Kun on koko elämän ollut erittäin runsaat kuukautiset, niin mistä se johtuu?
Johtuuko se liiallisesta estrogeenin määrästä kehossa?
Mulla on siis teinistä asti ollu erittäin runsaat menkat ja nyt oon jo 45 + ikäinen ja kärsin vakavasta raudanpuutteesta. Jouduin teininä gynekologiseen tutkimukseen menkkojen aikana ja siellä jo lääkäri sanoi, että on poikkeuksellisen suuri vuoto, mutta mitään vikaa ei ole ikinä löytynyt (oon säännöllisesti käyny gynellä ja ultrassa koko elämäni).
Sitäkin ihmettelen, että kukaan EI IKINÄ ohjeistanu mua syömään rautalisää, ei ikinä!!!
Olen kärsinyt raudanpuutteen oireista reilu 20-vuotiaasta nelikymmpiseksi, kunnes tajusin median ferritiinirummutuksen myötä, että ei hitto, mullahan on ollu raudanpuute 20 vuotta ja menin lääkäriin pyytämään verikokeet kaikista mahdollisista rauta-arvoista. Ja niinpä sit on joo vakava raudanpuute ja kaikki liitännäissairaudet sen takia. Kyllä vituttaa suoraan sanottuna.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisiä syitä ovat endometrioosi, myoomat ja esivaihdevuosien hormonimuutokset. Käsittääkseni keltarauhashormonin puute aiheuttaa vuotojen runsastumista. Hormonit voivat toki olla jotenkin pielessä jo nuorena.
Tuo kertomasi on kyllä järkyttävää ja kertoo siitä, ettei naisten asioita oteta edelleenkään vakavasti. Kärsiminen vain kuuluu asiaan, eikä kukaan halua auttaa. Tyttöjä pitäisi opettaa tunnistamaan avun tarve ja vaatimaan hoitoa eikä kärsimään hiljaa.
Saatko nyt jotain hoitoa? Hormonikierukka auttaa monia. Jos ei sitä ole, keltarauhashormonilla voi pidentää menkkojen väliä ja traneksaamihappo niukentaa vuotoa. Lääkäri määräsi sitä minulle 500 mg kolme kertaa päivässä, itse sitten googlasin, että oikea annostus on kaksin- tai kolminkertainen.
Hormonikierukkaa en halua. Traneksaamihappo aiheutti järkyn 24/7 päänsäryn. Kelta
Runsaiden kuukautisten hoitoon on e-pillerit, minipillerit ja hormonikierukka. Miksi et halua mitään niistä? Kenenkään ei ole pakko kärsiä runsaista vuodoista.
Raudanpuute on meemi ja raja-arvo on laskettu suomalaiselle perimälle liian matalaksi siksi, että saataisiin lisää lääkemyyntiä. Kuukautisesikaan eivät todennäköisesti ole mitenkään poikkeukselliset, mutta lääketeollisuus kiristää "normaalin" rajaa koko ajan kaikessa, jotta saadaan kansaa höynäytettyä ja käyttämään heidän palvelujaan. Koska olet auktoriteettiuskovainen niin todennäköisesti olet sössinyt terveytesi ihan vaan suosituksia noudattamalla. Älkää olko noin hyväuskoisia, pahoitatte vaan oman mielenne ihan turhaan. Normaalin ja terveen itsetunnon omaava ihminen elelee ja on tyytyväinen oloihinsa ihan ilman minkään vaivojenkin keksimistä
"Runsaiden kuukautisten hoitoon on e-pillerit, minipillerit ja hormonikierukka. Miksi et halua mitään niistä? Kenenkään ei ole pakko kärsiä runsaista vuodoista."
Koska olen vähän tällainen arkajalka. En halua mitään lääkkeitä tai hormonijuttuja, ellei ole pakko.
ap
Mulla johtuu endometrioosista, en tiedä johtuuko siitä että elimistö tuottaa liikaa estrogeeniä koska joillakin endometrioosia sairastavilla on ihan normaalit tasot. Runsaat kuukautiset ovat olleet ihan teinistä saakka, olen aina syönyt terveellisesti mutta olen kova märehtimään, en sitten tiedä sekoittiko stressi jotenkin hormonitoiminnan. Mulla löytyi endo niin että ultrassa näkivät 10cm kystan jouduin leikkaussaliin myöhemmin kun ei hävinnyt mitenkään. Selvisi että se sisältää vanhaa vertaa, hyi, mulla siis vuota menkkaveret takas vatsaonteloon tai jotain :/ tai ainakin osa, aiheuttanut kystia. Olen joutunut aloittamaan nyt hormonihoidon jos se auttaisi, monta vuotta olin näitäkin vastaan mutta nyt pakko...
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute on meemi ja raja-arvo on laskettu suomalaiselle perimälle liian matalaksi siksi, että saataisiin lisää lääkemyyntiä. Kuukautisesikaan eivät todennäköisesti ole mitenkään poikkeukselliset, mutta lääketeollisuus kiristää "normaalin" rajaa koko ajan kaikessa, jotta saadaan kansaa höynäytettyä ja käyttämään heidän palvelujaan. Koska olet auktoriteettiuskovainen niin todennäköisesti olet sössinyt terveytesi ihan vaan suosituksia noudattamalla. Älkää olko noin hyväuskoisia, pahoitatte vaan oman mielenne ihan turhaan. Normaalin ja terveen itsetunnon omaava ihminen elelee ja on tyytyväinen oloihinsa ihan ilman minkään vaivojenkin keksimistä
Häh!
Mulla on raudanpuutteen takia nyt kilpirauhasen vajaatoiminta ja se on puolestaan aiheuttanut nämä kivat kilpirauhasen "lisäsairaudet" eli heikentynyt sokerinsieto, korkea verenpaine, kohonnut kolesteroli.
Ja kaikki johtuu raudanpuutteesta!
Ferritiini oli 9 (joillakin miehillä jopa yli 300 ja sekin on vielä normaalia). Muut rauta-arvot kaikki ne neljä vai viisi arvoa, kaikki oli alle viitearvojen.
Ja miltei kaikki raudanpuutteen oireet on ollu mulla 20 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
"Runsaiden kuukautisten hoitoon on e-pillerit, minipillerit ja hormonikierukka. Miksi et halua mitään niistä? Kenenkään ei ole pakko kärsiä runsaista vuodoista."
Koska olen vähän tällainen arkajalka. En halua mitään lääkkeitä tai hormonijuttuja, ellei ole pakko.
ap
Joo ei todellakaan kannata. Aiheuttavat juurikin noita kasvaimia sukuelinten alueelle, sekä kohtuun että rintoihin. Samoin antibiootit tuhoavat kehon luonnollisen immuniteetin. Lääketeollisuus ei edistä terveyttä vaan lääkemyyntiä ja oheisliiketoimintaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh!
Mulla on raudanpuutteen takia nyt kilpirauhasen vajaatoiminta ja se on puolestaan aiheuttanut nämä kivat kilpirauhasen "lisäsairaudet" eli heikentynyt sokerinsieto, korkea verenpaine, kohonnut kolesteroli.
Aivan, eli olet imuroinut KAIKKI MAHDOLLISET meemisairaudet, jotka on keksitty raja-arvoja laskemalla! Ja moniko on elinikäinen ilman parannusta, mihin syöt loppuelämäsi jotakin valmistetta? Entä kuinka moni on periytyvä, että syötät lapsellesikin lääketeollisia valmisteita? Ainakin kaksi sukupolvea valmisteita VIITEEN meemisairauteen! Hyvä asiakas olet lääketeollisuudelle
Koko aloitukseni pointti on lähinnä se, että kyllä naisia voisi ohjeistaa lisäraudan ottamiseen, mikäli erittäin runsaat kuukautiset.
Toinen pointti onkin otsikossa, että mistä mahtaa ylipäänsä johtua tämmöiset menkat?
Rinnat on pienet, mutta lantio leveä. Jos ois paljon estrogeeniä, eikö mulla ois isot rinnatki sit??
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joo ei todellakaan kannata. Aiheuttavat juurikin noita kasvaimia sukuelinten alueelle, sekä kohtuun että rintoihin. Samoin antibiootit tuhoavat kehon luonnollisen immuniteetin. Lääketeollisuus ei edistä terveyttä vaan lääkemyyntiä ja oheisliiketoimintaa
Tämähän on ihan täyttä pötyä. Hormonikierukalla ei ole mitään tuollaisia haittavaikutuksia.
"Aivan, eli olet imuroinut KAIKKI MAHDOLLISET meemisairaudet, jotka on keksitty raja-arvoja laskemalla! Ja moniko on elinikäinen ilman parannusta, mihin syöt loppuelämäsi jotakin valmistetta? Entä kuinka moni on periytyvä, että syötät lapsellesikin lääketeollisia valmisteita? Ainakin kaksi sukupolvea valmisteita VIITEEN meemisairauteen! Hyvä asiakas olet lääketeollisuudelle"
Ok.
Miltä kuulostaa:
Ferritiini 9 ja kaikki muut rauta-arvot alle viitearvojen myös
Verenpaine kotona kokoajan (alaverenpaine) 90-105 ja lääkärissä 199 / 119
Kilpirauhanen TSH 5,67 ja T 4 arvo ihan viiterajan alhaalla
LDL oli jotain yli 5
Sokerinrasituksessa oli 2 h arvo pari pykälää yli ylärajan
Onko nää arvot sun mielestä ihan ok siis?
Ja kaikki johtuu siis raudanpuutteesta, joka on aikaansaanut kilpirauhasen vajaatoiminnan.
Millä tavalla olen lääketeollisuudelle hyväksi?? En suostu vetämään mitään muuta kuin sitä rautaa ja pakko oli nyt ottaa kyllä verenpainelääke
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Itse joudun pakosta käyttämään minipillereitä. Vaihtoehto on joku minipillerit tai sitten 2 vuoden välein leikkaussaliin(kasvaa verikystia munasarjoihin juuri menkkavuoto aiheuttaa, minipillerit mahdollisesti niukentaa vuodot) .Harmi että endometrioosiin ei ole keksitty vielä muita lääkkeitä.
Minukin kiinnostaa.. Onko se joku hormoni epätasapaino joka aiheuttaa? Itse olen koittanut korjata vuosia, ei mitään tehoa, vuotaa kuin sikaa tapettaisi. Voiko olla ihan synnynnäistä, paitsi sillon pentuna kun menkat alkoi en muista että olisi olleet heti runsaat kun pystyin pitämään ne jopa salassa perheeltäni :D
Mun ferritiini on ollut 6 tai 8 mutta hemoglobiini aina normaali aika outoa
Vierailija kirjoitti:
Elintavat syynä tuohon.
Minkähänlaiset? Olen eri, kärsinyt aina myös runsaista kuukatisista. En ole koskaan ollut lihava, elintavat ovat terveelliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tämähän on ihan täyttä pötyä. Hormonikierukalla ei ole mitään tuollaisia haittavaikutuksia.
Hormonikierukka lisää tutkitusti rintasyövän riskiä. Ei ole mikään pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
Elintavat syynä tuohon.
Millaiset elintavat ? t. runsaat kuukautiset omaava
Ei ole. Enkä olisi suostunutkaan. Käytin teininä ysärillä pari vuotta e-pillereitä. Niitäkään ei olisi saanut käyttää aurallisen migreenin takia, mutta eihän silloin noista asioista välitetty. En ole halunnut mitään hormonaalista ehkäisyä ikinä siis koko elämäni aikana.
ap