HS: Alle 30-vuotiaat suomalaiset ovat jo niin huonokuntoisia että heitä ei edes kannata palkata töihin
Moni seikka puoltaa vanhempien työntekijöiden palkkaamista avoimeen työpaikkaan, Tilastokeskuksen erikoistutkija Hanna Sutela arvioi Helsingin Sanomissa. Iäkkäämpien työllisyysaste on myös noussut ikäsyrjinnästä huolimatta. Yksi syy on ollut se nuoremmat ovat yhä huonommassa kunnossa, ja siksi kuusikymppinen työntekijä on usein yhtä hyvä valinta kuin kolmikymppinen.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään ikäsyrjintää. Jotkut eivät vain osaa ylläpitää työkykyään ja kehittää osaamistaan.
Ei koko aikaa tarvitse tai pidä suorittaa. Rentoudu sinäkin joskus niin verenpaineesi laskee ja aineenvaihduntasikin varmasti paranee.
Mitä enemmän ja ahkerammin tekee töitä ja mitä parempi ja tehokkaampi tulos niin sitä enemmän saa palkkaa.
Ei saa. Palkkaa saa minimin (TES). Jo lähtökohtaisesti pitää olla valmiudet kokoaikaiseen maksimitehoon. Nykyään ei tunneta edes urakkapalkkalisää monillakaan aloilla (työtehoa voi nostaa 20%, jolloin palkkaan tulee lisä). Tuo työtehonosto on mahdotonta esim. ravintola-alalla, jossa henkilökunta on äärimmäinen minimi ihan normaalitilassa. Ei ennen oletettu, että esim. lounasra
Mara-alalla kyllä otetaan nykypäivänä viimeisetkin mehut työntekijästä irti,Itse sain lähteä koeajalla koska en vain yksinkertaisesti kerennyt kaikkeen mitä vaadittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret voi olla vähän huonossa kunnossa, mutta vanhemmat on vielä huonommassa, joten vanhempien pitäisi hoitaa ensin oma kunto kuntoon.
Suurin osa yli 60-vuotiasta on paremmassa kunnossa kuin suurin osa alle 30-vuotiaista. Etkö lukenut ollenkaan tuota artikkelia?
Raha tuo hyvinvointia.
Nuoremmilta sukupolvilta koko ajan leikataan. Se tuo hirveän stressin eikä saa nukuttua.
Ne leikkaukset ja stressi kannustaa nuoria menemään töihin jotta kotiin ei jäädä roikkumaan työttömänä.
Työt on osa-aikatyötä ja pätkätyötä.
Hallitus leikkasi soviteltua päivärahaa ja asumistukea.
Soviteltua päivärahaa leikattiin 390 kuukaudessa, jos 3 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti meidän kaikki kesätyöntekijät jo pari vuotta on olleet käsittämättömän hitaita, jos yrittävät olla nopeita, tulee vieläkin enemmän virheitä. En ymmärrä missä mättää, saavat kyllä saman koulutuksen kuin muutkin ovat saaneet. Toki ovat nuorempia, kun jutussa puhuttiin kolmekymppisistä.
Haluaisitko itse olla joka vuosi uudessa työpaikassa opettelemassa?
Ne näppärimmät ja reippaimmat on meillä kyllä joka kesä, osa myös talvella ja osa pitää välivuoden tai pari ja tienaa opiskeluja varten, vastuuta ja lisää palkkaakin saavat. Nyt vaan on ollut sellaisia että ei niille ole jatkoa luvassa, kuitenkin kuukausia ollut aikaa oppia :(
Työttömiä kiertää eri valtion virastoissa, esim. tänä kesänä töissä maanmittauslaitoksella asiakaspalvelussa ja ensi kesänä vaikka kelassa.
Meillä Turussa näkee alle 30 v hengenvaarallisen lihavia. En ymmärrä miten työ sujuu saikuttavst taatusti paljon
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää nuoria ostamasta juoksukenkiä, polkupyörää tai kuntosalikortria ja harrastamasta liikuntaa, fitnestä ja lihastreeniä?
No Helsingin kaupunki ainakin pisti ulkoliikuntapaikat kiinni, koska mummot häiriintyy jos nuoriso liikkuu.
"Mara-alalla kyllä otetaan nykypäivänä viimeisetkin mehut työntekijästä irti,Itse sain lähteä koeajalla koska en vain yksinkertaisesti kerennyt kaikkeen mitä vaadittiin."
Mulla sama. Lisäksi en osannut arpoa mikä oli tärkeää. Jos oli tiskaamassa niin huudettiin että roskat ensin, jos tästä viisastuneena katsoin roskat ensin niin sitten olisikin pitänyt tiskata ensin. Ja ei, tämä ei ollut mitenkään pääteltävissä siitä tursuavatko roskikset yli tai onko paljon tiskiä. Ihan samanlainen tilanne oli kummallakin kerralla. Myös sama esimies räyhäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se helikopterivanhemmuus teettää. Kakarat pitää pakottaa menemään harrastuksiinsa ja kouluun kävellen/pyörällä/bussilla. Mutta mammat kuvittelee, että ollaan jenkeissä missä lapsia kidnapataan kadulta p e d o jengien orgioihin. Pennut on jäätäviä mursuja jo esikouluiässä. Toista se oli mammojen nuoruudessa.
On harrastuksia ja harrastuksia. Omassa nuoruudessa harrastuksiin ei tarvinnut raahata mukaan pelivälinettä ja tavaroita useita kilometrejä. Nyt tytön jalkapalloharkkoihin on 7 km, sulkapalloon 10 km, kuntosalille 6 km, kouluun 4 km. Kaikki eri suunnalla. Omat harrastukseni ja kouluni nuoruudessa olivat kaikki 2 km päässä keskustassa, sinne menin pyörällä.
Kannatan koulun yhteyteen harrastekerhoja: partio, sulkapallo, kuoro, kuntosali jne koulun yhteyteen koulupäivän lomaan. Jokin kannuste siihen, että harrastekerhoon kannattaa mennä.
Nuoret syö, pelaa, paskoo ja makkoo 😂
Vierailija kirjoitti:
Nuoret haluvat heti johtajaksi johtajan paikalle eikä aloituspaikan työt ja paskahommat kelpaa. Ennen aloitettiin työpaikalla siiviajana tai juoksupoikana ennen kuin saatiin ylennys parempiin hommiin ja lopulta jos oli tarpeeksi hyvä, motivoitunut, ahkera ja tuottava työssään pääsi ylenemään tikkailla aina toimitusjohtajaksi asti ja se oli monen työssäkäyvän tavoite ja unelma.
Höpöhöpö. Paljon helpompaa saada nuori tiskariksi kuin viisikymppinen.
Miksi yhteiskunta ei järjestä lisää CS-pelaajien virkoja?
Suurin ongelma työelämässä on liian pitkä työaika. Kyllä itseänikin aikanaan vtutti käyttää arkisin enemmän aikaa johonkin töiden tekemiseen, kuin mitä jäi vapaa-aikaa. Nyt olen onneksi jo saanut järkättyä itselleni puolikkaan työajan jolla tulen hyvin toimeen, mutta nuorilla ei ole vaihtoehtoa vaan pakotetaan raatamaan 40 tuntia viikossa. Ei sellainen ole mielekästä elämää.
Vapaassa maassa jokaisella on oikeus olla huonokuntoinen ja/tai sairaalloisen ylipainoinen. Koskee yhtä lailla nuoria kuin vanhempiakin.
"On harrastuksia ja harrastuksia. Omassa nuoruudessa harrastuksiin ei tarvinnut raahata mukaan pelivälinettä ja tavaroita useita kilometrejä. Nyt tytön jalkapalloharkkoihin on 7 km, sulkapalloon 10 km, kuntosalille 6 km, kouluun 4 km. Kaikki eri suunnalla. Omat harrastukseni ja kouluni nuoruudessa olivat kaikki 2 km päässä keskustassa, sinne menin pyörällä.
Kannatan koulun yhteyteen harrastekerhoja: partio, sulkapallo, kuoro, kuntosali jne koulun yhteyteen koulupäivän lomaan. Jokin kannuste siihen, että harrastekerhoon kannattaa mennä."
Nuohan on kaikki pyörämatkan päässä. Nykyään voi vielä mennä sähköpyörällä, jos ei kunto muuten riitä 7km fillarointiin, että pääsee juoksemaan pallon perässä.
Olen antanut monnelle nuorelle potkut. Eivät vaan jaksa tehdä mitään ja kännykkä kädessä heti kun silmä välttää.
