He ymmärtävät kuinka toimiva järjestelmä meillä oli vasta siinä vaiheessa kun huomaavat pullojen kierrätyksen vähenevän. Sitten kun vanha tai vastaava järjestelmä palautetaan, niin voin aloittaa kierrätyksen uudelleen.

Vierailija
288/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En palauta, koska haluan protestoida EU:ta vastaan. He ymmärtävät kuinka toimiva järjestelmä meillä oli vasta siinä vaiheessa kun huomaavat pullojen kierrätyksen vähenevän. Sitten kun vanha tai vastaava järjestelmä palautetaan, niin voin aloittaa kierrätyksen uudelleen.

Ei Brysselissä kiinnosta miten täällä pullojen kierrätys on aiemmin toiminut. He haluavat kaikille saman järjestelmän. Suomella ei ole eikä tule olemaan sananvaltaa mihinkään asiaan. Joskus annetaa joku pieni myönnytys jotta mallioppilas saa hyvän mielen eikä kapinoi turhaan kun merkittäviä asioita päätetään.

Vierailija
289/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
290/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
291/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion. Uudesta pullosta saa taas uuden pantin!

Vierailija
292/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käytännössä meille menee useimmiten lasiset säilykepurkit ja pantittomat lasipullot sekajäteroskikseen.

Tämä on aika mahdoton perheessä valvoa, vaikka itse kierrättäisi, niin lapset (teinit) heittää väärin. Ei niitä kiinnosta. Jos asiasta valittaa, niin vastaavat "ei kiinnosta".

Mutta isän kaljatölkit kyllä kerää saunasta ja vie kauppaan, vaikka kieltäisi. Näissä on joku erilainen motivaattori mukana. ;)

Vierailija
293/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin... Se taloyhtiön piharoskikseen kun isket 4 kappaletta 300 litran jätesäkkiä täynnä pulloja voi ehkä tilanne alkaa valeta mistä kyse."

Juoppoja täynnä koko talo!?

Vai miksi niitä tyhjiä pulloja ja tölkkejä noin järjettömiä määriä tulee?

Miksi se on parempi kuljettaa näitä pienissä erissä lähikauppaan ja roska-auton hakea sieltä? Miksei niitä voi hakea kotipihasta? Helpompaa kaikkille.

Mulla tulee roskapussillinen viikossa. työpaikalla 5 ihmistä sai kuukaudessa jätesäkin täyteen. Kerrostalossa asuu satakunta ihmistä. Laskelmat noista jätesäkeistä on rajusti ala kanttiin.

Miksi kuljetan tyhjiä pulloja omaa roskista kauemmaksi kun siitä ei saa mitään? Pitääkö maksaa isompaa vuokraa jatkossakin ja viedä itse omat roskat jäteasemalle?

Vierailija
294/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin... Se taloyhtiön piharoskikseen kun isket 4 kappaletta 300 litran jätesäkkiä täynnä pulloja voi ehkä tilanne alkaa valeta mistä kyse."

Juotko sinä tuhat litraa limpparia joka viikko?

"No jos katsotaa 1,5l limu pulloa miten paljon se yksinään vie tilaa saati sitten viikossa niitä voi helposti tulla sellainen 5 kpl."

Teen sulle tähän kaavan: 

1,5 litraa kertaa 5 on paljonko? Montako tuhatta saat?

Vierailija
295/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun kierrätys kehittyy Suomessakin. Ollaan ihan kehitysmaa Eurooppalaiseen keskiarvoon verrattuna.

Sarkastinen kommentti mutta vastaan silti vakavasti. Olemme noin 100 vuotta muita edellä.

Vierailija
296/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pantti pitää edelleen tietysti maksaa. Nyt sen saa vielä palautettaessa takaisin. 

Tämä on sata varma juttu jos vähänkään suomalainen kulttuuri pitää paikkansa (esim "väliaikaiset verot")

Vierailija
297/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panttien poisjäänti on varmasti ihan hirveää niille köyhille, jotka ovat saaneet kympin kuussa extraa pullojen keräämisestä.

Olen useasti nähnyt, että varsinkin vanhukset kaivelee roskiksia pullojen perässä. Eläkkeet varmasti niin pienet, että se muutama kymppi panteista voi olla ihan oikeasti pelastus kuulle. 

Yleensä nämä on vähän sellaisia laita puolen kulkijoita taikka muuten sairaita päästä.

Vierailija
298/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että tämä uudistus on ollut tiettyjen tahojen tiedossa jo viimeiset 10 vuotta ellei vielä kauemmin koska pantit ei ole noussut suhteessa elinkustannuksiin.

Vierailija
299/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Brysselissä kiinnosta miten täällä pullojen kierrätys on aiemmin toiminut. He haluavat kaikille saman järjestelmän. Suomella ei ole eikä tule olemaan sananvaltaa mihinkään asiaan. Joskus annetaa joku pieni myönnytys jotta mallioppilas saa hyvän mielen eikä kapinoi turhaan kun merkittäviä asioita päätetään.

Tästä oli IS juttu ja siinä joku virkamies totesi että jos ei suostuta niin tulee suomelle sanktiota. 

Mitä jos otetaan ne sanktiot? Todennäköisesti paljon halvempi vaihtoehto mutta niistähän virkamiehet ei puhu mitään! Tämä on sitä avointa politiikkaa.

Vierailija
300/348 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä unohdetaan yksi tärkeä asia!

Mitään lasisia ja pestäviä eli kierrätettäviä pantittomia pulloja ei voi tulla koska silloin tulee lasin sirpaleita ties minne ja ne on KOIRIEN TASSUISSA JA KOIRA ON SUOMESSA PYHÄ!

Älkää tehkö tästä sähköpotkulautailmiötä eli mennään hurmoksessa uudistukseen ajattelematta käytännön seurauksia! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi