Joudutko usein siirtämään laskujen eräpävää?
Eli maksamaan eräpäivän jälkeen, koska rahaa ei vaan ole eräpävänä?
T: ikuisessa oravanpyörässä laskujen kanssa :(
Kommentit (59)
Yleensä maksan laskut heti, kun tulevat. En ole koskaan siirtänyt eräpäivää eteenpäin.
Ei ole tarvinnut siirtää, mutta luottokorttia on pitänyt käyttää. Yllättäviä laskuja tulee välillä. Juuri yli 1000e auton korjaus.
Maksan heti kun laskut tulee. Ja säästössä on sen verran ettei "yllättävien" laskujen eräpäiviä tartte siirrellä. T. Tehdastyöläinen
Harvoin, mutta tänään jouduin. Odotan eläkepäätöstä ja olen toimeentulotuella. Uusi päätös ei ehdi tulla ennen hammaslääkärilaskujen eräpäivää, niin siirsin.
Vielä kerran:1. Sanoin, etten ole joutunut laskujen eräpäiviä siirtämään. 2. Sanoinko, ettei minulla ole puskurirahastoa? Mistä ihmeestä tässä oikein jankutetaan? Kyse on nyt siitä, että aiemmin joku kertoi tietävänsä laskujensa suuruusluokan jo hyvissä ajoin, ja minä sanoin ettei kaikkien laskujen summaa voi aina etukäteen ennustaa, vaan sen tietää vasta kun asia konkretisoituu.
Tämä heinäkuu ollut tosi tiukka budjetti, siirsin puh laskun ja sähkölaskut elokuulle , kun tulee veronpalautukset. Sen jälkeen pääsen normi rytmiin ettei tarvi siirtää.
Jo vuosien ajan tavanmukaisesti joka kk. Nytkin on kahdeksan tonnin laskut rästissä. Pitää myydä auto, että saan ne maksettua.
Minne muuten se laskujen 2vk maksuaika eräpäivästä on kadonnut? Nykyään lähtee myöhästymiskorko heti seuraavasta päivästä raksuttamaan.
Maksan aina tilipäivänä kaikki menot, jotka erääntyvät ennen seuraavaa tilipäivää. Lisäksi mulla on toisella tilillä rahaa yllättäviä menoja varten. Näin ei ole ollut aina, vaan oon oppinut paremmaksi taloudenpitäjäksi.
Laskujen tietämisestä etukäteen ei ole mitään hyötyä, jos ei rahaa ole. Tieto lisää vain tuskaa, ei likviditeettiä.
Maksan kaikki laskut palkkapäivänä eli kuun 15. päivä, oli laskun eräpäivä mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta laskujen ennakoinnista: minäkin tiedän säännöllisesti tulevat laskuni, mutta aina ei voi etukäteen tietää, paljonko menee hammaslääkäriin, eläinlääkäriin tai vaikkapa autokorjaamolle. Toistaiseksi ei ole tarvinnut eräpäiviä siirtää, mutta aina ei voi kaikkea ennakoida.
Näitä varten on ne säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Minne muuten se laskujen 2vk maksuaika eräpäivästä on kadonnut? Nykyään lähtee myöhästymiskorko heti seuraavasta päivästä raksuttamaan.
Se kaksi viikkoa maksuaikaa on laskun muodostumispäivästä siihen eräpäivään. Eräpäivän jälkeen lasku on erääntynyt eli myöhässä, jolloin tottakai veloitetaan myöhästymiskorkoa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on hyvä asia, ettei auto koskaan hajoa yllättäen, tai lemmikki sairastu, mutta minä en ole ennustaja. Jos vien auton korjaamolle viasta x, ja osoittautuu välttämättömäksi korjata myös vika y, aika vaikea sitä on tietää etukäteen. Tietenkin tiedän , että lasku tulee, mutta me puhumme nyt ilmeisesti vähän eri asioista. Rautalangasta: tiedän että lasku tulee, mutta sen suuruus selviää vasta käynnin yhteydessä, ei etukäteen . Huoh.
Yllättävien kulujen varalta siirretään summa x sivuun, että pärjätään vaikka se auton huolto tuleekin tonnin kalliimmaksi kuin budjetoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta laskujen ennakoinnista: minäkin tiedän säännöllisesti tulevat laskuni, mutta aina ei voi etukäteen tietää, paljonko menee hammaslääkäriin, eläinlääkäriin tai vaikkapa autokorjaamolle. Toistaiseksi ei ole tarvinnut eräpäiviä siirtää, mutta aina ei voi kaikkea ennakoida.
Näitä varten on ne säästöt.
Ja varakkaat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on hyvä asia, ettei auto koskaan hajoa yllättäen, tai lemmikki sairastu, mutta minä en ole ennustaja. Jos vien auton korjaamolle viasta x, ja osoittautuu välttämättömäksi korjata myös vika y, aika vaikea sitä on tietää etukäteen. Tietenkin tiedän , että lasku tulee, mutta me puhumme nyt ilmeisesti vähän eri asioista. Rautalangasta: tiedän että lasku tulee, mutta sen suuruus selviää vasta käynnin yhteydessä, ei etukäteen . Huoh.
Yllättävien kulujen varalta siirretään summa x sivuun, että pärjätään vaikka se auton huolto tuleekin tonnin kalliimmaksi kuin budjetoitu.
Tai soitetaan varakkaalle vanhemmalle ja valitetaan yllättävää menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä noin vain siirretä, kun palkka on niin huono. Nyt tänä vuonna on ollut pakko menoja autonkorjaus kaksi kertaa ja uudet kesärenkaat, puhelimen osto, lapsen lakkiaiset.
Yksin kun noita makselee niin ei ihan yksinkertaista ole.
En. Minäkin tiedän laskuni etukäteen, koska ne samat toistuvat kuukausittain.
Mulla on siis taulukko, jossa on ylhäällä kaikki ne toistuvat kuukausittaiset laskut ja sen yhteissumman verran laitan aina sivuun käyttötililtä, että saan varmasti kaiken maksettua. Ruokatilille siirrän X summan ruokaan ja polttoaineeseen ja loput on sitten "käyttörahaa" sille kuukaudelle.
Totta, sitä varten säästetään että sitä puskuria on yllättävissä tilanteissa.