Mitä tänä päivänä voi oikein syödä kun kaikki on epäterveellistä?
Voi ja margariini ovat epäterveellisiä, hiilarit ovat pahasta, liha on pahasta.. jäljelle jää oikeastaan vain kasvikset
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kyllä olet oikeassa. Mutta itse mietin lähinnä sitä, että ei pidä ostaa kaupasta sellaisia tuotteita, jotka on jo valmiiksi prosessoitu. Eli ostaa vain raaka-aineita, joista itse valmistaa ruuan. Sillä tavoin syö puhtaasti ja terveellisesti.
Eli et vieläkään tajua, mitä prosessointi tarkoittaa. Kaupassa ei ole juuri lainkaan tuotteita, joita ei olisi valmiiksi prosessoitu. Lihat on pilkottu ruhosta eli prosessoitu myynti kuntoon, jauhot on jauhettu viljasta eli prosessoitu käyttökuntoon. Lähinnä kokonaisina myytävät kasvikset ovat prosessoimattomia. Tosin niistäkin käytännössä kaikki on käsitelty säilöntäaineilla eli prosessoitu paremmin säilyviksi.
Edelleenkin on kyse kielellisestä ilmaisusta, jota pidetään yleisesti ymmärrettynä. Tottakai ihan jo se on prosessi, kun laitan kaup
Onpa täällä tänään paljon autistijankkaajia liikkeellä. Väännetään nyt teille rautalangasta.
1. Jokainen elintarvike maan päällä jota myydään jossain kaupassa on prosessoitu (ihan jo se että ne on pakattu tai laitettu kylmähyllyyn).
2. Silti on olemassa käsite "prosessoitu elintarvike/ruoka", jonka ihmiset ymmärtävät käsittävän tietynlaiset elintarvikkeet.
Sinun jankutuksesi ei poista kohtaa numero 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ultraprosessoitu ruokatuote on sellainen, jossa ei ole kunnon ravintoaineita juuri lainkaan, esim. pikaruoka. Jos syöt kaupan näkkileipää, saat valtavasti kuituja, hyvin rautaa ja B-vitamiineja, muiden muassa.
Ei prosessointi liity mitenkään ravintoaineisiin. Prosessointi tarkoittaa käsittelyä. Et sinä kaupan näkkileipää saa prosessoimattomana, koska näkkileipä ei kasva pellossa, vaan vilja pitää käsitellä eli prosessoida ennen kuin siitä saadaan muiden prosessoitujen ainesosien kanssa prosessoitua näkkileipää. Ihan jo taikinan valmistaminen sisältää monta käsittely eli prosessointivaihetta.
Prosessointi tuhoaa ravinteita tehokkaasti. Jo kaupan hernekeitosta on hävinnyt kaikki C-vitamiini, vaikka herneissä sellaisenaan on C-vitamiinia yhtä paljon kuin
Sä oot kyllä haukotuttava ihminen. Tuntuu että vajoaa koomaan kun lukee näitä epärelevantteja jankutuksia.
Periaatteessa kyllä olet oikeassa. Mutta itse mietin lähinnä sitä, että ei pidä ostaa kaupasta sellaisia tuotteita, jotka on jo valmiiksi prosessoitu. Eli ostaa vain raaka-aineita, joista itse valmistaa ruuan. Sillä tavoin syö puhtaasti ja terveellisesti.
Aika naiivi ajatus, että raaka-aineiden ostaminen tekee ruuasta automaattisesti puhdasta ja terveellistä. Raaka-aineita on hyvin monenlaisia. Ei kaikki raaka-aineet ole tervellisiä tai edes puhtaita. Itse asiassa kaupassa myytävistä tuotteita mitkään eivät ole täysin puhtaita. Kaikissa niissä on enemmän tai vähemmän säilöntäaineita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ultraprosessoitu ruokatuote on sellainen, jossa ei ole kunnon ravintoaineita juuri lainkaan, esim. pikaruoka. Jos syöt kaupan näkkileipää, saat valtavasti kuituja, hyvin rautaa ja B-vitamiineja, muiden muassa.
Ei prosessointi liity mitenkään ravintoaineisiin. Prosessointi tarkoittaa käsittelyä. Et sinä kaupan näkkileipää saa prosessoimattomana, koska näkkileipä ei kasva pellossa, vaan vilja pitää käsitellä eli prosessoida ennen kuin siitä saadaan muiden prosessoitujen ainesosien kanssa prosessoitua näkkileipää. Ihan jo taikinan valmistaminen sisältää monta käsittely eli prosessointivaihetta.
Prosessointi tuhoaa ravinteita tehokkaasti. Jo kaupan hernekeitosta on hävinnyt kaikki C-vitamiini, vaikka herneissä sellaisenaan on C-vitamiinia yhtä paljon kuin mustikoissa.
