Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus: Minulle sopii paremmin kolme ateriaa päivässä kuin viisi

Vierailija
24.07.2024 |

Minulle sopii paremmin kolme ateriaa päivässä kuin viisi. Tällöin on helpompi pudottaa painoa, läskiä. Jaksan kuitenkin treenata. Mahtaako liityyä insuliiniresistenssiin. Minulla ei ole diagnoosia, mutta epäilen, että jotain siihen suuntaan on.

Lisäksi nautin pienestä nälästä. Syön tällä ateriarytmillä myös terveellisemmin. 

Miten teillä muilla?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopii 4 krt päivässä.

Vierailija
2/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, viisi-kuusi ateriaa päivässä on jo paljon. Aterioiden tulee olla pieniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle sopii paremmin neljä ateriaa eli aamupala klo 8, lounas klo 12, päivällinen klo 16 ja illalla kahdeksan aikoihin välipala.

Kokeilin jossain vaiheessa jättää iltapalan pois, mutta heräilin useamman kerran yössä ja huomasin myös älykellosta että yöuneni oli huonolaatuisempaa silloin kun olin jättänyt iltapalan väliin.  

Vierailija
4/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin sopii parhaiten 3 ateriakertaa päivässä. 

Vierailija
5/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin olla, että aikuisille sopii paremmin tuo ateria kolme kertaa päivässä kuin suositeltu viisi kertaa päivässä. Lapset ovat eri asia.

Vierailija
6/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön kolmesti päivässä, yksi ateria noista on rasvakahvi, jolla aloitan päivän.

Vierailija
7/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut 6 vko lomalla ja syönyt silloin kun nälkä. Käytännössä 10 aamupala, 13 hedelmä/marjoja, 16-17 ruoka ja 20-21 iltapala. Enää ei iltapalalla oikeen maistu, toisinkuin työviikkoina voisin syödä illalla hevosen vaikka on ollut aamupalaa, lounasta ja päivällistä.

Unirytmikin on ollut virkistävää unta  klo 1 - 8 tai 9.

Saiskohan työelämästä vapautuksen terveyteen vedoten :)

Niin ja paino tippunut 4 kiloa.

Vierailija
8/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyrin kolmeen, mutta neljä siitä tahtoo tulla. Jotenkin se iltapäiväkahvi on niin tärkeä hetki (Syön aina kahvin kanssa jotain). Syön sitten kevyen iltaruuan, jolla yritän kompensoida :)

Mutta tottahan se on, että jos syö vain kolme ateriaa, niin kaloreita tulee yleensä vähemmän. Nykyiset ylikalorit tulee kaiketi välipaloista, ainakin amerikkalaisilla. Ne syö saman verran aterioilla, kuin 70-80-luvuilla, mutta vetää välipaloja joka välissä (luin jostain).

Vierailija
9/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo viisi ateriaa päivässä oikeasti huono kun ei mitenkään tyydytä ruoanhimoa, 3 ateriaa päivässä niin voi edes syödä normaalinkokoisia aterioita. 5 ateriaa on tyyliin yksi lusikallinen aterialla ettei tule pävissä liikaa kaloreita.

Vierailija
10/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pyrin kolmeen, mutta neljä siitä tahtoo tulla. Jotenkin se iltapäiväkahvi on niin tärkeä hetki (Syön aina kahvin kanssa jotain). Syön sitten kevyen iltaruuan, jolla yritän kompensoida :)

Mutta tottahan se on, että jos syö vain kolme ateriaa, niin kaloreita tulee yleensä vähemmän. Nykyiset ylikalorit tulee kaiketi välipaloista, ainakin amerikkalaisilla. Ne syö saman verran aterioilla, kuin 70-80-luvuilla, mutta vetää välipaloja joka välissä (luin jostain).

Kaloreiden määrä ei riipu ruokailujen määrästä, vaan ruuan sisällöstä.

Vierailija
11/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laihduttaja mutta sama juttu. Tosin otan välipalat niin, että käytännössä tulee 5-7 tankkausta. Yleensä se on nestemäinen, kahvi tai limppari. 

Maha ei siis ole suinkaan tyhjä tässä välissä vaan on normaalit tankkausvälit. Ruokaa ei tarvitse kuin 2-3 kertaa/ vrk.

