Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selostajalegenda Tapio Suominen on kuollut

Vierailija
24.07.2024 |

Suomalaista urheiluyhteisöä kohtasi keskiviikkona järkyttävä suru-uutinen. Ylessä 30 vuoden uran toimittajana ja selostajana tehnyt Tapio Suominenmenehtyi tapaturmaisesti keskiviikkona aamulla Parolassa. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias.

https://yle.fi/a/74-20101247

Kommentit (1082)

Vierailija
861/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis jäikö junan alle?...tai aivan jotain muuta...itsemurhako?..

Kanssa ajattelin kun samana päivänä parolassa juna onnettomuus missä hänkin asui.

Vierailija
862/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisuuden kipeys tähän johti. Huomiota oli saatava millä keinoin tahansa. Hänen tyyppiselle ihmiselle ei käynyt mielessäkään että voisi riistää itseltään hengen ilman yleisöä ja mediakohua. Nyt hänet muistetaan, mutta vain siitä millainen luuseri hän oli.

Tuollaiseen ratkaisuun on päätynyt todella moni, jota ei huomio kiinnosta pätkääkään. Millä logiikalla päättelet, että tiettyä henkilöä kiinnostaa joku yleisö tai huomio? 

Nimenomaan, kun ihminen on psyykkisesti sairas, vakavasti masentunut ja haluaa päästä hengestään, ei taatusti kiinnosta pätkän vertaa onko yleisöä vai ei. Käsittämätöntä kuinka paljon täällä näyttää olevan täysin empatia kyvyttömiä, psyykkisistä sairauksista mitään ymmärtämättömiä ihmisiä heittelemässä muka viisaita kommentteja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisuuden kipeys tähän johti. Huomiota oli saatava millä keinoin tahansa. Hänen tyyppiselle ihmiselle ei käynyt mielessäkään että voisi riistää itseltään hengen ilman yleisöä ja mediakohua. Nyt hänet muistetaan, mutta vain siitä millainen luuseri hän oli.

Tuollaiseen ratkaisuun on päätynyt todella moni, jota ei huomio kiinnosta pätkääkään. Millä logiikalla päättelet, että tiettyä henkilöä kiinnostaa joku yleisö tai huomio? 

Jos minä yleisöä ja huomiota haluan, niin menen kauppatorille räjähdevyön kanssa ja posautan itseni pikku palasiksi sen jälkeen, kun olen hulluna huutanut että tulkaa hyvät ihmiset katsomaan tosielämän livetapahtumaa. 

Vierailija
864/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junaan kannattaa juosta vain, jos on ostanut lipun.

Vierailija
865/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkisesti sairas ei ymmärrä, että junaa kuljettaa ihminen, joka ei halua ajaa ihmisen päälle?

Ei välitä - se on eri asia. Ja sympatiapisteet kyllä vähenevät...

Vierailija
866/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, kun ihminen on psyykkisesti sairas, vakavasti masentunut ja haluaa päästä hengestään, ei taatusti kiinnosta pätkän vertaa onko yleisöä vai ei. Käsittämätöntä kuinka paljon täällä näyttää olevan täysin empatia kyvyttömiä, psyykkisistä sairauksista mitään ymmärtämättömiä ihmisiä heittelemässä muka viisaita kommentteja. 

Olen (ollut) masentunut, ja vaikka en ole koskaan ollut itsetuhoinen, tiedän kuinka hirvittävän paha olo vaikeasti masentuneella voi olla. Siinä ei pysty ajattelemaan muita ihmisiä, kun oma olo on kokonaisvaltaisesti niin kamala. Tai jos ajattelee muita ihmisiä, he tuntuvat ongelmineen valtavalta taakalta mitä ei yksinkertaisesti jaksa kantaa. Tästä syystä en voi muuta kuin tuntea empatiaa heitä kohtaan, jotka eivät enää näe muuta vaihtoehtoa kuin mennä junan alle tai ajaa rekkaa päin. Siitä huolimatta, että heidän tapansa on äärimmäisen itsekäs ja aiheuttaa traumoja sivullisille. He eivät vaan ole tilanteessaan enää syyntakeisia.

Vierailija
867/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa varsinaiseen aiheeseen, mutta pakko huutaa väliin, mutta mielestäni se on aika merkityksetöntä spekuloida, mitä itsemurhan aikova henkilö ajattelee viimeisillä hetkillään. Lienee selvää että jos mielessä on jotain sellaista, ei ajatuksetkaan ole kovin selkeitä.

Isäni yritti itsemurhaa joitain vuosia sitten, mutta ei onneksi onnistunut. Hänelle on vaikeinta ollut jälkeenpäin se, että kaksi hänelle läheistä ihmistä löysi hänet tai näki tilanteen. En usko että hän ihan piittaamattomuuttaan tai varsinkaan tarkoituksella halusi niin tapahtuvan, koska olen nähnyt miten hän kärsi siitä. Se että joku menisi saarnaamaan itsemurhaa yrittäneelle tekotavasta tai -paikasta olisi vähän sama kuin neuvoisit synnyttäjää jolla on lapsi jumissa synnytyskanavassa ajattelemaan ja hengittelemään kevyesti kaiken kivun pois.

Oikein hyvä, että isäsi saa miettiä sitä minkä läheisilleen teki. Hyvä, että jäi eloon ja sai siitä loppuelämäkseen mietittävää. Itsemurhan tekijä on aina itsekäs. Huomaan, että taputtelet henkisesti isäsi päätä. Jossain vaiheessa sinäkin heräät miettimään.

Vierailija
868/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia Suomeen. Jää turhat suljetulla reissut ja muita traumatisoivat itsxarit tekemättä. Jää terapiatilaa niille, joille siitä on hyötyä. 

Vierailija
869/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ammattini vuoksi paikalla kun eräs nuorehko tyttö oli heittäytynyt junan alle ja keräillyt itseni lisäksi näitä jäänteitä. Olen myös kuullut,hysteerisen äidin huutavan tuskissaan "Herra jumala tehkää nyt jotakin!!" Ja hiljaa mielessäni ajatelin että eihän me mitään jeesuksia olla..en kuitenkaan sanonut sitä ääneen. Tämän Suomisen kohdalla useat tuntuvat ajattelevan, että näiden paikalla olleiden ja koko tilanteen nähdeiden ihmisten pitäisi kyetä suremaan ja tuntemaan sympatiaa tätä henkilöä kohtaan kaiken sen järkytyksen ja kauhun tunteen keskelläkin, välittämättä siitä minkä traumaattisen kokemuksen he ovat joutuneet kohtaamaan tämän niin rakastettavan ja ihmisistä välittävän huomaavaisen hienon ihmisen osalta? Vaatii todella paljon esimerkiksi veturin kuljettajalta nousta veturin ohjaimiin tuollaisen jälkeen, mutta sillä ei ole merkitystä? Ei silloin kun kyseessä on lähes ikoninen puolijumala jolla on mielestänne ollu

Voisitko kuvitella sellaista vaihtoehtoa, että kykenee tuntemaan sympatiaa ja empatiaa kaikkia osapuolia kohtaan? Silminnäkijöiksi osuvilla sivullisilla ja veturinkuljettajalla on ehdottomasti kaikki oikeus keskittyä omaan traumaansa ja siitä selviämiseen, tuollaisen täytyy olla hirveä kokemus. Suomisen ammatillisten ansioiden huomioiminen tai hänen sairautensa mainitseminen ei myöskään missään määrin vähättele tavalla tai toisella osalliseksi joutuneiden kokemusta.

Vierailija
870/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapsa saa kuollessaan enemmän palstatilaa ja huomiota kuin koskaan elämänsä aikana. Tästä voimme päätellä hänen olleen kiinnostavampi ihminen kuollessaan kuin eläessään. Minusta hän ansaitsi tämän tähtihetkensä ja paikkansa auringossa.

Vierailija
871/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapsa saa kuollessaan enemmän palstatilaa ja huomiota kuin koskaan elämänsä aikana. Tästä voimme päätellä hänen olleen kiinnostavampi ihminen kuollessaan kuin eläessään. Minusta hän ansaitsi tämän tähtihetkensä ja paikkansa auringossa.

Tärkeintä ettei hän enää häiriköi muiden elämää. Oman elämänsä mika myllylä ja Miki Liukkonen 

Vierailija
872/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa varsinaiseen aiheeseen, mutta pakko huutaa väliin, mutta mielestäni se on aika merkityksetöntä spekuloida, mitä itsemurhan aikova henkilö ajattelee viimeisillä hetkillään. Lienee selvää että jos mielessä on jotain sellaista, ei ajatuksetkaan ole kovin selkeitä.

Isäni yritti itsemurhaa joitain vuosia sitten, mutta ei onneksi onnistunut. Hänelle on vaikeinta ollut jälkeenpäin se, että kaksi hänelle läheistä ihmistä löysi hänet tai näki tilanteen. En usko että hän ihan piittaamattomuuttaan tai varsinkaan tarkoituksella halusi niin tapahtuvan, koska olen nähnyt miten hän kärsi siitä. Se että joku menisi saarnaamaan itsemurhaa yrittäneelle tekotavasta tai -paikasta olisi vähän sama kuin neuvoisit synnyttäjää jolla on lapsi jumissa synnytyskanavassa ajattelemaan ja hengittelemään kevyesti kaiken kivun pois.

Oikein hyvä, että isäsi saa miettiä sitä minkä läheisilleen teki. Hyvä, että jäi eloon ja sai siitä loppuelämäkseen mietittävää. Itsemurhan tekijä on aina itsekäs. Huomaan, että taputtelet henkisesti isäsi päätä. Jossain vaiheessa sinäkin heräät miettimään.

Miettimään mitä?

Olin itse se toinen, toinen oli isäni sisko. Hetken pelkäsin että isä kuolee, toivoin vain että ei kuole, ja onneksi ei kuollutkaan. En näe mitään syytä syyttää häntä tapahtuneesta tai syyttää häntä itsekkääksi, ei sillä ole mitään merkitystä.

Vierailija
873/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi sairautena.Näin se monesti päättyy.

Lääkitsi alkoholilla kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Aivan kauhea yhtälö ja lopputulos on helposti tämä.

Vierailija
874/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ammattini vuoksi paikalla kun eräs nuorehko tyttö oli heittäytynyt junan alle ja keräillyt itseni lisäksi näitä jäänteitä. Olen myös kuullut,hysteerisen äidin huutavan tuskissaan "Herra jumala tehkää nyt jotakin!!" Ja hiljaa mielessäni ajatelin että eihän me mitään jeesuksia olla..en kuitenkaan sanonut sitä ääneen. Tämän Suomisen kohdalla useat tuntuvat ajattelevan, että näiden paikalla olleiden ja koko tilanteen nähdeiden ihmisten pitäisi kyetä suremaan ja tuntemaan sympatiaa tätä henkilöä kohtaan kaiken sen järkytyksen ja kauhun tunteen keskelläkin, välittämättä siitä minkä traumaattisen kokemuksen he ovat joutuneet kohtaamaan tämän niin rakastettavan ja ihmisistä välittävän huomaavaisen hienon ihmisen osalta? Vaatii todella paljon esimerkiksi veturin kuljettajalta nousta veturin ohjaimiin tuollaisen jälkeen, mutta sillä ei ole merkitystä? Ei silloin kun kyseessä on lähes ikoninen puolijumala jolla on mielestänne ollu

Itse ammattini vuoksi tiedän näitä tapauksia ja itsemurhakandinaatti voi tulla kohdalleni milloin tahansa. Minulla kyllä riittää empatiaa heitä kohtaan silti. 

Veturinkulkettajankaan ei ole mikään pakko tuntea empatiaa tälläistä kohtaan. Se on hyvä itse tiedostaa. Tilanteeseen hän on kuitenkin täysin syytön. Sieltä tulee usein vaikka mitä elävää keulaan, sille vaan ei voi mitään. Kenenkään syyllistäminen ei auta myöskään. 

Vierailija
875/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut paikalla kun minulle tuntematon ihminen on jäänyt junan alle. Kyllä siinä tilanteessa myötätunto sen ihmisen tuntemaa pahaa oloa kohtaan oli se vallitseva tunne.

Vierailija
876/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvä, että isäs

Vai onko itsekkäitä he, jotka vaativat toista elämään vain sen vuoksi ettei elämän julmuutta tarvitsisi itse nähdä?

Vierailija
877/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä ettei hän enää häiriköi muiden elämää. Oman elämänsä mika myllylä ja Miki Liukkonen 

Kuka on miki Liukkonen? Myllylän tiedän, sehän oli se tyyppi joka sai huijjaamalla, doupingia käyttämällä jotain kultamitaleja jostain hiihtämisestä. Oliko tää Liukkonen myös joku huijari tai aineiden käyttäjä? Sitten näitä kolmea yhdistäisi aineiden käyttö.

Vierailija
878/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapajuoppo pallopää.

Vierailija
879/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankka paikka kaikille osapuolille. Mieheni ajoi päin rekkaa. Olisin halunnut soittaa rekkakuskille ja pahoitella miehen järkyttävää ratkaisua.

Pitkälle sairauslomalle rekkakuski joutui vakuutusyhtiön vaateiden mukaan, korvauksia työkyvyttömyydestä hakivat. 

Vierailija
880/1082 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kaikki veturikuskit ole niin herkkiä että työkyky menisi lopuksi ikää. Eräs sanoi haastattelussa että työt jatkui ihan normaalisti, ja onnettomuudet tuntuu pahemmalta kuin itsemurhat, koska jälkimmäinen on jäänyt alle vapaaehtoisesti.