Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muuttaa kaupungin keskustaan?

Vierailija
25.07.2024 |

Olen aina halunnut asua kaupungin keskustassa, mutta olen tähän asti joutunut tyytymään edullisempaan asuntoon keskustan ulkopuolella. Nyt minulle olisi taloudellisesti mahdollista muuttaa keskustaan.

Olen kuitenkin alkanut miettimään asiaa järjellä, että miksi muuttaisin? Asun nyt ison ostoskeskuksen ja hyvien julkisten yhteyksien lähellä. Keskustassa tulee käytyä ehkä kerran 2-3 kuukaudessa, koska kaikki arjen jutut löytyvät läheltä. Työpaikka sijaitsee nykyisen asuinpaikan ja keskustan puolivälissä. 

Millä perusteella itse valitset asutko keskustassa vai sen ulkopuolella? Koetko saavasi keskustassa asumisesta sen verran hyötyä elämääsi, että siitä kannattaa maksaa extraa?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut vuosikymmeniä Helsingin keskustassa. Täällä on kaikki tarvitsemani palvelut kävelymatkan päässä.

Jos Lidl on ainoa halpa kauppa, niin ankeaa on. 

t. Entinen etu-töölölöinen, nyk kirkkonummelainen. 

Vierailija
42/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan aika paljon siitä minkä kaupunkin keskustassa aikomus asua. Elämä Kouvolan ja New Yorkin keskustassa on aika erilaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne keskustaan kannatakaan väkisin tunkea, jos ei ole varaa ja pitää esim massiivisia lainoja ottaa, jos sellaisen ylipäätään edes saa. Mutta jos on varaa, ymmärrän toki viehätyksen, etenkin monissa osissa kantakaupunkia. Itse olen yliopistolla töissä, ja olisihan se kiva, jos voisi kävellä 5-10 min matkan kaupunkiasunnolta kampukselle. Mutta toistaiseksi ei ainakaan ole varaa ja mieluusti asun myös lähiössä, jopa maaseudulla verrattain lähellä Helsinkiä, jos sopiva paikka sattuu löytymään. Luonto ja hiljaisuus ovat myös kivoja asioita, ei niin, että suuri osa Helsingin keskustasta kovin äänekästä betoniviidakkoakaan olisi. Ja tietty sijoitusmielessä keskustan asunnot ovat kaikkiaan turvallisia kohteita. 

Vierailija
44/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Hgin kantakaupungissa, olen asunut 30 vuotta. Keskustassa käyn max kerran kuussa ja tässä omalla "kylälläkin" on näin kesällä aivan liikaa ihmisiä. Olen alkanut kaivata jonnekin pikkukaupunkiin ja aionkin kokeilla tätä nyt syksyllä etätyön avulla. Olen alkanut kaivata rauhaa ja tosi yksinkertaista elämää. Ennen rakastin leffassa ja näyttelyissä käymistä, nyt en koe sitä niin tärkeäksi enää.

Minulle ei nyt oikein avaudu tämä logiikka. Voisitko kertoa asuinalueesi? Mitä ymmärrät Helsingin keskustalla ja kantakaupungilla?

Virallisestihan Helsingin kantakaupunkiin kuuluu esim. Käpylä ja Ruskeasuo, mutta en itse ainakaan ajattele että asuisin keskustassa jos asuisin noinkin kaukana steissiltä. 

Rajaisin keskustan jonnekin Yrjönkatuun, Parlamenttitaloon, Senaatintori ja etelässä Espa. Miten muut?

Vierailija
45/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Hgin kantakaupungissa, olen asunut 30 vuotta. Keskustassa käyn max kerran kuussa ja tässä omalla "kylälläkin" on näin kesällä aivan liikaa ihmisiä. Olen alkanut kaivata jonnekin pikkukaupunkiin ja aionkin kokeilla tätä nyt syksyllä etätyön avulla. Olen alkanut kaivata rauhaa ja tosi yksinkertaista elämää. Ennen rakastin leffassa ja näyttelyissä käymistä, nyt en koe sitä niin tärkeäksi enää.

Minulle ei nyt oikein avaudu tämä logiikka. Voisitko kertoa asuinalueesi? Mitä ymmärrät Helsingin keskustalla ja kantakaupungilla?

Virallisestihan Helsingin kantakaupunkiin kuuluu esim. Käpylä ja Ruskeasuo, mutta en itse ainakaan ajattele että asuisin keskustassa

Siis näiden sisälle.

Vierailija
46/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisestihan Helsingin kantakaupunkiin kuuluu esim. Käpylä ja Ruskeasuo, mutta en itse ainakaan ajattele että asuisin keskustassa

Helsingin keskusta tai Helsingin ydinkeskusta (ruotsHelsingfors centrum/innerstad) on Helsingin kantakaupungin osa, joka sijaitsee päärautatieaseman ympäristössä, johon suuri osa keskustan palveluista on keskittynyt. Siihen voidaan lukea kuuluvaksi Kluuvin kaupunginosa Kaisaniemen puistoa lukuun ottamatta sekä Kampin kaupunginosan itäisimmät ja pohjoisimmat korttelit. Täten sen rajoina voi suunnilleen pitää etelässä Bulevardia ja Esplanadin puistoa, idässä Unioninkatua, pohjoisessa Kaisaniemen puiston eteläreunaa, josta se jatkuu päärautatieaseman, Sanomatalon ja Kiasman pohjoispuolitse Rautatiekaduille, sekä lännessä ehkä Fredrikinkatua, jolloin Kampin keskus olisi osa ydinkeskustaa. 

Vierailija
47/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli helpompi raahata humalainen pano kämpille, ja ulos, mutta nykyään tuonkin suhteen saa olla hieman varuillaan. Lupalomake ja promilletesti valmiina.

Vierailija
48/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein käytte sairaalassa kävellen, jos sairaalan on tärkeää olla todella lähellä? Maksatteko asuinpaikasta todellakin enemmän sairaalan läheisyyden takia? Silloin harvoin kun itse siellä käyn (viimeksi 4-5 vuotta sitten), niin ihan hyvin voin maksaa taksin edestakaisin.

Kun ikää tulee niin  haluan asua ainakin niin lähellä, että pääsee nopeasti hoitoon (esim. aivojen liuotushoito).

Itse haaveilen keskusta-asumisesta, koska käymme paljon ravintoloissa ja woltataan myös. Woltit jäisi pois jos voisi mennä kävellen. Voitaisiin ruoalla myös juoda joskus viiniä, jollei toisen pitäisi olla kuski. Pieni asia, mutta näin viiniharrastajalle aika tylsä.

Tykkään myös keskustan ruokakaupoista enemmän kuin lähiömarketeista. Niistä voisin luopua kokonaan. Inhoan kauppakeskuksia ja isoja parkkihalleja.

Arkkitehtuurikin miellyttää enemmän. Sekä kevään tulo aiemmin. Lähiössä tarvotaan loskassa vielä monta viikkoa, kun keskustassa on sulat tiet.

Vierailija
49/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin keskustassa ainakin Helsingin keskustassa kesä tarkoittaa sitä että on kuuma, ei ole juurikaan mitään vehreyttä ja kesän kauneutta. Ne haisevat lehmukset ja muutama vaahtera eivät tee kesää 

Vierailija
50/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustan ongelma on se että kun haluaa lähteä ihan vaan kävelylle, niin joutuu aina katselemaan niitä tylsiä samoja taloja. Hieman luonnon helmassa asuessa se luonto sentään elää ja muuttuu. Niittyyn ja puroon ei kyllästy samalla tavalla kuin Töölön talojen seiniin. 

Vierailija
51/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne keskustaan kannatakaan väkisin tunkea, jos ei ole varaa ja pitää esim massiivisia lainoja ottaa, jos sellaisen ylipäätään edes saa. Mutta jos on varaa, ymmärrän toki viehätyksen, etenkin monissa osissa kantakaupunkia. Itse olen yliopistolla töissä, ja olisihan se kiva, jos voisi kävellä 5-10 min matkan kaupunkiasunnolta kampukselle. Mutta toistaiseksi ei ainakaan ole varaa ja mieluusti asun myös lähiössä, jopa maaseudulla verrattain lähellä Helsinkiä, jos sopiva paikka sattuu löytymään. Luonto ja hiljaisuus ovat myös kivoja asioita, ei niin, että suuri osa Helsingin keskustasta kovin äänekästä betoniviidakkoakaan olisi. Ja tietty sijoitusmielessä keskustan asunnot ovat kaikkiaan turvallisia kohteita. 

Kun P u tin aloittaa Helsingin kantakaupungin pommitukset, en olisi varma arvon säilymisestä. 

Vierailija
52/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein käytte sairaalassa kävellen, jos sairaalan on tärkeää olla todella lähellä? Maksatteko asuinpaikasta todellakin enemmän sairaalan läheisyyden takia? Silloin harvoin kun itse siellä käyn (viimeksi 4-5 vuotta sitten), niin ihan hyvin voin maksaa taksin edestakaisin.

Kun ikää tulee niin  haluan asua ainakin niin lähellä, että pääsee nopeasti hoitoon (esim. aivojen liuotushoito).

Itse haaveilen keskusta-asumisesta, koska käymme paljon ravintoloissa ja woltataan myös. Woltit jäisi pois jos voisi mennä kävellen. Voitaisiin ruoalla myös juoda joskus viiniä, jollei toisen pitäisi olla kuski. Pieni asia, mutta näin viiniharrastajalle aika tylsä.

Tykkään myös keskustan ruokakaupoista enemmän kuin lähiömarketeista. Niistä voisin luopua kokonaan. Inhoan kauppakeskuksia ja isoja parkkihalleja.

Arkkitehtuu

Ai luulet keskustasta pääseväsi jonnekin liotushoitoon silmänräpäyksessä😆🤣

Vierailija
53/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään myös keskustan ruokakaupoista enemmän kuin lähiömarketeista. Niistä voisin luopua kokonaan. Inhoan kauppakes

No ihan täältä Haagan lähiöstäkin pääsen. Missä peräkylässä sinä asut, jollet pääsisi sellaiseen hoitoon ajoissa??

Vierailija
54/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään myös keskustan ruokakaupoista enemmän kuin lähiömarketeista. Niistä voisin luopua kokonaan. Inhoan kauppakes

On se varmasti nopeampaa kuin ensin ambulanssissa 40 minuutin ajoaika

Vierailija
55/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustan ongelma on se että kun haluaa lähteä ihan vaan kävelylle, niin joutuu aina katselemaan niitä tylsiä samoja taloja. Hieman luonnon helmassa asuessa se luonto sentään elää ja muuttuu. Niittyyn ja puroon ei kyllästy samalla tavalla kuin Töölön talojen seiniin. 

Keskuspuisto alkaa Laaksosta. Ei ole kaukana. Suomenlinnaankin pääsee vaikka joka päivä niin halutessaan. Rantareitti on kiva, kunhan osaa säänmukaisesti pukeutua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi