Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tänä päivänä voi oikein syödä kun kaikki on epäterveellistä?

Vierailija
23.07.2024 |

Voi ja margariini ovat epäterveellisiä, hiilarit ovat pahasta, liha on pahasta.. jäljelle jää oikeastaan vain kasvikset 

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mitähän ihmiset ovat tuhansia vuosia sitten syöneet?  Itse olen ottanut lähtökohdaksi prosessoimattomuuden. Kananmunat, liha, kasvikset, pähkinät. Jos leivänpäällinen ahdistaa niin syö ilman. 

Syötkö lihaa raakana ja prosessoimattomana? Ihminen ei oikein pysty raakaa lihaa kunnolla käsittelemään, niin sen takia se juuri prosessoidaan, eli paistetaan sellaiseen muotoon, jonka ruuansulatus pystyy paremmin käsittelemään.

Tää prosessoimattomuuden vastustaminen osoittaa vain tietämättömyyttä ja "guruihin" eikä tieteelliseen tutkimukseen tiedonlähteenä nojaamisen. Esim. täysjyväruisleipä on ultraprosessoitu elintarvike, silti terveellinen.

Silläpä tuota juuri käytin esimerkkinä. Jokainen joka on metsästänyt ja maistanut oikeasti tuoretta lihaa, tietää että se ei ole kovin hyvää eikä varsinkaan mitään pikaruokaa 😄

Prosessoituna se on huomattavasti parempaa ihmiselle.

Vierailija
42/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mitähän ihmiset ovat tuhansia vuosia sitten syöneet?  Itse olen ottanut lähtökohdaksi prosessoimattomuuden. Kananmunat, liha, kasvikset, pähkinät. Jos leivänpäällinen ahdistaa niin syö ilman. 

Syötkö lihaa raakana ja prosessoimattomana? Ihminen ei oikein pysty raakaa lihaa kunnolla käsittelemään, niin sen takia se juuri prosessoidaan, eli paistetaan sellaiseen muotoon, jonka ruuansulatus pystyy paremmin käsittelemään.

Tää prosessoimattomuuden vastustaminen osoittaa vain tietämättömyyttä ja "guruihin" eikä tieteelliseen tutkimukseen tiedonlähteenä nojaamisen. Esim. täysjyväruisleipä on ultraprosessoitu elintarvike, silti terveellinen.

Eikä ole mikään ultraprosessoitu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kypsennys ei ole prosessointia sanan yleismerkityksessä. Sillä tarkoitetaan lisäaineilla yms ruuan säilyvyyden, ulkonäön, maun muokkaamista.

Kypsennys nimenomaan on prosessointia. Kannattaa perehtyä asioihin eikä vääristellä totuutta. Tässä sinulle hyvää luettavaa:

Professori Marina Heinosen ruokapuheessa prosessointi toistuu usein. Prosessoinnista on tullut mörkö. Olemme unohtaneet, että prosessointi tarkoittaa kaikea ruuan käsittelyä. Prosessoimme kun pilkomme porkkanaa tai lämmitämme ruokaa. Leivän leipominen on prosessointia, jo käytettävät raaka-aineet kuten jauhot ja hiiva on prosessoitu. Heinonen muistuttaa, että prosessointi ei ole mittari ruuan terveellisyydelle, vaan terveellisyydestä kertoo ravintosisältö.

https://sydan.fi/blogi/prosessointi/

Vierailija
44/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksetkaan ruokavaliona ei ole terveellistä pelkästään.

Vierailija
45/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin just aamupalaksi. Roiskeläpän, muutaman rivin Mariannesuklaata ja cokista puoli litraa. Hyvin onnistuin. Oli järjettömän hyvää.

Pointtina, että syökää kohtuudella mitä huvittaa.

Tuskin tuollaista aamupalaa tulee koskaan muutoin syötyä. Tänään oli se päivä.

Vierailija
46/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kypsennys ei ole prosessointia sanan yleismerkityksessä. Sillä tarkoitetaan lisäaineilla yms ruuan säilyvyyden, ulkonäön, maun muokkaamista.

Kypsentäminen muokkaa säilyvyyttä, ulkonäköä ja makua. Ilman niitäkin se olisi prosessi. Kaikki lihan käsittelyn vaiheet (nylkeminen, riiputtaminen, paloittelu, kypsentäminen jne.) ovat prosesseja jolla se liha siirretään niityltä lautaselle sellaiseen muotoon että sitä voi syödä. Ja kaikli nämä prosessit muokkaavat säilyvyyttä, ulkonäköä ja makua.

Vierailija
47/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että kaupassa on epäterveellisiä versioita kaikesta ja pari terveellisempää, ei tarkoita etteikö terveellisempiä versioita ja hyviä makuja (juomissa ja ruoissa) voisi valmistaa ja tuoda kokeetonta luomua, kaikki luomu ei ole piik. kokeetonta. Luonnollisia ruokia ja kypsääkin. Jos tyydytään huonoon valikoimaan tai joku ylhäältä käskee, silloin on se epäterveellinen pelkästään tai saa kokkailla itse vimmalla.

Vierailija
48/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko vakavissasi, että raaka liha säilyy, näyttää ja maistuu identtisellä tavalla verrattuna kypsennettyyn lihaan? Vai olisiko kuitenkin niin, että se kypsentäminen muokkaa ruuan säilyvyyttä, ulkonäköä ja makua eli on prosessointia ihan samalla tavalla kuin natriumglutamaatin lisääminen lihaan?

Vierailija
49/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kypsennys nimenomaan on prosessointia. Kannattaa perehtyä asioihin eikä vääristellä totuutta. Tässä sinulle hyvää luettavaa:

Professori&nbs

Periaatteessa kyllä olet oikeassa. Mutta itse mietin lähinnä sitä, että ei pidä ostaa kaupasta sellaisia tuotteita, jotka on jo valmiiksi prosessoitu. Eli ostaa vain raaka-aineita, joista itse valmistaa ruuan. Sillä tavoin syö puhtaasti ja terveellisesti. 

Vierailija
50/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultraprosessoitu ruokatuote on sellainen, jossa ei ole kunnon ravintoaineita juuri lainkaan, esim. pikaruoka. Jos syöt kaupan näkkileipää, saat valtavasti kuituja, hyvin rautaa ja B-vitamiineja, muiden muassa.

Ei prosessointi liity mitenkään ravintoaineisiin. Prosessointi tarkoittaa käsittelyä. Et sinä kaupan näkkileipää saa prosessoimattomana, koska näkkileipä ei kasva pellossa, vaan vilja pitää käsitellä eli prosessoida ennen kuin siitä saadaan muiden prosessoitujen ainesosien kanssa prosessoitua näkkileipää. Ihan jo taikinan valmistaminen sisältää monta käsittely eli prosessointivaihetta. 

Prosessointi tuhoaa ravinteita tehokkaasti. Jo kaupan hernekeitosta on hävinnyt kaikki C-vitamiini, vaikka herneissä sellaisenaan on C-vitamiinia yhtä paljon kuin mustikoissa. 

Vierailija
51/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parsakaalia :D

Vierailija
52/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kypsentäminen muokkaa säilyvyyttä, ulkonäköä ja makua. Ilman niitäkin se olisi prosessi. Kaikki lihan käsittelyn vaiheet (nylkeminen, riiputtaminen, paloi

Voi jestas. No yleensä ei ole tapana ostaa kokonaista lehmää kaupasta. Ei kokolihaa pidetä yleisesti ottaen minään prosessoituna elintarvikkeena, vaikka se jonkun prosessin on käynyt läpi. Nämä on kielellisiä asioita. Että mikä käsite on yleistynyt puhekielessä tarkoittamaan prosessoitua elintarviketta. Vai nytkö alat nillittämään että porkkana on prosessoitu, kun kuorin sen ennen syömistä? 

Vierailija
53/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kyllä olet oikeassa. Mutta itse mietin lähinnä sitä, että ei pidä ostaa kaupasta sellaisia tuotteita, jotka on jo valmiiksi prosessoitu. Eli ostaa vain raaka-aineita, joista itse valmistaa ruuan. Sillä tavoin syö puhtaasti ja terveellisesti. 

Eli et vieläkään tajua, mitä prosessointi tarkoittaa. Kaupassa ei ole juuri lainkaan tuotteita, joita ei olisi valmiiksi prosessoitu. Lihat on pilkottu ruhosta eli prosessoitu myynti kuntoon, jauhot on jauhettu viljasta eli prosessoitu käyttökuntoon. Lähinnä kokonaisina myytävät kasvikset ovat prosessoimattomia. Tosin niistäkin käytännössä kaikki on käsitelty säilöntäaineilla eli prosessoitu paremmin säilyviksi. 

Vierailija
54/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ruoka-aine ei ole pelkästään terveellinen tai epäterveellinen. On yksinkertaisuutta väittää muuta.

Vierailija
55/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultraprosessoitu ruokatuote on sellainen, jossa ei ole kunnon ravintoaineita juuri lainkaan, esim. pikaruoka. Jos syöt kaupan näkkileipää, saat valtavasti kuituja, hyvin rautaa ja B-vitamiineja, muiden muassa.

Ei prosessointi liity mitenkään ravintoaineisiin. Prosessointi tarkoittaa käsittelyä. Et sinä kaupan näkkileipää saa prosessoimattomana, koska näkkileipä ei kasva pellossa, vaan vilja pitää käsitellä eli prosessoida ennen kuin siitä saadaan muiden prosessoitujen ainesosien kanssa prosessoitua näkkileipää. Ihan jo taikinan valmistaminen sisältää monta käsittely eli prosessointivaihetta. 

Prosessointi tuhoaa ravinteita tehokkaasti. Jo kaupan hernekeitosta on hävinnyt kaikki C-vitamiini, vaikka herneissä sellaisenaan on C-vitamiinia yhtä paljon kuin mustikoissa. 

Kerro lisää siitä, miten prosessointi eli esim. pilkkominen tuhoaa ravinteita? 

Vierailija
56/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et vieläkään tajua, mitä prosessointi tarkoittaa. Kaupassa ei ole juuri lainkaan tuotteita, joita ei olisi valmiiksi prosessoitu. Lihat on pilkottu ruhosta eli prosessoitu myynti kuntoon, jauhot on jauhettu viljasta eli prosessoitu käyttökuntoon. Lähinnä kokonaisina myytävät kasvikset ovat prosessoimattomia. Tosin niistäkin käytännössä kaikki on käsitelty säilöntäaineilla eli prosessoitu paremmin säilyviksi. 

Edelleenkin on kyse kielellisestä ilmaisusta, jota pidetään yleisesti ymmärrettynä. Tottakai ihan jo se on prosessi, kun laitan kauppaostokset jääkaappiin kun siellä ne säilyvät paremmin. Ei se tee siitä porkkanasta yleismaailmallisesti ymmärrettynä prosessoitua. Kirjaimellisesti kyllä. Onko sinun jotenkin vaikea ymmärtää abstrakteja käsitteitä ja otat kaiken harvinaisen kirjaimellisesti?

Vierailija
57/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas. No yleensä ei ole tapana ostaa kokonaista lehmää kaupasta. Ei kokolihaa pidetä yleisesti ottaen minään prosessoituna elintarvikkeena, vaikka se jonkun prosessin on käynyt läpi. Nämä on kielellisiä asioita. Että mikä käsite on yleistynyt puhekielessä tarkoittamaan prosessoitua elintarviketta. Vai nytkö alat nillittämään että porkkana on prosessoitu, kun kuorin sen ennen syömistä? 

Nimenomaan kielellisestä asiasta on kyse. Sinä et osaa suomen kieltä riittävän hyvin ja pelkäät prosessointia, joka tarkoittaa ihan vain käsittelyä. Kyllä, porkkanakin on prosesessoitu, jos se on kuorittu ja pilkottu. Myös sinun kehosi prosessoi sitä porkkanaa, kun pureskelet ja nielet sen. Sen jälkeen kehosi aloittaa prosessoinnin ja imeyttää ravintoaineet kehosi käyttöön. 

Vierailija
58/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin on kyse kielellisestä ilmaisusta, jota pidetään yleisesti ymmärrettynä. Tottakai ihan jo se on prosessi, kun laitan kauppaostokset jääkaappiin kun siellä ne säilyvät p

Kyllä. Ihan yleisesti ymmärretään, että prosessointi=käsittely. Jostain syystä tämä yleisesti ymmärretty asia on sinulle täysin mahdotonta käsittää ja yrität kehitellä sanalle merkityksiä, joita sillä ei ole. Kaikki, jotka osaavat sujuvasti suomea, ymmärtävät, että prosessointi on paljon muutakin kuin lisäaineita jne. 

Vierailija
59/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen vinkki, lapselle, joka ei osaa suomea: Alapeukuttaminen ei muuta faktoja. 

Vierailija
60/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whole foods plant based

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän