Onko Coldplay oikeasti ollut Suomen suosituin ja kuunnelluin yhtye koko 2000-luvun läpi?
Vai onko kyse jostain markkinahypetyksestä nyt kun Coldplayllä on konsertti Suomessa? En ainakaan itse muista että kukaan olisi kuunnellut tai puhunut mistään Coldplay nimisestä yhtyeestä esim 15-10 vuotta sitten? Vai muistanko väärin?
Kommentit (170)
Moni menee varmasti keikalle myös koska siellä on näyttäviä show-elementtejä vaikkei niin monia biisejä tietäisikään. Somesta olen nähnyt lukuisia videoita, joilla on jopa miljoonia näyttökertoja vaikken edes kuuntele ko. bändin tuotantoa tai ole mitenkään kohderyhmää, mutta minullekin niitä on selvästi kohdennettu ja ihan hienolta showltahan se näyttää.
Törmäsin myös termiin Coldplay fomo (fear of missing out / eli käytännössä tulee ulkopuolisuuden tunne kun näkee somesta muiden olevan jossain Isossa Tärkeässä Tapahtumassa - kuten nyt tuolla keikalla.) Tämä nyt koskettanee ihmisiä jotka ovat alle nelikymppisiä, mutta kuvastaa nykyaikaa. Kaikkea mainostetaan ja hehkutetaan niin paljon että varmasti monelle tulee olo, että olisiko minunkin nyt pitänyt päästä tuonne.
Joskus olen jossain kuullut nimen, mutten yhtään piisiä. Tuntuu että tämä on nostettu yhtäkkiä jonkun taustalla olevan tahon kautta kovastikin esille.
Vierailija kirjoitti:
Moni menee varmasti keikalle myös koska siellä on näyttäviä show-elementtejä vaikkei niin monia biisejä tietäisikään. Somesta olen nähnyt lukuisia videoita, joilla on jopa miljoonia näyttökertoja vaikken edes kuuntele ko. bändin tuotantoa tai ole mitenkään kohderyhmää, mutta minullekin niitä on selvästi kohdennettu ja ihan hienolta showltahan se näyttää.
Törmäsin myös termiin Coldplay fomo (fear of missing out / eli käytännössä tulee ulkopuolisuuden tunne kun näkee somesta muiden olevan jossain Isossa Tärkeässä Tapahtumassa - kuten nyt tuolla keikalla.) Tämä nyt koskettanee ihmisiä jotka ovat alle nelikymppisiä, mutta kuvastaa nykyaikaa. Kaikkea mainostetaan ja hehkutetaan niin paljon että varmasti monelle tulee olo, että olisiko minunkin nyt pitänyt päästä tuonne.
Tässähän se tuli. Fomo!
Keikalla jengiä joka on biiseistä autuaan tietämättömiä kuha saa instamatskua ja kivan välkkyvän rannekkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 46-vuotias ja muistan Coldplayn sieltä 20 vuoden takaa. Ja lähinnä siitä, kun Chris Martin oli naimisissa Gwyneth Paltrown kanssa. Musiikkia en ole ikinä kuunnellut ja tunnen vain hitit (tyyliin Viva la vida), nekin heikosti. Silläpä olen ihmetellyt tätä nykyistä hypetystä..
epäilemättä keikka on hieno tapahtuma itsessään ja menisin varmasti, jos ilmaiseksi pääsisin. Mutta että onko koko keikkakansaa tosiaan vannoutuneita Coldplay-faneja, tuskin!
Tuskinpa on. Sitten nämä hyypiöt vie tosifanien nenän edestä liput 😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tiedä mikä yhtye on Coldplay eikä osaa nimetä edes yhtä yhtyeen kappaletta niin se kertoo paljon siitä että pihalla olevat ummikot ovat tällä hetkellä lähelle 60-vuotiaita.
Niin ja mikä oli pointtisi? Se että liki tai yli kuuskymppinen ei tiedä coldplaystä mitään, ei tarkoita sitä että hän olisi kaikesta pihalla oleva ummikko, vaan että hänellä ihan yksinkertaisesti on vain erilainen musiikkimaku.
Oho! Olen 58-vuotias ja menossa lapseni kanssa keikalle tänään. Olen kunnellut ko. bändiä jo 24 vuotta. Että silleen...
Olen saman ikäinen kuin sinä ja bändin nimi kuulosti etäisesti tutulta. Oli pakko mennä katsomaan youtubesta hitit... Eivät kuulostaneet yhtään tutuilta 😁
Mies totesi, että on meillä yks
Oletan siis että et ole menossa keikalle. Minä olen - rakkaudesta tuohon musiikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Suurimmalle osalle suomalaisista ei ole hajuakaan siitä ketä nämä on ja miksi Coldplaytä hypetetään nyt yhtäkkiä kuin se olisi ollut täällä aina iso ja tunnettu nimi. Mutta kuten Hesarin toimittaja Aleksi toteaa, niin Maulla, iällä tai viiteryhmällä ei ole väliä sillä kaikki pitävät Coldplaystä ja syytä ottaa pää rohkeasti pois ämpäristä ja sivistyä.