Kerro li
Kun viljasta otetaan lese pois, kuitujen määrä romahtaa.
Kaalikeittoa , hernekeittoa, pinaattikeittoa, kesäkeittoa . . .
Prosessoimatonta, mahdollisimman vähän lisäaineita eli puhtaita raaka-aineita. Hyviä rasvoja: avocadoja , oliiviöljyä. Marjoja, pähkinöitä, siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Aika naiivi ajatus, että raaka-aineiden ostaminen tekee ruuasta automaattisesti puhdasta ja terveellistä. Raaka-aineita on hyvin monenlaisia. Ei kaikki raaka-aineet ole tervellisiä tai edes puhtaita. Itse asiassa kaupassa myytävistä tuotteita mitkään eivät ole täysin puhtaita. Kaikissa niissä on enemmän tai vähemmän säilöntäaineita jne.
Miten monelle sivuraiteelle onnistut keskustelun viemään tarttumalla eri kommentoijien käyttämiin yksittäisiin sanoihin tai sanamuotoihin, koska et ymmärrä kielikuvia?
Syö sitä tai tätä, niin kuolee kumminkin joskus. Itse olen 65 ja koko ikäni syönyt ns. perusruokaa. Tähän asti olen ollut terve. Huomisesta ei tiedä. Vanhemmat eli yli 90 vuotiaiksi, vaikka näkivät pula ja sota-ajan.
Kasvikset ovat hiilihydraatteja.
Hemirauta muodostaa suolistossa haitallisia yhdisteitä, siksi lihaakaan ei kannata hirveästi syödä. Kalassa on elohopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset ovat hiilihydraatteja.
Mene autistijankkaaja muualle.
No jos ruokasi on matkustellut enemmän kuin sinä niin jätä hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et vieläkään tajua, mitä prosessointi tarkoittaa. Kaupassa ei ole juuri lainkaan tuotteita, joita ei olisi valmiiksi prosessoitu. Lihat on pilkottu ruhosta eli prosessoitu myynti kuntoon, jauhot on jauhettu viljasta eli prosessoitu käyttökuntoon. Lähinnä kokonaisina myytävät kasvikset ovat prosessoimattomia. Tosin niistäkin käytännössä kaikki on käsitelty säilöntäaineilla eli prosessoitu paremmin säilyviksi.
Edelleenkin on kyse kielellisestä ilmaisusta, jota pidetään yleisesti ymmärrettyn
Kohta 2 on vain sinun jankutustasi. Kaikki muut ymmärtävät, että prosessoitu elintarvike tarkoittaa jotaista elintarviketta, jota on tavalla tai toisella käsitelty. Se, että haukut muita autisteiksi, koska he ymmärtävät asian paremmin kuin sinä, kertoo vain siitä, miten vähän olet perillä tästä asiasta. Sinut on aivopesty uskomaan, että on prosessoitua eli epäterveellistä ja prosessoimatonta eli terveellistä ruokaa. Oikeasti ei ole olemassa ruokaa, joka olisi prosessoimatonta eikä prosessointi automattisesti muuta ruokaa epäterveelliseksi. Ratkaiseva tekijä on se MITEN ruoka on prosessoitu.
Tuo c-vitamiinijuttu on ihan tosi, sitä taas tietämättömät alapeukuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten monelle sivuraiteelle onnistut keskustelun viemään tarttumalla eri kommentoijien käyttämiin yksittäisiin sanoihin tai sanamuotoihin, koska et ymmärrä kielikuvia?
Ei se ole kielikuva, ettet ymmärrä raaka-aineiden olevan hyvin erilaisia :D Kaikki raaka-aineet eivät ole terveellisiä. Sori siitä.
Huvittaa aina kun ihmiset kertovat syövänsä prosessoimatonta ruokaa. Raakaa lihaa ja kasviksia, joita ei ole käsitelty mitenkään? Maitoa suoraan lehmän tissistä? Aika rajua.
Neuvoisin sinua lukemaan vaikkapa netistä viralliset ravitsemussuositukset ja unohtamaan ne iltapäivälehtien päivittäiset ihmediettikirjoitukset. Tutkittu tieto on aina sitä luotettavinta.
Ihan mitä haluaa 😃 Mä oon just syömässä pizzapuffan pöperöjä 😎
Itse olen noudattanut periaatetta, että kaikkea voi syödäja juoda kohtuudella. Toistaiseksi toiminut hyvin. 59 v, perusterve ja hoikka. Kaikkihan me johonkin joskus kuollaan, syötiin sitten mitä tahansa.
Kun pilkot vaikka vihanneksia, sen sisus altistuu valolle ja hapelle. Tämä hävittää vähän c-vitamiinia. C-vitamiini on valo- ja happiarka vitamiini.