Tuotteet joiden hinta on ylittänyt kipurajan
Onko sinulla sellaisia tuotteita, joita et enää osta ollenkaan tai ostat vain jos on pakko?
Mainittakoon että itsellä tällaisia ovat mm.
- Kampaamot
** Vähän väriä hiuksiin ja lähempänä 200 eur! - ei kiitos **
- Pikaruokapizza
** Kotipizza yrittää normalisoida n. 15 eur / minipizza hintaa - lopetimme käytön kokoaan **
- Olut-/lonkerotuoppi tapahtumissa
** 0,3 litran muovituoppi n. 10 euroa - ei kiitos **
- Tuoreet kotimaiset mansikat
** Jotain 7-8 eur litra - ei kiitos **
Kommentit (459)
Noin 10 v sitten eräässä kaupassa, jossa olin töissä, ruotsalaiset asiakkaat suu auki ällistelivät hintoja. Jopa koululaiset. Nykyhintoihin verrattuna oli naurettavan halpaa, ihan kaikki. Ei ihme että hotellitkin huutaa tyhjyyttään, ei tänne turistit tule.
Meillä kylällä on grilli/huoltoasema mikä lie, josta saa ihanan itsetehdyn munkin plus kahvin hintaan 2.50e. Kahvi ei ole makuuni tarpeeksi kuumaa mutta silti hinta on kohtuullinen. Heitä tuen aika usein käymällä kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino saada hinnat laskemaan on olla ostamatta kalliita tuotteita.
No siihen ei sun pihistelyt auta. Ne ostaa, joilla on varaa.
On auttanut näemmä. Heti sodan alkamisen jälkeen Valion juustot olivat törkyhintaisia ja ilmeisesti juuri Valio oli se sisäänostohinnan nostaja. Moni asiakas tietenkin siirtyi edullisempiin ulkomaisiin juustoihin. Nyt sittemmin Valion juustot ovat olleet ketjutarjouksina vähän väliä, välillä jopa edullisemmin kuin ennen sotaa. Taisi tulla Valiollekin hätä käteen, kun kauppa ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin viimeksi parturissa viime vuoden lopulla - en tiedä menenkö tänä vuonna. Limsat olen jättänyt pois, koska yritän säästää ja myös elää hieman terveemmin.
Itse olen käynyt viimeksi parturissa lomareissulla vuonna 2014 ja sitä ennen joskus 1990-luvulla. Olen pääosin itse sheivannut pääni. Lomareissulla tuli kahdelle hiustenleikkuulle, kolmelle hieronnalla ja jalkojen kalahoidolle hinnaksi Suomen rahassa reilut 30€. En sano, että se olisi se oikea hinta. Toinen esimerkki on eräästä nykyisestä euromaasta, kun kahvilassa maksoi kahvit, limsa, kaksi jäätelöä, leivos ja yksi olut yhteensä 7€.
Et saanut kuittia tai tarjoilija palkkaa, vaikka jätit tippiä?
Jotenkin älytöntä, että yksi lippu elokuvateatteriin maksaa saman verran kuin leffan ostaminen omaksi joko digitaalisena tai bluray-levynä.
Vierailija kirjoitti:
Mansikat, herneet, leffat (jos en pääsisi kulttuuriedulla), suklaalevyt, festarit
Fazerin siniset on jäänyt melkein kokonaan pois minun ostoslistalta.
Oliiviöljy, viimeksi kun katsoin oli yli 8e pullo ja kauppaan jäi.
Fazerin suklaalevyt ja karkit yleisesti, ostan vain alesta tai jotain halpisbrändiä.
Lasten hoplopit, leffat, puuhamaa käynnit vähentyneet hinnan takia, mutta johtuu myös taloudellisesta tilanteesta ja lasten määrästä.
Kampaajalla käynnin olen lopettanut kokonaan kun tuntuu niin kalliilta. Ennen kävin 3-4 kertaa vuodessa tasaamassa hiukset.
Vauvojen purkkiruuat, tulisi käytettyä enemmän arjessa jos olisivat edullisempia.
Vierailija kirjoitti:
Erosin ja on pitänyt vähän alkaa paremmin katsomaan mitä sieltä ruokakaupasta ostaa. Monikin asia on tosiaan jäänyt ostamatta. Kesäisin yleensä olen ostellut lapsille ja itsellekin pakastealtaasta erilaisia tuutteja ja puikkoja reippaaman määrän ja niitä sitten päivittäin syöty kotona. Perustuuttienkin hinnat aika kalliita ja ajattelin ostaa sitten muutaman litran pahvipakettijäätelön tilalle. Yllätyin kun huomasin, että ei niitä ole edes ole enää kovin montaa maku tarjolla s-marketissa. Oisko ollut vanilja, trio, lakritsi, suklaanougat. Ainoja sun muita kalliita muovirasioita oli ainakin kolme kertaa enemmän. Eikö näitä enää vaan osteta vai mikä tässä on?
Kauppa saa kalliimmista enemmän katetta. On helppo perustella, että asiakkaat haluavat tätä, mutta miten voisi valita muuta, jos sitä ei ole tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Aikakauslehdet, toki helppo jättää ostamattakin. Pitää olla jotain todella erityisen mielenkiintoista sisältöä ennenkuin ostan irtonumeron, tilauksia en edes harkitse. En tilaa mitään sanomalehtiäkään.
Sen huomaa tällä palstallakin. Kaikki tieto imuroidaan ilmaisista kohteista eli iltalehtien klikkiotsikoista, Netti-Seiskasta ja hätäpäissään alueen ilmaisjakelulehdistä jne. Sitten jää ne oikeat uutiset havainnoimatta ja tämä palstakin on kuin hevosmiesten tietotoimisto potenssiin kymmenen. Telkkaristakaan ei viitsitä katsoa uutisia, vaan Tempparit yms on sitä oikeaa TV-sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohi.
Paitsi tarjouksessa. Justiin oli kokonainen kirjolohi 8,90/kg K-supermarketissa. Muikut usein 4 €/kg. Namm.
Tuohan ei ole lohi.
Voisko joku vielä kerran tulla nillittämään, että kirjolohi ei ole lohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino saada hinnat laskemaan on olla ostamatta kalliita tuotteita.
No siihen ei sun pihistelyt auta. Ne ostaa, joilla on varaa.
On auttanut näemmä. Heti sodan alkamisen jälkeen Valion juustot olivat törkyhintaisia ja ilmeisesti juuri Valio oli se sisäänostohinnan nostaja. Moni asiakas tietenkin siirtyi edullisempiin ulkomaisiin juustoihin. Nyt sittemmin Valion juustot ovat olleet ketjutarjouksina vähän väliä, välillä jopa edullisemmin kuin ennen sotaa. Taisi tulla Valiollekin hätä käteen, kun kauppa ei käy.
Suomalaiset juustot olivat ennen suosittuja naapurissa. Siellä on pitkään ollut myynnissä jonkin verran ruokaväärennöksiä, joten lähialueelta tuotu ruoka oli suosittua.
Baarissa käyminen, on kohtuutonta maksaa lähes 10 € yhdestä juomasta. En ole käynyt vuosiin. En toki muutenkaan juuri käytä alkoholia, mutta ilman törkyhintoja voisin vaikka muutaman kerran kesässä käydä terassilla juomassa pari. Eipä tule käytyä.
Leffassa käyminen. Liput törkyhintaisia ja sallin ei saisi viedä muuta kuin Finnkinolta ostettua karkkia/limua, jotka ovat törkykalliita.
Kampaamokäynnit lopetin, kun latvojen tasaus maksoi 50 € ja kampaaja ei suostunut leikkaamaan 15 cm pois tukastani, koska se oli niin pitkä. Olisin halunnut lyhyemmän tukan, mutta kampaaja oikeasti kieltäytyi leikkaamasta, kuulemma minua voisi harmittaa myöhemmin ja takaisin kasvuun menisi tosi pitkä aika😅 nykyään saksin itse ja olen todennut että ihan hyvin pärjää näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainittiinko jo taksit? Eivät ne toki koskaan olleet halpoja Suomessa mutta nyt on päästy ihan uudelle tasolle.
Yleisestä hintatasosta on toki paha sanoa mitään kun ihan sama kyyti voi nykyään maksaa joko todella paljon, aivan järjettömästi tai hengen.
Säästö lisäksi kaksinkertaistuu kun menee vaikka keikalle omalla omalla autolla ja jättää ne 10€ lötköt 0,4l muovituopit vetistä hanakoffia juomatta kokonaan.
Taksimatkoista puheen ollen. Hintaan sisältyy sentään nykyään ylimääräinen jännitysmomentti ja kauhufilmin aineksia.
Viime vuonna eräs n.15 minuutin matka maksoi 50e ja tänä vuonna sama matka maksoi 80e.. :D En taksia toki juuri käytä, mutta tuohon tarvitsin..
Minkä tahansa lehden irtonumero on vähintään 10€, jotkut 13-14€. Ja puolet sisällöstä on vielä mainoksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohi.
Juuri ostin lohta 10€/kg tarjouksesta. Ei lohi mielestäni ole mitenkään hurjan kallista.
No se normaali hinta onkin pahimmillaan melkein 30e kilo. Yleensä ainakin sen 20e kilo. Se on todella kallista
Ja mansikat... 5 kg laatikko 50e!!
Jätin ostamatta. 40e olis ollut kipuraja. Lohen pitää olla n.16e kilo, että ostaisin.
meilläkin jätettiin mansikat ostamatta. nykyisi ei laatu kohtaa hintaa: mansikat on hyvin usein kasvatettu kasvutunneleissa ja valitettavasti se vie makua pois. silti kehdataan pyytää kiskurihintoja (tosin ymmärrän kyllä, että mansikanviljely on työlästä, mutta nykykäytäntö mansikoiden myynnissä on se vääristävä tekijä (isot tukkuliikkeet ostavat ne suoraan viljelijältä ja sitten ne viedään tukkuun, josta kauppiaille. kun se mansikka sitten on kaupassa, niin se on voitu kerätä esim. kaksi päivää aiemmin. jossain vielä löytää samana päivänäkin kerättyä ja jotkut viljelijät ovat tajunneet itse alkaa taas myymään suoraan kuluttajille, joten laatu parempi, mutta meidän alueella ei heitä ole). laitettiin tänä kesänä omalle pihalle tarpeeksi mansikkapensaita, jotta ensi vuonna sitten kerätään omat. mansikka ei ole meidän perheessä edes lempimarja, joten ei haittaa, kun tiedetään, että ensikesän sato ei ole kovin runsas, kunhan saadaan se viisi kiloa, niin ollaan tyytyväisiä.
Ne kaikki. Ja laatu heikentynyt ja pakkauskoot pienentyneet. Enää ei juurikaan 20 eurolla aaa mitään monipuolista ja hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kotimaiset mansikat, huvipuistot, alkoholijuomat ravintoloissa, jäätelökioskien jäätelöt. Hesburgerin kerrosateria. Kun Hese tuli Suomeen, ateria maksoi 5,95. Nykyään 10,90. On aika kovat prosentit.
Miten niin tuli Suomeen? Alunperinkin täysin suomalainen ikivanha ketju, on toiminut kauan jo markka-aikana.
https://www.rusta.com/fi/fi/saviruukun-aluslautanen-p180900300401.aspx
nää makso joskus 20 centiä
Taksimatkoista puheen ollen. Hintaan sisältyy sentään nykyään ylimääräinen jännitysmomentti ja kauhufilmin aineksia.