Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovainen ;pelkäätkö helvettiä ja miksi?

Vierailija
25.07.2024 |

Tämän otsikon kysymys on siis suunnattu VAIN uskoontulleille/maailmankatsomukseltaan kristityille ihmisille. Muut aiheet muissa ketjuissa,kiitos! 

Joten,uskovainen, suuntauksesta riippumatta( vastata voi siis niin lesta kuin hellarikin,luterilainen tai babtisti,kalvinisti tai karismaatikko-ei väliä,kunhan olet Jeesuksen jumaluuden tunnustava henkilö): pelkäätkö helvettiä yhä edelleen löydettyäsi Jeesuksen ja mistä se mielestäsi johtuu? Mitä olet yrittänyt pelkosi poistamisen eteen tehdä vai teetkö mitään? Oletko saanut tuohon pelkoon apua ja minkälaista? T. Hyvin vaikeiden asioiden,kysymysten ja tilanteiden kanssa kamppaileva Jeesukseen uskova

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt niin että pystyn katsomaan itseäni silmiin.

Itseäsi ehkä, mutta Jumalaa..? Millaiseen Jumalaan uskot? Raamattuhan selkeästi ilmoittaa,että meidän parhainkin tekomme on kuin saastainen vaate Jumalan iankaikkisen pyhyyden edessä. Millä siis itseäsi puolustat,ihminen? Juuri tuo on sitä omavanhurskautta,josta Jeesus nuhtelee niin moneen otteeseen. Ap

Olen eri.

puhun nyt uskovasta, joka on ottanut Jeesuksen vastaan.

Kyllä, parhaisiin  tekoni on kuin tarhatut vaate Jumalan edessä. Senpä tähden en luota omiin tekoihin, vaan Jeesuksen tekoon, kun hän sovitti ne minun tahraisen vaatteen kaltaiset teot ristillä. En voi yhtään luottaa itseeni tai omiin tekoihin. Voin luottaa vain Hänen tekoonsa, se on täydellinen. Jeesuksen täydellisen teon tähden pelastun, ottamalla vastaan hänen työnsä puolestani.

Vierailija
22/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuisin helvettiin, jos en uskoisi Jeesukseen omana Pelastajanani. Olen tehnyt virheitä, niin kuin kaikki muutkin. Olen pyytänyt niitä anteeksi ja pyrkinyt hyvittämään ihmisille, mitä pystyn. On tosi tärkeää antaa itselleen anteeksi. Jeesus maksoi meistä täyden hinnan.

On sanottu, että kun Jumala upottaa syntimme armon mereen, sen rannalla on kyltti "Kalastus kielletty".

Jos asiat silti vaivaavat sinua, niin hyötyisit ehkä sielunhoidosta, mahdollisesti pidempiaikaisesta, jos tilanteet ei ala selviämään. Siunausta sinulle, Ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäsi ehkä, mutta Jumalaa..? Millaiseen Jumalaan uskot? Raamattuhan selkeästi ilmoittaa,että meidän parhainkin tekomme on kuin saastainen vaate Jumalan iankaikkisen pyhyyden edessä. Millä siis itseäsi puolustat,ihminen? Juuri tuo on sitä omavanhurskautta,josta Jeesus nuhtelee niin moneen otteeseen. Ap

Armo. Minä en puolusta itseäni, minulla on puolustaja. Millä minä voisin itseäni puolustaa? Ei tekojen kautta vaan armosta. Armo on lahja.

- eri

Vierailija
24/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, mutta mihin perustuu se täydellinen varmuus joillakin,että he menevät taivaaseen joutumatta läpikäymään esim. muille ihmisille tekemiään ilkeitä tekoja,sanoja,asenteita ym.? Vaikka Jeesus on kantanut kaikki pahuutemme,miksi ajattelet,ettet joutuisi silti synneistäsi jollain tapaa vastuuseen rajan tuolla puolen? Katoliset puhuvat kiirastulesta (itse en siihen usko) mutta olisi täysin vastoin totuutta,jos uskovainen täällä voisi tehdä oikeastaan mitä vain muille ihmisille tai itselleen ja silti hups vain suoraan ilman mitään seuraamuksia päästä Jumalan ikuiseen rakkauteen ja lepoon? Olen kuullut niin paljon kuolleista palanneiden rajakokemuksia,itsekkin sellaisen omaan tietynlaisen,että en ymmärrä miten joku voi olla niin 100% varma omasta pääsystään taivaaseen joka ikinen hetki ja siitä lähtökohdasta käsin tuomita/arvioida/arvostella muita ihmisiä? Eikö sellainen ole juuri sitä,mistä Jeesus varoittaa; ulkokultaisuutta ja sydä

No sen takiahan juuri Jeesus kuoli - hän uhrasi itsensä vapaaehtoisesti, jotta meillä syntiluonnon omaavilla, mutta uudestisyntyneillä kristityillä olisi pelastusvarmuus hänen ristintyönsä ja verensä kautta.