Vihervasemmiston suosikkibändi puiden istuttamisellaan ja muulla viherpesullaan samaan aikaan kun tuhoavat maapalloa siirtymällä kymmenine rekkoineen maasta toiseen, myymällä krääsää ja innostamalla ihmiset käyttämään nettiä, jonka tuloksena maapalllon lämpötila taas nousee 0,01 astetta.
Gwyneth Paltrow on kuunnellut solisti Chris Martinia ainakin kaksi kertaa ja hänellä on kuulemma Chrisin kaikki levyt. Sai ne avioeron yhteydessä. Chris sai vastaavasti puolet niistä Gwynethin vaginantuoksuisista kynttilöistä, joita yöpöydän laatikot pursusi. Myöhemmin Gwyneth keksi ruveta valmistamaan sellaisia.
If I Ruled The World on oikeasti taitava kappale. En pitkään aikaan tiennyt että se on tältä yhtyeeltä.
Muutoin biisien taso mielestäni heittelee melkoisestikin. Lisäksi koneilla on aika iso osuus kokonaisuudesta.
Bändi on erikoinen siitä, että kappaleet ovat vähemmän sydänverellä kirjoitettuja ja tulkittuja kuin monella muulla yhtyeellä. Pääosissa tuntuisi olevan sovinnaisuus radikalismin sijaan ja pittoreski arki epiikan ja ylimaailmallisen sijaan. Tulkittuna hieman varovasti ja aimo ripauksella ironiaa.
Varmaan aika paljon FOMOa tuossa mukana, sillä muistaakseni bändi ei ole koskaan aiemmin soittanut Suomessa. Onhan tuo toki muutenkin suosittu yhtye, mutta hype korostui juuri tuon harvinaisuuden takia.
Uusissa levyissä kaiketi ironia on vain kasvanut. Biiseillä ei enää edes ole nimiä? Tämä ratkaisu kertoo, että bändi ei haluakaan niistä niinkään merkityksellistä sisältöä kuin äänten kokoelmaa, joka voi olla mitä tahansa kenelle tahansa. Säveltäjälle on ehkä käynyt kiusallisen selväksi, että saa suuret rahat vaikka ei niin "otsa hiessä" materiaalia synnyttäisi ja hioisikaan.
Vierailija kirjoitti:
If I Ruled The World on oikeasti taitava kappale. En pitkään aikaan tiennyt että se on tältä yhtyeeltä.
Muutoin biisien taso mielestäni heittelee melkoisestikin. Lisäksi koneilla on aika iso osuus kokonaisuudesta.
Bändi on erikoinen siitä, että kappaleet ovat vähemmän sydänverellä kirjoitettuja ja tulkittuja kuin monella muulla yhtyeellä. Pääosissa tuntuisi olevan sovinnaisuus radikalismin sijaan ja pittoreski arki epiikan ja ylimaailmallisen sijaan. Tulkittuna hieman varovasti ja aimo ripauksella ironiaa.
Kyllä se varmaan on Tears For Fearsin Everybody Wants To Rule What A Wonderful World kappale, mitä tuossa tapailet. FOMOt ja millenniaalit tai mitä nää nyt onkaan tänä päivänä eivät tunnista kaikkia biisejä - edes Shazamin kautta ;DD
*sarkasmia*
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika paljon FOMOa tuossa mukana, sillä muistaakseni bändi ei ole koskaan aiemmin soittanut Suomessa. Onhan tuo toki muutenkin suosittu yhtye, mutta hype korostui juuri tuon harvinaisuuden takia.
Itse kertoivat tarvinneensa 27 vuotta aikaa ja keikka- ja soittokokemusta, että olisivat valmiita ensimmäiselle Suomen keikalle. Kaikki aiempi on ollut siis vain treenausta.
-winner-
Olen kuunnellut Coldplayta yli 20 vuotta ja se on soinut useissa tv-sarjoissa, elokuvissa ja dokumenteissa. Kaikki ystäväni tietää bändin. Yllätyin että se ei ole niin tunnettu kun luulin. Ainakin 2000-2010-luvuilla tuntui että tosi moni fanitti.
Karaokessa kuulee edelleen aika usein The Scientist, Fix You tai se "if I ruled the Earth" -biisit. Varmaan vielä useammin nyt syksyn mittaan.
-winner-
No täytyyhän sen resonoida laajoihin kansanjoukkoihin, kun ovat jo liki 2 vuotta kiertäneet maapalloa ja loppuunmyyneet stadioneja niin Argentiinassa kuin Japanissa ja kaikkialla siltä väliltä.
Kokeilin tuota Fix Youta kuunnella. Solistin ääni on tosi omituinen (androgyyni?) eikä melodiakaan ole erityisen vahva.
Pikkuisen tulee mieleen joku perus-tvsarja tms. Varovaista ja järkevää mutta samalla outoa tunteilua.
Olisiko suosiota selittämässä, että mies ääntelee noin feminiinisti? En kutsuisi varsinaiseksi laulamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt netissä puoliammattimaisesti musiikkia 20 vuotta, olen 50v, enkä tiedä ko. bändiltä ainuttakaan kappaletta tai kuka bändissä soittaa. En ole koskaan myynyt heidän levyään. Nimen olen kuullut ja laskenut sen johonkin brittipop-osastoon 90-luvulle/2000-luvun alku.
Kaverin kanssa ihmettelin tätä viikonloppuna, että Hesari laittaa bändistä KUUSI sivua juttua yhteen lehteen, eikä meistä kumpikaan tiedä bändistä kuin nimen. En kuuntele radiota, ja oma musiikkimaku on kotimaista tai metallia (tai sekä että), niin jotenkin tämä bändi on ilmeisestä suuruudestaan huolimatta pysynyt täysin piilossa. Kuulemma suorastaan Beatlesin veroinen on Coldplayn merkitys... tohdin hieman epäillä. Ehkä pitäisi nyt sitten sivistää itseään.
Jos olet myynyt puoliammattilaisena musiikkia 20-v, etkä tiedä Coldplaysta juuri mitään, ei ainakaan ammattitaidolla voi kehuskella. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
Kävin keikalla ja tykkäsin kovasti.
En ole mikään iso fani. Olen aikanaan ostanut yhden biisin iTunesista: Paradisen. Lisäksi olen soitellut kitaralla Viva La Vidaa, mutta siinä taitaa olla 4 sointua, et se on akustisella hemmetin tylsä ja yksinkertainen biisi, et ei sitä monta kertaa lopulta jaksanut.
Mutta keikka oli erittäin hyvä ja noin 90e lippu hintansa väärti.
Niille, jotka alapeukuttaa tuota ylläolevaa kommenttiani, tiedoksi seuraavaa: olen musiikkimaultani melko kaikkiruokainen, vain rappi ja oikein raskas heavy ei oikein mene.
Vuoden sisällä olen käynyt katsomassa livenä Maustetyttöjä, Menneisyyden vankeja, Bruce Springsteeniä, Olavi Uusivirtaa ja Coldplayta.Aiemmin esim Lenny Kravitz, Sting, U2, Madonna, Bon Jovi, Eric Clapton jne.
Ja onko minulla kaikki heidän levyt? Ei ole. Tunnenko jokaisen biisin? En todellakaan. Tykkään käydä keikoilla, sillä musa on parasta livenä ja Coldplay oli livenä todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt netissä puoliammattimaisesti musiikkia 20 vuotta, olen 50v, enkä tiedä ko. bändiltä ainuttakaan kappaletta tai kuka bändissä soittaa. En ole koskaan myynyt heidän levyään. Nimen olen kuullut ja laskenut sen johonkin brittipop-osastoon 90-luvulle/2000-luvun alku.
Kaverin kanssa ihmettelin tätä viikonloppuna, että Hesari laittaa bändistä KUUSI sivua juttua yhteen lehteen, eikä meistä kumpikaan tiedä bändistä kuin nimen. En kuuntele radiota, ja oma musiikkimaku on kotimaista tai metallia (tai sekä että), niin jotenkin tämä bändi on ilmeisestä suuruudestaan huolimatta pysynyt täysin piilossa. Kuulemma suorastaan Beatlesin veroinen on Coldplayn merkitys... tohdin hieman epäillä. Ehkä pitäisi nyt sitten sivistää itseään.
Jos olet myynyt puoliammattilaisena musiikkia 20-v, etkä tiedä Coldplaysta juuri mitään, ei ainakaan ammattitaidolla voi kehuske
Epäilemättä, jos myy/kuuntelee ihan eri genren musiikkia ja leikkii kultakorvaa, niin ei kuule. En minäkään erota örinämetallibändejä tai kotimaisia räppäreitä toisistaan, eikä kiinnosta kumpikaan genre. Todennäköisesti hän harmittelee, kuinka monta helppoa miljoonaa on 20 vuodessa mennyt sivu suun, kun ei ole Coldplayn levyjä kaupitellut.
-winner-
Coldplaystä olen kuullut, mutta en Mausta.