Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättäisitkö 16-vuotiaan viikoksi yksin kotiin?

Vierailija
26.07.2024 |

Eli siinä, kyseessä tyttö, vähän huoleton huithapeli, kiitti kyllä, mutta sattuu ja tapahtuu. Persoona melko vaativa ja tarvisin vähän omaa lomaa. Mutta epäilen jättää häntä yksin kotiin.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut 15v yksin kotona viikon. Kävi kesätöissä ja hoiti koirat. Vastuullinen ja fiksu tyttö. Hyvin sujui ja nautti kun sai olla itsekseen. Kaverinsa oli pari yötä kaverina ja naapureilla asia tiedossa ja ohjeistus hakea sieltä jeesiä jos tarve. Ei ollut. Asumme pikkukylässä.

Vierailija
42/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se riipu siitä ihan millainen nuori on kyseessä. En jättäisi Ap, n kuvaamaa tytärtä yksin viikoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuommoista tyttöä kannata yksin kotiin jättää.

Tod.näk järjestää bileet jotka ryöstäytyvät käsistä kun tulee kuokka vieraita.

Paikat hajoitetaan ja tavaraa varastetaan, eikä olisi eka kerta kun tulipalo tuhoaisi kodin.

T:Päkä

Vierailija
44/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jätettiin yli kuukaudeksi. 2010 luvulla.

Asuuhan moni 16v jo omillaan.

Vierailija
45/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos haluaa palatessaan olevan kodin sekaisin, rikki ja likainen. Vähän arvokkaammat tavarat myöskin varastettu. Oho, lähti pienet neljän tytön koti-bileet liikkeelle ja teinejä tulikin yli 50..

Vierailija
46/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos se haluaa jäädä.

Vierailija
47/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätimme 15v viikonlopuksi. ei jätetty toista kertaa. Pettymys. Ja valehteli vielä päin naamaa.

Vierailija
48/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi. Yläkoulun opena aina välillä paljastuu, että oppilas on jätetty yksin kotiin vanhempien lomareissun ajaksi. Välillä joutuu miettimään, että täytyykö tehdä lasu. 

Tällä hetkellä 16-vuotias on jo päässyt yläkoulusta. On eri asia jättää 16-vuotias kotiin kuin 13-vuotias. Toisaalta nykylapset ovat avuttomampaa kuin vanhempansa samassa iässä.

Itsekin olen elänyt melko suojatun lapsuuden, mutta ei vanhemmilla ollut ongelmaa jättää minua juuri tuossa iässä pariksi viikoksi kotiin lomareissunsa ajaksi. Sen sijaan yksi luokkakaveri oli ennen joulua ekaluokkalaisena pari viikkoa yksin kotona illat yöt, kun äiti oli poliisipoikaystävänsä kanssa lomamatkalla Kanarialla. Eikä siitä 1970-luvulla mitään juttua noussut, vaikka kaikki tiesivät.

Vierailija
49/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan maalta lähdettiin 14v kotoa, yleensä kotiapulaiseksi ensin ja siitä eteenpäin, kuten itse olen tehnyt tai joutunut tekemään. Meitä samanlaisia oli paljon. Viimeistään rippikoulun käytyä 15v oli lähdettävä tienaamaan elantonsa. Itse opiskelin myöhemmin iltaoppikoulussa, ensin keskikoulu  ja yo  opintojen jälkeen ammattiopintoja, aika pitkälle. Ennen aikuistuimme aiemmin, siltä tuntuu.

Vierailija
50/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku jonka luo voi mennä jos pelottaa tai on ongelmia? Joku, joka käy kotitarkastuksilla yllättäen pari kertaa, myöhään yölläkin?  Jos nämä löytyy, ja yhteiset säännöt jne miksi ei.  Itse aikoinaan lähdin kotoa 17v, mutta olin kyllä monessa asiassa aika tyhmä, vaikka en tuhma ollutkkaan, (en juonut tai bilettänyt, kaverita oli aamutunneille kylässä jne). Vei pari vuotta "oppia tavoille" haha.

Jaa, että teini ensimmäistä kertaa pidemmän ajan yksin kotona, niin joku tyyppi tulee yllättäen sisälle keskellä yötä?

Se kait se on suurin ongelma, jos joku tulee sisälle. Pitää muistaa käyttää kumia.

Vierailija
51/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi jos yhtään arveluttaisi. Sellaisen itsekseen viihtyvän joka ei kotoa eteenpäin juuri liikkuisi voisi jättää melko turvallisin mielin.

Vierailija
52/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla jätetty yli 3 päiväksi edes aikuisia kotona asuvia. On useampi eläinkin siinä hoidettavana.

Vierailija
53/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin lapsesta, itse tunnet omasi parhaiten. Omaa 15v. en uskaltaisi jättää edes viikonlopuksi, pienemmän sisaruksen 13v. uskaltaisin helposti jättää. Lapset/nuoret on niin erilaisia.

Vierailija
54/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä 16-vuotiaasta millainen hän on. Ikä ei yksin ratkaise.

Jos kovin huithapeli on, niin en varmasti jättäisi. 

Vierailija
55/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Kyllä pitäisi pärjätä jos ei ole joku v a j a k k i.

Vierailija
56/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä kyselet? Sehän riippuu lapsesta! 

Vierailija
57/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin kotoani opiskelemaan 16-vuotiaana. Ihan itsekseni asuin. Pyykkäsin, tein ruokaa ja muuta normaalia elämistä.  Aiotko huolehtia lapsestasi vielä kun hän täyttää  50 vuotta?  Outoa ihmettelyä.

Samoin. Kuten myös omat lapseni,  Mutta nyt tosiaan ollaan mamman helmoissa vähintään kolmekymppiseksi.  Alapeukut todistaa.

Vierailija
58/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu niin paljon nuoresta.

Jos olisin saanut olla 16-vuotiaana koko viikon yksin, olisin ollut polvillani kaikki kiittimet ristissä, että ihanaa. Eikä todellakaan siksi, että olisin järkännyt jotkut räyhäbileet. 

Joku tässä ketjussa kysyi, mitä tarkoittaa helikopterivanhempi. No se on sellainen, joka ei omien ahdistustensa, pelkojensa ja projektioidensa takia anna lapsen itsenäistyä vaan pörrää kimpussa 24/7/365. Ei osaa tehdä eroa lapsen ja itsensä välillä, taitaa yleensä olla naisten ongelma.

https://www.huonoaiti.fi/oletko-helikopterivanhempi-tunnista-merkit/

Mun äitini oli just tuollainen, enkä päässyt hänestä eroon ennenkuin kuoli. 

Mutta kuten sanottu, riippuu tosi paljon nuoresta. Teinit ovat yksilöitä, kuten kaikki muutkin. Kai olennaista olisi se, että vanhemmat tuntevat lapsensa ihan oikeina yksilöinä, eivätkä vaan itsensä jatkeina. 

Vierailija
59/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauzaaa!

Biletystä ja pildenjakoo koko viikon.

Jasmin, 16

Vierailija
60/72 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on siis loman tarpeessa. Missä lapsen isä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä