Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietosuoja ja lastensuojelu. Onko tämä nyt ihan ok?

Vierailija
22.07.2024 |

Lapsen isä ei ole ollut seitsemään vuoteen missään kontaktissa lapseemme. Lapsen sisarus, joka ei ole tämän edellä mainitun isän lapsi vaan minun lapseni edellisestä liitosta, on sairas. Sairaus vaikuttaa koko perheeseemme ja siksi molemmat lapset ovat lastensuojelun asiakkaita. Kyse ei siis ole päihteistä, mielenterveysongelmista tms. Sairauden hoito vaatii moniammatillista yhteistyötä ja lastensuojelu on myös mukana tässä. Lapsen isä on ilmaissut ettei halua olla edes huoltaja, hän ei halua lasta luokseen, eikä ole missään tekemisissä lapsen kanssa. Yksinhuoltajuutta olen hakenut aikoja sitten, jolloin isä kieltäytyi sitä antamasta. Hän oli mukamas halukas tapaamisiin vaikka ei sitten oikeasti ollutkaan. Kyse oli pitkään jatkuneesta kiusaamisesta ja vallankäytöstä. Nyt olen hakenut yksinhuoltajuutta uudelleen kun lapsen isä ilmoitti myös lastensuojeluun ettei halua olla edes huoltaja. 

Tästä huolimatta lasusta oli soitettu isälle, ja kysytty haluaako hän perhetyöstä raportin kotiinsa. Sen isä halusi. Nivaskassa papereita oli kaikki henkilökohtaiset tietomme minun työpaikastani ja yksityisestä elämästäni, kaikki sairaan lapseni diagnooseista ja hoidoista, sukulaisteni asioita, ihan paljas kaikenkattava läpivalaisu ihmisistä joiden asiat eivät kuulu tälle isälle mitenkään.

Näinkö tämä menee oikein ja lain mukaan? Ymmärrän toki että laki on laki yhteishuoltoa koskevissa asioissa, mutta eikö minkäänlaista harkintaa käytetä mitä tulee tietosuojaan?

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kuuluu isälle hän on huoltaja 

Ei yleensä kuulu kaikki. Ei kolmannen osapuolen tietoja saisi antaa. 

Lastensuojelu vaan pelaa eri säännöillä kuin terveydenhuolto

Vierailija
82/82 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan tilannetta, jossa on lapsi A, joka on sairas. Sanotaan, että on vaikka syöpä. Perheessä on myös lapsi B, jonka isä ei asu perheessä. Äiti on sairaan lapsen kanssa aivan uuvuksissa ja ei enää jaksa hoitaa lapsia, tarvitsee vahvaa tukea. Mietitty jopa lapsen sijoitusta. Ihanko oikeasti ajattelette ettei B lapsen isälle, joka vielä on huoltajakin, asia kuulu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla