Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Alle 30-vuotiaat suomalaiset ovat jo niin huonokuntoisia että heitä ei edes kannata palkata töihin

Vierailija
22.07.2024 |

Moni seikka puoltaa vanhempien työntekijöiden palkkaamista avoimeen työpaikkaan, Tilastokeskuksen erikoistutkija Hanna Sutela arvioi Helsingin Sanomissa. Iäkkäämpien työllisyysaste on myös noussut ikäsyrjinnästä huolimatta. Yksi syy on ollut se nuoremmat ovat yhä huonommassa kunnossa, ja siksi kuusikymppinen työntekijä on usein yhtä hyvä valinta kuin kolmikymppinen.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010569693.html

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään ikäsyrjintää. Jotkut eivät vain osaa ylläpitää työkykyään ja kehittää osaamistaan.

Vierailija
2/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis tosiasiassa työelämä ei ole pysynyt perässä globaalin talouden muutoksessa. Vanhukset ja yrittäjät puolustelevat asiaa syyllistämällä nuoria siitä, että nuoret ovat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei palkata nuoria ihan periaatteesta ja hyvä niin. Suurin osa alle 30-vuotiaista ovat laiskoja, osaamattomuus, taitamattomia, kokemattomia ja naama kiinni älypuhelimessa.

Vierailija
4/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei palkata nuoria ihan periaatteesta ja hyvä niin. Suurin osa alle 30-vuotiaista ovat laiskoja, osaamattomuus, taitamattomia, kokemattomia ja naama kiinni älypuhelimessa.

No huh huh. Mieluummin nuoria kuin vanhoja..

Vierailija
5/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen keski-ikäinen kyllä. Antakaa nuorille mahdollisuus! He tarvitsevat sen.

Vierailija
6/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin vanhoja ja kokeneita kuin nuoria puhelin ja some addikteja.

Vierailija
7/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään ikäsyrjintää. Jotkut eivät vain osaa ylläpitää työkykyään ja kehittää osaamistaan.

Miinustin tätä siksi, että vuosia sitten valmistuin uuteen ammattiin. Ilmoitus oli "myös vastavalmistuneet huomioidaan". Koska minulla oli kysyttävää soitin. Haastattelija oli aluksi oikein innoissaan ja kyseli työkokemusta. Kun hänellä ilmeni että sitä on vuosia hän yhtäkkiä kysyi minkä ikäinen olen. Kerroin olevani 34. Hän lopetti jutustelun siihen ja sanoi palaavansa asiaan. Ei sanonut mitään että lähetä hakemus tms. No pääsin muualle enkä sitten hakenut. Tutulta kuulin että siihen oli palkattu 22- vuotias. hän tunsi palkatun. 

Vierailija
8/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt että onko joillain oikeasti joku diagnoosi ettei pääse ajoissa töihin tai heti kun jotain hetken taukoa ollaan kännykällä.

Eikö noissa tapauksissa pidä itse tehdä se ryhtiliike ja kammeta itsensä ajoissa töihin?? Ja jos sen hetkinen työ tulee tehtyä niin kysyy uutta tekemistä.

Ei nuo työnteon perusteet ole rakettitiedettä. 

Vierailija
9/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti meidän kaikki kesätyöntekijät jo pari vuotta on olleet käsittämättömän hitaita, jos yrittävät olla nopeita, tulee vieläkin enemmän virheitä. En ymmärrä missä mättää, saavat kyllä saman koulutuksen kuin muutkin ovat saaneet. Toki ovat nuorempia, kun jutussa puhuttiin kolmekymppisistä.

Vierailija
10/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut että nykyään on pieni vähemmistö erittäin kovakuntoisia nuoria miehiä/naisia sitten on vauhdilla kasvava määrää ihan rapakuntoisia nuoria jotka ei liiku käytännössä yhtään ja se huolettaa minua eniten.

Vierailija
11/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt että onko joillain oikeasti joku diagnoosi ettei pääse ajoissa töihin tai heti kun jotain hetken taukoa ollaan kännykällä.

Eikö noissa tapauksissa pidä itse tehdä se ryhtiliike ja kammeta itsensä ajoissa töihin?? Ja jos sen hetkinen työ tulee tehtyä niin kysyy uutta tekemistä.

Ei nuo työnteon perusteet ole rakettitiedettä. 

Yksi ryhtiliike olisi se että työntekijöitä kiellettäisiin tuomasta omia puhelimia työpaikoille tai työpaikoilla olisi lukollinen lokero jonne se oma puhelin tulisi jättää ja sen saisi takaisin vasta työpäivän päätyttyä. Vastaavaa yritetään nyt kouluissa oppilaille.

Vierailija
12/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorissakin on niin monenlaista hiihtäjää. Osa on juuri niitä parjattuja kännykäntuijottelijoita, osa tekee kyllä työnsä hyvin mutta itseohjautuvuus on nollatasoa ja osa on sitten työntekijöiksi soveltuvia. Se on arpapeliä millainen nuori on. Omaa luokkaansa ovat myös ne, jotka pitävät itseään jumalasta seuraavana eivätkä halua tehdä mitään ammattiin liittymätöntä, esim. myyjänä putiikin lattian imurointia.

Vierailija
13/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti meidän kaikki kesätyöntekijät jo pari vuotta on olleet käsittämättömän hitaita, jos yrittävät olla nopeita, tulee vieläkin enemmän virheitä. En ymmärrä missä mättää, saavat kyllä saman koulutuksen kuin muutkin ovat saaneet. Toki ovat nuorempia, kun jutussa puhuttiin kolmekymppisistä.

Enkä tarkoita etteikö heitä pitäisi palkata, pitää, he tarvitsevat oikeaa työkokemusta pystyäkseen kehittymään ja valitsemaan tulevan alansa. Harmittaa vaan kaikkien puolesta, he tuntee epäonnistuneensa kun eivät osaa, heidän opettajansa tuntee epäonnistuneensa koulutuksessa, pomo tuntee ettei osaa enää rekrytoida, muut työntekijät nääntyvät kun tekevät näidenkin työt :( Osalle olisi töitä syksylläkin mutta ei voi palkata jos hommia ei osata.

Vierailija
14/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koko aikaa tarvitse tai pidä suorittaa. Rentoudu sinäkin joskus niin verenpaineesi laskee ja aineenvaihduntasikin varmasti paranee.

Vierailija
15/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se helikopterivanhemmuus teettää. Kakarat pitää pakottaa menemään harrastuksiinsa ja kouluun kävellen/pyörällä/bussilla. Mutta mammat kuvittelee, että ollaan jenkeissä missä lapsia kidnapataan kadulta p e d o jengien orgioihin. Pennut on jäätäviä mursuja jo esikouluiässä. Toista se oli mammojen nuoruudessa.

Vierailija
16/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asia varmaan näin on. Se ei huoleta minua, koska en voi sille mitään.

Vierailija
17/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään haluaisi alle 30-vuotiaita työkavereikseni.

Vierailija
18/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten suurin yksittäinen syy työkyvyttömyyteen on mt-ongelmat. Tämä näkyy myös meillä AMK-opiskelijoissa. Monella on ahdistusta ja masennusta ja kouluun tuleminen pelottaa jne jne.

Vierailija
19/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret hankkivat kaljan ja diiderin kittaamisella sokeritaudin. Sitten ei jalat kanna omaa painoa. Kuormittavat sairaalan henkilökuntaa. Kiusaavat sitten hoitajia kaiken maailman juonilla, mitä keksivät. Erittäin hankalia hoidettavia.

Vierailija
20/153 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koko aikaa tarvitse tai pidä suorittaa. Rentoudu sinäkin joskus niin verenpaineesi laskee ja aineenvaihduntasikin varmasti paranee.

Mitä enemmän ja ahkerammin tekee töitä ja mitä parempi ja tehokkaampi tulos niin sitä enemmän saa palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän