Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos pullon palauttamisesta maksettava pantti loppuu, aijotko jatkossa palauttaa pulloja?

Vierailija
27.07.2024 |

Kyselyjen mukaan enemmistö suomalaisista palauttaa pullot vaikka eivät saisi panttia. 

Itse olen periaatteiden mies enkä palauta tai kierrätä jos siitä ei erikseen makseta. En tee ilmaista työtä ja tämähän pitäisi olla jokaiselle selvä asia. Tässä maassa maksetaan veroja, jätemaksuja yms. jolloin kierrätys kuuluu vastaanottajan vastuulle. Saavat siis itse hakea pullot ja viedä minne vievät.

Itse voin ihan vain vitťuillakseni viedä pullot metsään ja kerään eri paikkoihin ison kasan niitä. Siinähän ihmettelevät!

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/008c8f73-3202-419c-9c89-2aaf82838…

Kommentit (346)

Vierailija
321/346 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En palauta, vien roskiin

Vierailija
322/346 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä matkaa lähimpään kauppaan 5km, muovinkierrätykseen 15km. Kyllä menee jatkossa sekajätteeseen, jos ei saa panttia takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/346 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien "aiotko" on "AIJOTKO" ?? Opetelkaa nyt edes perussanat kirjoittamaan oikein.

Vierailija
324/346 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, kuinka tyhmä pitää olla, että kuvittelee kaupan maksavan pullojen palauttamisesta? :D Ihan kuule omia kerran maksamiasi rahoja sä siinä saat takaisin. Joka kerta kun ostat pantillisen pullon, maksat sen pantin, joka sitten palautetaan kun palautat pullon. Eli tienaat 0€ palauttamalla itse ostamiasi pulloja. 

Jep. Ainoastaan muiden pulloja keräämällä "tienaa".

Vierailija
325/346 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyselyjen mukaan enemmistö suomalaisista palauttaa pullot vaikka eivät saisi panttia. "

Ja höpö höpö, nytkin pullojen palautuksen hoitavat ne, jotka keräävät niitä, eivät ne jotka ovat ostaneet.

Vierailija
326/346 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijon. Aijjon laittaa oikeaan roskikseen.

Vierailija
327/346 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siitä nykyäänkään mitään makseta, saat vaan omia rahojasi takaisin.

pullojen kerääjät voivat olla eri mieltä

Vierailija
328/346 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekajätteeseen menee

Vierailija
329/346 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä h**vetin aijotko ?! 🙄 idiootti olet.

Menikö kuppi nurin?🤣

Vierailija
330/346 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää nöyristellä joka asiassa EU:n suuntaan?

Miksi ei voi vain lyödä nyrkkiä pöytään ja sanoa, että imekää meisseliä, me teemme täällä niin kuin tähänkin saakka!

Miksi kukaan vastustaisi jos suomalaiset haluaa kierrättää kuten tähänkin asti? Eikö pullojen ja tölkkien kierrätys Suomessa toimi lähes täydellisesti? Ei tämän enempää tölkkejä voi saada kierrätyksen piiriin!

Sitten kun ovat panttisysteemin romuttaneet niin yllättyvät kun kierrätysprosentit laskee. Ohhoh miten näin kävi, ei kyllä tiedetä.

Vierailija
331/346 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Panttien poisjäänti on varmasti ihan hirveää niille köyhille, jotka ovat saaneet kympin kuussa extraa pullojen keräämisestä.

Olen useasti nähnyt, että varsinkin vanhukset kaivelee roskiksia pullojen perässä. Eläkkeet varmasti niin pienet, että se muutama kymppi panteista voi olla ihan oikeasti pelastus kuulle. 

Yleensä nämä on vähän sellaisia laita puolen kulkijoita taikka muuten sairaita päästä.

Kommenttisi kertoo enemmän sinusta, kuin yhdestäkään pullonkerääjästä.

Itse olen harrastuksena kerännyt n. 10 vuoden ajan. Joka sentti on lyhentämättömänä mennyt osakesalkun kasvattamiseen.

Erikoista kun toimin ammatissani sijoittajana ja mietin miten monta pulloa mahdat kerätä jotta on varaa ihan osak

Mitään summia en ala kommentoimaan, mutta sen sen verran voin kertoa, että salkun koko on suurempi, kuin suomalaisten osakesalkkujen keskimääräinen koko, vaikka sitä ei äkkinäinen ehkä harrastuksen perusteella arvaisikaan. Ei siis mediaani, vaan keskiarvo.

Ei ole pelkällä pullonkeruulla kasvatettu, vaan muitakin säästöjä on siihen käytetty. Suurin osa menee kuukausisäästönä indekseihin. Sijoitusharrastus on aloitettu jo kauan ennen pullonkeruuta, joka tuli kuvioon mukaan siksi, koska silläkin konstilla saa hieman kasvatettua säästämisasteen kulmakerrointa.

Ja onhan se myös aika leppoisaa puuhaa muutenkin. Ja onpahan ainakin kaltaisillasi hienostelijoilla jotain nenänvartta pitkin katsottavaa, että voit sitten tuntea sitä ylemmyydentunnetta.

Vierailija
332/346 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Panttien poisjäänti on varmasti ihan hirveää niille köyhille, jotka ovat saaneet kympin kuussa extraa pullojen keräämisestä.

Olen useasti nähnyt, että varsinkin vanhukset kaivelee roskiksia pullojen perässä. Eläkkeet varmasti niin pienet, että se muutama kymppi panteista voi olla ihan oikeasti pelastus kuulle. 

Yleensä nämä on vähän sellaisia laita puolen kulkijoita taikka muuten sairaita päästä.

Kommenttisi kertoo enemmän sinusta, kuin yhdestäkään pullonkerääjästä.

Itse olen harrastuksena kerännyt n. 10 vuoden ajan. Joka sentti on lyhentämättömänä mennyt osakesalkun kasvattamiseen.

Erikoista kun toimin ammatissani sijoittajana ja mietin miten monta pulloa mahdat kerätä jotta on varaa ihan osake salkkuun. Taitaa lähinnä olla sellainen kassi pyörillä mitä vedät perässäsi.

Olet ammattitaidoton ja täysin hakoteillä oleva sijoittaja jos et ymmärrä, että osakesalkkuja voi olla eri kokoisia.

Vierailija
333/346 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää nöyristellä joka asiassa EU:n suuntaan?

Miksi ei voi vain lyödä nyrkkiä pöytään ja sanoa, että imekää meisseliä, me teemme täällä niin kuin tähänkin saakka!

Miksi kukaan vastustaisi jos suomalaiset haluaa kierrättää kuten tähänkin asti? Eikö pullojen ja tölkkien kierrätys Suomessa toimi lähes täydellisesti? Ei tämän enempää tölkkejä voi saada kierrätyksen piiriin!

Sitten kun ovat panttisysteemin romuttaneet niin yllättyvät kun kierrätysprosentit laskee. Ohhoh miten näin kävi, ei kyllä tiedetä.

Ja vielä suurempi yllätys on se pullojen ja tölkkien määrä teitten varsilla, kaduilla, rannoilla, puistoissa ja festarialueilla, eihän niitä kukaan enää sieltä pois kerää. Tuskinpa pussikaljojen juojat vievä edes omat tölkkinsä pois, eihän nuo siivoa muita roskiaankaan, miksi sitten niitä vaivautuisivat noukkimaan ja kierrättämään.

Vierailija
334/346 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pullot voisi kaupassa tai kauppamatkan varrella kipata johonkin niin varmaan palauttaisin, mutta en kyllä rupea ilman korvausta leikkimään pullonpalautusautomaattien kanssa.

Vierailija
335/346 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä h**vetin aijotko ?! 🙄 idiootti olet.

Kyllä se ajattelurajoitteinen olet sinä itse.

Vierailija
336/346 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niitä pantittomia nytkään kukaan palauta eikä kerää mistään jne. 

Vierailija
337/346 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien sitten muovin, lasin tai metallinkierrätykseen. Ihan kuten tähänkin asti sellaiset pullot, joista ei panttia irtoa.

Vierailija
338/346 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pantittomat nakkaan metsätien varrelle.

Vierailija
339/346 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaillahan tölkeistä ei monessa maassa saa mitään panttia. Ja kyllä niitä silti kierrätetään. Mutta pakko olla rehellinen ja sanoa, että en mä ulkomailla kierrätä vaikka pitkiä aikoja on eri paikoissa tullut oltuakin. Toki tunnen vähän syyllisyyttä, mutta minkäs teet. Kyllä ne tölkit roskiin on menneet.

Vierailija
340/346 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Eero Heinäluoma ja muut mepit, jotka unohtivat mistä maasta ovat lähtöisin. Äänestettiin taas Suomea vastaan!