Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidin veroprosentin alhaalla, koska tiesin, että jään työttömäksi

Vierailija
13.08.2026 |

Todennäköisesti en tule osallistumaan työelämään enää tänä vuonna.

Mitään taloudellista hätää meillä ei ole. Velaton omistusasunto Helsingissä, samoin kaksi velatonta sijoitusasuntoja. Mökit löytyy tästä Uudeltamaalta. Silti tietty (akateeminen) peritty kunnianhimo, joka ei anna olla jouten. Velkaa ei ole. Ikää 47 ja 50 vuotta.

Mikkään pakko ei siis ole töissä käydä; veroja olen maksanut tänä vuonna tähän mennessä 35 000€:n edestä. Mies 100 000€:n verran (sis. myös perintöveroa). Silti jokin ärtymys joutilaisuudesta. Jakaako joku muu samoja tuntemuksia?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että koulutettu ihminen keksii itselleen mielekästä ja järkevää tekemistä. Etkö osaa tehdä mitään muuta kuin töitä? Eikö sinulla ole mitään projektia, jolle olet toivonut aikaa?

Vierailija
2/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että koulutettu ihminen keksii itselleen mielekästä ja järkevää tekemistä. Etkö osaa tehdä mitään muuta kuin töitä? Eikö sinulla ole mitään projektia, jolle olet toivonut aikaa?

Muutama projekti on suunnitteilla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sellainen yhteiskunnallisesti merkittävä yxilö siellä.

Vierailija
4/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?

Vierailija
5/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sittenhän ei ole mitään hätää? Ellei se ärtymys johdu sitten siitä, että työelämä on hylännyt sinut. Tai onko identiteettisi jotenkin rakentunut työn varaan ja nyt et tiedä kuka olet, tai oletko arvokas, kun et ole työelämässä?

Vierailija
6/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin noin kolmen ja puolen te-virkailijan vuosipalkka ollaan veroina maksettu tänä vuonna.

Ap

Vierailija
7/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on BMI? 

Laitahan itsesi kovaan fyysiseen kuntoon.

Vierailija
8/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sittenhän ei ole mitään hätää? Ellei se ärtymys johdu sitten siitä, että työelämä on hylännyt sinut. Tai onko identiteettisi jotenkin rakentunut työn varaan ja nyt et tiedä kuka olet, tai oletko arvokas, kun et ole työelämässä?

Varmaankin tuo jälkimmäinen.

Ap

Vierailija
9/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittanet varmaan ennakonpidätys-%:a?

Itse nostin, kun tiesin, et homma loppuu. Sain sitten ihan kivasti takaisin, palautuksena.

Homma meni niin, et kerrytetyt lomat jäi pitämättä eli rahana sitten (valtiolla). Siitä ep-% 50 (vai 60?). Ostin/pistin niillä tietsan sisustan uusiksi ja ostin winvista-lisenssin (yksi pahimmista virheistä; siihen loppui kikkisoftan tukeminen ....).

.....

Euroaikaa, sain 3k takaisin. Muistelin vanhoja aikoja: tädillä ja hänen miehellään oli sikala. Saivat n. 20k markkaa takaisin, palautuksina. Aika lähellä tuo mun oli, siihen aikaan verrattuna; valtiolla olin vain pelkkä "duunari".

Vierailija
10/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on BMI? 

Laitahan itsesi kovaan fyysiseen kuntoon.

Olen 163cm pitkä ja painan 58kg.

Ap

Vierailija
11/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittanet varmaan ennakonpidätys-%:a?

Itse nostin, kun tiesin, et homma loppuu. Sain sitten ihan kivasti takaisin, palautuksena.

Homma meni niin, et kerrytetyt lomat jäi pitämättä eli rahana sitten (valtiolla). Siitä ep-% 50 (vai 60?). Ostin/pistin niillä tietsan sisustan uusiksi ja ostin winvista-lisenssin (yksi pahimmista virheistä; siihen loppui kikkisoftan tukeminen ....).

.....

Euroaikaa, sain 3k takaisin. Muistelin vanhoja aikoja: tädillä ja hänen miehellään oli sikala. Saivat n. 20k markkaa takaisin, palautuksina. Aika lähellä tuo mun oli, siihen aikaan verrattuna; valtiolla olin vain pelkkä "duunari".

Veroprosentti 9,5, netto 4200€.

