Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus: Minulle sopii paremmin kolme ateriaa päivässä kuin viisi

Vierailija
24.07.2024 |

Minulle sopii paremmin kolme ateriaa päivässä kuin viisi. Tällöin on helpompi pudottaa painoa, läskiä. Jaksan kuitenkin treenata. Mahtaako liityyä insuliiniresistenssiin. Minulla ei ole diagnoosia, mutta epäilen, että jotain siihen suuntaan on.

Lisäksi nautin pienestä nälästä. Syön tällä ateriarytmillä myös terveellisemmin. 

Miten teillä muilla?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on teini-iästä asti sopinut parhaiten kaksi ateriaa päivässä, myös aktiivisina urheiluvuosina. Aamulla juon vain kahvia, ja syön päivällä ateriat sen mukaan, koska tulee nälkä. Tuo viiden aterian suositus on ehkä tehty sellaisia ihmisiä ajatellen, joilla nälän tunnistaminen ei syystä tai toisesta toimi normaalisti, tai joilla syömiseen liittyy monimutkaisempia asioita, tunnesyömistä tms. Olen kokeillut päivän ruuan jakamista 4-5 aterialle ja kunnon aamupalan syömistä, mutta se johti vain huonoon oloon, ruuansulatusongelmiin ja siihen, että en koskaan ollut kunnolla kylläinen tai nälkäinen. 

Vierailija
22/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamupuuro ja marjasmothien klo 8,päiväkahvi n.klo 12.iltapäivällä lämminruoka klo 15 ja kevyt iltapala eli kuppi teetä ja leipäpala.väliaikoina en napostele mitään ja kahvileipää en syö.olen 65v nainen ja liikun paljon,pyöräilen päivittäin 50 km ja teen puutarhatöitä ym.ei ole paino ongelmia.tämä rytmi sopii minulle eikä ole ähky olo koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvin olla, että aikuisille sopii paremmin tuo ateria kolme kertaa päivässä kuin suositeltu viisi kertaa päivässä. Lapset ovat eri asia.

Ei, van kaikki ovat yksilöitä ja omaa kehoa pitää opetella kuuntelemaan. Se on aliarvostettu elämäntaito ja sen sijaan kuunnellaan milloin mitäkin influensseria, tai pahimmillaan Maria Nordinia. 

Vierailija
24/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks ateriaa. Aamiainen 6-7 välillä, sekä suht myöhäinen lounas joskus 14-15 aikoihin, sit syömättä aamiaiseen saakka.

Eli pätkäpaasto sopii mulle erittäin hyvin. Yllättävän nopeaan ihminen tottuu tuollaiseenkin ateriarytmiin.

Vierailija
25/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on teini-iästä asti sopinut parhaiten kaksi ateriaa päivässä, myös aktiivisina urheiluvuosina. Aamulla juon vain kahvia, ja syön päivällä ateriat sen mukaan, koska tulee nälkä. Tuo viiden aterian suositus on ehkä tehty sellaisia ihmisiä ajatellen, joilla nälän tunnistaminen ei syystä tai toisesta toimi normaalisti, tai joilla syömiseen liittyy monimutkaisempia asioita, tunnesyömistä tms. Olen kokeillut päivän ruuan jakamista 4-5 aterialle ja kunnon aamupalan syömistä, mutta se johti vain huonoon oloon, ruuansulatusongelmiin ja siihen, että en koskaan ollut kunnolla kylläinen tai nälkäinen. 

Kuulostaa todella tutulta!

Mulla on myös niin, että pystyn käymään juoksulenkillä tyhjällä mahalla aamulla (5-7 km). Hyvin voin tehdä myös painotreenin, HIIT-treenin ja kävellä ja pyöräillä aamulla ennen aamupalan syöntiä. Ei tunnu missään. Ehkä jotain vikaa munussa (tai sitten se on vaan hyvä).

ap 

Vierailija
26/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös on insuliiniresistenssiä ja harvoin syöminen sopii ehdottomasti paremmin kuin tiheät ruokailuvälit. 

Vierailija
27/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kerran päivässä 176/62

Vierailija
28/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kiitos viesteistä! Tämä antaa vahvistusta minulle, että kannattaa kuunnella itseään.

Olen aiemmin siis syönyt tuon kolme kertaa päivässä. Nyt ehkä vuoden viisi kertaa päivässä. Ja tänä kesänä olen havahtunut siihen, ettei minulla ole koskaan nälkä ja että paino on noussut jne. Olen alkanut taas syödä tuon kolme kertaa päivässä, ja olo on paljon parempi nyt!

ap

Vierailija
29/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vähäänkään heikentynyttä sokerinsietoa eli verensokeri koholla, pitää ehdottomasti pitää niin pitkät ruokailuvälit kuin mahdollista, jotta kehon verensokeri ja insuliini pääsee välillä alaskin ja keho pääsee lepäämään.

Siinä tilassa ei todellakaan pistetä tunnin välein jotain pikku purtavaa suuhun.

Itselle sopii se, että syön 3 kunnon isoa ateriaa päivässä. Niin isoa, että se oikeasti pitää näläntunteen poissa 5 tuntia. En pistä siis viiteen tuntiin yhtään mitään suuhuni.

Aiemmin napostelin oikeasti tunnin välein pikku purtavaa. En koskaan ollu oikeen nälkänen enkä koskaan kylläinenkään. Ateriat olivat pieniä. Ja verensokeri koko ajan tapissa.

Vierailija
30/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä on oikeasti kiva tunne (kun tietää, että ruokaa kuitenkin on ja pian saa taas syödä). 

ap 

Vierailija
31/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla viittä ateriaa vaan aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Pieniä kuuluu näiden ollakin.

Vierailija
32/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla koetusti on parasta syödä aamupala/lounas eli muutama leipä puolenpäivän aikaan, iltapäivällä jugurttia ja esim banaani ja illalla jättikokoinen annos kunnonruokaa.

Vierailija
33/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön aamupuuro ja marjasmothien klo 8,päiväkahvi n.klo 12.iltapäivällä lämminruoka klo 15 ja kevyt iltapala eli kuppi teetä ja leipäpala.väliaikoina en napostele mitään ja kahvileipää en syö.olen 65v nainen ja liikun paljon,pyöräilen päivittäin 50 km ja teen puutarhatöitä ym.ei ole paino ongelmia.tämä rytmi sopii minulle eikä ole ähky olo koskaan.

Ihan hyvin tunnut liikkuvan, mutta tuo päivittäinen 50km pyöräily on kyllä silkkaa valetta.

Vierailija
34/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla asuu naapurissa aivan ihana, vähän hipahtava pariskunta. Usein kesäisin grillaillaan yhdessä ja muistan jo silloin kiinnittäneeni huomion siihen, ettei heidän kahdelle tyttärelleen tuputettu mitään ruokaa. Lapset istuvat pöydässä, mutta saattoivat syödä vain maissintähkän tai ottaa lasin limsaa. Alkuunsa ihmettelin tätä ja lopulta tajusin että niin lapset kuin vanhemmatkin söivät intuitiivisesti, kukin silloin kun oli nälkä, vaikka yhteisiäkin ruokahetkiä oli. Nyt lapset ovat jo päälle parikymppisiä ja edelleen hoikkia, kuten vanhempansakin.

Itsekin tuon ahaa-elämyksen jälkeen hylkäsin ruokarytmit ja ateriasuositukset ja aloin kuuntelemaan kehoani. Jonkin aikaa siinä meni, että oppi ymmärtämään kehoa, mutta sen jälkeen kaikki on tuntunut luontevalta. Ruokarytmikseni on osoittanut 2-3 kertaa päivässä syöminen ja ravinto moukkautunut pääasiassa kasviruoaksi.

