Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoltajuusasia, meneekö oikein?

Vierailija
24.07.2024 |

Sisaruksellani on alle kouluikäinen tyttö jonka molemmat vanhemmat on nyt kuolleet. Tytöllä on kuitenkin äitinsä puolelta vanhempi sisko jolla on eri isä kuin tällä tytöllä. Tytön toinenkin vanhempi kuoli jokin aika sitten ja tyttö asuu nyt isosiskonsa ja tämän isän kanssa. Isosiskon isä haluaa myös tämän tytön huoltajuuden vaikka hän ei ole tytölle mitään sukua.

Miksi lähimpiin omaisiin, lapsen isovanhempiin,  minuun tai sisaruksiini ei ole otettu mitään yhteyttä ja selvitetty mahdollisuuksia olla huoltajana? Ihmettelen miksi lapsi sai mennä isosiskon isän luokse ilman muita selvityksiä.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sosiaaliviranomaisten pitäisi selvittää huoltajuus kaikkien asianosaisten kanssa? Sitä tarkoitan. Ap

Miksi pitäisi jos lähipiiristä löytyy joku joka on valmis huoltajaksi ja sopii siihen hommaan? Todennäköisesti tuo ratkaisee että sisarus asuu samassa kodissa ja heillä olisi sama huoltaja. Lapsen omakin mielipide painaa paljon.

Ei lapsi päätä tälläistä.

Ei lapsi päätä, mutta päätöksen teossa lapsen mielipide on otettava huomioon, jopa alle kouluikäisen ja sisaruksia ei eroteta toisistaan, kuin hyvin painavista syistä. Mieluimmin annetaan muuta apua, kunhan sisarukset saavat olla yhdessä. 

Vierailija
42/75 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Tosi outoa . Miksi se mies haluaisi ryhtyä huoltajaksi vieraalle lapselle?

Niinpä, kun ei lapsi oli mitään sukua vaikka onkin lapsen sisarpuoli. Sisarpuolet voisi pitää yhteyttä vaikka tyttö asuisikin isovanhemmillaan.

Jos lapsi on alle kouluikäinen, ikäero on liian suuri ja kuinka kauan edes isovanhemmst jaksavat hoitaa lasta ja kasvattaa. Ei lapsi ole mikään heittopussi, vaan tarvitsee huoltajan/vanhemmat, joka on lapsen elämässä mahdollisimman pitkään, ihanne aikuisuuteen saakka.  Ja lähtökohtaisesti sisaruksia ei eroteta. Ja sillä ei ole mitään merkitystä, onko huoltaja biologista sukua vai ei, vaan lapsen etu ratkaisee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Tosi outoa . Miksi se mies haluaisi ryhtyä huoltajaksi vieraalle lapselle?

Niinpä, kun ei lapsi oli mitään sukua vaikka onkin lapsen sisarpuoli. Sisarpuolet voisi pitää yhteyttä vaikka tyttö asuisikin isovanhemmillaan.

Jos lapsi on alle kouluikäinen, ikäero on liian suuri ja kuinka kauan edes isovanhemmst jaksavat hoitaa lasta ja kasvattaa. Ei lapsi ole mikään heittopussi, vaan tarvitsee huoltajan/vanhemmat, joka on lapsen elämässä mahdollisimman pitkään, ihanne aikuisuuteen saakka.  Ja lähtökohtaisesti sisaruksia ei eroteta. Ja sillä ei ole mitään merkitystä, onko huoltaja biologista sukua vai ei, vaan lapsen etu ratkaisee. 

Eihän tuossa kerrottu isovanhempien ikää. Isovanhemmat voi olla vaikka 50 ja lapsi 6v.

Vierailija
44/75 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä trauma lapselle, jos hän on menettänyt arjestaan äitinsä ja nyt vielä joutuisi luopumaan  sisaruksentaan. Tuollaisessa tapauksessa ei pitäisi erottaa sisaruksia. Ja miten suuri ikäero muodostuu lapselle ja isovanhemmille ja miten pitkään ovat enää lapsen elämässä  ja lapsi joutuisi luopumaan toistamiseen. Eikä elämässä mitään pysyviä ihmissuhteita. 

Vierailija
45/75 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menee, lapsi asuu nyt lähimmän omaisensa wli siis oman sisaruksensa kanssa sekä tämän isän kanssa, joka mitä todennäköisimmin saa lapsen huoltajuuden ellei ole jo saanut. Omassa perheessäni on ollut suunnilleen samanlainen tilanne ja huoltajuuden sai todella nopeasti eikä siinä ollut mitään epäselvää.

Vierailija
46/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käytännössä mitkä mahdollisuudet saada huoltajuus jos oikeistietä lähtee huoltajuuden hakemaan?

Vierailija
47/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko käytännössä mitkä mahdollisuudet saada huoltajuus jos oikeistietä lähtee huoltajuuden hakemaan?

Luulen, että huonot. Sisaruksia ei eroteta, se on jo moraalin kysymys. Lapsen etu ja oikeudet menevät kaiken edelle. Ei edes kiirreelisissä sijoituksissa sisaruksia eroteta toisistaan, sillä se on hyvin traumaatista lapselle. Luulisi sen sanovan järkikin. Ja isovanhemmat harvoin on ensisijainen sijoituspaikka, ikäerosta johtuen. 

Tietysti, ainahan voi taistella oikeusteitse, sillä asianajajat tekevät mitä tahansa rahan takia.

Vierailija
48/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen molemmat huoltajat ovat kuolleet, hänelle on oikeus määrättyt edunvalvojan, joka valvoo lapsen etua ja oikeutta, jo sillä hetkellä, kun viimeinen huoltaja on kuollut. Prosessi alkaa heti. 

Vierailija
49/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tyttö asui jo tämän siskonsa isän ja äitinsä kanssa aiemminkin?

Vierailija
50/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen molemmat huoltajat ovat kuolleet, hänelle on oikeus määrättyt edunvalvojan, joka valvoo lapsen etua ja oikeutta, jo sillä hetkellä, kun viimeinen huoltaja on kuollut. Prosessi alkaa heti. 

Mitä tarkoitat edunvalvojalla? Kun lapsen molemmat huoltajat kuolee, siirtyy päätäntävalta uuden huoltajan määräämisestä oikeudelle. En tiedä onko Suomessa sille varsinaista nimeä. Yleensä lapsen huoltaja on myös lapsen edunvalvoja, eikä mitään erillistä edunvalvojan tarvita.

Vierailija
51/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei ole sukua

Vierailija
52/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siitä samasta syystä kun sossut tekevät lapsilla muutenkin ihan mitä haluavat. Liikaa valtaa, liian vähän älyä ja moraalia, hätäilyä ja höpöhöpöä. Ei kannata synnyttää suomeen

Kuten kirjoitit, höpöhöpö 

Vierailija
53/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tyttö asui jo tämän siskonsa isän ja äitinsä kanssa aiemminkin?

Ei vaan äitinsä kanssa. Isosisko jonka kanssa tytöllä on sama äiti asuu isänsä kanssa. Heillä on siis eri isä. ap

Vierailija
54/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi vaan jos en jotain oleellista ymmärrä, mutta miten oikeus voi määrätä lapselle edunvalvojan jos sillä hetkellä kun viimeinen huoltaja on kuollut? Jos huoltaja kuolee esimerkiksi perjantain ja lauantain välisenä yönä, oikeudessa ei kyllä mikään asia liiku ennen seuraavaa arkipäivää, maanantaita.

Vierailija
55/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheoikeuteen suuntautunut juristi niin saatte lapsen takaisin. Sukulaiset on paras vaihtoehto orvoksi jääneelle.

Vierailija
56/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheoikeuteen suuntautunut juristi niin saatte lapsen takaisin. Sukulaiset on paras vaihtoehto orvoksi jääneelle.

Tarkoitus on, vapaaehtoisesti ei tämä suostu neuvottelemaan. Yritetty on. Sanoi vaan oman tyttärensä haluavan siskopuolen asuvan luonaan. Ihan kuin ala-aste ikäinen päättäisi tästä.

Vierailija
57/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän ei tietenkään näytä haittaavan, jos lapsi revitään muista sisaruksista erilleen?

Hohhoijaa tätä maailman raakuutta ja moraalimattomuutta aikuisilta ihmiseltä, kunhan vain minä, minä toiveet toteutuvat. Lapsesta viis, kunhan minun etu toteutuu. 

Vierailija
58/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän ei tietenkään näytä haittaavan, jos lapsi revitään muista sisaruksista erilleen?

Hohhoijaa tätä maailman raakuutta ja moraalimattomuutta aikuisilta ihmiseltä, kunhan vain minä, minä toiveet toteutuvat. Lapsesta viis, kunhan minun etu toteutuu. 

Lapsen etu on elää omien biologisten sukulaisten luona. Sisaruspuolia ovat eivätkä alunperinkään eläneet saman katon alla. ap

Vierailija
59/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen etu on elää omien biologisten sukulaisten luona. Sisaruspuolia ovat eivätkä alunperinkään eläneet saman katon alla. ap

Sisarpuoliko ei ole biologinen sukulainen?

Vierailija
60/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisarpuoliko ei ole biologinen sukulainen?

Ei sillä tavalla kun aikuiset lähiomaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan