Onko Coldplay oikeasti ollut Suomen suosituin ja kuunnelluin yhtye koko 2000-luvun läpi?
Vai onko kyse jostain markkinahypetyksestä nyt kun Coldplayllä on konsertti Suomessa? En ainakaan itse muista että kukaan olisi kuunnellut tai puhunut mistään Coldplay nimisestä yhtyeestä esim 15-10 vuotta sitten? Vai muistanko väärin?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten ja teinien suosiossa etenkin vuosina 2000-2015. Silloin ei paljoakaan muita artisteja kuunneltu ja radiossa soi yhtyeen biisit koko ajan.
Entäs Justin Bieber ja Jonas Brothers?
Justin Bieber on vähän nuorempien musiikkia. Tyypillinen Coldplaytä kuunteleva oli liian "vanha" teinipopparin faniksi silloin kun Bieber oli suosituimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on varmaan kuullut Coldplayn Clocksin piano-osuuden jossain.
Kerrotko vielä että missä tämän olisi jokaisen pitänyt kuulla?
Kävin siis youtubessa kuuntelemassa ja minulle se oli aivan uppo-outo, kuten arvasinkin.
Minua huvittaa nämä "jokainen on varmaan kuullut/nähnyt" jutut. Me emme ole enää vuosikymmeniin eläneet missään yhtenäiskulttuurissa, joten tällaiset "jokainen sitä tai tätä" on aivan hölynpölyä. Vielä 70-luvulla saattoi sanoa, että jokainen aikuinen tiesi mitä edellisillan Naapurilähiössä tai Kivikasvoissa oli tapahtunut kun katsojaluvut huiteli liki kolmessa miljoonassa ja asukkaita Suomessa tuohon aikaan noin 4,5 miljoonaa. Silloin saattoi myös sanoa, että jokainen tiesi minkälaiseen maljaan Erkki Junkkarinen tulipunaiset ruusut laittoi, tai mikä saha soi korkealla kunnahalla Mutkattomien Jätkänhumpassa, koska valtakunnassa oli tasan yksi radiokanava joka soitti kevyttä musiikkia ja sitäkin hintsusti ja se vähäkin oli pääasiassa iskelmämusiikkia.
Nykypäivänä elämme täysin erilaisessa maailmassa. Tarjontaa on aivan ylettömästi ja netti tuo sen lähes jokaiseen kotiin ja jokainen voi valita vain mieleisensä jutut ja jättää vähemmän mielenkiintoiset täysin vaille huomiota. Itse en ole yli kymmeneen vuoteen katsellut perinteisiä televisiolähetyksiä (pois luettuna urheilu, mutta niistäkin valtaosan katson nykyään Areenasta itselleni sopivimpana ajankohtana), tai kuunnellut livenä radiolähetyksiä, vaan olen poiminut oman makuni mukaista sisältöä esimerkiksi Areenasta tai Youtubesta. Olen siis täysin tietämätön nykyajan musiikkitrendeistä, koska podcasteina kuuntelen ainoastaan puheohjelmia. Olen kuuntelemalla kuunnellut musiikkia viimeksi joskus viime vuosituhannella. Kerrran pari vuodessa saatan ohimennen kuunnella youtubesta jotain 60-70 luvun biisejä ihan nostalgia mielessä, mutta siihen se jää.
Tämän Coldplay nimen olen toki jossain otsikoissa nähnyt ja melkoisella varmuudella olisin osannut sanoa, että kyseessä on joku yhtye, mutta heidän musiikista ei luonnollisesti hajuakaan. Kävin nyt tuon mainitsemasi pianoriffin lisäksi kuuntelemassa Viva La Vidan, kun nimi kuulosti siltä, että se voisi olla jotenkin etäisesti tuttu ja koska se ilmeisesti on kyseisen lössin tunnetumpia biisejä. Ei soittanut kelloja sekään, mutta olin kyllä hieman yllättynyt, sillä sehän kuulosti ihan kuunneltavalta ja melko ajattomalta melodiselta kappaleelta (toisin kuin tämä nykyajan järkyttävä räppipaska), joka olisi hyvin voinut olla vaikka kultaiselta 70-luvultä. Lisäksi wikipedia tiesi kertoa, että näillä jampoillahan tuntuu olevan ihan terveet arvot, joten varmaan ihan mukiinmenevä laulu ja soitinyhtye lienee kyseessä, mutta nuo kuuntelukerrat jäänevät kuitenkin osaltani tähän, sillä kuuntelen musiikkia niin minimaalisen vähän, että kun harvoin jotain kuuntelen, niin kyllähän se on silloin sitä 60-70-lukua, satunnaisesti ehkä 80-lukuakin, mutta kaikki sen jälkeinen on itselleni melko tai täysin yhdentekevää.
Ei ole tuttu bändi! Epäilen vahvasti onko suosittukaan
Kuuntelin noiden kappaleita ja alkaa selvitä miksei mitään ole jäänyt mieleen. Ei noiden kappaleissa ole juuri mitään mieleenpainuvaa. Laulajan äänikin on sellaista kohtalaisen tasaista korkeahkoa jollotusta joka alkaa puuduttaa pitkään kuunnellessa.
Jos vertaillaan muihin noin 2000 vuoden bändeihin niin esim. linkin park, foo fighters, system of a dawn, muse jää huomattavasti paremmin mieleen musiikiltaan.
Liekö nää jotain räppäreitä?? Ei ole hevimusiikin kuuntelijana tullu vielä kertaakaan vastaan.
"MIKÄLI tietämättömyys on aitoa, se on saavutus. Jos vuosituhannen vaihteessa levytysuransa aloittaneista yhtyeistä todennäköisesti suosituin ja määrittävin kuten BBC kesäkuussa julisti ei soita kelloja, on vähän sama, jos ei tiedä, kuka tai mikä on Antti Lindtman, Emil Ruusuvuori ja Kamala Harris.
Maulla, iällä tai viiteryhmällä ei ole väliä. Pää rohkeasti pois ämpäristä. Täällä on elämää!"
Olipa melkoinen rimanalitus Hesarin toimittajalta. Pakko sanoa kyseiselle jampalle että ota nyt hitto se pääsi pois perseestä ja tule ulos sieltä tynnyristä!
Tuollainen ajattelu on aivan mennyttä maailmaa. Yhtenäiskulttuurin ajat on kaukana takanapäin eikä kenenkään tarvi enää kunnella toisten valitsemaa musiikkia, eikä mitään muutakaan, vaan jokainen voi valita itse omien mieltymystensä mukaista kuunneltavaa tai katsottavaa, mitä ikinä se sitten onkaan ja jättää täysin huomioimatta valtavirtaukset. Missä minun olisi pitänyt kyseistä bändiä kuulla, kun kuuntelen ainoastaan itse tarkkaan valitsemiani puheohjelmia?
Vierailija kirjoitti:
"MIKÄLI tietämättömyys on aitoa, se on saavutus. Jos vuosituhannen vaihteessa levytysuransa aloittaneista yhtyeistä todennäköisesti suosituin ja määrittävin kuten BBC kesäkuussa julisti ei soita kelloja, on vähän sama, jos ei tiedä, kuka tai mikä on Antti Lindtman, Emil Ruusuvuori ja Kamala Harris.
Maulla, iällä tai viiteryhmällä ei ole väliä. Pää rohkeasti pois ämpäristä. Täällä on elämää!"
Olipa melkoinen rimanalitus Hesarin toimittajalta. Pakko sanoa kyseiselle jampalle että ota nyt hitto se pääsi pois perseestä ja tule ulos sieltä tynnyristä!
Tuollainen ajattelu on aivan mennyttä maailmaa. Yhtenäiskulttuurin ajat on kaukana takanapäin eikä kenenkään tarvi enää kunnella toisten valitsemaa musiikkia, eikä mitään muutakaan, vaan jokainen voi valita itse omien mieltymystensä mukaista kuunn
Vähän epäuskoisena luin tuon Hesarin tekstin. Sinne pääsi Kamala Harrisit ja Antti Lindtmanitkin. Soittaa todellakin kelloja, mutta vähän eri merkityksessä, kuin raivolla kirjoitetussa artikkelissa.
Vanhukset ja ummikot eivät tiedä. Aika tynnyrissä on elänyt jos ei coldplayta tiedä. Joskus kannattaisi tulla sieltä kuplastaan ulos. Jokaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ja ummikot eivät tiedä. Aika tynnyrissä on elänyt jos ei coldplayta tiedä. Joskus kannattaisi tulla sieltä kuplastaan ulos. Jokaisen.
Otahan sinäkin pääsi pois sieltä ämpäristä. Ei nykyaikana tarvi tietää mitään, mistä ei ole kiinnostunut. Yhtenäiskulttuuri on aivan menneen ajan juttuja.
Tule sinäkin jo nykyaikaan sieltä menneisyydestä.
En tiedä ketään, joka sitä vapaaehtoisesti kuuntelisi, mutta kuunteleehan monet myös Behmiää, Halo Häslinkiä, Tailor Shiftiä, Limping Bisquittia, ja montaa muuta aivan kauheaa pändiä tai artissia.
Vierailija kirjoitti:
Coldplaylla on spotifyssa yli 87 miljoonaa kuuntelijaa kuukaudessa. Miten on mahdollista ettei joku ole koskaan kuullutkaan tästä bändistä? Varmaan jos ei koskaan missään käy eikä tee mitään niin sitten se varmaan on mahdollista. Mutta nykyisessä yhteiskunnassa jos yhtään seuraa mitä ympärillään tapahtuu niin varmasti tietää.
Maailmassa on on yli 7 Miljardia ihmistä. 87 miljoonaa ei ole edes yhtä seitsemäsosaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten ja teinien suosiossa etenkin vuosina 2000-2015. Silloin ei paljoakaan muita artisteja kuunneltu ja radiossa soi yhtyeen biisit koko ajan.
Entäs Justin Bieber ja Jonas Brothers?
Justin Bieber on vähän nuorempien musiikkia. Tyypillinen Coldplaytä kuunteleva oli liian "vanha" teinipopparin faniksi silloin kun Bieber oli suosituimmillaan.
Vai olisiko niin että sitä Biiberiä ei oikeasti kuunnellut kukaan?
Eipä tule kuunneltua radiota tai Spötifain hittilistoja.
Oliko yhtye stadionbändi ainakaan ennen kuin Chris Martin oli naimisissa Gwyneth Paltrowin kanssa? Kiipesikö bändi Gwynethin reittä pitkin suureen kuuluisuuteen? Ainakin ne erosi 2016 ja 2017 Coldplay oli esiintymässä Super Bowlin puoliaikashowssa. Siitäkö vasta alkoi stadionkiertueet? Radioystävällistä stadiopoppia.
Ilmeisesti U2 on vähentänyt kiertueita ja stadionkonsertteja, niin Coldplaysta tuli pliisumpi vaihtoehto tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Oliko yhtye stadionbändi ainakaan ennen kuin Chris Martin oli naimisissa Gwyneth Paltrowin kanssa? Kiipesikö bändi Gwynethin reittä pitkin suureen kuuluisuuteen? Ainakin ne erosi 2016 ja 2017 Coldplay oli esiintymässä Super Bowlin puoliaikashowssa. Siitäkö vasta alkoi stadionkiertueet? Radioystävällistä stadiopoppia.
Ilmeisesti U2 on vähentänyt kiertueita ja stadionkonsertteja, niin Coldplaysta tuli pliisumpi vaihtoehto tilalle.
U2 ei kierrä tällä hetkellä, eikä tiedä kiertävätkö enää. Soittivat kuitenkin vuoden 23/24 molemmin puolin 40 loppuunmyytyä keikkaa Las Vegasissa, isossa hallissa.
Vierailija kirjoitti:
Valkoihoinen keskitasoa oleva miespopbändi: media nuolee etukäteen ja jälkikäteen.
Hmm.. oli muuten hemmetin hyvä keikka. Menin sinne teinin kanssa. Itse pidän musiikkia tylsänä mutta jestas mikä show. Chris Martin on hyvä ja yllättäen olihan bändillä ainakin 10 hyvää biisiäkin. Olen todella iloinen, että menin konserttiin vaikka oli ennakkoluuloja, kuten ehkä sinullakin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoihoinen keskitasoa oleva miespopbändi: media nuolee etukäteen ja jälkikäteen.
Hmm.. oli muuten hemmetin hyvä keikka. Menin sinne teinin kanssa. Itse pidän musiikkia tylsänä mutta jestas mikä show. Chris Martin on hyvä ja yllättäen olihan bändillä ainakin 10 hyvää biisiäkin. Olen todella iloinen, että menin konserttiin vaikka oli ennakkoluuloja, kuten ehkä sinullakin..
Sama täällä. Oli hyvän mielen keikka ja hemmetin hyvä.
Visuaalisesti paras U2 Joshua Tree 2017 -keikan ohella, mitä olen nähnyt ja olen ollut todella monia isoja artisteja katsomassa, eri maissa. En ole kova Coldplayn fani ja siksipä en tuntenut ihan kaikkia Coldplayn biisejä, varsinkaan loppupuolella settiä, mutta se show oli hyvä!
Kuullut olen nimen ja muistan lähinnä kun laulaja ollut naimisissa näyttelijättären kanssa ja tytär heillä
Elitististä, siirappista mietelausepoppia - kuten Oskari Onninen totesi erittäin osuvasti kolumnissaan.
Epäilen ettei suurin osa konserttiliput ostaneista tuota edes kuuntele, mutta samoin esim. Metallican konsertin kanssa. Sinne mennään jotta saadaan näyttää muille että massia löytyy ja tunnetaan edes hetken aikaa kuuluvansa johonkin.
Niin ja mikä oli pointtisi? Se että liki tai yli kuuskymppinen ei tiedä coldplaystä mitään, ei tarkoita sitä että hän olisi kaikesta pihalla oleva ummikko, vaan että hänellä ihan yksinkertaisesti on vain erilainen musiikkimaku.