Mihin maahan eläkkeellä?
Jään lokakuun jälkeen eläkkeelle ja olin valmistautunut muuttamaan Espanjaan. Barcelonassa ja muuallekin olleet Tourists go home -mielenosoitukset pistivät miettimään kohteen vaihtoa.
Tahtoisin Eurooppaan eli kohtuullisen lentomatkan päähän, ja mieluiten EU-alueelle juridisten asioiden takia. Turkkiin tai Unkariin en lähde. Mitä suosittelisitte? Kenellä kokemusta asiasta?
Kommentit (82)
Mä menisin varmaan Fugeen. Saa palvelua myös suomeksi, toki vähintään espanjan alkeet kannattaa opiskella. Lähellä on portugali, marokko jne. joissa voi käydä pikku visiitillä.
Kreikassa on joitakin suomalaisia, heinäkuussa kuuma. Kypros on liian lähellä Lähi-Idän juttuja jo. Irlanti on aika viileä. Portugal, lähellä Ranska? Espanjassa on tosin saari myös siinä lähellä. Ehkä voi käydä ensin matkoilla katselemassa? Ja miten paikkakunnalla toimii asiat ja kartalla se kokonaisuus. Maisemat. Aaltoja haluaisin katsella itse.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan palstaile mistään päin Eurooppaa?
Kyllä. Asun eläkeläisenä 15 vuotta Italiassa. Pienessä eläväisessä kylässä korkealla rinteellä upeiden maisemien ympäröimänä Toskanassa. Lähimpään kaupunkiin kahteen suuntaan on 12 km. Kylällä on kauppoja, kahviloita, pari ristorantea, posti, kampaamopartureita kaksi, kultasepänliike, yleislääkäri, hammaslääkäri ja ortopeedi, joka viikko tori. Mukavia ihmisiä paljon. Aiot kuitenkin kaupunkiin asumaan, joten en tiedä miten tämä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta Poriin.
Se on Suomen aurinkoisin kaupunki. Kaukana itärajasta.
Porissa on kesällä maailmanluokan musiikifestivaali Por Jazz ja Suomi Areena tapahtuma. Golf-kenttä vieressä.
Kävellen pääsee kaikkialle.
Porissa on myös erittäin hyvin toimiva kotihoito vanhuksille ja erinomaista remontti-ja siivousapuakin saa helposti.
Ihmisiin voi luottaa. Eikä tarvitse säästellä suihkuveden käytössä niin kuin jossain Espanjassa tai Kreikassa. Em maissa on ilmastonmuutoksen vuoksi liian kuumakin.
Italiassakin on se tulivuorenpurkaus joka sotkee lentoliikenteen ja kaikki.
Missä muualla asiat on niin hyvin kuin Porissa ?
Pori Jazz riittää mulle, tosin en ole sielläkään muutamaan vuoteen käynyt 😀
Siinä on kyllä pointti, että pahimmin kuivuudesta kärsivät alueet ei ole ykkösenä listalla.
Olin tuossa Porijutussa ihan tosissani.
Tutut esim. myivät talon just Ranskasta kun sen hoito oli hankalaa ja kallista ja varkaitakin siellä kävi eikä paikallisen vakuutusyhtiön kanssa päästy mitenkään yhteisymmärrykseen.
Ja alkuihastus eksoottiseen ympäristöön laimeni heillä yllättävän nopeasti kun huomasivat tulleensa monessa asiassa huijatuksi eikä pientä remonttiakaan saatu hoidettua niin kuin Suomessa.
Ei se onni välttämättä muualta löydy.
Itse olen muuttanut osittain Italiaan, lopullisesti kunhan mieskin pääsee eläkkeelle.
Maan valintaan vaikutti se että olemme vuosikymmeniä lomailleet enemmän Italiassa kuin Ranskassa tai Espanjassa ja kielitaitoakin oli valmiiksi. Lisäksi etäisyys naapurimaista, parissa tunnissa vaihtaa maata, tunnissa pääsee laskettelemaan tai rannalle. Ja rakas alue mihin palasimme aina takaisin ja siellä jo valmiiksi olleet ystävät ja tutut. Remppasimme taloa vuoden.
