Jättäisitkö 16-vuotiaan viikoksi yksin kotiin?
Eli siinä, kyseessä tyttö, vähän huoleton huithapeli, kiitti kyllä, mutta sattuu ja tapahtuu. Persoona melko vaativa ja tarvisin vähän omaa lomaa. Mutta epäilen jättää häntä yksin kotiin.
Kommentit (72)
Oli itse tuon ikäisenä monta viikkoa yksin kotona kun vanhemmat oli ulkomailla. Äiti oli ostanut pakkaseen pizzaa 20kpl. Söin niitä joka päivä ja sain rahaa jolla käydä kaupungilla kavereiden kanssa. Eihän tuossa ole ainoa huoli kuin se, että tyttö järjestää bileet. Kavereita saa tuoda kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin kotoani opiskelemaan 16-vuotiaana. Ihan itsekseni asuin. Pyykkäsin, tein ruokaa ja muuta normaalia elämistä. Aiotko huolehtia lapsestasi vielä kun hän täyttää 50 vuotta? Outoa ihmettelyä.
Jotkut lapset joutuvat tekemään tuota jo alle 10-vuotiaina, joten voisi kysyä, miksi sinun vanhempasi hoitivat sinut noinkin vanhaksi. Olitko vähän jälkeenjäänyt, jota piti vahtia vielä 15-vuotiaanakin?
Nyt puhutaan Suomesta, ei vinkuintiasta
Ei tarvitse asua "vinkuintiassa" että joutuu tekemään noin lapsena, sitä tapahtuu ihan suomessakin, miinus se kotoa poismuutto. Mun vanhemmat oli alkoholisteja joten itse jo ihan pienestä asti pyykkäsin ja tein itselleni( ja krapulaisille vanhemmilleni) ruokaa, siivosin, kävin kaupassa ostamassa tarvikkeita ruokaan ja wc paperia ynnä muuta jne. Ja ei edes ollut missään entisaikoina vaan ihan ysärillä.
Kerran jätimme 16-vuotiaan viikoksi. Kun palasimme mieheni kanssa reissusta, koti oli todella puhdas, paikat lähes kiisivät! Yksi maljakko oli siivoustouhuissa särkynyt ja kylppärin oveen oli tullut pieni klommo. Mutta luottamuksemme ansaitsi kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Kondomipaketti kannattaa antaa tytölle ja neuvoa, miten niitä käytetään.
Nuorille on koulussa puhuttu ehkäisystä jo pari vuotta tuota ennen, samoin tulisi puhua kotona.
Mun 16v lapseni muuttaa ensi viikolla toiselle paikkakunnalle. Eli joo, jättäisin yksin viikoksi, jos nuori itse on valmis ja halukas siihen ja on ennenkin ollut esim. yön yli yksin. Ja kyllähän sä tiedät, voiko siihen luottaa, ettei siellä ryypätä ja biletetä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran jätimme 16-vuotiaan viikoksi. Kun palasimme mieheni kanssa reissusta, koti oli todella puhdas, paikat lähes kiisivät! Yksi maljakko oli siivoustouhuissa särkynyt ja kylppärin oveen oli tullut pieni klommo. Mutta luottamuksemme ansaitsi kyllä!
Siellä on biletetty. Kavereiden kanssa kimpassa nopeasti siivottu jäljet.
Tuon ikäisenä olin jo vakituiseen työelämässä, kyllä varmaan osaa pitää huolen itsestään 16 v.
Meidän esikoinen muutti omilleen 15 v ja hyvin on mennyt. Toki hyvä varmistaa että suht lähellä on joku ajokortillinen aikuinen joka pystyy auttamaan tarvittaessa jos te olette itse yli tunnin ajomatkan päässä.
En jättäisi. Jos tapahtuu jotakin ikävää, olet huoltajana vastuussa.
Minusta 16v kanssa voi varovasti aloitella yksinoloa, esim yö kerrallaan, jos on luotettava. Kokonainen viikko kerrallaan yhtäkkiä on paljon, varsinkin, jos ei ole tukiverkkoja lähellä.
Ja joo, jossain perheissä jo 6v on heitteillä, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, miten lasten kanssa tulisi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Muutin kotoani opiskelemaan 16-vuotiaana. Ihan itsekseni asuin. Pyykkäsin, tein ruokaa ja muuta normaalia elämistä. Aiotko huolehtia lapsestasi vielä kun hän täyttää 50 vuotta? Outoa ihmettelyä.
Hyvä että sinulla toimi. Monella toimii! Lisäksi meillä nuorten mielenterveyspalveluissa on paljon näitä heti peruskoulun jälkeen muuttaneita. Osalla mt-ongelmien syntyyn on vaikuttanut ne samat syyt jotka ovat heidän kohdallaan (!) ajaneet muuttamaan kotoa varhain. Osalla kaikki oli hyvin siihen asti, mutta liian varhainen itsenäistyminen on johtanut esimerkiksi pelkotiloihin, ahdistuneisuuteen, masentumiseen ja turvallisuuden tavoitteluun pakko-oireilla. Eli jotkut on valmiita, jotkut ei.
Viikko on tietysti eri asia kuin muuttaminen, mutta nähdään meillä niitäkin joiden vanhemmat ramppaa pitkiä aikoja keskenään mökillä ja kas kas kun teini aina silloin päätyy satuttamaan itseään, juomaan pään täyteen tai tekemään muuta haitallista kun ei tiedä mitä tekisi turvattomuudentunteensa kanssa.
En oleta että kenenkään mielenterveys järkkyisi isosti viikon yksinolosta vanhemman reissun aikana (ellei tapahdu jotain ikävää), mutta ei ole mitenkään automaatio että se tuntuisi tuon ikäisestä turvalliselta ja hyvältä, vaikka etukäteen niin uhoaisikin. Omansa pitää tuntea.
"Ei tarvitse asua "vinkuintiassa" että joutuu tekemään noin lapsena, sitä tapahtuu ihan suomessakin, miinus se kotoa poismuutto. Mun vanhemmat oli alkoholisteja joten itse jo ihan pienestä asti pyykkäsin ja tein itselleni( ja krapulaisille vanhemmilleni) ruokaa, siivosin, kävin kaupassa ostamassa tarvikkeita ruokaan ja wc paperia ynnä muuta jne. Ja ei edes ollut missään entisaikoina vaan ihan ysäriltä. "
Miksi tämä on vertailukohta yhtään millekään tässä keskustelussa? Kyllähän sitä lapsia hakataan ja r*aiskataan joissain perheissä, mutta ei se minun maailmassani siirrä yhtään mihinkään sitä rimaa mitä haluan lapsilleni tarjota. Että jos joku murhataan höyrymopilla tai hylätään sairaalan portaille niin minunkin kannattaa tarjota lapsilleni vähän huonompaa hoivaa ja kasvatusta?
En jätä eikä meidän 16v halua olla niin kauan yksin. Täällä on huonosti meillä ketään vara-aikuistakaan. 1-3yötä menee ihan hyvin ja hälle ok. Sille välille voi löytyä se hätäkontakti.
Jättäisin ilman muuta jos sellainen olisi.
M54
No miksi ei voisi jättää 16-vuotiasta yksin? Itse muutin jo yksin asumaan tuon ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Joku jonka luo voi mennä jos pelottaa tai on ongelmia? Joku, joka käy kotitarkastuksilla yllättäen pari kertaa, myöhään yölläkin? Jos nämä löytyy, ja yhteiset säännöt jne miksi ei. Itse aikoinaan lähdin kotoa 17v, mutta olin kyllä monessa asiassa aika tyhmä, vaikka en tuhma ollutkkaan, (en juonut tai bilettänyt, kaverita oli aamutunneille kylässä jne). Vei pari vuotta "oppia tavoille" haha.
Jaa, että teini ensimmäistä kertaa pidemmän ajan yksin kotona, niin joku tyyppi tulee yllättäen sisälle keskellä yötä?
Oleellista mun mielestä on se, mitä pelkäät tapahtuvan, jos hän on yksin kotona? Ja voiko niihin asioihin jotenkin valmistautua esimerkiksi laittamalla muistilappu vaikka jääkaapin oveen tai ulko-oveen?
Mun kuopus oli 16-vuotiaana kotona, kun lähdin kahdeksi viikoksi USAan työmatkalle. Seuranaan isokokoinen koira, joka ei juurikaan pitänyt vieraista ihmisistä. Poika ei kyllä mitään kotibileitä olisi järjestänytkään, mutta oli tioedossa, että jos pyytää niitä parhaimpia kavereitaan meille, niin helposti sana kiirii sellaisillekin, joita ei todellakaan olisi tarkoitus kutsua kotiin. Silloinen koira oli siitä hyvä, että se ei päästänyt ketään sisään, ellei se saanut omistajaltaan lupaa päästää. Hyvin oli mennyt 2 viikkoa. Pari pizzalaatikkoa oli viemättä, kun tulin reissusta. Se oli aikaa, jolloin näitä ei-toivottuja porukoita saapui nuorten koteihin, mikäli vanhemmat eivät olleet kotona. Lehdissäkin oli usein juttuja sellaisista, kun kämppää oli pistetty palasiksi ja naapurit joutuneet soittamaan poliisit paikalle. Ilman silloista koiraa en ehkä olisi jättänyt poikaa yksin kotiin vaan olisin pyytänyt isosiskonsa tänne pojan kanssa siksi aikaa.
Nyt puhutaan Suomesta, ei vinkuintiasta