Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muuttaa kaupungin keskustaan?

Vierailija
25.07.2024 |

Olen aina halunnut asua kaupungin keskustassa, mutta olen tähän asti joutunut tyytymään edullisempaan asuntoon keskustan ulkopuolella. Nyt minulle olisi taloudellisesti mahdollista muuttaa keskustaan.

Olen kuitenkin alkanut miettimään asiaa järjellä, että miksi muuttaisin? Asun nyt ison ostoskeskuksen ja hyvien julkisten yhteyksien lähellä. Keskustassa tulee käytyä ehkä kerran 2-3 kuukaudessa, koska kaikki arjen jutut löytyvät läheltä. Työpaikka sijaitsee nykyisen asuinpaikan ja keskustan puolivälissä. 

Millä perusteella itse valitset asutko keskustassa vai sen ulkopuolella? Koetko saavasi keskustassa asumisesta sen verran hyötyä elämääsi, että siitä kannattaa maksaa extraa?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja siis Hgin keskusta on talvella aivan kuollut. Paitsi ne samat juopot ja nistit.

Vierailija
22/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No työkkäri ja Alko lähellä, no tosin nykyään löytyy Sellostakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle keskusta on ihan kiva, muttei kalliimman asumishinnan arvoinen. Tärkeintä on arjen sujuvuus eli useimmin tarvittavat palvelut lähellä. Arvostan myös sitä, että keskustaan pääsee halutessaan kätevästi julkisilla. Nuorempana keskustassa asumisesta oli enemmän hyötyä, nykyään ei niinkään.

Vierailija
24/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein käytte sairaalassa kävellen, jos sairaalan on tärkeää olla todella lähellä? Maksatteko asuinpaikasta todellakin enemmän sairaalan läheisyyden takia? Silloin harvoin kun itse siellä käyn (viimeksi 4-5 vuotta sitten), niin ihan hyvin voin maksaa taksin edestakaisin.

Käyn melko usein syöpähoidoissa, ja siksi on kätevää asua Helsingin keskustassa Meilahden lähellä.

Vierailija
25/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopeasti totut siihen keskustaan. Ei sekään aina ole niin tähdellistä.

Minkä tahansa kaupungin sisällä saa yleensä isomman ja edullisemman asunnon vähän kauempana keskustasta riiippuen toki vielä asunnon rakennusvuodesta. Eikös jotkut haaveile omakotitalosta järven rannalla, jolloin ei välttämättä tarvitse erikseen kesämökkiä? Kaupungin keskusta tarkoittaa yleensä sitä ruutukaava-aluetta, josta löytyy keskeinen tori, kaupungintalo, virastoja sekä monenlaisia kauppoja ja ravintoloita.

Vierailija
26/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle suurin etu on että rautatieasemalle on alle 10 minuuttia kävellen. Ruokapaikat myös lähellä ja voi ottaa pari lasia viiniän ja kävellä kotiin. Mutta meillä myös valintaan vaikutti että molemmilla on kävelymatka töihin. Kumpikaan ei ole ihan keskustassa mutta miehellä 2km ja minulla vajaa 1 km, alue vaihtuu keskustasta toiseksi matkalla. 

Vierailija
27/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Hgin kantakaupungissa, olen asunut 30 vuotta. Keskustassa käyn max kerran kuussa ja tässä omalla "kylälläkin" on näin kesällä aivan liikaa ihmisiä. Olen alkanut kaivata jonnekin pikkukaupunkiin ja aionkin kokeilla tätä nyt syksyllä etätyön avulla. Olen alkanut kaivata rauhaa ja tosi yksinkertaista elämää. Ennen rakastin leffassa ja näyttelyissä käymistä, nyt en koe sitä niin tärkeäksi enää.

Minulle ei nyt oikein avaudu tämä logiikka. Voisitko kertoa asuinalueesi? Mitä ymmärrät Helsingin keskustalla ja kantakaupungilla?

Vierailija
28/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän valintaan vaikuttaa kaupunginosat, ja yleensäkin mikä kaupunki on kyseessä.

Vierailija
29/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Kuopion keskustassa on ihan asua. Kävellen pääsee niin torille kuin veneelle. Mitään ei puutu, kun mökillekin pääsee sekä veneellä että autolla ja autolle on paikka hallissa kellarikerroksessa. 

Kokonaistilanne ratkaisee. Jos on venepaikka keskustassa, niin silloinhan siinä lähellä on tietenkin kiva asua. Ja vielä parempi, jos sillä veneellä pääsee sinne mökillekin. Harvalla on tällainen luksustilanne.

Monille keskussairaalan läheisyys ei ole mikään tärkeä juttu, mutta toisille se on asia, mitä täytyy miettiä asuinpaikkaa valitessa. Jos käyttää aktiivisesti keskustan palveluja ja työpaikkakin on siellä, silloin keskustassa asumisessa on järkeä. Jos ei muutenkaan käy keskustassa kovin usein, niin ei se keskustassa asuminen tuo välttämättä mitään lisäarvoa siihen omaan arkeen. 

Vierailija
30/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä. Toki tällä hetkellä asun pikkukylän keskustassa, mutta esim. Oulussa asuessani asuin noin 2 km keskustasta, eikä minulla oikeastaan ollut koskaan mitään asiaa keskustaan. Kaikki palvelut sai muualtakin.

Et saa kaikkia palveluita muualtakin. Esim. yliopistosairaaloita ei ole pikkukylien keskustassa.

ap puhui kaupungin keskustoista, mutta aika harvoin ne sairaalat ovat kaupungin keskustassa

Ai Tays ei ole keskustassa? 

Ei. Eikä Meilahden sairaala-alue, eikä KYS tai TYKS. OYS:n sijaintia en tiedä,  mutta sen mitä oon Oulussa keskustassa liikkunut, niin tuskin on, kun en ole nähnyt. 

Vierailija
31/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein käytte sairaalassa kävellen, jos sairaalan on tärkeää olla todella lähellä? Maksatteko asuinpaikasta todellakin enemmän sairaalan läheisyyden takia? Silloin harvoin kun itse siellä käyn (viimeksi 4-5 vuotta sitten), niin ihan hyvin voin maksaa taksin edestakaisin.

Käyn melko usein syöpähoidoissa, ja siksi on kätevää asua Helsingin keskustassa Meilahden lähellä.

Yhtä kätevää myös monesta muusta paikasta Helsingissä 

Vierailija
32/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä. Toki tällä hetkellä asun pikkukylän keskustassa, mutta esim. Oulussa asuessani asuin noin 2 km keskustasta, eikä minulla oikeastaan ollut koskaan mitään asiaa keskustaan. Kaikki palvelut sai muualtakin.

Et saa kaikkia palveluita muualtakin. Esim. yliopistosairaaloita ei ole pikkukylien keskustassa.

ap puhui kaupungin keskustoista, mutta aika harvoin ne sairaalat ovat kaupungin keskustassa

Ai Tays ei ole keskustassa? 

Ei. Eikä Meilahden sairaala-alue, eikä KYS tai TYKS. OYS:n sijaintia en tiedä,  mutta sen mitä oon Oulussa keskustassa liikkunut, niin tuskin on, kun en ole nähnyt. 

Tays on ihan Tampereen keskustan tuntumassa. Kyllä sen voi keskusta-alueeksi laskea. Rautatieasemalta on lyhyt kävelymatka Taysiin. Sama homma Kysin kohdalla. 

Vierailija
33/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Hgin kantakaupungissa, olen asunut 30 vuotta. Keskustassa käyn max kerran kuussa ja tässä omalla "kylälläkin" on näin kesällä aivan liikaa ihmisiä. Olen alkanut kaivata jonnekin pikkukaupunkiin ja aionkin kokeilla tätä nyt syksyllä etätyön avulla. Olen alkanut kaivata rauhaa ja tosi yksinkertaista elämää. Ennen rakastin leffassa ja näyttelyissä käymistä, nyt en koe sitä niin tärkeäksi enää.

Minulle ei nyt oikein avaudu tämä logiikka. Voisitko kertoa asuinalueesi? Mitä ymmärrät Helsingin keskustalla ja kantakaupungilla?

Virallisestihan Helsingin kantakaupunkiin kuuluu esim. Käpylä ja Ruskeasuo, mutta en itse ainakaan ajattele että asuisin keskustassa jos asuisin noinkin kaukana steissiltä. 

Vierailija
34/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan asua kävelymatkan päässä keskustasta, mutta en ihan keskustassa. En muuttaisi ydinkeskustaan vaikka siellä olisi edullisempaa asua kuin tässä noin 2km päässä keskustasta. Ei kiinnosta yöllinen hälinä ja levottomuus. Paikkakuntana JKL. 

Vierailija
35/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Helsingin_kantakaupunki

T. Toinen, joka myös asuu Hgin kantakaupungissa, mutta ei keskustassa.

Vierailija
36/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä riippuu todella paljon siitä, mikä kaupunki on kyseessä. On luonnollisesti ihan eri asia asua Helsingin keskustassa kuin vaikkapa Savonlinnan keskustassa. Pienemmillä paikkakunnilla ei välttämättä edes ole hyviä kulkuyhteyksiä sivummalta varsinkaan julkisilla. 

Vierailija
37/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei stadilainen asu stadissa palvelujen vuoksi vaan siksi että koko suku asunut siellä useita sukupolvia. Koko kaupunki oli ennen erilainen kuin nyt vuosikymmeniä myöhemmin. Nyt siellä ei taida olla enää mitään palvelujakaan kun ennen oli maitokauppa samassa talossa, lihakauppa toisella puolella katua ja Elanto korttelin päässä tai että menit pihapuolen ovesta ulos ja sieltä löytyi maitokauppa ja kampaaja toisessa osassa taloa. 

Jotkut asuivat pienissä asunnoissa ja joillakin oli suuret esim 200 m2 Bulevardilla... Lauttasaari tuli kivaksi kun lapsiperheet halusivat luontoa ja oli muutenkin ehkä asunnon tarpeessa tai kun Tapiolasta piti tulla puutarhakaupunki ja jotkut ulkomaalaiset lehdetkin kirjoittelivat juttuja, esim Schönen Wohnen... Lauttasaari, Herttoniemi ja Kulosaari taisivat olla pelkkää maaseutua... Westend ennen - Westend nyt???!!! 

Jos halusi mennä ostamaan jotain Stockalta niin sitten mentiin mutta vaikka Stockalla oli omia orjamaisia asiakkaitaan... ehkä Loyal Customers oli ennen Royal Customers niin eivät kaikki sitoutuneet johonkin yhteen 'hovihankkijaan'... sitten tuli ajat jolloin Stocka-AINA ja ehkä kaikkeen on varmaan ollut 'a must' monelle nousukasporukallekin...

Semmoselle joka on ennen ollut stadilainen ei enää löydykään sopivaa asuinpaikkaa... ei oikeastaan mistään... ja alkaa miettiä sellaisia pikkukaupunkeja kuin Porvoo, Tammisaari, Hanko... 

Nähtäväksi jää minkälaiset paikat alkavat vetää mitäkin porukkaa... ja millaisiksi alueet tulevat muuttumaan ja minkälaisia uusia alueita tullaan rakentamaan... Ainakin nyt näyttää siltä että jotkut uudet alueet tulevat olemaan hirveitä slummeja noin 70 vuoden kuluttua ja alueet jotka nyt jotain 50-70 vuotta ovat ehkä sellaisia että kaikki puretaan - ja mitä niiden tilalle tullaan rakentamaan? Jotakin hirveitä pilvenpiirtäjiä ilman luontoa. Kuinka hirvittävä on koko kivikasa Kalasatama ja vaikka joku Pasila tai Tapiola... ihan hirvittävää edes ajaa näiden alueiden ohi... asuntoja rakennettu metron päälle ja asunnosta näkee suoraan toiseen asuntoon...

HYI HIMPUTTI! Onneks olen niin vanha että mitään ei enää tartte nähdä siitä kaikesta mitä tulevaisuus tuo tullessaan...

Vierailija
38/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisestihan Helsingin kantakaupunkiin kuuluu esim. Käpylä ja Ruskeasuo, mutta en itse ainakaan ajattele että asuisin keskustassa jos asuisin noinkin kaukana steissiltä. 

Eihän Käpylä ja Ruskeasuo olekaan keskustaa, eikä ole koskaan olleetkaan.

Vierailija
39/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuttaa niin isoon kaupunkiin että keskusta ei oikein voi edes määritellä, tai voi, mutta se olisi isompi kuin koko Helsinki

Vierailija
40/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantakaupunki on eri asia kuin keskusta. Jos asut Käpylässä, asut kantakaupungissa, mutta et tietenkään keskustassa, koska keskusta on siellä steissin nurkilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi