Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoltajuusasia, meneekö oikein?

Vierailija
24.07.2024 |

Sisaruksellani on alle kouluikäinen tyttö jonka molemmat vanhemmat on nyt kuolleet. Tytöllä on kuitenkin äitinsä puolelta vanhempi sisko jolla on eri isä kuin tällä tytöllä. Tytön toinenkin vanhempi kuoli jokin aika sitten ja tyttö asuu nyt isosiskonsa ja tämän isän kanssa. Isosiskon isä haluaa myös tämän tytön huoltajuuden vaikka hän ei ole tytölle mitään sukua.

Miksi lähimpiin omaisiin, lapsen isovanhempiin,  minuun tai sisaruksiini ei ole otettu mitään yhteyttä ja selvitetty mahdollisuuksia olla huoltajana? Ihmettelen miksi lapsi sai mennä isosiskon isän luokse ilman muita selvityksiä.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen asuinpaikka katsotaan lapsen edun mukaan. Useinmiten on lapsen edun mukaista asua perheenjäsentensä, joihin sisarus lukeutuu, kanssa. Luonnollista asua sisaruksen vanhemmalla jossa saavat kasvaa yhdessä. Eikä tädillä joka ilmeisesti ei edes ole kovin läheinen lapselle. 

Vierailija
62/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö huoltajuusriidat ole pitkiä prosesseja? Miten on voitu saada huoltajuus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ymmärrä kuviota, jos lapsella on sisar isänsä luona niin miksi lapsi ei voi asua isänsä luona ? Vai onko tämä sisar vain äitinsä puolelta sukua sisarukselle ? Miksi lapsi ei saisi olla siellä minne hänet halutaan ? Jos tämä isä tai sisaren isä ei voisi lapsen huoltajaksi alkaa kun lapsi siellä jo asuu ja ilmeisesti lapsikin näin haluaa? 

Vierailija
64/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä kuviota, jos lapsella on sisar isänsä luona niin miksi lapsi ei voi asua isänsä luona ? Vai onko tämä sisar vain äitinsä puolelta sukua sisarukselle ? Miksi lapsi ei saisi olla siellä minne hänet halutaan ? Jos tämä isä tai sisaren isä ei voisi lapsen huoltajaksi alkaa kun lapsi siellä jo asuu ja ilmeisesti lapsikin näin haluaa? 

"Tytöllä on kuitenkin äitinsä puolelta vanhempi sisko jolla on eri isä kuin tällä tytöllä."

Aloituksessahan se lukee.

Vierailija
65/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheoikeuteen suuntautunut juristi niin saatte lapsen takaisin. Sukulaiset on paras vaihtoehto orvoksi jääneelle.

Sehän ei tietenkään näytä haittaavan, jos lapsi revitään muista sisaruksista erilleen?

Hohhoijaa tätä maailman raakuutta ja moraalimattomuutta aikuisilta ihmiseltä, kunhan vain minä, minä toiveet toteutuvat. Lapsesta viis, kunhan minun etu toteutuu. 

Lapsen etu on elää omien biologisten sukulaisten luona. Sisaruspuolia ovat eivätkä alunperinkään eläneet saman katon alla. ap

Eikö se näin jo olekin?  Lapsi asuu lähimmän biologisen sukulaisensa kanssa eli lapsen sisaren. Ja lapsen lähiomainen on hänen siskonsa, ei isovanhemmat tai äidin sisaret. 

Sen jälkeen tulee vasta isovanhemmat, kuolleen äidin sisaret, tädit, enot ja sedät. 

Vierailija
66/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin 11 vuotiaana orvoksi, kun äiti kuoli (biolog. isästä ei tietoa), äidin miesystävä halusi huoltajuuteni ja sai sen ja hänestä tuli "isäni". Oikeudessa asti tapeltiin äidin sukulaisten kanssa huoltajuudestani, kunnes täytin 12, ja mielipidettäni ja tahtoani kuunneltiin. Onneksi en joutunut äidin sukulaisille, olivat aivan kamalaa sakkia. Voin näin jälkikäteen sanoa, että hänen ansiostaan minulla oli loppujenlopuksi turvallinen lapsuus ja "tervepäinen" aikuinen tukemassa elämänvalinnoissa. Ei se sukulaisuus takaa lapselle sitä turvallista elinympäristöä.

Vierailija
67/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin 11 vuotiaana orvoksi, kun äiti kuoli (biolog. isästä ei tietoa), äidin miesystävä halusi huoltajuuteni ja sai sen ja hänestä tuli "isäni". Oikeudessa asti tapeltiin äidin sukulaisten kanssa huoltajuudestani, kunnes täytin 12, ja mielipidettäni ja tahtoani kuunneltiin. Onneksi en joutunut äidin sukulaisille, olivat aivan kamalaa sakkia. Voin näin jälkikäteen sanoa, että hänen ansiostaan minulla oli loppujenlopuksi turvallinen lapsuus ja "tervepäinen" aikuinen tukemassa elämänvalinnoissa. Ei se sukulaisuus takaa lapselle sitä turvallista elinympäristöä.

Milloin tapahtui? Käytännössä kuunnellaan kyllä ainakin nykyään paljon nuorempiakin lapsia kuin 12-vuotiaita.

Vierailija
68/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun pitäisi selvittää kaikkien osapuolten kanssa ja päästä yksimielisyyteen kuka hakee huoltajuutta.

Vierailija
69/75 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapsia voi kohdalla noin epäoikeudenmukaisesti ja laittaa sisaria eri arvoiseen asemaan. Isovanhemmille kelpaa vain toinen lapsi ja toinen ei.

Jo ajatuksena järjetön idea, kaikkien etu, että sisaret pysyvät yhdessä, eikä se poista isovanhemmuutta tai sukua, vaikka isän kanssa asuisi. 

En ymmärrä, mikä tässä on ideana, erottaa lapset toisistaan ja osoittaa heille, kuinka sisaret ovat eriarvoisessa asemassa isovanhemmille/tädille ja heitä voi kohdella miten vain. Ja ollaan tuhoamassa kahden lapsen elämä.

Vierailija
70/75 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelun pitäisi selvittää kaikkien osapuolten kanssa ja päästä yksimielisyyteen kuka hakee huoltajuutta.

Ei lastensuojelun hommaa ellei ole ollut lastensuojelun asiakasperhe.

Vierailija
71/75 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuolema ei ole ollut yllättävä vaan ns. sairauden myötä ennustettavissa, voi asiat lapsen osalta olla jo sovittuna. Kannattaa ehkä kysyä ihmisiltä itseltään.

Vierailija
72/75 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheoikeuteen suuntautunut juristi niin saatte lapsen takaisin. Sukulaiset on paras vaihtoehto orvoksi jääneelle.

Sehän ei tietenkään näytä haittaavan, jos lapsi revitään muista sisaruksista erilleen?

Hohhoijaa tätä maailman raakuutta ja moraalimattomuutta aikuisilta ihmiseltä, kunhan vain minä, minä toiveet toteutuvat. Lapsesta viis, kunhan minun etu toteutuu. 

Lapsen etu on elää omien biologisten sukulaisten luona. Sisaruspuolia ovat eivätkä alunperinkään eläneet saman katon alla. ap

Sisarpuoliko ei ole biologinen sukulainen?

Ei sillä tavalla kun aikuiset lähiomaiset.

HÄH?? Enemmänhän sisarpuolilla on yhteistä verta kuin tädillä/sedillä/isovanhemmilla.Puolet on yhteistä verta sisarpuolen kanssa, muiden kanssa max 1/4.

Vierailija
73/75 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähiomaisen määritelmässä ei ole tätiä/setiä/serkkuja/kumminkaimoja yms. Vain isovanhemmat ja sisarukset, jollainen sisarpuoli on. "Lähiomaiseksi katsotaan avio- tai avopuoliso; lapsi, ottolapsi, pysyvästi huollettavana oleva lapsi ja puolison lapsi; omat vanhemmat, otto- ja kasvattivanhemmat sekä äiti- ja isäpuoli sekä isovanhemmat ja sisarukset."

Vierailija
74/75 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HÄH?? Enemmänhän sisarpuolilla on yhteistä verta kuin tädillä/sedillä/isovanhemmilla.Puolet on yhteistä verta sisarpuolen kanssa, muiden kanssa max 1/4.

Väärin. Sisaruksilla joilla on molemmat yhteiset vanhemmat on yhteistä perimää noin 35-60 prosenttia. Sisaruksilla joilla on vain toinen yhteinen vanhempi on yhteistä perimää noin puolet tuosta, eli siis noin 17,5-30 prosenttia.

Vierailija
75/75 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ihan oikein, huoltajuud kuuluu sille joka sopii parhaiten huoltajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi