Kun on koko elämän ollut erittäin runsaat kuukautiset, niin mistä se johtuu?
Johtuuko se liiallisesta estrogeenin määrästä kehossa?
Mulla on siis teinistä asti ollu erittäin runsaat menkat ja nyt oon jo 45 + ikäinen ja kärsin vakavasta raudanpuutteesta. Jouduin teininä gynekologiseen tutkimukseen menkkojen aikana ja siellä jo lääkäri sanoi, että on poikkeuksellisen suuri vuoto, mutta mitään vikaa ei ole ikinä löytynyt (oon säännöllisesti käyny gynellä ja ultrassa koko elämäni).
Sitäkin ihmettelen, että kukaan EI IKINÄ ohjeistanu mua syömään rautalisää, ei ikinä!!!
Olen kärsinyt raudanpuutteen oireista reilu 20-vuotiaasta nelikymmpiseksi, kunnes tajusin median ferritiinirummutuksen myötä, että ei hitto, mullahan on ollu raudanpuute 20 vuotta ja menin lääkäriin pyytämään verikokeet kaikista mahdollisista rauta-arvoista. Ja niinpä sit on joo vakava raudanpuute ja kaikki liitännäissairaudet sen takia. Kyllä vituttaa suoraan sanottuna.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ehdottavat endometrioosia syyksi. Itse sain 17 vuotiaana pillerit runsaaseen vuotoon ja 25 v. Minulla todettiin endometrioosi. Silloin luin aiheesta ja jonkin teorian mukaan runsasta vuotoa ei pitäisi lääkitä e-pillereillä, sillä se voi aiheuttaa siinä tapauksessa endometrioosia.
Mutta kyllä runsaaseen vuotoon pitää havahtua jo aiemmin. Eli jos runsas vuoto alkanut nuoruudessa ja siitä kärsii keski-iässä niin kuulostaa pahalta.
Itselläni raskaudet auttoivat vuodon runsauteen.
Onko sinulle ap muita vuotohäiriöitä esim vuotoa kesken kierron?
Siis jos on runsas vuoto eikä endometrioosia todeta ultrassa, niin ei kannata käyttää e-pillereitä, sillä ne voivat itsessään aiheuttaa endometrioosia?
Ei aiheuta endometrioosia. Tuosta ei ole mitään todisteita . Sitä paitsi endoa on löydetty jo todella nuorilta
Tämäpä mielenkiintoista. Voitko selittää miten alkoholi vaikuttaa hormoneihin.
T: megavuotoja saava raudanpuutteinen tissuttelija
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa. Etenkin, jos on suvussa, niin kannattaa selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute on meemi ja raja-arvo on laskettu suomalaiselle perimälle liian matalaksi siksi, että saataisiin lisää lääkemyyntiä. Kuukautisesikaan eivät todennäköisesti ole mitenkään poikkeukselliset, mutta lääketeollisuus kiristää "normaalin" rajaa koko ajan kaikessa, jotta saadaan kansaa höynäytettyä ja käyttämään heidän palvelujaan. Koska olet auktoriteettiuskovainen niin todennäköisesti olet sössinyt terveytesi ihan vaan suosituksia noudattamalla. Älkää olko noin hyväuskoisia, pahoitatte vaan oman mielenne ihan turhaan. Normaalin ja terveen itsetunnon omaava ihminen elelee ja on tyytyväinen oloihinsa ihan ilman minkään vaivojenkin keksimistä
Häh!
Mulla on raudanpuutteen takia nyt kilpirauhasen vajaatoiminta ja se on puolestaan aiheuttanut nämä kivat kilpirauhasen "lisäsairaudet" eli heikentynyt sokerinsieto, korkea verenpaine, kohonnut kolesteroli.
Onko mitattu vasta-aineet? Onko suvussa kilpirauhassairauksia? Raudanpuute voi kyllä aiheuttaa lievän kilpirauhasen vajaatoiminnan, mutta myös kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa raudanpuutteen. Eli muna vai kana? Tai sitten voi olla molemmat itsenäisesti.
Ultralla onnistuu endometrioosin diagnosointi lähinnä vain silloin, jos on endometrioomia. Mutta jos vuotaa paljon, niin se vuoto pitäisi saada hallintaa, koska muuten on aivan +/- 0 syökö rautaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvin samanlainen tarina, vuodot on olleet tosi runsaat heti siitä saakka kun kuukautiseni alkoivat 11 vuotiaana. Kokeilin e-pillereitä joskus teininä mutta ei sopineet mulle, olen elänyt siitä saakka hormoonittomasti poislukien muutama kuukautisten siirto keltarauhashormonilla.
Suomessa en saanut mitään apua kun kieltäydyin hormonaalisesta ehkäisystä. Muutin ulkomaille reilu kymmenen vuotta sitten ja kappas vaan kun ferritiini mitataankin vuosittaisella omalääkärikäynnillä. Vakava raudanpuutos oli sekoittanut elektrolyytit ja söinkin sitten sekä kaliumia että rautaa purkista reilun vuoden ja molemmat arvot alkoivat korjaantua. Vatsani teki täydellisen stopin rautalisälle ja lääkärini aloittikin sitten rautainfuusiot.
Löysin gynen jolle hormoonivastaisuuteni ei ollut ongelma. Ultrassa ei löytynyt mitään syytä runsaille vuodoille ja hän määräsi mulle traneksaamihappoa, vieläpä poretablettina 4000mg vuorokaudessa vuotopäi
Mielenkiintoista, että raudanpuute voisi aiheuttaa kaliumin puutteen. Itselläni myös molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Runsaiden kuukautisten hoitoon on e-pillerit, minipillerit ja hormonikierukka. Miksi et halua mitään niistä? Kenenkään ei ole pakko kärsiä runsaista vuodoista."
Koska olen vähän tällainen arkajalka. En halua mitään lääkkeitä tai hormonijuttuja, ellei ole pakko.
ap
Kuitenkin käytät keltarauhashormonia. Samaa on hormonikierukassa, mutta niin että vaikuttaa vain kohdussa.
Ei vaikuta vain kohdussa. Se on emävale.
Siis jos on runsas vuoto eikä endometrioosia todeta ultrassa, niin ei kannata käyttää e-pillereitä, sillä ne voivat itsessään aiheuttaa endometrioosia?