Jos eristyneisyys ja etäisyydet ei olisi ollut ongelma niin myös Portugal, Kroatia tai Kanarian saaret ilmaston takia olisi olleet listalla
Itse menisin missä aurinko paistaa ja ihmiset viettää aikaa ulkona muiden kanssa. Suomi on ankeuttajien maa. Monet kuolevat yksinäisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Olisko hautuumaa mitään?
Eiköhän se koita meille kaikille jossain vaiheessa. Toivottavasti ei kuitenkaan ihan liian pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta Poriin.
Porissa on kesällä maailmanluokan musiikifestivaali Por Jazz ja Suomi Areena tapahtuma. Golf-kenttä vieressä.
Porissa on myös erittäin hyvin toimiva kotihoito vanhuksille ja erinomaista remontti-ja siivousapuakin saa helposti.
Ihmisiin voi luottaa. Eikä tarvitse säästellä suihkuveden käytössä niin kuin jossain Espanjassa tai Kreikassa. Em maissa on ilmastonmuutoksen vuoksi liian kuumakin.
Pori Jazz riittää mulle, tosin en ole sielläkään muutamaan vuoteen käynyt 😀
Siinä on kyllä pointti, että pahimmin kuivuudesta kärsi
Täydellistä maata ei ole olemassa mutta minulle merkitsee lämpö ja aurinko niin paljon siksi asun puolet vuodesta espanjassa.
Olet ilmeisesti asunut ulkomailla paljonkin? Kannattaa tosiaan miettiä, että ne suomalaisten mystiset ulkomaat on todella eri asia kuin asua siellä kaiken kattavassa ja pilalle hemmottelevassa maassa. Ulkomailla sä olet aina rasismin kohteena, alkaen jo sen asunnon saamisen kanssa. Itävalta on ihan viho viimeisiä paikkoja, johon kannattaa muuttaa ilman kielitaitoa, Italia on aivan sama jos ei puhuta jostain turistirysistä kuten Rooma ja muut paikat, Ranska on tunnettu inhottavuudestaan, Espanjassa voit muuttaa sinne muiden suomalaisten sekaan. Ota selvää kohdemaiden kulurakenteesta. Yllättäen kustannuksia tulee paljon enemmän kuin Suomessa ja tähän on hyvin haastava vastata kun ei tiedä edes sun vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nizzaan. Tai jos Italia kiinnostaa enemmän, rajan toiselle puolelle Ventimigliaan, on edullisempikin.
Nizzan kuvittelen kalliiksi asua, oikein tai väärin.
Ventimigliasta kuulisin mielelläni lisää!
Nizzan seutu on tosi kallista asua ja elää. Ventimigliasta tiedän Italiassa asuvana, että siellä on sankat joukot pa kolaisia odottamassa ja yrittämässä Ranskan puolelle. Makoilevat siellä sun täällä.
Sama minne menet, kunhan menet kauas ja pysyt siellä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä ja väsähtänyt. Mikä on kielitaitosi? Luuletko että pärjäisit Ranskassa, Italiassa tai Saksassa suomen kielellä? Mikä on terveydentilasi? Miten uskot pärjääväsi vieraassa maassa?
Painu helvettiin!! mulkvisti pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Minä haaveilen Kanarialle muutosta eläkepäivillä. Mahtava ilmasto, ikuinen kesä ja upeat rannet sekä ulkoilumahdollisuudet.
Onhan sieltäkin kuulunut kritiikkiä turismia kohtaan, mutta sikäläisten elämysoppaiden mukaan 90% saarten asukkaista saa elantonsa turismista. Varmasti sillä on enemmän ymmärrystä kuin vastustusta pysyviä uusia asukkaita kohtaan. Turismin vastustus keskittyy sitä paitsi lähinnä AirBnb:n ja vastaavien aiheuttamiin ongelmiin.
Kuivaa , kuumaa, vesipula, hiekkamyrskyjä, karu luonto ja lisääntyvässä määrin pakolaisia Afrikasta. En ikinä muuttaisi Kanarialle.
Mulle on Virossa luksusta viiden euron lounaat, jotka tarjoillaan pöytään. Mulla on pienet ilot, mutta tykkään tästä paljon enemmän kuin buffamätöstä.
Kannattaa ottaa muutaman kuukauden vuokrakämppä ja käydä kokeilemassa missä itse viihtyy ja löytyykö uusia ystäviä.
Minä henkilökohtaisesti en muuttaisi mihinkään välimerenmaihin, ja tämä johtuu vain ja ainoastaan ilmastosta. Välimeri on vähän kuin kakkaisen Itämeren isompi serkku. Atlantti on lätäkkönä viileämpi, Portugali on muuten mukava paikka. Onko Azorit liian kaukana sinulle, Eurooppaan kuuluu nekin? En tykkää suositella kyseistä paikkaa juurikaan, kun tämä saari jolla asun ei ole vielä mikään turistihelvetti.
Espanjassa on muitakin paikkoja kuin turismin kyllästämä Barcelona, Aurinkorannikko ja Baleaarit. Cadizin seutu, Kanarialla vähän rauhallisemmat saaret Fuerteventura, La Gomera. La Palma jne.
Aion itse viettää jonkin verran talviaikaa Espanjassa eläkkeellä, mutta yritän kiertää pahimmat turistirysät. Kieltä on toki opiskeltava vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta Poriin.
Haluan että aurinko paistaa vähintään 300 päivää vuodessa.
No sitten saat kyllä Vironkin unohtaa! Kalliskin se on jo nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan palstaile mistään päin Eurooppaa?
Kyllä. Asun eläkeläisenä 15 vuotta Italiassa. Pienessä eläväisessä kylässä korkealla rinteellä upeiden maisemien ympäröimänä Toskanassa. Lähimpään kaupunkiin kahteen suuntaan on 12 km. Kylällä on kauppoja, kahviloita, pari ristorantea, posti, kampaamopartureita kaksi, kultasepänliike, yleislääkäri, hammaslääkäri ja ortopeedi, joka viikko tori. Mukavia ihmisiä paljon. Aiot kuitenkin kaupunkiin asumaan, joten en tiedä miten tämä auttaa.
12 km ei välttämättä ole kauhean paha matka, jos asuinpaikka on eläväinen ja kaupunki on kohtuullisen kokoinen. Eikä tuo ihan pieneltä kylältä vaikuta, jos siellä on noinkin paljon palveluja. Olen muutenkin ajatellut asuntoa tietyllä tavalla tukikohtana, josta käsin voi tutustua ympäristöön.
Sulla on varmasti näistä vuosista paljon mielenkiintoista kerrottavaa. Miten solahdit kyläyhteisöön, miten sinut otettiin vastaan? Löysitkö paikallisia ystäviä? Usein kuulee, että ulkomaalaiset viettävät aikaa paljon keskenään ja sekin on ihan ok. Haluaisin myös opiskella kieltä ja ns. opetella paikallisten tavoille :)
Tuliko missään vaiheessa pelkoa, että onkohan tullut tehtyä virhe? Varmasti byrokratian kukkaset on joskus yllättäneet, olisko muuta varoituksen sanaa? Vai onko kaikki mennyt hyvin alusta asti? Aiotko muuten missään vaiheessa muuttaa takaisin Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nizzaan. Tai jos Italia kiinnostaa enemmän, rajan toiselle puolelle Ventimigliaan, on edullisempikin.
Nizzan kuvittelen kalliiksi asua, oikein tai väärin.
Ventimigliasta kuulisin mielelläni lisää!Nizzan seutu on tosi kallista asua ja elää. Ventimigliasta tiedän Italiassa asuvana, että siellä on sankat joukot pa kolaisia odottamassa ja yrittämässä Ranskan puolelle. Makoilevat siellä sun täällä.
Olen tämä Ventimiglian suosittelija. Käynyt siellä toistakymmentä kertaa juurikin Nizzasta, ja kertaakaan en ole nähnyt makoilijoita. Junassa Ranskan poliisi ratsaa heitä kyllä usein.
Miksikö sinne? Pieni ja rauhallinen paikka, saa puhua italiaa ja syödä spaghettia, kumminkin Ranskan Rivieran upeimmat paikat vieressä vaikka patonkia hakemaan.
Tallinnassa tietysti eniten tekemistä, mutta itse viihdyn Pärnussa. Aktiivinen suomiseura ja minulle sopivan kokoinen kaupunki. Kaikki on lähellä ja kaikki palvelut löytyvät. Tartto on edullisempi, mutta siellä lähinnä suomalaisia opiskelijoita. Halvat bussiyhteydet Lux ja Flix kulkee ja voi käydä vaikka oopperareissulla Riikassa tai Vilnassa. Baltia on vienyt mun sydämen ja paljon on näkemättä, onneksi välimatkat on tosi lyhyet.