Me uskovat haluamme tietenkin olla tekemättä lainkaan syntiä, mutta se ei ole mahdollista syntiluontomme takia, niinpä kun pyydämme joka päivä syntejämme anteeksi Jumalalta Jeesuksen nimessä ja veressä.

Ja kaikki synnit annetaan silloin anteeksi ja pääsemme taivaaseen kuoltuamme ja voimme elää hänen siunatussa yhteydessään ja johdatuksessaan jo täällä maan päällä. 

Amen, kiitos Herralle siitä. 

Vierailija
25/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen niin että jos kuoleman jälkeen on luvassa piinaa niin se piina on sitä, että täydellisesti tajuat miten paljon pahaa tulikaan maan päällä tehtyä. Sitten suorastaan anelet itsellesi oikeudenmukaista rangaistusta mutta sitä ei tule, koska se on jo kärsitty. Tulee vaan täydellistä rakkautta. Ja tämä tilanne tuntuu äärimmäisen piinaavalta siihen asti kunnes voit antaa itsellesi anteeksi. Jos siis joskus pystyt.

Tiedän, näkemys ei vastaa minkään uskonnon näkemystä.

Mielestäni et tosiaan kuvaa taivasta,vaan helvettiä,jossa Jumalaa ei ole. Helvetti nimittäin on Jumalan läsnäolon olemattomuutta. Siis kadotus. Jeesus ojentaa haavoitetut kätensä meille kaikille otamme Hänen täydellisen rakkautensa vastaan tai emme. Moni ei tule ajatelleeksi että jo pelkästään se,että kääntää selkänsä Jeesuksen valtavalla rakkaudelle ja armoille,on valinta -valitset ylpeydessäsi olla ottamatta vastaan Jumalan mielettömän valtavaa armoa ja Jeesuksen Täydellistä rakkautta juuri sinua kohtaan. Helvetti on lyhyesti sanoen Jumalan läsnäolon puuttuminen ja poissaolo. Miksi? Koska meidät on luotu Jumalan päätöksellä olemaan yhtä Hänen kanssaan. Jos Luojamme läsnäolo poistuu, me jatkamme ikuiseen riivaajien ja demoneiden tuottamaan piinaan sillä ihmisessä on kuolematon sielu/henki. Syntimme ovat lukemattomat,joilla helvetin demonit voivat ihmissielua piinata..Itseäni ainakin se pelottaa,mutta en ymmärrä,miksi niin moni uskovainen elää täällä kuin helvettiä ei olisi olemassakaan.

Vierailija
26/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, mutta mihin perustuu se täydellinen varmuus joillakin,että he menevät taivaaseen joutumatta läpikäymään esim. muille ihmisille tekemiään ilkeitä tekoja,sanoja,asenteita ym.? Vaikka Jeesus on kantanut kaikki pahuutemme,miksi ajattelet,ettet joutuisi silti synneistäsi jollain tapaa vastuuseen rajan tuolla puolen? Katoliset puhuvat kiirastulesta (itse en siihen usko) mutta olisi täysin vastoin totuutta,jos uskovainen täällä voisi tehdä oikeastaan mitä vain muille ihmisille tai itselleen ja silti hups vain suoraan ilman mitään seuraamuksia päästä Jumalan ikuiseen rakkauteen ja lepoon? Olen kuullut niin paljon kuolleista palanneiden rajakokemuksia,itsekkin sellaisen omaan tietynlaisen,että en ymmärrä miten joku voi olla niin 100% varma omasta pääsystään taivaaseen joka ikinen hetki ja siitä lähtökohdasta käsin tuomita/arvioida/arvostella muita ihmisiä? Eikö sellainen ole juuri sitä,mistä Jeesus varoittaa; ulkokultaisuutta ja sydä

Itseasiassa raamattu ei taida mainita helvettiä kertaakaan. Puhutaan kadotuksesta. Jeesus myöskin kuoli kaikkien syntien puolesta, eli lunasti sielumme. Samoin myös ristillä Jeesuksen kanssa olleet rikolliset saivat anteeksi kaikki syntinsä ja heille oli vieläpä erityinen paikka taivaassa.

Jeesus raamatun mukaan opetti opetuslapsilleen  anteeksiantoa. Sillä syntien anteeksi antaminen perustuu sille, että saa tekemänsä teot anteeksi niiden kohteelta, eikä Jumalalta. Tämä toistuu myös isä meidän rukouksessa.

Kannattaa lukea se raamattu. Se on oikeasti hyvä kirja. Vanha, mutta hyvä.

T. Agnostikko

Vierailija
27/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."

Eli annetaan synnit anteeksi, koska mekin annamme toistemme synnit anteeksi. Täten lunastetaan se raamatullinen anteeksianto. Antamalla anteeksi ja pyytämällä anteeksi.

Vierailija
28/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää.  Olen evankelisluterilainen ja uskon Jeesukseen,  joten kuolemani jälkeen pääsen Taivaaseen. 

Et varsinaisesti usko, vaan luulet tietäväsi 

Vierailija
29/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

After His resurrection, Jesus told the disciples, If you forgive the sins of any, they are forgiven them; if you retain the sins of any, they are retained (John 20:23).

Agnostikko

Vierailija
30/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri.

Kyllä, parhaisiin  tekoni on kuin tarhatut vaate Jumalan edessä. Senpä tähden en luota omiin tekoihin, vaan Jeesuksen tekoon, kun hän sovitti ne minun tahraisen vaatteen kaltaiset teot ristillä. En voi yhtään luottaa itseeni tai omiin tekoihin. Voin luottaa vain Hänen tekoonsa, se on täydellinen. Jeesuksen täydellisen teon tähden pelastun, ottamalla vastaan hänen

Kyllä,juuri näin,mutta kysyinkin,että eivätkö uskovat pelkää helvettiä ja jos vastaus on,että olen elänyt 'hyvää' elämää,ei se ihan riitä. Jumalan on meille se todellinen,lopullinen tuomari. Itseäni ainakin pelottaa,aivan hirvittää suorastaan Jumalan kohtaaminen. Mitä minä en tajua? Ymmärrän vain oman syntisyyteni ja kelpaamattomuuteni itsessäni Jumalalle-miten Jeesuksen voisi minua rakastaa? Kuinka läheisessä suhteessa uskovat,joilla ei ole helvetin ja rangaistuksen pelkoa, elävät Jeesuksen kanssa? Minä en pysty siihen,kuinka te muut kykenette? Tämä on aivan kauheaa,vaikka tiedän,tunnen ja uskon Jeesuksen olevan läsnä. Ap

Vierailija
31/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri.

Kyllä, parhaisiin  tekoni on kuin tarhatut vaate Jumalan edessä. Senpä tähden en luota omiin tekoihin, vaan Jeesuksen tekoon, kun hän sovitti ne minun tahraisen vaatteen kaltaiset teot ristillä. En voi yhtään luottaa itseeni tai omiin tekoihin. Voin luottaa vain Hänen tekoonsa, se on täydellinen. Jeesuksen täydelli

Ajattelen, että Jumala on sanansa mittainen, Hänen sanaansa voi luottaa. Ja kun Hän on sanonut minun kelpaavan Hänelle  Jeesuksen sovitustyön ansiosta, niin minun tehtäväni on uskoa se, vaikka tunteet voivat välillä vaihdella.

Hän on luonut meidät ja rakastaa meitä. Mutta synti on tullut yhteytemme väliin. Kun Jeesus sovitti syntimme Golgatalla, niin pääsymme isän luo on esteetön. Olemme Kristuksen kautta kätketyt Jumalassa.

Tässä voi olla kyse monesta asiasta mutta ainakin luottamuksesta.

Seurakunnassa käymisestä voi olla apua, samoin pienryhmässä, kuten rukous- tai raamattupiirissä tai Alfassa.

Vierailija
32/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri.

Kyllä, parhaisiin  tekoni on kuin tarhatut vaate Jumalan edessä. Senpä tähden en luota omiin tekoihin, vaan Jeesuksen tekoon, kun hän sovitti ne minun tahraisen vaatteen kaltaiset teot ristillä. En voi yhtään luottaa itseeni tai omiin tekoihin. Voin luottaa vain Hänen tekoonsa, se on täydellinen. Jeesuksen täydelli

No raamatun mukaan vain synti pyhää henkeä kohtaan johtaa kadotukseen. Kai se tarkoittaa, että vain synti jumalaa vastaan on se kirjaimellinen "ikuinen kadotus".

En ottaisi asiaa niin täysin henkilökohtaisesti, tai kirjaimellisesti. Raamattu on täynnä ihan täysin tulkinnallisia kirjoituksia.

Agnostikko 

Vierailija
33/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille,jotka olette rukoilleet puolestani, toivon,että pääsen Jumalan luo ikuisuuteen,kun aika koittaa. Olen uskonut Jeesukseen jo yli kaksi vuosikymmentä,mutta vaellukseni ei varmastikaan riitä todistukseksi 'ulkopuolisille' eikä kyllä kokemuksen pohjalta 'sisällä' olevillekaan.Seurakunnissa on liikaa vaatimuksia, 'hyviä' ihmisiä ja syntisten,heikkojen ulossulkemista. Aralla tunnolla tämän sanon,mutta en mitenkään voi käsittää,kuinka rikas uskova( ei tarkoita vain materiaa,vaan myös esim.sosiaalista asemaa,kykyjä,lahjoja tms),joka ei koskaan antanut köyhälle veljelleen edes leipäpalaa(eli muustakaan omistamistaan lahjoista ja maallisesta hyvyydestään),voisi jäädä ilman Jumalan tuomiota? Olen nähnyt niin paljon puhdasta pahuutta,joka on kiedottu 'uskovaiseen hurskauteen' seurakunnissa,että oksennan. Minä pelkään helvettiin joutumista ja Jumalan tuomiota,mutta nämä Hyvät ja Hurskaat voivat tehdä tässä ajassa aivan mitä tahtovat ja talloa halveksien heikot uskon taimet jalkoihinsa. Miten tällaiset ihmiset Raamatun valossa kuvittelevat välttävänsä tuomion kun sen aika on? En toki toivo sitä kenellekään,sillä niin järkyttäviä ovat monet kuolleista palanneiden todistukset joita olen kohdannut; miksi Jumala ei puutu vääryyden tekijöiden toimintaan seurakunnissa, sitä en valitettavasti tajua. Ap

Vierailija
34/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et ole näköjään itse lukenut itse Raamattua kertaakaan.

Sana géenna (suomennos helvetti) esiintyy UT:ssa JEESUKSEN KÄYTTÄMÄNÄ jopa 11 kertaa. Ilmestyskirja puhuu kadotuksesta ikuisena tulijärvenä.

Puhuessaan kadotuksesta ja sinne joutuvista Paavali sanoi tekevänsä sen itkien (Fil.3:1819).

Kadotus on todellakin ahdistava aihe. Mutta enemmän kuin kukaan muu Jumala itse toivoo, ettei sinne joutuisi ihmisiä. Siksi hän lähetti oman Poikansa kärsimään ja kuolemaan meidän syntisten sijasta. Kadotukseen ei joudu kukaan, joka turvaa evankeliumin lupauksiin syntiensä sovituksesta Golgatan ristillä.

Puhe helvetistä on monelle vastenmielistä ja siksi sitä on halki aikojen yrittää selittää pois Raamatusta muun muassa tavoilla, näin ei ole toimittu pelkästään rangaistuksen pelosta, vaikka se löytyykin jokaisesta sydämestä tunnustettiin sitä tai ei.

Monella on lisäksi vääriä mielikuvia helvetistä. Ne tulee hylätä, mutta samalla on muistettava, että on olemassa oikea kadotus. Se on olotila, jota tulee pelätä. Raamattu opettaa siitä monessa kohdassa ja osoittaa sen olevan iankaikkista luonteeltaan.

Ja muuten ainoastaan toinen ryöväri sai anteeksi syntinsä ja pelastui, koska tunnusti Jeesuksen jumaluuden. Toinen ei pelastunut, koska pilkkasi Jeesusta ja pysyi kannassaan loppuun asti.

Ja muuten yksikään ihminen ei voi antaa anteeksi syntejä niin, vain Jumala voi antaa synnit anteeksi, niin ettei ihminen joudu helvettiin ikuisiksi ajoiksi.

Ja tosiaankin "agnostikko", lue se Raamattu oikeasti äläkä luota kuulopuheisiin. 

Vierailija
35/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkään helvettiä vaikka uskon Jeesukseen ja yritän parhaani mukaan häntä seurata .Tiedän kuitenkin olevani syntinen. Ymmärrän armon ja sen joskus tunnenkin, mutta ehkä minussa on ajatus etten kuitenkaan kelpaa.

Vierailija
36/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille,jotka olette rukoilleet puolestani, toivon,että pääsen Jumalan luo ikuisuuteen,kun aika koittaa. Olen uskonut Jeesukseen jo yli kaksi vuosikymmentä,mutta vaellukseni ei varmastikaan riitä todistukseksi 'ulkopuolisille' eikä kyllä kokemuksen pohjalta 'sisällä' olevillekaan.Seurakunnissa on liikaa vaatimuksia, 'hyviä' ihmisiä ja syntisten,heikkojen ulossulkemista. Aralla tunnolla tämän sanon,mutta en mitenkään voi käsittää,kuinka rikas uskova( ei tarkoita vain materiaa,vaan myös esim.sosiaalista asemaa,kykyjä,lahjoja tms),joka ei koskaan antanut köyhälle veljelleen edes leipäpalaa(eli muustakaan omistamistaan lahjoista ja maallisesta hyvyydestään),voisi jäädä ilman Jumalan tuomiota? Olen nähnyt niin paljon puhdasta pahuutta,joka on kiedottu 'uskovaiseen hurskauteen' seurakunnissa,että oksennan. Minä pelkään helvettiin joutumista ja Jumalan tuomiota,mutta nämä Hyvät ja Hurskaat voivat tehdä tässä ajassa aivan mitä tahtovat ja talloa

Lutherhan aikanaan puhui aiheesta. Ei pitänyt kirkkoa oikeamielisenä ja sanoi näiden vääristävän Jumalan sanaa, kun itse tulkitsi Raamattua, eli Jumalan sanaa.

"Piru pukeutuu hyväksi ollakseen vieläkin pahempi."

Vai miten tuo nyt menikään.

En itsekään pidä uskon instituutioista. Hyviä ihmisiä toki sielläkin on, mutta ihmisluonnon tuntien aivan varmasti pahojakin.

Ehkä se oman henkilökohtaisen uskon kehittäminen on se juttu. Ainakin Luther uskoi niin vakaasti, oman uskontokuntamme perustaja. Olen hänen faninsa, vaikka puhtaasta uskovaisesta en taida sittenkään mennä.

Agnostikko

Vierailija
37/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskovainen ja en pelkää.

Vierailija
38/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hell as a place of punishment, of fire and brimstone, is never, ever mentioned in the Old Testament. Not once. The words translated as hell describe sheol, the place of all people who died. There was no torment associated with it.

Miks sä mesoot täällä?

After His resurrection, Jesus told the disciples, If you forgive the sins of any, they are forgiven them; if you retain the sins of any, they are retained (John 20:23).

Onhan raamatun lukemisestani toki aikaa, mutta kyllä minä nämä olennaisimmat opit muistan.

Vierailija
39/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hell as a place of punishment, of fire and brimstone, is never, ever mentioned in the Old Testament. Not once. The words translated as hell describe sheol, the place of all people who died. There was no torment associated with it.

Miks sä mesoot täällä?

Onhan raamatun lukemisestani toki aikaa, mutta kyllä minä nämä olennaisimmat opit muistan.

Olen käsittänyt että tuo valta/ ohje oli vain ensimmäisille apostoleille, opetuslapsille. Hehän saivat muutenkin paljon samoja kykyjä kuin Jeesus.

Vierailija
40/57 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole näköjään itse lukenut itse Raamattua kertaakaan.

Sana géenna (suomennos helvetti) esiintyy UT:ssa JEESUKSEN KÄYTTÄMÄNÄ jopa 11 kertaa. Ilmestyskirja puhuu kadotuksesta ikuisena tulijärvenä.

Puhuessaan kadotuksesta ja sinne joutuvista Paavali sanoi tekevänsä sen itkien (Fil.3:1819).

Kadotus on todellakin ahdistava aihe. Mutta enemmän kuin kukaan muu Jumala itse toivoo, ettei sinne joutuisi ihmisiä. Siksi hän lähetti oman Poikansa kärsimään ja kuolemaan meidän syntisten sijasta. Kadotukseen ei joudu kukaan, joka turvaa evankeliumin lupauksiin syntiensä sovituksesta Golgatan ristillä.

Puhe helvetistä on monelle vastenmielistä ja siksi sitä on halki aikojen yrittää selittää pois Raamatusta muun muassa tavoilla, näin ei ole toimittu pelkästään rangaistuksen pelosta, vaikka se löytyykin jokaisesta sydämestä tunnustettiin sitä tai ei.

Monella on lisäksi vääriä mielikuvia helvetistä. Ne

Hell is mentioned sparingly in the Bible, with many references being either ambiguous or mistranslations. The concept took shape in the 2nd century as the result of cultural exchange in the Mediterranean region.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme