Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin maahan eläkkeellä?

Vierailija
24.07.2024 |

Jään lokakuun jälkeen eläkkeelle ja olin valmistautunut muuttamaan Espanjaan. Barcelonassa ja muuallekin olleet Tourists go home -mielenosoitukset pistivät miettimään kohteen vaihtoa.

Tahtoisin Eurooppaan eli kohtuullisen lentomatkan päähän, ja mieluiten EU-alueelle juridisten asioiden takia. Turkkiin tai Unkariin en lähde. Mitä suosittelisitte? Kenellä kokemusta asiasta? 

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Portugalissa on turisteista saatu tarpeekseen monin paikoin. Ja siellä on taas isot metsäpalot, joiden sammuttamiseen ovat pyytäneet apua ympäri Eurooppaa. 

Vierailija
42/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muuttaisin Kosovoon, jos eurooppaan olisi hinkua.

Aion tosin lähteä vähän kauemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haaveilen Kanarialle muutosta eläkepäivillä. Mahtava ilmasto, ikuinen kesä ja upeat rannet sekä ulkoilumahdollisuudet.

Onhan sieltäkin kuulunut kritiikkiä turismia kohtaan, mutta sikäläisten elämysoppaiden mukaan 90% saarten asukkaista saa elantonsa turismista. Varmasti sillä on enemmän ymmärrystä kuin vastustusta pysyviä uusia asukkaita kohtaan. Turismin vastustus keskittyy sitä paitsi lähinnä AirBnb:n ja vastaavien aiheuttamiin ongelmiin.

Kuivaa , kuumaa, vesipula, hiekkamyrskyjä, karu luonto ja lisääntyvässä määrin pakolaisia Afrikasta. En ikinä muuttaisi Kanarialle.

Olen käynyt Kanarian saarilla kymmenisen kertaa, yksikään noista ei kuulosta tutulta. Karua tosin löytyy, mutta niin löytyy myös jopa kosteita laakeripuumetsiä, jopa Teneriffalta. Pakolaisia et juuri näe saarilla (veneellä tulleet kerätään ilm. jonnekin vokkeihin, eivät liiku maisemassa) jotain kellojen ja laukkujen myyjiä on pahimmissa turistirysissä, mutta eivät ole yleensä mitenkään päällekäyviä. Isoja alueita on myös joissa ei juuri turisteja näy, jopa Teneriffalla ja Gran Canarialla.

Vierailija
44/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta Poriin.

Se on Suomen aurinkoisin kaupunki. Kaukana itärajasta.

Porissa on kesällä maailmanluokan musiikifestivaali Por Jazz ja Suomi Areena tapahtuma. Golf-kenttä vieressä.

Kävellen pääsee kaikkialle. 

Porissa on myös erittäin hyvin toimiva kotihoito vanhuksille ja erinomaista remontti-ja siivousapuakin saa helposti.

Ihmisiin voi luottaa. Eikä tarvitse säästellä suihkuveden käytössä niin kuin jossain Espanjassa tai Kreikassa. Em  maissa on ilmastonmuutoksen vuoksi liian kuumakin.

Italiassakin on se tulivuorenpurkaus joka sotkee lentoliikenteen ja kaikki.

Missä muualla asiat on niin hyvin kuin Porissa ?

Pori Jazz riittää mulle, tosin en ole sielläkään muutamaan vuoteen käynyt 😀

Siinä on kyllä pointti, että pahimmin kuivuudesta kärsi

Olin tuossa Porijutussa ihan tosissani.

Tutut esim. myivät talon just Ranskasta kun sen hoito oli hankalaa ja kallista ja varkaitakin siellä kävi eikä paikallisen vakuutusyhtiön kanssa päästy mitenkään yhteisymmärrykseen.

Ja alkuihastus eksoottiseen ympäristöön laimeni heillä yllättävän nopeasti kun huomasivat tulleensa monessa asiassa huijatuksi eikä pientä remonttiakaan saatu hoidettua niin kuin Suomessa.

Ei se onni välttämättä muualta löydy.

Ei se onni välttämättä muualta löydy, se on totta. Oma motiivi on kuitenkin tutustua erilaiseen asuinympäristöön, maahan, kulttuuriin, ja käyttää aktiivisesti vierasta kieltä. Oppia. 

Vierailija
45/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse asunut, mutta Kroatia voisi olla ilmastollisesti potentiaalinen maa, merta ja vuoristoa, niin ei kyllästy maisemiin. Myös Bulgaria saattaisi olla vaihtoehto, siellä ainakin pärjäisi vähemmällä rahalla.

Molemmat erinomaisia ehdokkaita.

Vierailija
46/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menisin missä aurinko paistaa ja ihmiset viettää aikaa ulkona muiden kanssa. Suomi on ankeuttajien maa. Monet kuolevat yksinäisyyteen.

Siinäpä näyttää olevan yksi ankeuttaja.

Vierailija
47/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti mieti nyt vielä. Ihmiset kuolee helteeseen Kreikassa, Espanjassa ja Kanarialla täytyy kuivuuden vuoksi säästää vedestä. Thaimaa on täynnä venäläisiä ja muualla maailmassa onkin sitten tosi alkeellista.

No Floridassa on muuten mukavaa mutta ne kauheat hirmumyrskyt kerran vuodessa. Et siellä oikeasti voi tietää pysyykö katto pään päällä. 

Ja Hawaillakin oli se kauhea maastopalo.

Ehkä Tanskaan tai Ranskan länsirannikolle voisi muuttaa ?

Ranskan länsirannikolla tuulee aina. Tai siltä ainakin tuntuu. 

Vierailija
48/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Tanska? Onko kellään kokemuksia Tanskassa asumisesta?

Vierailija
49/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama minne menet, kunhan menet kauas ja pysyt siellä. 

Olipas tylysti sanottu ventovieraalle ihmiselle. Mikä nyt noin harmittaa? 

Vierailija
50/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hommaisin jostain Kanarialta tai Key Westistä talviasunnon ja kesällä olisin Suomessa.

Vierailija
51/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Tanska? Onko kellään kokemuksia Tanskassa asumisesta?

Kalliinpuoleinen, talvet melko ankeita tuulta ja vesisadetta piisaa, kieli ei ole ihan kouluruotsia...  Toki muuten yksi suosikkimaistani, useita reissuja tehneenä 40 vuoden ajan.

Vierailija
52/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse asunut, mutta Kroatia voisi olla ilmastollisesti potentiaalinen maa, merta ja vuoristoa, niin ei kyllästy maisemiin. Myös Bulgaria saattaisi olla vaihtoehto, siellä ainakin pärjäisi vähemmällä rahalla.

Itse lähden johonkin Balkanin maihin. Sieltä voin käydä useammin lasteni luona. Niin on ainakin yksi elätti suomesta pois

Vierailija
53/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaria on hyvä. Talvella siellä on sentään vielä kesäkelit, muttei ahdistavan kuuma. Sää on sellainen, että jaksaa hyvin lenkkeillä aamulla ja illalla, päivälläkään ei sula varjossa. Mielestäni Kanarian sää on erinomainen "elämiseen". Välimerellä on talvella kylmä ja kesällä kuuma. Kanarialla on nättiä Suomen kesää. 

Sitten kesäksi voi tulla Suomeen. En ymmärrä, miksi porukka haluaa Fugeen talveksi, kun siellähän on kylmän kosteaa keskitalvella. 

Vierailija
54/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pattaya,tai Pattaya.

Vierailija
55/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollanti - hyvä terveydenhoitojärjestelmä. Lyhyempi matka matkustella Euroopassa ja se  onnistuu myös maata pitkin.

Vierailija
56/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on muitakin paikkoja kuin turismin kyllästämä Barcelona, Aurinkorannikko ja Baleaarit. Cadizin seutu, Kanarialla vähän rauhallisemmat saaret Fuerteventura, La Gomera. La Palma jne.

Aion itse viettää jonkin verran talviaikaa Espanjassa eläkkeellä, mutta yritän kiertää pahimmat turistirysät. Kieltä on toki opiskeltava vielä lisää.

Cadiz on hieno paikka, tosin kuulin, että sielläkin on ollut turistien vastaista liikehdintää. En haluaisi väkisin tunkea seudulle, jossa vieraista ei tykätä. Cadiz on silti listalla mukana. 

Vierailija
57/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti asunut ulkomailla paljonkin? Kannattaa tosiaan miettiä, että ne suomalaisten mystiset ulkomaat on todella eri asia kuin asua siellä kaiken kattavassa ja pilalle hemmottelevassa maassa. Ulkomailla sä olet aina rasismin kohteena, alkaen jo sen asunnon saamisen kanssa. Itävalta on ihan viho viimeisiä paikkoja, johon kannattaa muuttaa ilman kielitaitoa, Italia on aivan sama jos ei puhuta jostain turistirysistä kuten Rooma ja muut paikat, Ranska on tunnettu inhottavuudestaan, Espanjassa voit muuttaa sinne muiden suomalaisten sekaan. Ota selvää kohdemaiden kulurakenteesta. Yllättäen kustannuksia tulee paljon enemmän kuin Suomessa ja tähän on hyvin haastava vastata kun ei tiedä edes sun vaihtoehdoista. 

Oletko asunut Itävallassa? Siitä haluaisin kuulla lisää. Ilmasto olis aika ihanteellinen, ei liian kuuma, mutta kuitenkin pitkä kesä. 

Vierailija
58/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti mieti nyt vielä. Ihmiset kuolee helteeseen Kreikassa, Espanjassa ja Kanarialla täytyy kuivuuden vuoksi säästää vedestä. Thaimaa on täynnä venäläisiä ja muualla maailmassa onkin sitten tosi alkeellista.

No Floridassa on muuten mukavaa mutta ne kauheat hirmumyrskyt kerran vuodessa. Et siellä oikeasti voi tietää pysyykö katto pään päällä. 

Ja Hawaillakin oli se kauhea maastopalo.

Ehkä Tanskaan tai Ranskan länsirannikolle voisi muuttaa ?

Mitä ihmeen propagandaa sinäkin suollat? Kreikassa on aina kesäaikaan ja loppukesästä ollut hirveän kuuma. Kun uutismediat joko levittää propagandaa tai nuoret toimittajat on tietämättömiä, mutta ihan oikeasti siellä Kreikassa oli jo kasarilla 40-astetta heinä-elokuulla. Aina on ollut. Se, että oliko silloin 40,1 ja nyt 40,3 on toinen kysymys. Se on mahdollista. Mutta tämä lehtien kirjoittelu, josta saa mielikuvan, että entinen 30 on nyt 40, on ihan puppua. Se oli 40 jo aiemminkin. Eikä tämä ole ilmastodenialismia vaan sitä, että median on ihan pakko liioitella asioita ja jopa valehdella, koska totuus ei näköjään säväytä tarpeeksi. Ja jotkut sitten ottaa ne uutiset ihan tosissaan. 

Viime kesänä uutisointiin, kuinka matkatoimistojen säätiedot on kasarilta ja väärässä. Höpsis, ne on oli silloinkin täysin päin mäntyä ja jokainen matkaillut sen tiesi. Ei ole mitään sellaista maailmaa, jossa ne silloin oli oikein ja on vaan jäänyt päivittämättä.

Kypros on ehkä Välimeren lämpimintä päätä ja siskoni on siellä parhaillaan. Päivälämpötilat olleet korkeimmillaan varjossa 38 ja alimmillaan 33. Minusta se kuulostaa ihan normaalilta vuodenaikaan nähden. 