Ainakin jatkuvasti saikuttavat kun on kokoajan kaikenlaista pöpöä ja tautia. Nyttenkin on parilla nuorella työntekijällä korona neljättä kertaa mikä panee miettimään tosissaan määräaikaisen työsopimuksen jatkamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään ikäsyrjintää. Jotkut eivät vain osaa ylläpitää työkykyään ja kehittää osaamistaan.
Ei koko aikaa tarvitse tai pidä suorittaa. Rentoudu sinäkin joskus niin verenpaineesi laskee ja aineenvaihduntasikin varmasti paranee.
Mitä enemmän ja ahkerammin tekee töitä ja mitä parempi ja tehokkaampi tulos niin sitä enemmän saa palkkaa.
Ei saa. Palkkaa saa minimin (TES). Jo lähtökohtaisesti pitää olla valmiudet kokoaikaiseen maksimitehoon. Nykyään ei tunneta edes urakkapalkkalisää monillakaan aloilla (työtehoa voi nostaa 20%, jolloin palkkaan tulee lisä). Tuo työtehonosto on mahdotonta esim. ravintola-alalla, jossa henkilökunta on äärimmäinen minimi ihan normaalitilassa. Ei ennen oletettu, että esim. lounasra
Tätä se just on. Eräällä keittiöllä määrättiin kaksi työntekijää päiväksi töihin. Toinen aamuvuoroon, läpsystä vaihto ja toinen iltavuoroon. Sitten tuli linja-autollinen asiakkaita......olet yksin töissä, teet ruoat, hoidat kassan ja siivoat pöydät. Päivän päätteeksi siivoat pöydät ja keittiön ja lasket kassan, ei ihan vartissa ehdi. Ylitöistä ei makseta. Päällikkö huusi ja uhkaili. Sai lopulta itse potkut kun ei osannut työvuorosuunnittelua.
Itse olen töissä ikäihmisten hoitokodissa ja olin aloittaessani aivan ihmeissäni nuorten työkavereiden toiminnasta. Oma puhelin on työpuseron taskussa ja se kaivetaan esiin vaikka hoitotoimien aikana kun työpari pyyhkii mummon takapuolta. Hyvänen aika millainen bakteeripesäke se puhelin on, ja siinä työpari ja paljaspyllyinen asukas sitten aina jonkun ylimääräisen sekunnin odottelevat, että toinen saa viestin kirjoitettua loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt että onko joillain oikeasti joku diagnoosi ettei pääse ajoissa töihin tai heti kun jotain hetken taukoa ollaan kännykällä.
Eikö noissa tapauksissa pidä itse tehdä se ryhtiliike ja kammeta itsensä ajoissa töihin?? Ja jos sen hetkinen työ tulee tehtyä niin kysyy uutta tekemistä.
Ei nuo työnteon perusteet ole rakettitiedettä.
Juttua ei pääse lukemaan mutta oliko siinä siis kyse noista mainitsemistasi asioista? Alkutekstistä voisi ymmärtää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret haluvat heti johtajaksi johtajan paikalle eikä aloituspaikan työt ja paskahommat kelpaa. Ennen aloitettiin työpaikalla siiviajana tai juoksupoikana ennen kuin saatiin ylennys parempiin hommiin ja lopulta jos oli tarpeeksi hyvä, motivoitunut, ahkera ja tuottava työssään pääsi ylenemään tikkailla aina toimitusjohtajaksi asti ja se oli monen työssäkäyvän tavoite ja unelma.
Tämä! Ei ole mitään käsitystä siitä, että sinne johtajaksi mennään työura.
Kyllä monet pääsee ihan suoraan esimieheksi tai rekrytoijaksi. Miksi muuten meitä keski-ikäisiä haastattelisi useimmiten joku oman lapsen ikäinen (joka ei taatusti palkkaa äitinsä tai isänsä ikäistä, nehän on jo puoli kuolleita). Ja se asenne! Olen tärkeä, tärkeämpi, tärkein ja nenänvartta pitkin haetaan mikroskoopilla virheitä, kettuilua ja huonoja käytöstapoja. Vielä pienet loppukettuilut ja kiitosnäkemiin. Kuka heille antaa noin paljon vastuuta? Sukulainen?
Suomi pärjäisi paljon paremmin kokonaan ilman nuoria.