Nykyään herkuttelen vapaasti, koska kun ruokavalio on tasapainossa, ei ole sellaista käsittämätöntä "antaa mennä" herkun himoa. Yksi sipsipussi kestää viikkokausia ja jos syön jäätelön, toista ei tee mieli moneen viikkoon. Ennen oli koko ajan sitä ruokakyttäämistä ja ylilyöntejä.

Vierailija
35/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla viittä ateriaa vaan aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Pieniä kuuluu näiden ollakin.

Minä en voi syödä jatkuvasti vähän eli 5 pientä ruokaa päivässä. Olen kokeillut ja oli koko ajan nälkä ja lisäksi lihoin.

Se että syön 3 krt päivässä, joista yksi on kunnonruoka illalla, vie pois makeanhimon ja keho toimii hyvin. Minulla ei ole aamuisin nälkä, joten silloin on turha syödä. Ja illalla taas on nälkä ja silloin haluan syödä ison kunnon annoksen, tai ei ole kylläinen olo ja jää nälkä kaivertamaan. Nälkäisenä en pysty nukkumaan. Olen iltaihminen, enkä oikein edes kunnolla herää täysin voimiini ennen puolta päivää, vasn jos pitää aamulla nousta töihin, olen aamupäivän vähän sumussa 

Vierailija
36/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan on viisi ateriaa. Ootko vähän tyhmä?

Vierailija
37/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkä on oikeasti kiva tunne (kun tietää, että ruokaa kuitenkin on ja pian saa taas syödä). 

ap 

Jep. Itse saan jotain kummallista nautintoa kun menen hieman nälkäisenä nukkumaan. Siis ei tietenkään mikään kiljuva nälkä, vaan pieni. Saan jotenkin paremmin nukahdettua, vaikka monilla toimii päin vastoin.

Ja parasta on jos on vähän nälkä ja kylmä :D

Vierailija
38/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön välillä jopa vain kerran päivässä. Se ei enää kyllä tunnu hyvältä, kaksi kertaa on ihan jees ja kolme ehkäpä se paras. Luontaisesti venyy illan viimeisen ja aamun ensimmäisen aterian välinen tauko syömisessä vähintään 12h. Kun laihdutin, niin pidin tuon tauon 16h ja nopeasti siihen tottui ja laihduin kyllä myös. Uskon myös tutkimuksiin paaston hyvistä vaikutuksista. Ja myös siihen, että joillakin vaan tulee nälkä ja huono olo jos syö liian harvoin, vaikka se sitten olisikin epäterveellistä, niin harva jaksaa ihan kärsimyksen kanssa olla pitkään syömättä terveysvaikutusten vuoksi.

Vierailija
39/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi, joka tykkää mennä nälkäisenä nukkumaan. Mulla on nälkä aamuisin, mutta parhaiten kuitenkin voin, kun en syö aamullakaan. Ajoitan syömiset klo 12-16 tai 12-18 välille. 

Vierailija
40/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en voi syödä jatkuvasti vähän eli 5 pientä ruokaa päivässä. Olen kokeillut ja oli koko ajan nälkä ja lisäksi lihoin.

Se että syön 3 krt päivässä, joista yksi on kunnonruoka illalla, vie pois makeanhimon ja keho toimii hyvin. Minulla ei ole aamuisin nälkä, joten silloin on turha syödä. Ja illalla taas on nälkä ja silloin haluan syödä ison kunnon annoksen, tai ei ole kylläinen olo ja jää nälkä kaivertamaan. Nälkäisenä en pysty nukkumaan. Olen iltaihminen, enkä oikein edes kunnolla herää täysin voimiini ennen puolta päivää, vasn jos pitää aamulla nousta töihin, olen aamupäivän vähän sumussa 

Tämä on tarkemmin ajatellen muuten pätkäpaastoa, vaikea ole sitä niin suunnitellut tietoisesti. Tuossa mallissani (aamupala klo 12, välipala ip ja iltaruoka n klo 19 - 20) tulee ruoka syötyä 8 h sisällä ja 16 h paasto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän