Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Alle 30-vuotiaat suomalaiset ovat jo niin huonokuntoisia että heitä ei edes kannata palkata töihin

Vierailija
22.07.2024 |

Moni seikka puoltaa vanhempien työntekijöiden palkkaamista avoimeen työpaikkaan, Tilastokeskuksen erikoistutkija Hanna Sutela arvioi Helsingin Sanomissa. Iäkkäämpien työllisyysaste on myös noussut ikäsyrjinnästä huolimatta. Yksi syy on ollut se nuoremmat ovat yhä huonommassa kunnossa, ja siksi kuusikymppinen työntekijä on usein yhtä hyvä valinta kuin kolmikymppinen.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010569693.html

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mara-alalla kyllä otetaan nykypäivänä viimeisetkin mehut työntekijästä irti,Itse sain lähteä koeajalla koska en vain yksinkertaisesti kerennyt kaikkeen mitä vaadittiin."

Mulla sama. Lisäksi en osannut arpoa mikä oli tärkeää. Jos oli tiskaamassa niin huudettiin että roskat ensin, jos tästä viisastuneena katsoin roskat ensin niin sitten olisikin pitänyt tiskata ensin. Ja ei, tämä ei ollut mitenkään pääteltävissä siitä tursuavatko roskikset yli tai onko paljon tiskiä. Ihan samanlainen tilanne oli kummallakin kerralla. Myös sama esimies räyhäämässä.

Ravintola-alalla on paljon luonnevikaisia, erityisesti esimiehissä. 20v alalla ollut.

Vierailija
142/153 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On harrastuksia ja harrastuksia. Omassa nuoruudessa harrastuksiin ei tarvinnut raahata mukaan pelivälinettä ja tavaroita useita kilometrejä. Nyt tytön jalkapalloharkkoihin on 7 km, sulkapalloon 10 km, kuntosalille 6 km, kouluun 4 km. Kaikki eri suunnalla. Omat harrastukseni ja kouluni nuoruudessa olivat kaikki 2 km päässä keskustassa, sinne menin pyörällä.

Kannatan koulun yhteyteen harrastekerhoja: partio, sulkapallo, kuoro, kuntosali jne koulun yhteyteen koulupäivän lomaan. Jokin kannuste siihen, että harrastekerhoon kannattaa mennä."

Nuohan on kaikki pyörämatkan päässä. Nykyään voi vielä mennä sähköpyörällä, jos ei kunto muuten riitä 7km fillarointiin, että pääsee juoksemaan pallon perässä.

Heh heh. Ehkä kesällä joo. Joku haluaa harrastaa sitä jalkapalloa, ei pyöräilyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitaus hämmästyttää aina vain. Että miten nuori ihminen voi olla niin hidas. Ihan vain vaikka käsien liikuttamisessa. 

Minua hämmästyttää käsiala ja alkekirjoitus on tikkukirjaimia kuin ekaluokkalaisella. Kohta varmaan riittää X. 

Kouluissa ei opeteta enää kaunokirjoitusta niin silloin allekirjoitus on tekstausta tai tikkua.

Vierailija
144/153 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt että onko joillain oikeasti joku diagnoosi ettei pääse ajoissa töihin tai heti kun jotain hetken taukoa ollaan kännykällä.

Eikö noissa tapauksissa pidä itse tehdä se ryhtiliike ja kammeta itsensä ajoissa töihin?? Ja jos sen hetkinen työ tulee tehtyä niin kysyy uutta tekemistä.

Ei nuo työnteon perusteet ole rakettitiedettä. 

Yksi ryhtiliike olisi se että työntekijöitä kiellettäisiin tuomasta omia puhelimia työpaikoille tai työpaikoilla olisi lukollinen lokero jonne se oma puhelin tulisi jättää ja sen saisi takaisin vasta työpäivän päätyttyä. Vastaavaa yritetään nyt kouluissa oppilaille.

Tätä puhelimen räpläilyä tekee ihan keski-ikäiset eukotkin, mummuikäiset. Työt jää tekemättä kun pakko on lapsenlapsille vastata. Siinä sitä on mallia tuleville työläisille. Työkaverit tekee mummon työt sillä aikaa.

Vierailija
145/153 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään ikäsyrjintää. Jotkut eivät vain osaa ylläpitää työkykyään ja kehittää osaamistaan.

Miinustin tätä siksi, että vuosia sitten valmistuin uuteen ammattiin. Ilmoitus oli "myös vastavalmistuneet huomioidaan". Koska minulla oli kysyttävää soitin. Haastattelija oli aluksi oikein innoissaan ja kyseli työkokemusta. Kun hänellä ilmeni että sitä on vuosia hän yhtäkkiä kysyi minkä ikäinen olen. Kerroin olevani 34. Hän lopetti jutustelun siihen ja sanoi palaavansa asiaan. Ei sanonut mitään että lähetä hakemus tms. No pääsin muualle enkä sitten hakenut. Tutulta kuulin että siihen oli palkattu 22- vuotias. hän tunsi palkatun. 

Minullekin on käynyt niin, että en saanut työtä heti kun ilmeni että minulla on relevanttia kokemusta vastaavista tehtävistä. Suomalainen rekrytointi on nurinkurista.

Vierailija
146/153 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä saa kun hakee ja menee töihin.

Vierailija
147/153 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö tässä alkaa markkinoida itseään hyväkuntoisena? 32-vuotias kun olen ja hyvässä kunnossa. Kuulostaa aika hurjalta jos oikeasti kuusikymppinen on paremmassa kunnossa kuin nuoret. Tarkoitetaanko tällä yksinomaan fyysistä kuntoa vai lasketaanko mukaan keskittymiskyky yms.? Jaksaminen ja työmotivaatio varmaan liittyy molempiin?

Vierailija
148/153 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yllätä kun woltilla saat melkein kaiken tilattua kotiovelle ja sähköskuutilla/laudalla pääsee minne vaan nopeasti. Kaupungissa.

Vierailija
149/153 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta tekosyytä pitää vielä keksiä olla palkkaamatta ketään? Vai eikö selkäranka kestä sitä että oltaisi rehellisiä? Eli että tarkoitus on nöyryyttää tjsp ihmisiä?

Vierailija
150/153 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kun näen kakaroita ajamassa skuuttia kolme yhtä aikaa kyydissä jatkuvasti! Vastahan oli kolari missä kolme tyttöä ajo yhdellä skuutilla ja yksi kuoli. Mutta ei tunnu ketään hetkauttavan. Kävelisitte perhana... saatte edes vähän liikuntaa.

Vierailija
151/153 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää kun näen kakaroita ajamassa skuuttia kolme yhtä aikaa kyydissä jatkuvasti! Vastahan oli kolari missä kolme tyttöä ajo yhdellä skuutilla ja yksi kuoli. Mutta ei tunnu ketään hetkauttavan. Kävelisitte perhana... saatte edes vähän liikuntaa.

Yhteiskunta maksaa hoidon, niin ei väliä vaikka kännissä ajelisi

Vierailija
152/153 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei palkata nuoria ihan periaatteesta ja hyvä niin. Suurin osa alle 30-vuotiaista ovat laiskoja, osaamattomuus, taitamattomia, kokemattomia ja naama kiinni älypuhelimessa.

Klikkasin ylänuolta, mutta haluan lisätä yhden asian: nuori on kokematon ja siten osin osaamatonkin siksi, ettei ole vielä saanut työkokemusta. Sitä ei tule tyhjästä vaan vain siten, että joku ottaa töihin.

Vierailija
153/153 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti meidän kaikki kesätyöntekijät jo pari vuotta on olleet käsittämättömän hitaita, jos yrittävät olla nopeita, tulee vieläkin enemmän virheitä. En ymmärrä missä mättää, saavat kyllä saman koulutuksen kuin muutkin ovat saaneet. Toki ovat nuorempia, kun jutussa puhuttiin kolmekymppisistä.

Haluaisitko itse olla joka vuosi uudessa työpaikassa opettelemassa? 

Kesätöissä kyllä oltiin joka vuosi uudessa työpaikassa opettelemassa. Sitten valmistuttua ei enää joka vuosi uudessa.