Mihin maahan eläkkeellä?
Jään lokakuun jälkeen eläkkeelle ja olin valmistautunut muuttamaan Espanjaan. Barcelonassa ja muuallekin olleet Tourists go home -mielenosoitukset pistivät miettimään kohteen vaihtoa.
Tahtoisin Eurooppaan eli kohtuullisen lentomatkan päähän, ja mieluiten EU-alueelle juridisten asioiden takia. Turkkiin tai Unkariin en lähde. Mitä suosittelisitte? Kenellä kokemusta asiasta?
Kommentit (82)
Vietin eläkkeelle jäätyäni talven Portugalissa Portimaossa. Siellä oli vireä, aktiivinen ja harrastava suomalaisten joukko. Luonto ja ilmasto ok. Viihdyin. Paikalliset ihmiset jäivät vieraiksi.
Seuraavan talven olin Malagassa. Tutustuin lähinnä venäläisiin heidän aloitteestaan. Tunsimme olevamme ikäänkuin sukulaisia eikä valittamista. Ruotsalaisia siellä oli jonkin verran ja heidän laulavan puhetyylinsä tunnisti pitkään matkaan.
Lähtöni syy oli ajatus veropakolaisuudesta. Lopulta muut seikat painoivat rahaa enemmän ja palasin Suomeen.
En lottoa, mutta haaveilen silti lottopotista. Ostaisin jostain geopoliittisesti turvallisesta maasta pakolaisasunnon itselleni ja lähipiirilleni. Loput rahat tallentaisin Sveitsin pankkiin kaiken varalta.
Itse haaveilen, että pääsisin muuttamaan Teneriffalle jonnekin pikkukaupunkiin. Tosin vain osan vuotta, loka-maaliskuu etätöitä tehden, kunhan lapset aikuistuu.