Mihin maahan eläkkeellä?
Jään lokakuun jälkeen eläkkeelle ja olin valmistautunut muuttamaan Espanjaan. Barcelonassa ja muuallekin olleet Tourists go home -mielenosoitukset pistivät miettimään kohteen vaihtoa.
Tahtoisin Eurooppaan eli kohtuullisen lentomatkan päähän, ja mieluiten EU-alueelle juridisten asioiden takia. Turkkiin tai Unkariin en lähde. Mitä suosittelisitte? Kenellä kokemusta asiasta?
Kommentit (82)
Kööpenhamina olisi hieno paikka, mutta kallis tietysti.
Espanja jos haluaa lämpimään.
Vierailija kirjoitti:
Riikaan itse menisin, halvempi kuin Tallinna.
Riika on upea ja edullinen. Latvian kieli on kuitenkin tosi haastava ja suomalaiset lähinnä nuoria lääkiksen opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan palstaile mistään päin Eurooppaa?
Kyllä. Asun eläkeläisenä 15 vuotta Italiassa. Pienessä eläväisessä kylässä korkealla rinteellä upeiden maisemien ympäröimänä Toskanassa. Lähimpään kaupunkiin kahteen suuntaan on 12 km. Kylällä on kauppoja, kahviloita, pari ristorantea, posti, kampaamopartureita kaksi, kultasepänliike, yleislääkäri, hammaslääkäri ja ortopeedi, joka viikko tori. Mukavia ihmisiä paljon. Aiot kuitenkin kaupunkiin asumaan, joten en tiedä miten tämä auttaa.
12 km ei välttämättä ole kauhean paha matka, jos asuinpaikka on eläväinen ja kaupunki on kohtuullisen kokoinen. Eikä tuo ihan pieneltä kylältä vaikuta, jos siellä on noinkin paljon palveluja. Olen muutenkin ajatellut asuntoa tietyl
Voit katsoa kartalta. Tässä kylässä missä asun on alle kaksi tuhatta asukasta. Samanlaisia kyliä on vaikka millä mitalla Italiassa. Kylältäni on n, 35 km isompaan kaupunkiin nimeltä Arezzo. Kaksi pienempää kaupunkia, joissa ovat isot marketit ovat 12 km päässä kylältä kuten kerroin, ne ovat 20-25 000 asukkaan kaupunkeja. Ei ollut vaikeuksia tutustua naapureihin ja kyläläisin kun he tulivat talorempan aikana itse käymään, olivatko sitten uteliaita tai muuten sosiaalisia, en tiedä. Joistakin tuli ystäviä ja ei, ei mitään rasismin tapaistakaan ilmennyt. Naapuriapua vaikka muille jakaa kyllä.
Ei tullut koskaan oloa, että olisin virheen tehnyt. Suunnittelin pitkään muuttoa (asuin ennen Saksassa ja Ranskassakin pari vuotta). Italiaa osasin hyvin tänne tullessani, joten byrokraattijutut sujuivat varsin hyvin ilman kummempia viivytyksiä. Kotiutunut olen hyvin tänne. Koska en asunut ennenkään Suomessa niin Suomeen ei ole aikomusta tulla, tuskinpa enää edes käymäänkään kun ikääkin on jo senverran, ettei matkustus missään muodossa kiinnosta tippaakaan. Ventimigliasta kirjoitin sen, mitä ihan omin silmin olen siellä nähnyt. Tiedä sitten onko nyt Melonin aikana kaupunkia "siivottu" eli Ranskan puolelle yrittäjät ovat jossain muualla kuin aseman seuduilla loikoilemassa. Italiassa saattaa olla, että isommissa kaupungeissa naapurit jäävät etäisemmiksi kuin pienemmissä paikoissa.
Kiitos näistä vastauksistasi. Googlailen vähän, ja saatan tulla kysymään lisää.
Mulla on itselläkin sellainen käsitys, että vähän pienempään kaupunkiin tai kylään otetaan paremmin vastaan kuin isommassa cityssä. Pienemmässä ehkä toisaalta kielitaidon merkitys korostuu enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse hommaisin jostain Kanarialta tai Key Westistä talviasunnon ja kesällä olisin Suomessa.
Miksi ihmeessä tulisit esimerkiksi Kanarialta kesäksi Suomeen? Etkö ole jo tarpeeksi nauttinut tästä ankeudesta ja koleudesta Suomessa. Paljon paremmat kelithän siellä on kuin täällä, niin kesällä kuin talvellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti mieti nyt vielä. Ihmiset kuolee helteeseen Kreikassa, Espanjassa ja Kanarialla täytyy kuivuuden vuoksi säästää vedestä. Thaimaa on täynnä venäläisiä ja muualla maailmassa onkin sitten tosi alkeellista.
No Floridassa on muuten mukavaa mutta ne kauheat hirmumyrskyt kerran vuodessa. Et siellä oikeasti voi tietää pysyykö katto pään päällä.
Ja Hawaillakin oli se kauhea maastopalo.
Ehkä Tanskaan tai Ranskan länsirannikolle voisi muuttaa ?
Mitä ihmeen propagandaa sinäkin suollat? Kreikassa on aina kesäaikaan ja loppukesästä ollut hirveän kuuma. Kun uutismediat joko levittää propagandaa tai nuoret toimittajat on tietämättömiä, mutta ihan oikeasti siellä Kreikassa oli jo kasarilla 40-astetta heinä-elokuulla. Aina on ollut. Se, että oliko silloin 40,1 ja nyt 40,3 on toinen kysymys. Se on mahdollista. Mutta tämä lehti
Lämpötilat on tosiaan aiemminkin olleet samoja kuin nytkin ympäri maailman. Mutta jokin on muuttunut, kun Suomessakin 25 asteen just ja just hellerajan ylittänyt lämpötila tuntuu paahtavan kuumalta ja ahdistavalta. Auringon paahde on siis jollain tavoina muuttunut kuumemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sintraan lähelle Lissabonia
Aivan järkyttävän hieno paikka
En ole ikinä käynyt. Kertokaa lisää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Asun eläkeläisenä 15 vuotta Italiassa. Pienessä eläväisessä kylässä korkealla rinteellä upeiden maisemien ympäröimänä Toskanassa. Lähimpään kaupunkiin kahteen suuntaan on 12 km. Kylällä on kauppoja, kahviloita, pari ristorantea, posti, kampaamopartureita kaksi, kultasepänliike, yleislääkäri, hammaslääkäri ja ortopeedi, joka viikko tori. Mukavia ihmisiä paljon. Aiot kuitenkin kaupunkiin asumaan, joten en tiedä miten tämä auttaa.
12 km ei välttämättä ole kauhean paha matka, jos asuinpaikka on eläväinen ja kaupunki on kohtuullisen kokoinen. Eikä tuo ihan pieneltä kylältä vaikuta, jos siellä on noinkin paljo
Mitä enemmän puhuu sitä paremmin ja nopeammin kielitaito kehittyy eteenpäin. Oma kokemukseni on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12 km ei välttämättä ole kauhean paha matka, jos asuinpaikka on eläväinen ja kaupunki on kohtuullisen kokoinen. Eikä tuo ihan pieneltä kylältä vaikuta, jos siellä on noinkin paljon palveluja. Olen muutenkin ajatellut asuntoa tietyl
Sama kokemus itsellä. Asun Pohjois-Italiassa 2700 asukkaan kunnassa/kylässä, kaupunkeihin 18 ja 30km. Kaikki palvelyt löytyy omalta kylältä ja naapurikylistä (mm 4 kahvilaa, 4 ravintolaa, 7 ruokakauppaa, terveyspalvelut, hammaslääkäri, pankki, posti yms yms). Ystäviä olemme saaneet heti alkuasukkaista ja myös muualta tulleista. Ko alueella asuu ja työskentelee paljon mm makedonialaisia. Avuliaita ja uteliaita:)
Byrokratia hoituu jonottamatta kjnnantalolla
Muista tulla kertomaan minne päädyit.
Vierailija kirjoitti:
Sintraan lähelle Lissabonia
Portugalia minäkin olen miettinyt. On kaunista ja löytyy paljon rauhallisia alueita, joissa ei ole turisteja vaivaksi asti. Eläkeikä koittaa parin vuoden päästä. Portugalissa vain melko viileä talvella, kuten muissakin Välimeren maissa. Haluaisin jonnekin, missä on talvellakin lämmintä. Afrikan puoli tai Turkki ei kiinnosta. Aasiaan pitkä matka ja terveydenhuoltopalvelut monin paikoin niin ja näin.
Mites olisi semmonen maa kuin suomi!
Eli jää suomeen eläkkeellä. Ihan kiva paikka.
Vierailija kirjoitti:
Mites olisi semmonen maa kuin suomi!
Eli jää suomeen eläkkeellä. Ihan kiva paikka.
Kesä hieno mutta valitettavan lyhyt. Pimeää ja kylmää aikaa liian paljon omaan makuun.
Jääkö sulle silti koti myös Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jää.
ApOk, eli ei ole pysyvä muutto kirjoille ulkomaille. Onko sinulla siis tarkoitus vain talvet viettää muualla?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä ja väsähtänyt. Mikä on kielitaitosi? Luuletko että pärjäisit Ranskassa, Italiassa tai Saksassa suomen kielellä? Mikä on terveydentilasi? Miten uskot pärjääväsi vieraassa maassa?
Tavallaan neljää eri kieltä. Suomee, savvoo, hiljoo ja kovvoo. Pitäis pärjätä.
Riikaan itse menisin, halvempi kuin Tallinna.