Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tänä päivänä voi oikein syödä kun kaikki on epäterveellistä?

Vierailija
23.07.2024 |

Voi ja margariini ovat epäterveellisiä, hiilarit ovat pahasta, liha on pahasta.. jäljelle jää oikeastaan vain kasvikset 

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ennen ollut tämmöistä ruoka ronklausta ja valinnan vaikeutta. Syötiin kaikkea mitä eteensä sai. Kotona syötiin yleensä kaikkein halvinta arkena. Viikonloppuisin aina leivottiin pullaa tai omenapiirakoita.

Voit myös hetken miettiä, mitä söi se vanhimmaksi terveenä elänyt sukulaisesi. Lehmänmaitoa omasta navetasta, voita , sokeria ... ja tietenkin sitä ,mitä itse keräsi, kasvatti ja pyydysti.

Entä ne lyhyen elämän samalla ravinnolla eläneet sukulaiset?

Vierailija
22/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia marjoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun ruokavaliooni kuuluu hiilarit, proteiinit, hyvät rasvat ihan joka päivä... 

Vierailija
24/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilareita tarvitaan siinä missä muutakin. Mutta ei ole pakko lappaa hiilareita kilokaupalla!

Vierailija
25/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut aikuiseksi isolta osin sokerimuroilla, ruskealla kastikkeella, perunalla, ranskanleivällä ja metukalla. Silti olen terve ja hyväkuntoinen  

Vierailija
26/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit ovat aivoille välttämättömiä. Pitää vain ymmärtää, että hiilareita on monenlaisia ja vain ne hyvät ovat hyväksi. 

Vierailija
27/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdevettä jäädytettynä susirajan takaa, mutta kuitenkin Suomen rajojen sisäpuolelta, mutta ei kuitenkaan ydinlaskeuma-alueilta tai 5G mastojen lähettyviltä.

Vierailija
28/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman vähän prosessoitua, mahdollisimman vähän teollista ja lisäaineellista. Se on tärkeämpää, kuin esim. onko kasvi- vai eläinperäistä.

Jos mahdollista tee itse ruokasi raaka-aineista. Mitä lyhyempi tuoteseloste teollisessa ruuassa on, sen parempi. Esimerkkinä juusto, jolle ok. tuoteseloste olisi: Maito, juoksete, hapate, suola. (Mutta sitä tiesuolaa laitetaan juustoon arvatkaa miksi? No sen vuoksi, että sitä lisäämällä samasta määrästä maitoa saa tehtyä enemmän juustoa. )

Vältä asioita, joita ei ollut olemassa isoisoäitisi aikaan. Tsekkaa värit: Beige on paskin väri ruualle, mitä vähemmän syöt beigejä asioita, sitä terveellisemmin tulet samalla syöneeksi. 

Terveellisimmät asiat myydään ruokakaupan reunaosissa ja pahin teollinen suttu siellä hyllyväleissä. 

Pyri syömään kotimaista aina kun mahdollista, sillä suomalainen ruoka on maailmanluokan laadukasta ja  puhdasta. Esimerkki: Kaikki suomalainen naudanliha ja maitotuotteet ovat ns. "grass-fed", koska ihan kaikki naudat joko laiduntavat tai syövät noin 60% ravinnostaan säilöttyä nurmea, eli AIV-rehua. Tuolla maailmalla pitää maksaa paljon ekstraa saadakseen grass-fed nautaa/maitotuotteita, sillä siellä eläinparoille syötetään soijaa, maissia ja jopa ylijäämämakeisia silloin, kun ovat halvempia kuin rehu. 

Toinen esimerkki suomalaisen ruuan laadukkuudesta: Jo Tanskassa tilanne on se, että jos haluat taatusti salmonellavapaan kananmunan vaikkapa tartarpihvin päälle, ostat sellaisen erikseen kalliimmalla, kaikki muut munat täytyy kypsentää salmonellavaaran vuoksi. Suomessa kaikki kananmunat ovat salmonellavapaita.

Keski-Euroopassa on muuten laillista käyttää ravintoloiden uppopaistoöljy-jätettä karjanrehun raaka-aineena... sen vuoksi sitten oli niitä dioksiini-kananmunia, kun koneöljyä oli eksynyt tämän öljyn joukkoon.

Vierailija
29/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisimmät asiat myydään ruokakaupan reunaosissa ja pahin teollinen suttu siellä hyllyväleissä. 

Ei pidä paikkaansa. Lähikaupassani karkit ja sipsit ovat reunaosissa ja esim. hevi-osasto keskellä kauppaa. 

Vierailija
30/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ennen ollut tämmöistä ruoka ronklausta ja valinnan vaikeutta. Syötiin kaikkea mitä eteensä sai. Kotona syötiin yleensä kaikkein halvinta arkena. Viikonloppuisin aina leivottiin pullaa tai omenapiirakoita.

Minä olen kuullut tuota Ap:n väittämää koko ikäni. Siksi syönkin mitä huvittaa, elimistöni kertoo kyllä, mitä se on vailla. BMI on alle 25 ja kohta se saa olla alle 29, on luustolle terveellisempää.

T N60+

Vierailija
31/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mitähän ihmiset ovat tuhansia vuosia sitten syöneet?  Itse olen ottanut lähtökohdaksi prosessoimattomuuden. Kananmunat, liha, kasvikset, pähkinät. Jos leivänpäällinen ahdistaa niin syö ilman. 

Syötkö lihaa raakana ja prosessoimattomana? Ihminen ei oikein pysty raakaa lihaa kunnolla käsittelemään, niin sen takia se juuri prosessoidaan, eli paistetaan sellaiseen muotoon, jonka ruuansulatus pystyy paremmin käsittelemään.

Tää prosessoimattomuuden vastustaminen osoittaa vain tietämättömyyttä ja "guruihin" eikä tieteelliseen tutkimukseen tiedonlähteenä nojaamisen. Esim. täysjyväruisleipä on ultraprosessoitu elintarvike, silti terveellinen.

Vierailija
32/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit ovat aivoille välttämättömiä. Pitää vain ymmärtää, että hiilareita on monenlaisia ja vain ne hyvät ovat hyväksi. 

Aivot itse asiassa toimivat tehokkaammin ketoneilla kuin glukoosilla, tästä syystä alzheimer potilaiden hoidossa on saatu lupaavia tuloksia ketogeenisellä ruokavalioilla. 

Ja eräs aivotutkija sanoi näin: Jos antaa aivoilleen ainoastaan glukoosia, ei ikinä saa niistä täysiä tehoja irti.

Sinäkin muuten käyt ketoosissa aina aamuyöllä, muuten sinun pitäisi herätä syömään. =)

Vierailija
33/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mitähän ihmiset ovat tuhansia vuosia sitten syöneet?  Itse olen ottanut lähtökohdaksi prosessoimattomuuden. Kananmunat, liha, kasvikset, pähkinät. Jos leivänpäällinen ahdistaa niin syö ilman. 

Ihmiset myös elivät silloin entisinä kultaisina aikoina hädin tuskin kolmekymppisiksi.

Vierailija
34/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vege vhh. Mutta sitä ei saa sanoa ääneen.

Sillä pysyisi hoikkana ja terveenä.

Vierailija
35/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivot itse asiassa toimivat tehokkaammin ketoneilla kuin glukoosilla, tästä syystä alzheimer potilaiden hoidossa on saatu lupaavia tuloksia ketogeenisellä ruokavalioilla. 

Ja eräs aivotutkija sanoi näin: Jos antaa aivoilleen ainoastaan glukoosia, ei ikinä saa niistä täysiä tehoja irti.

Sinäkin muuten käyt ketoosissa aina aamuyöllä, muuten sinun pitäisi herätä syömään. =)

Kannattaisi syödä enemmän laadukkaita hiilareita niin oppisit lukemaan. Kukaan ei ole sanonut, että eletään PELKILLÄ hiilareilla. Kerrottiin vain, että hyvälaatuiset hillarit ovat välttämättömiä. 

Vierailija
36/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset myös elivät silloin entisinä kultaisina aikoina hädin tuskin kolmekymppisiksi.

Joo, mutta se ei ollut ruokavaliosta kiinni. Silloin entisinä kultaisina aikoina ei ollut esim. terveydenhuoltoa laisinkaan ja ihmisellä oli myös luontaisia vihollisia muissa eläinlajeissa. Nykyisin aika harva kuolee villieläimen saaliina ja perusflunssa ei ole tappava, koska sitä osataan hoitaa. 

t. eri

Vierailija
37/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdat ne netin ja somen "terveysgurut" ja seuraat virallisia ravitsemussuosituksia. Tosi simppeliä.

Eli rasvatonta maitoa jne. Ei voisi enempää metsään enää mennä

Meillä oli muutama vuosi, että käytettiin rasvatonta maitoa ja margariineja, muu ruokailu suht samanlaista. Mitä tapahtui? No lihoin tietysti, ei nyt paljon mutta kumminkin ylipainon puolelle mentiin. Sitten vaihdoin nuo kaksi pois, rasvaton vähintään kevytmaitoon ja margariini Oivariiniin tai voihin käyttötarkoituksen mukaan. Muut syömiset olivat kuten ennenkin Mitä tapahtui? No laihduin ihan itsekseni normaalimittoihin ilman mitään.varsinaista dieettiä.

Vierailija
38/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö lihaa raakana ja prosessoimattomana? Ihminen ei oikein pysty raakaa lihaa kunnolla käsittelemään, niin sen takia se juuri prosessoidaan, eli paistetaan sellaiseen muotoon, jonka ruuansulatus pystyy paremmin käsittelemään.

Tää prosessoimattomuuden vastustaminen osoittaa vain tietämättömyyttä ja "guruihin" eikä tieteelliseen tutkimukseen tiedonlähteenä nojaamisen. Esim. täysjyväruisleipä on ultraprosessoitu elintarvike, silti terveellinen.

Ultraprosessoitu ruokatuote on sellainen, jossa ei ole kunnon ravintoaineita juuri lainkaan, esim. pikaruoka. Jos syöt kaupan näkkileipää, saat valtavasti kuituja, hyvin rautaa ja B-vitamiineja, muiden muassa.

Vierailija
39/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraprosessoitu ruokatuote on sellainen, jossa ei ole kunnon ravintoaineita juuri lainkaan, esim. pikaruoka. Jos syöt kaupan näkkileipää, saat valtavasti kuituja, hyvin rautaa ja B-vitamiineja, muiden muassa.

Ei prosessointi liity mitenkään ravintoaineisiin. Prosessointi tarkoittaa käsittelyä. Et sinä kaupan näkkileipää saa prosessoimattomana, koska näkkileipä ei kasva pellossa, vaan vilja pitää käsitellä eli prosessoida ennen kuin siitä saadaan muiden prosessoitujen ainesosien kanssa prosessoitua näkkileipää. Ihan jo taikinan valmistaminen sisältää monta käsittely eli prosessointivaihetta. 

Vierailija
40/111 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kypsennys ei ole prosessointia sanan yleismerkityksessä. Sillä tarkoitetaan lisäaineilla yms ruuan säilyvyyden, ulkonäön, maun muokkaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi