Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ette usko, miten helpottavaa on, kun aspergertytär muuttaa pois kotoa!

Vierailija
25.07.2024 |

Ei enää jankkaamista ruoasta ja jatkuvaa epäkohtiin puuttumista ja vaatimuksia vaatimusten perään. Ei riitelyä rahankäytöstä ja jälkien siivoamisesta. Nyt neiti Näpsä, kaikkitietävä, voi syyttää itseään, jos vaatteet on pesemättä tai sälekaihtimet väärässä asennossa. Katson sen verran perään, kuin tarve on ja jos ei pärjää, niin soitan sosiaalipäivystykseen. Minä en enää ryhdy aikuisen ihmisen asioita hoitamaan, jos kerran terapia tai lääkkeet eivät kelpaa. Nostan kädet pystyyn. Likka joko aikuistuu tai sitten ei. Menkööt sitten tuettuun asumiseen jos ei pärjää omillaan. Se vaihtoehto ei ollut mitenkään mahdollinen tyttären mielestä, enkä voi pakottaa, mutta en myöskään katsele häntä enää saman katon alla, enkä edes voi, koska minulla ei ole rahaa elättää aikuista lasta, jolla on tuloja, mutta ei suostu maksamaan edes ruoastaan.

Kommentit (464)

Vierailija
121/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aspergerit voisivat perustaa omia asumisyhteisöjä, jossa voitte sitten keskenänne jankuttaa jostain paperimukin paikasta vaikka puoli päivää.

Mutta kun eihän me nytkään olla sinne teidän koteihin asioitamme tuomassa, ellette oo sattuneet itse meitä siittämään/synnyttämään. 

Vierailija
122/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas seikka.

...Unohdin.

Vanhemmat. Muistakaa se, että aspergerien käytös, jota juuri ehkä sillä hetkellä, ette välttämättä ole valmistautuneita tulkitsemaan kaikkein parhaan kykynne mukaan, on yleensä seurausta juuri siitä oirepiirteistöstä.

Asperger lapset voivat olla moninaisesti millaisia tahansa. He voivat olla oireiltaan täysin piilossakin, esimerkiksi itsestäni ei ulospäin huomaa mitään aspergeriin viittaavaa. Jopa mielenkiinnon kohteeni, ovat aspergereille epätyypilliset.

Aspergerit voivat pärjätä hyvin, tai huonosti. Joillakin on vaikea asperger, joillakin lievempi.

Asperger on etu, se voi myös olla haitta. Se riippuu tilanteesta. Aspergereilla voi olla lisäksi suoranaisesti kykyjä, joita neurotyypillisillä ei ole. Voi olla esimerkiksi savantismia, kuten itselläni.

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Asperger_vs_normal_brain.jpg

Aspergerit eivät ole kuten tavallisena pitämänne ihmiset, heidän aivorakenteensa on erilainen. Neurotyypillisenä voit lukea ja kuulla aspergereista asioita, mutta yksi minkä itse huomaan konkreettisesti kerta toisensa jälkeen yhteiskunnassa on se, että neurotyypilliset eivät ymmärrä aspergereja. Aspergerit eivät myöskään ymmärrä neurotyypillisiä. He vain kasvavat ymmärtämään.

Se on seikka, mikä on olennaista sen takia, että vaikka asiasta kuinka puhuttaisiin, tieteellistä tekstiä syötettäisiin ja niin edespäin. Niin ikinä tuskin on mahdollista nejrotyypillisen täysin ymmärtää maailmaa aspergerin silmin. Sama pätee ehkä myös toisinpäin.

Oikeastaan ainoa, mitä voit tehdä on yrittää ymmärtää. Se jää siihen. Se on se mikä yhteiskunnankin tasolla olisi syytä ymmärtää.

Asperger lisääntyy suurinpiirtein joka ikisellä mantereella, se lisääntyy johtuen osittain huonoista oloista. Voi olla saastetta, aineiden sivuvaikutuksia, pieleen menneitä raskauksia, rs virusta.

Asperger tyypilliset geenit ovat hallitsevia ja ne periytyvät. Loppujen lopuksi niiden piirteiden lisääntyminen on niin yleistä, että se tulee, jollei kehitykseen puututa, myöskin olemaan vallitseva piirteistö ympäristössämme.

Mutta mitä pahaa aspergerit ovat tehneet?

Maailman tunnetuimmat nerot omilla aloillaan ovat aspergereita.

Marie Curie

Albert Einstein

Mozart

Jorma Ollila

Juice Leskinen

Brianna Clark 

Asperger mies 31

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tytär muuttaa siis muiden riesaksi pois kotoaan? Olisi pysynyt siellä sun riesana, eikä änkee maailmalle muiden riesaksi. Kukaan halua sellaista naapuriksi.

Vierailija
124/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä erityisiä mielenkiinnon kohteita teillä muilla autismikirjolaisilla on ollut tai on? Itselläni nämä ovat ja ovat olleet pitkään selkeästi Salatut elämät ja sosiaalipolitiikka. Halusin tai olen halunnut nyt 20 vuotta opiskella sosiaalipolitiikkaa yliopistossa, mutta en koskaan päässyt yliopistoon opiskelemaan.

Vierailija
125/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä erityisiä mielenkiinnon kohteita teillä muilla autismikirjolaisilla on ollut tai on? Itselläni nämä ovat ja ovat olleet pitkään selkeästi Salatut elämät ja sosiaalipolitiikka. Halusin tai olen halunnut nyt 20 vuotta opiskella sosiaalipolitiikkaa yliopistossa, mutta en koskaan päässyt yliopistoon opiskelemaan.

Salattujen elämien takia taas olen menettänyt useita kertoja yöuniani ja ollut vihainen, surullinen ja ahdistunut kun sarjassa ei ole tapahtunut toivomallani tavalla ja kun suosikkihahmollani on aina mennyt huonosti.

Vierailija
126/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kaunista puhetta omasta lapsesta. Ensin halutaan söpö vauva ja sitten kun se ei enää olekaan söpö, työnnetään se yhteiskunnan harteille. 

Itsepä olet lapsesi kasvattanut. Toivottavasti kuolet yksin. 

Vierailija
127/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassanikin perheessä tuli sisarukseni kanssa loppuvaiheessa piste, jossa kuusi  muuta perheenjäsentä ei enää jaksanut. Välillä olisin halunnut olla kärpäsenä katossa, kun parhaimmillaan kuusi ihmistä toteaa yhteen ääneen: LOPETA. Ja jos ei lopettanut sittenkään, muut äänestivät jaloillaan. Näin urheilukesänä sitä havahtuu esimerkiksi siihen, että hetkinen tätähän saa katsoa ihan rauhassa ilman, että joku tarttuu johonkin pikkuasiaan ja jankuttaa siitä maailman tappiin, vaikka asia on ymmärretty jo ekalla kerralla. Sitä on edes vaikea kuvailla, miten raskasta se on, kun olisi koko ajan selostus meneillään. Ei ole ihan muutama kerta, kun istuin pitkän päivän jälkeen ruokapöytään ja nousin saman tien ruokineni pois esityksen alkaessa ja menin omaan huoneeseeni syömään. 

Vierailija
128/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tytär muuttaa siis muiden riesaksi pois kotoaan? Olisi pysynyt siellä sun riesana, eikä änkee maailmalle muiden riesaksi. Kukaan halua sellaista naapuriksi.

Onko sulla oma kokemus siitä, että sua ei haluta naapuriksi? Saattaa johtua neurotyypillisyydestäsi ja sen mukanaan tuomista hankaluuksista, kuten taipumuksesta meluamiseen.

Vierailija
129/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger-vihaaja taas vauhdissa. 

Vierailija
130/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niitä monta vai onko joku tosi ahkera?

Tiesittekö että Virpi Hämeen-Anttila on autisti? Varmasti moni muukin suomalainen tieteilijä ja taiteilija on.

Vierailija
131/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sitä voi erityispiirteen kiinnostukseksi kutsua, niin klassinen musiikki ja nimenomaan klassinen laulutekniikka. Toisena rajatieto, koska olen pyrkinyt ymmärtämään itseäni ja ympäristöäni. Ei silloin, kun olin nuori puhuttu mistään aspergereista. Nyt vihdoin 40+ naisena olen testeissä, jotka viittaavat vahvasti aspergeriin.

Vierailija
132/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tosi paljon, ja ne aina kiertää ja vaihtelee, mikä milloinkin on pinnalla. Kasvit, tieteelliset nimet, lingvistiikka, uskontotiede, tietyt kirjat... 

Vierailija
133/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet aspergerit kärsivät lapsuuden traumoista. Vanhemmat eivät ole kyenneet rakastamaan heitä, koska lapsi ei heidän mielestään ollut täydellinen. 

Kaikki lapset vaistoavat, jos heitä ei rakasteta. Siitä jää sieluun niin syvä haava, että vaikea sitä millään keinoin umpeen ommella. 

Vierailija
134/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, että ap ei saa rehellisesti kertoa ja kuvailla millaista hel vettiä on elää hankalan asperger-nuoren kanssa. Pitäisikö hänen sädekehä päänsä päällä hymistä äidin loputtomasta, ihanasta rakkaudesta lastaan kohtaan? Kaiken sietämisestä ja hyväksymisestä? Eikös asperger-ihmisiä ole monenlaisia, vähemmän ja enemmän oirehtivia? Ihania ja vähemmän ihania? Ihan samalla tavalla kuin meissä muissakin ihmisissä. Työni kautta olen ohimennen tutustunut muutamaan ei niin ihanaan asperger-ihmiseen ja aina jaksan ihmetellä, miten heidän läheisensä jaksavat. Ei käy kateeksi. 

Vierailija
135/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistien itsem u r h ariski on moninkertainen neurotyypillisiin verrattuna, eikä tämänsävyiset keskustelut kyllä auta yhtään. Luuletteko että nuorella itsellään ei ole yhtään vaikeaa, että on tahallaan hankala? Hankkikaa itsellenne tietoa, apua ja tukea.

Itellä on Asperger ja kuin luin tämän tuntuu tosi pahalta.

Munkin pitäs mennä tuettuun asumiseen, mutta kun on koko elämänsä asunut jo laitoksessa haluaisi maistaa normaalia elämää ilman, että muut päättää.

Mietikkää omalle kohdalle .

Ette saa seurustella kenenkään kanssa sillä tavalla että voisitte asua yhdessä.

Ette saa omaa rauhaa ja valita mitä syötte.

Ette saa katsoa TV:sitä mitä haluatte ja milloin haluatte.

Joku muu päättää päivän ohjelmat ja kaikki menot pitää ilmoittaa jollekin.

E

Sitä kutsutaan masking termillä ja olen itse tehnyt ihan samaa.

Ei tavalliset ihmiset ymmärrä ja joskus tuntuu, että tavalliset ovat tunteettomia ja täysin empatia kyvyttömiä.

Etikai se oikeasti voi olla normaalia kestää meteliä ?

Ei kai oikeasti voi olla normaalia ignoorata puristava sukan resoria ?

Ei kai oikeasti ole normaalia mennä kohti vaarallisia asioita ?

Jos joku on vaarallista niin se on kai sen välttäminen on normaalimpaa,mutta ilmeisesti ei.

Mutta jos se on Normaalia kestää tappohelteitä ja kestää puristavia vaatteita ja kestää kauheaa meteliä, niin en edes halua olla normaali.

Enkä mistään hinnasta halua olla normaali.

Olen mieluummin tälläinen kuin olen ja rakastan itseäni näin .

Vierailija
136/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassanikin perheessä tuli sisarukseni kanssa loppuvaiheessa piste, jossa kuusi  muuta perheenjäsentä ei enää jaksanut. Välillä olisin halunnut olla kärpäsenä katossa, kun parhaimmillaan kuusi ihmistä toteaa yhteen ääneen: LOPETA. Ja jos ei lopettanut sittenkään, muut äänestivät jaloillaan. Näin urheilukesänä sitä havahtuu esimerkiksi siihen, että hetkinen tätähän saa katsoa ihan rauhassa ilman, että joku tarttuu johonkin pikkuasiaan ja jankuttaa siitä maailman tappiin, vaikka asia on ymmärretty jo ekalla kerralla. Sitä on edes vaikea kuvailla, miten raskasta se on, kun olisi koko ajan selostus meneillään. Ei ole ihan muutama kerta, kun istuin pitkän päivän jälkeen ruokapöytään ja nousin saman tien ruokineni pois esityksen alkaessa ja menin omaan huoneeseeni syömään. 

Haha, etkö olekaan sosiaalinen? Sinulla vaikuttaa olevan myös autistisia piirteitä. Siedät vain tietynlaista käytöstä.

Vierailija
137/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niitä monta vai onko joku tosi ahkera?

Tiesittekö että Virpi Hämeen-Anttila on autisti? Varmasti moni muukin suomalainen tieteilijä ja taiteilija on.

Tiesin. Muutenkin, autistinaiset ovat usein vetäytyviä eivätkä esitelmöi. Olen lukenut, että autistiset tytöt samastuvat usein lapsena eläimiin, ja ovat hyvin eläinrakkaita. Moni naiseläinlääkäri on autisti. Minäkin.

Vierailija
138/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

täällä se kauppias joka kertoi autisti asiakkaiden hienhajusta ja tuijottavasta katseesta.

Saako tässä ketjussa oikeasti kertoa miten rasittavia ovat?

Minusta tehtiin vihapuhe rikosilmoitus.

Ja kyllä jos oma lapsi on k.us.sipää  tai oma äiti (minun oli) sen saa antaa pois...

Se että se on tullu omasta p.illus.sta, ei auta autisti jankkaajan luonteeseen.

Vierailija
139/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, me ei olla porsittu sitä sun pentuas!

Vierailija
140/464 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet aspergerit kärsivät lapsuuden traumoista. Vanhemmat eivät ole kyenneet rakastamaan heitä, koska lapsi ei heidän mielestään ollut täydellinen. 

Kaikki lapset vaistoavat, jos heitä ei rakasteta. Siitä jää sieluun niin syvä haava, että vaikea sitä millään keinoin umpeen ommella. 

En yhtään epäile etteikö näin ole, mutta aika moni muukin kuin asperger kärsii lapsuuden traumoista - kuka mistäkin syystä. Myös moni normaalispektrillä on kärsinyt häpeästä, jäänyt rakastamatta, jäänyt ilman tarvitsemaansa tukea. Joskus tuntuu, että kirjolla olevilta unohtuu se että ei se elämä auvoista yleensä ole keskivertonormoillakaan.