Vierailija
59/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta Poriin.

Se on Suomen aurinkoisin kaupunki. Kaukana itärajasta.

Porissa on kesällä maailmanluokan musiikifestivaali Por Jazz ja Suomi Areena tapahtuma. Golf-kenttä vieressä.

Kävellen pääsee kaikkialle. 

Porissa on myös erittäin hyvin toimiva kotihoito vanhuksille ja erinomaista remontti-ja siivousapuakin saa helposti.

Ihmisiin voi luottaa. Eikä tarvitse säästellä suihkuveden käytössä niin kuin jossain Espanjassa tai Kreikassa. Em  maissa on ilmastonmuutoksen vuoksi liian kuumakin.

Italiassakin on se tulivuorenpurkaus joka sotkee lentoliikenteen ja kaikki.

Missä muualla asiat on niin hyvin kuin Porissa ?

Haluan että aurinko paistaa vähintään 300 päivää vuodessa. 

No sitten saat kyllä Vironkin unohtaa!

Toi edellinen en ollut minä. Ap

Vierailija
60/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan palstaile mistään päin Eurooppaa? 

Kyllä. Asun eläkeläisenä 15 vuotta Italiassa. Pienessä eläväisessä kylässä korkealla rinteellä upeiden maisemien ympäröimänä Toskanassa. Lähimpään kaupunkiin kahteen suuntaan on 12 km. Kylällä on kauppoja, kahviloita, pari ristorantea, posti, kampaamopartureita kaksi, kultasepänliike, yleislääkäri, hammaslääkäri ja ortopeedi, joka viikko tori. Mukavia ihmisiä paljon. Aiot kuitenkin kaupunkiin asumaan, joten en tiedä miten tämä auttaa. 

12 km ei välttämättä ole kauhean paha matka, jos asuinpaikka on eläväinen ja kaupunki on kohtuullisen kokoinen. Eikä tuo ihan pieneltä kylältä vaikuta, jos siellä on noinkin paljon palveluja. Olen muutenkin ajatellut asuntoa tietyllä tavalla tukikohtana, josta käsin voi tutustua y

Voit katsoa kartalta. Tässä kylässä missä asun on alle kaksi tuhatta asukasta. Samanlaisia kyliä on vaikka millä mitalla Italiassa. Kylältäni on n, 35 km isompaan kaupunkiin nimeltä Arezzo. Kaksi pienempää kaupunkia, joissa ovat isot marketit ovat 12 km päässä kylältä kuten kerroin, ne ovat 20-25 000 asukkaan kaupunkeja. Ei ollut vaikeuksia tutustua naapureihin ja kyläläisin kun he tulivat talorempan aikana itse käymään, olivatko sitten uteliaita tai muuten sosiaalisia, en tiedä. Joistakin tuli ystäviä ja ei, ei mitään rasismin tapaistakaan ilmennyt. Naapuriapua vaikka muille jakaa kyllä. 

Ei tullut koskaan oloa, että olisin virheen tehnyt. Suunnittelin pitkään muuttoa (asuin ennen Saksassa ja Ranskassakin pari vuotta). Italiaa osasin hyvin tänne tullessani, joten byrokraattijutut sujuivat varsin hyvin ilman kummempia viivytyksiä. Kotiutunut olen hyvin tänne. Koska en asunut ennenkään Suomessa niin Suomeen ei ole aikomusta tulla, tuskinpa enää edes käymäänkään kun ikääkin on jo senverran, ettei matkustus missään muodossa kiinnosta tippaakaan. Ventimigliasta kirjoitin sen, mitä ihan omin silmin olen siellä nähnyt. Tiedä sitten onko nyt Melonin aikana kaupunkia "siivottu" eli Ranskan puolelle yrittäjät ovat jossain muualla kuin aseman seuduilla loikoilemassa. Italiassa saattaa olla, että isommissa kaupungeissa naapurit jäävät etäisemmiksi kuin pienemmissä paikoissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi