Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun on koko elämän ollut erittäin runsaat kuukautiset, niin mistä se johtuu?

Vierailija
22.07.2024 |

Johtuuko se liiallisesta estrogeenin määrästä kehossa?

Mulla on siis teinistä asti ollu erittäin runsaat menkat ja nyt oon jo 45 + ikäinen ja kärsin vakavasta raudanpuutteesta. Jouduin teininä gynekologiseen tutkimukseen menkkojen aikana ja siellä jo lääkäri sanoi, että on poikkeuksellisen suuri vuoto, mutta mitään vikaa ei ole ikinä löytynyt (oon säännöllisesti käyny gynellä ja ultrassa koko elämäni).

Sitäkin ihmettelen, että kukaan EI IKINÄ ohjeistanu mua syömään rautalisää, ei ikinä!!!

Olen kärsinyt raudanpuutteen oireista reilu 20-vuotiaasta nelikymmpiseksi, kunnes  tajusin median ferritiinirummutuksen myötä, että ei hitto, mullahan on ollu raudanpuute 20 vuotta ja menin lääkäriin pyytämään verikokeet kaikista mahdollisista rauta-arvoista. Ja niinpä sit on joo vakava raudanpuute ja kaikki liitännäissairaudet sen takia. Kyllä vituttaa suoraan sanottuna.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko aloitukseni pointti on lähinnä se, että kyllä naisia voisi ohjeistaa lisäraudan ottamiseen, mikäli erittäin runsaat kuukautiset. 

Toinen pointti onkin otsikossa, että mistä mahtaa ylipäänsä johtua tämmöiset menkat?

Rinnat on pienet, mutta lantio leveä. Jos ois paljon estrogeeniä, eikö mulla ois isot rinnatki sit??

ap

mitä järkeä on syödä lisärautaa, jos sen vuotaa alapäästä kuitekin ulos.

jos on runsaat kuukautiset ja ne aiheuttavat terveydellisiäkin muutoksia, niin ensi sijassa pitää vähentää sitä vuotoa tavalla tai toisella.

Vierailija
42/69 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene hyvä ihminen gynekologille !

Eikä mille tahansa, vaan etsi sellainen, joka on erikoistunut runsaisiin vuotoihin ja on saanut muutenkin hyvää palautetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko endometrioosi? Gynen perusteellinen tutkimus paikallaan

Vierailija
44/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko endometrioosi? Gynen perusteellinen tutkimus paikallaan

Endometrioosin lievempi versio on. 

Vierailija
45/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvin samanlainen tarina, vuodot on olleet tosi runsaat heti siitä saakka kun kuukautiseni alkoivat 11 vuotiaana. Kokeilin e-pillereitä joskus teininä mutta ei sopineet mulle, olen elänyt siitä saakka hormoonittomasti poislukien muutama kuukautisten siirto keltarauhashormonilla.

Suomessa en saanut mitään apua kun kieltäydyin hormonaalisesta ehkäisystä. Muutin ulkomaille reilu kymmenen vuotta sitten ja kappas vaan kun ferritiini mitataankin vuosittaisella omalääkärikäynnillä. Vakava raudanpuutos oli sekoittanut elektrolyytit ja söinkin sitten sekä kaliumia että rautaa purkista reilun vuoden ja molemmat arvot alkoivat korjaantua. Vatsani teki täydellisen stopin rautalisälle ja lääkärini aloittikin sitten rautainfuusiot.

Löysin gynen jolle hormoonivastaisuuteni ei ollut ongelma. Ultrassa ei löytynyt mitään syytä runsaille vuodoille ja hän määräsi mulle traneksaamihappoa, vieläpä poretablettina 4000mg vuorokaudessa vuotopäivinä. Elämänlaatu parani heti ja on ihanaa kun voi käyttää kuukautispikkareitakin!

Minä uskon että syynä on estrogeenidominanssi. Alkoholi pahentaa tilannetta ja olen myös pyrkinyt pysymään normaalipainossa sekä liikkumaan säännöllisesti ettei estrogeenia olisi liikaa kierrossa. Käytän kahta lisäravinnetta, toinen on DIM ja toinen Calcium D-Glucarat, lisäksi otan b-vitamiineja, magnesiumia sitraattina sekä rautaa suusuihkeena.

Vierailija
46/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä uskon että syynä on estrogeenidominanssi. Alkoholi pahentaa tilannetta ja olen myös pyrkinyt pysymään normaalipainossa sekä liikkumaan säännöllisesti ettei estrogeenia olisi liikaa kierrossa. Käytän kahta lisäravinnetta, toinen on DIM ja toinen Calcium D-Glucarat, lisäksi otan b-vitamiineja, magnesiumia sitraattina sekä rautaa suusuihkeena."

Kyllä, syynä on mitä ilmeisimmin liikaa estrogeeniä kierrossa.

Miksi otat DIM ja Calcium D-Glucarat lisäravinteita?

Mulle taas ei sopinut yhtään tuo vuotoa vähentävä traneksaamihappo, myydään Caprilon nimellä.

Jos ja kun on liikaa estrogeenia ja vaikka on yli 45-vuotias, niin voisiko auttaa, että ottaa keltarauhashormonia kierron vikat 2 viikkoa?

47/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on vain ominaisuus kuten silmien väri tai pituus.

Vierailija
48/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute itsessään aiheuttaa runsasta kuukautisvuotoa, joka puolestaan aiheuttaa raudanpuutetta. Ongelmainen noidankehähän tuosta tulee.

Vierailija
49/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkä takia jotkut synnyttää vessaan tietämättä olleensa edes raskaana 9 kuukautta.Miksi et ole käynyt gynegpgolilla ja käytä ehkäisy pilleitä niin puolet vuodosta ja kivuista olisi ollut poissa.MEILLÄ NYKYAIKANA ON LÄÄKETIEDE.

Vierailija
50/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minkä takia jotkut synnyttää vessaan tietämättä olleensa edes raskaana 9 kuukautta.Miksi et ole käynyt gynegpgolilla ja käytä ehkäisy pilleitä niin puolet vuodosta ja kivuista olisi ollut poissa.MEILLÄ NYKYAIKANA ON LÄÄKETIEDE.

Olen käynyt koko elämäni säännöllisesti yksityisellä gynekologillan 13-vuotiaasta lähtien, ultra otettu noin 3 vuoden välein ja papakin joka toinen vuosi. 

Jopa vuodon aikana ja todettu, että todella paljon kyllä vuodan. Mutta ei ole ikinä ohjeistettu, että mun pitäisi ottaa lisärautaa tämän takia. Mun koko aloituksen pointti on siis lähinnä se, että runsaista kuukautisista kärsiviä pitäisi ohjeistaa lisäraudan säännölliseen tai kuurittaiseen ottamiseen, ennenkuin tilanne menee sitten näin pahaksi.

Ainoat hoitokeinot, mitä tarjottu on hormonit (aurallinen migreeni, enkä muutenkaan halua minipillereitä ym.), Caprilon lääke, joka vähentää vuotoa (aiheutti järkyttävän päänsäryn), kierukka (en halua vierasesineitä kehoon).

Nyt määrättiin keltarauhashormonia kierron vikat 2 viikkoa. Kyseessä on kai sitten mitä ilmeisimmin, että on ns. liikaa estrogeeniä kehossa.

ap

Vierailija
51/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute itsessään aiheuttaa runsasta kuukautisvuotoa, joka puolestaan aiheuttaa raudanpuutetta. Ongelmainen noidankehähän tuosta tulee.

Ja paha raudanpuute aiheuttaa joillekkin kilpirauhasen vajaatoiminnan, joka puolestaan aiheuttaa kaikki ns. kilpirauhasen vajaatoiminnan lisäsairaudet (kohonnut verenpaine, kohonnut kolesteroli, heikentynyt sokerinsieto).

Ja sellainen kiva noidankehä tulee myös, että kun on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin keho ei ota vastaan niin hyvin sitä rautalisää.

Vierailija
52/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjan nimeltä Hormone Intelligence ja siinä mainittiin tuo DIM. Kun sitten selvitin mitä tuo DIM on törmäsin tuohon Calcium D -Glucaratiin jota suositellaan sen pariksi.

Täällä lisätietoa:

https://www.optimumhealthvitamins.ca/blogs/health-wellness/how-dim-diin…

Vierailija
53/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu juttu, mutta raudanpuute aiheuttaa runsaita kuukautisia. Aiemmin vuosin kuukautisten aikaan kuin Niagara. Vuoto alkoi helpottaa, kun aloin syödä rautaa. Yllättäen myös korkeahko hemoglobiini laski, kun sain rauta-arvot kuntoon.

Vierailija
54/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kirjan nimeltä Hormone Intelligence ja siinä mainittiin tuo DIM. Kun sitten selvitin mitä tuo DIM on törmäsin tuohon Calcium D -Glucaratiin jota suositellaan sen pariksi.

Täällä lisätietoa:

Niin siis oliko sulla liikaa estrogeeniä kehossa ja siksi aloit ottaa noita?

Vierailija
55/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Runsaiden kuukautisten hoitoon on e-pillerit, minipillerit ja hormonikierukka. Miksi et halua mitään niistä? Kenenkään ei ole pakko kärsiä runsaista vuodoista."

Koska olen vähän tällainen arkajalka. En halua mitään lääkkeitä tai hormonijuttuja, ellei ole pakko.

ap

Kuitenkin käytät keltarauhashormonia. Samaa on hormonikierukassa, mutta niin että vaikuttaa vain kohdussa.

Vierailija
56/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Runsaiden kuukautisten hoitoon on e-pillerit, minipillerit ja hormonikierukka. Miksi et halua mitään niistä? Kenenkään ei ole pakko kärsiä runsaista vuodoista."

Koska olen vähän tällainen arkajalka. En halua mitään lääkkeitä tai hormonijuttuja, ellei ole pakko.

ap

Kuitenkin käytät keltarauhashormonia. Samaa on hormonikierukassa, mutta niin että vaikuttaa vain kohdussa.

Käytin keväällä pari kuukautta keltarauhashormonia kierron vikat 2 viikkoa. Nyt aion aloittaa uudelleen.

Kierukkaa eli vierasesinettä en halua kohtuun.

ap

Vierailija
57/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ehdottavat endometrioosia syyksi. Itse sain 17 vuotiaana pillerit runsaaseen vuotoon ja 25 v. Minulla todettiin endometrioosi. Silloin luin aiheesta ja jonkin teorian mukaan runsasta vuotoa ei pitäisi lääkitä e-pillereillä, sillä se voi aiheuttaa siinä tapauksessa endometrioosia.

Mutta kyllä runsaaseen vuotoon pitää havahtua jo aiemmin. Eli jos runsas vuoto alkanut nuoruudessa ja siitä kärsii keski-iässä niin kuulostaa pahalta.

Itselläni raskaudet auttoivat vuodon runsauteen.

Onko sinulle ap muita vuotohäiriöitä esim vuotoa kesken kierron?

Vierailija
58/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ehdottavat endometrioosia syyksi. Itse sain 17 vuotiaana pillerit runsaaseen vuotoon ja 25 v. Minulla todettiin endometrioosi. Silloin luin aiheesta ja jonkin teorian mukaan runsasta vuotoa ei pitäisi lääkitä e-pillereillä, sillä se voi aiheuttaa siinä tapauksessa endometrioosia.

Mutta kyllä runsaaseen vuotoon pitää havahtua jo aiemmin. Eli jos runsas vuoto alkanut nuoruudessa ja siitä kärsii keski-iässä niin kuulostaa pahalta.

Itselläni raskaudet auttoivat vuodon runsauteen.

Onko sinulle ap muita vuotohäiriöitä esim vuotoa kesken kierron?

Itse en ole aikaisemmin käyttänyt koskaan pilsuja ja runsas vuoto... 

Vierailija
59/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollu säännölliset kuukautiset eli noin 28-30 päivää.

Olen kärsinyt oireista noin 20 vuotta, joita en tajunnut raudanpuutteeksi. Tajusin asian vasta mediarummutuksen myötä.

Nyt iässä 45 + on pari kertaa tullu vuoto kesken kierron (kuuluu esivaihdevuosioireisiin)

Vierailija
60/69 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä lisätietoa:

Niin siis oliko sulla liikaa estrogeeniä kehossa ja siksi aloit ottaa noita?

En ole mittauttanut mutta uskon että on ja siksi otan näitä lisäravinteita.