Jättäisitkö 16-vuotiaan viikoksi yksin kotiin?
Eli siinä, kyseessä tyttö, vähän huoleton huithapeli, kiitti kyllä, mutta sattuu ja tapahtuu. Persoona melko vaativa ja tarvisin vähän omaa lomaa. Mutta epäilen jättää häntä yksin kotiin.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Kyllä pitäisi pärjätä jos ei ole joku v a j a k k i.
Suurimmassa osassa perheitä ei. Kyllä lukion loppuun n. 19 v asti saa lapset yleensä elää kotona ihan lapsen elämää, toki koko ajan enemmän itsenäisesti. 16 v on ihan hyvä ikä aloittaa totuttelemaan itsenäisyyteen, mutta viikko on pitkä aika. Monenlaista hölmöilyä tuon ikäiset tekevät. Ja moni tarvitsee vielä aikuista.
Olin 15-vuotiaana useamman viikon yksin kotona. Kävin kiltisti kesätöissä ja tulihan tehtyä asioita joita vanhemmat eivät olisi sallineet. Ei kuitenkaan mitään pahempaa. Kivat muistot jäi kesästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuommoista tyttöä kannata yksin kotiin jättää.
Tod.näk järjestää bileet jotka ryöstäytyvät käsistä kun tulee kuokka vieraita.
Paikat hajoitetaan ja tavaraa varastetaan, eikä olisi eka kerta kun tulipalo tuhoaisi kodin.T:Päkä
En biletystäkään pelkää ja epäile, enemmänkin unohteluja, mopoilua, tavaroiden hävittämistä, rahan kulutusta ja siis käyhän näitä vaikka olen kotonakin, mutta matkan päästä en pääse pelastavana enkelinä paikalle.
ehkä mun loma saa odottaa vielä vähän kaipa tuo tuosta tämän villimmän kesän jälkeen lukiossa kypsyy. Ja on toki huolella hoitanut kesätyönsä, mutta perheen kuopuksena elänyt turhankin huolettomasti vapaalla
ap
No jaa, jotkut asuvat tuon ikäisenä jo omillaan opiskelujen vuoksi. Minäkin esimerkiksi. Mutta olin tottunut olemaan paljon yksin yh-äidin kolmivuorotyön vuoksi jo 11-vuotiaasta.
Vanhemmat kyllä oli aina tavoitettavissa ja kotiin sai mennä, jos siltä tuntui. Isosisko asui samassa kaupungissa, jossa asuin ja opiskelin.
Ehkä se lapsen taso on se joka ratkaisee. Onko lapsi luotettava ja hallitsee arjen perustaidot, kuten ruuanvalmistuksen ja osaa käyttää kodinkoneita turvallisesti? Ja onko siinä sitten tarvittaessa joku aikuinen, jonka puoleen kääntyä?
Jätän. Meillä on älykäs suku, joten näin voi tehdä. Sinulla selkeästi ei ole, joten älä jätä!
No en. Ainakin joku aikuinen johon luottaa pitäisi olla valvomassa lähistöllä. Nää nuoret keksii vaikka mitä.
T. Kokemusta on
Omista muksuista voisin jättääkin, jos keksisin syyn, että miksi olisin kotoa pois viikon. Sairaalassa?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä muiden kanssa että 16v on ikänsä vuoksi vielä vähän huteralla pohjalla. Juodaan liikaa, kokeillaan vaikka mitä. Eikä ymmärretä varoa riskitilanteita vaikka fiksuja ja vastuuntuntoisia oltaisiinkin.
Toisaalta joskus 16 vuotiaat jo huolehtivat koko perheestä tai asuvat omillaan. Nuoret on tosi erilaisia.
Itse lähdin 16 vuotiaana kuukaudeksi kielikurssille Englantiin.
Joku ehdotti että olisi joku luotettava tuttu tai sukulainen joka kävisi katsomassa välillä miten menee ja jonka luokse voisi hätätilanteessa mennä. Onko ketään
Juodaan liikaa? Ei ton ikäisen pidä juoda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuommoista tyttöä kannata yksin kotiin jättää.
Tod.näk järjestää bileet jotka ryöstäytyvät käsistä kun tulee kuokka vieraita.
Paikat hajoitetaan ja tavaraa varastetaan, eikä olisi eka kerta kun tulipalo tuhoaisi kodin.T:Päkä
En biletystäkään pelkää ja epäile, enemmänkin unohteluja, mopoilua, tavaroiden hävittämistä, rahan kulutusta ja siis käyhän näitä vaikka olen kotonakin, mutta matkan päästä en pääse pelastavana enkelinä paikalle.
ehkä mun loma saa odottaa vielä vähän kaipa tuo tuosta tämän villimmän kesän jälkeen lukiossa kypsyy. Ja on toki huolella hoitanut kesätyönsä, mutta perheen kuopuksena elänyt turhankin huolettomasti vapaalla
ap
Noi toisaalta kuulostaa vaarattomilta jutuilta vs bileet ja päihteet. Lapsi saattaisi vastuuta saadessa kasvaakin? Mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisenä olin jo vakituiseen työelämässä, kyllä varmaan osaa pitää huolen itsestään 16 v.
Joskus sotien jälkeen?
Ei pidä jättää. Erityisen poikkeuksellisen fiksun ja harkitsevan ei-bilettäjän siis sellaisen 1/100 nuoren jättäisin ehkä päiväksi, pariksi niin että joku tuttu ja turvallinen aikuinen on siinä lähellä, kävisi kylässä ja 24/7 tavoitettavissa.
Keskimääräistä 16-vuotiasta en edes tuoksi aikaa. Vuosi saati kaksi tekee jo paljon. Ei 18 ikävuoden täyttäminenkään automaationa tarkoita, että nuori on valmis elämään ihan yksin, toisin kuin meillä ajatellaan.
Nuortaan saa hänen sitä tarviessaan (!) yhä tukea vaikka hän ei olekaan enää alaikäinen. Ei toki väkisin einä ripustautuen.
Rakkaus kannustaa omille siiville mutta se ei tarkoita (ainakin takavuosina suomalaiseen soratraumatisoituneeseen kulttuuriin kuulunutta, väitän että osin yhä kuuluvaa...) hylkäämistä.
Viikoksi sen 18-vuotiaan normaalin nuoren voi hyvin jättää, toki, tai vaikka siis loppuelämäksi, se ei enää ole heitteillejättö eli laitonta. Viikoksi 16-vuotiaan jättäminen voi olla rikollinen teko, mikäli jotakin sattuu.
Oli ihanaa kun tossa iässä sai joskus kesällä sai olla rauhassailman että marttyyriäiti oli koko ajan kimpussa. Tämä kasarilla. Kesätöissä kävin. Ei ollut bileitä meillä kaverilla kyllä oli.