Ap

Vierailija
12/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on korvattavissa

Vierailija
13/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on korvattavissa

Joo, siitä ei ole kysymys.

Ap

Vierailija
14/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan/kerron vielä:

Ay-liitosta tuli kysely/gallup: Mikä olet? - työtön/opiskelija/eläkeläinen/töissä/asiantuntija/erikoisasiantuntija.

Vastasin, et töissä. Sitten asiantuntija, lopulta vastasin erikoisasiantuntija.

Pelleilyhän se oli; sen "leiman" kumminkin otin - kukaan muu ei tiennyt siitä asiasta muut kuin minä.

....

Nyt? Kaljasieppo (sitä ei vastausvaihtoehtoa ei ollut .... :)))

Vierailija
15/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. 

Vierailija
16/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistun aktiivisesti työttömiä koskeviin keskusteluihin :). Jotkut saavat kuulemma jotain asumistukesi. Itse sain sitä viimeksi 90-luvulla.

Ap

Vierailija
17/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistun aktiivisesti työttömiä koskeviin keskusteluihin :). Jotkut saavat kuulemma jotain asumistukesi. Itse sain sitä viimeksi 90-luvulla.

Ap

Mitä ihmettä? Noin varakkaalle ihmiselle asumustukea! Saathan sinä pääomatuloja.

On paljon "isorikkaita", joiden palkkatulot on 0-10.000€/v, pääomatuloa onkin sitten satojatuhansia. Verotuksellisestikin edullisempaa.

Ap on tietysti pelkkä trolli. Pah.

Vierailija
18/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä ihmettä? Noin varakkaalle ihmiselle asumustukea! Saathan sinä pääomatuloja.

On paljon "isorikkaita", joiden palkkatulot on 0-10.000€/v, pääomatuloa onkin sitten satojatuhansia. Verotuksellisestikin edullisempaa.

Ap on tietysti pelkkä trolli. Pah.

Opiskelijana sain opiskelijan asumistukea. En tietenkään enää maisteriksi valmistumisen jälkeen -04. Silloin menin töihin ja ostin ensimmäisen oman asunnon Helsingistä.

Kaikki, joilla ei ole velkaa, ovat varmasti trolleja.

Ap

Vierailija
19/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarina on tosi niin kehottaisin ottamaan rennosti kun ei kerran ole ainakaan rahallista hätää. Mökkeile, leffaile, lötköttele. Tee hyvää safkaa itte tai nauti ravintoloiden antimista. Ota tähtäin vuodentaitteeseen ja rupee sitten zuumailemaan vaihtoehtoja. Ehdit huomaamaan ettei se lököilykään mitään lystiä ole pitemmän päälle, mutta kaiken kaikkiaan huomaat sen ettei elämä saa eikä pidä olla pelkkää työntekoa ja materiaalin tai rahan keräämistä. Minusta tuntuu että sinä vähän etsit itseäsi ja ehkä uutta suuntaa...Meillä on kallis lahja saatuna: nimeltä elämä, nauti siitä, toista ei tule! Hyvää retkeä sinulle sinne jonnekkin ja toivottavasti kaikki menee hienosti...Toitottaa: Turun paappa...

Vierailija
20/20 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarina on tosi niin kehottaisin ottamaan rennosti kun ei kerran ole ainakaan rahallista hätää. Mökkeile, leffaile, lötköttele. Tee hyvää safkaa itte tai nauti ravintoloiden antimista. Ota tähtäin vuodentaitteeseen ja rupee sitten zuumailemaan vaihtoehtoja. Ehdit huomaamaan ettei se lököilykään mitään lystiä ole pitemmän päälle, mutta kaiken kaikkiaan huomaat sen ettei elämä saa eikä pidä olla pelkkää työntekoa ja materiaalin tai rahan keräämistä. Minusta tuntuu että sinä vähän etsit itseäsi ja ehkä uutta suuntaa...Meillä on kallis lahja saatuna: nimeltä elämä, nauti siitä, toista ei tule! Hyvää retkeä sinulle sinne jonnekkin ja toivottavasti kaikki menee hienosti...Toitottaa: Turun paappa...

Niin, siis minulla on suuria vaikeuksia ottaa rennosti. Nyt kun olen pitänyt treeniohjelmasta 3vkon tauon, kova syyllisyys. Hirveän vaikeaa olla jouten kun siihen ei ole tottunut. Lomaa olen pitänyt viimeksi helmikuussa.

Ao