Kummin päin siis syön? Itse sanon 5 kertaa, koska minusta olennaisinta on se, että mahalaukku ei tyhjene. Siitä tulee kova nälkä.

Nälkä on yleensä närästystä.

Vierailija
12/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole laihduttaja mutta sama juttu. Tosin otan välipalat niin, että käytännössä tulee 5-7 tankkausta. Yleensä se on nestemäinen, kahvi tai limppari. 

Maha ei siis ole suinkaan tyhjä tässä välissä vaan on normaalit tankkausvälit. Ruokaa ei tarvitse kuin 2-3 kertaa/ vrk.

Kummin päin siis syön? Itse sanon 5 kertaa, koska minusta olennaisinta on se, että mahalaukku ei tyhjene. Siitä tulee kova nälkä.

Mikä ihmeen tankkaus?  Ruuansulatuskin vaatii lepoa, joten kyllä vatsan pitää olla tyhjä aterioitten välillä.

Nälkä ei tule tyhjän vatsan vuoksi, vaan ravinnon tarpeesta. Eikä tyhjä vatsa ole merkki ravinnon tarpeesta.

Vierailija
13/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen tankkaus?  Ruuansulatuskin vaatii lepoa, joten kyllä vatsan pitää olla tyhjä aterioitten välillä.

Nälkä ei tule tyhjän vatsan vuoksi, vaan ravinnon tarpeesta. Eikä tyhjä vatsa ole merkki ravinnon tarpeesta.

Itse asiassa aika monella näläntunne on pahasti sekaisin, ja keho todellakin huutaa nälkää siksi että maha on tyhjä, jos se on tottunut olemaan täysi. Mahalaukun venytysreseptoreilla on osansa nälän aistimisessa. Yksi tärkeä asia elämäntapojen korjaamisessa olisi juuri se, että maha tottuisi välillä olemaan tyhjä, ja keho ottaisi käyttöön aiemmin varastoidun energian. Jatkuva syöminen pitkin päivää tekee sairaaksi.

Vierailija
14/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa aika monella näläntunne on pahasti sekaisin, ja keho todellakin huutaa n

Siinä olet ihan oikeassa, että jatkuva syöminen ei ole tervettä. Mutta nälkään ja kylläisyyteen vaikuttaa syödyn ruuan sisältö, ei vatsalaukun koko.

Vierailija
15/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa aika monella näläntunne on pahasti sekaisin, ja keho todellakin huutaa n

Varmasti juuri näin.

Vierailija
16/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve aikuinen ei tarvitse kuin 1-2 ateriaa päivässä, vain lapset syö aamu/iltapalaa tai välipaloja.

Vierailija
17/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun paljon ja neljällä aterialla omat voimatasoni ja henkinen vireys pysyy paremmalla tasolla kuin kolmella aterialla.

Vierailija
18/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö viisi kertaa päivässä, tulee syödä 200-500 kcal aterialla (esim. 3 x 500 ja 2 x 200 kcal eli tässä esimerkissä 1900 kcal päivässä). Ateriat ovat vähäenergisiä silloin. Tietysti voi syödä esim. salaattia, kaalia ja muita vihreitä kasviksia paljon. 

Jotenkin aineenvaihdunta kuitenkin tuntuu tykkäävän tästä harvemmasta tahdista. En saa oikein nälkää tulemaan, jos syön viisi kertaa päivässä.

ap 

Vierailija
19/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 1-2 isoa ateriaa päivässä. Jos syön vaan yhden, päivään sisältyy usein jotain pientä "ylimääräistä" syömistä, esim. työpaikan yhteinen aamupala tms. Muuten tosiaan vain isot ateriat eikä mitään siinä välissä.

Tämä sopii minulle parhaiten. Tykkään syödä paljon kerralla, joten helpompi rajoittaa kertoja kuin määrää. Joskus kokeilin viiden aterian rytmiä ja meni aina siihen, että joko jäi nälkä omaan tottumukseen liian pienestä määrästä tai sitten söin päivän aikana viisi kertaa liikaa.

Vierailija
20/46 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiduntaminen sopii mulle. Ja väliajalla suklaalevyjä.

Gela Gold maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän