Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seiska tehnyt aika törkeän jutun Anssi Kelan isän haudasta

Vierailija
21.07.2024 |

https://www.seiska.fi/kotimaa/surullinen-naky-anssi-kelan-isan-haudalla…

Seiska on Seiska, mutta mun mielestä aika paha ylilyönti. Plus miten v***n typerä ja mauton ihminen pitää olla että soittaa kyseiseen lehteen tuollaisella asialla

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten vieläkin ihmiset ajattelevat, että hoitamaton hauta on merkki siitä, että haudattu ihminen ei ole ollut tärkeä. 

Juu  mutta kyllä tuota hautaa on hoidettu.  Muutoin siitä olis jo kivi poistettu. Ja hautapaikka annettu muille.

Hautapaikan voi ostaa kerrallaan vain 25 vuodeksi.

Sitten pitää ostaa eli ostaa lisäaikaa hautapaikalle. Muutoin sen menettää.

No ei sitä ole hoidettu ainakaan seurakunnan puolelta, kun ei ole kukkia. Ei seurakunta leikkaa edes nurmikkoa siitä jos ei maksa

Vierailija
82/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten vieläkin ihmiset ajattelevat, että hoitamaton hauta on merkki siitä, että haudattu ihminen ei ole ollut tärkeä. 

Juu  mutta kyllä tuota hautaa on hoidettu.  Muutoin siitä olis jo kivi poistettu. Ja hautapaikka annettu muille.

No ei sitä ole hoidettu ainakaan seurakunnan puolelta, kun ei ole kukkia. Ei seurakunta leikkaa edes nurmikkoa siitä jos ei maksa

Niin? Miksi sinua häiritsee toisten ihmisten haudat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anssin äiti asuu parin kilsan päässä hautausmaasta. On n. 72-vuotias. Anssilla on kolme sisarusta. Seurakunta veloittaisi haudan hoitamisesta n. 90 e vuodessa. Siihen hintaa sisältyy kastelu, kitkeminen, haravointi, kesäkukan istutus ja istuttavat uuden, jos kukka kuolee.

Jokainen voi tehdä, mitä tahtoo. Ehkä hauta ei ole heille tärkeä.

Taidat olla se Seiskaan soittelija... Tiedät ainakin tarkkaan tuntemattomien asiat. 

En ole ton kirjoittaja enkä se soittelija. Nää on täällä päin ihan kaikkien tiedossa. Mulla voisi olla tiedossa Seiskaa kiinnostavia juttuja mutta en aio niitä julkistaa.

Oma mielipide on, että onhan tuon haudan kunto aika nolo juttu, kun isä on paljon ollut esillä Anssin haastatteluissa ja musiikissa. 

Sinä olet nolo.

Vierailija
84/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia tuo haudan hoitamattomuus on vähän yllätys, kun Anssi Kela on kuitenkin käyttänyt isänsä kuolemaa Nummela-hittinsä sanoituksessa ja hyvin rahastanut sillä, olisi luullut, että muutama kymppi olisi liiennyt haudanhoitosopimukseen rakkaan isän haudalle.

Ketä varten sen haudan pitäisi olla hoidettu?

Jos seiskan lukija iskee paikalle jutturahan toivossa.

Vierailija
85/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anssin äiti asuu parin kilsan päässä hautausmaasta. On n. 72-vuotias. Anssilla on kolme sisarusta. Seurakunta veloittaisi haudan hoitamisesta n. 90 e vuodessa. Siihen hintaa sisältyy kastelu, kitkeminen, haravointi, kesäkukan istutus ja istuttavat uuden, jos kukka kuolee.

Ei se kyllä ihan niin mene, että jokainen voi tehdä mitä tahtoo. Yleensä kun hautapaikka ostetaan x vuodeksi, asiakas saa mukaansa esitteen, jossa kerrotaan haudan hoidosta. Vaihtoehdot on joko pitää itse siistinä tai ostaa seurakunnalta haudan hoito. Jos hauta selkeästi jätetään hoitamattomaan tilaan, siitä voidaan lähettää kirja ja yhteydenottopyyntö haudan tietoihin merkitylle yhteyshenkilölle. Joskus käy niin, että yhteyshenkilön tiedot muuttuneet, esim. osoite vanhentunut tai henkilö kuollut, ja silloin kirje palautuu takaisin. Silloin on tapana jättää suoraan haudalle yhteydenottopyyntö. Sama menettely on silloin, kun hautapaikan hallintaoikeus on päätymässä.

Tosin tässä tapauksessa tuo tilannne ei näytä katastrofilta. On myös hautoja, joissa kivi on heinän takana piilossa, kun heinikko kasvaa. Kivi voi myös murtua, kaatua tai kallistua ja silloin sen korjausta pyydetään kiireellisenä aikataululla. Ihan joka viikko noita hautoja tarkastellaan, mutta yhteydenottopyyntöjä lähtee ehkä kerran kuussa, jos ei ole akuutti tilanne.

Vierailija
86/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllinen. Minäkin. Äitini on runsas 10 vuotta sitten kuollut ja haudattu toiselle paikkakunnalle kuin missä itse asun. Välimatkaa runsas 600km eikä mulla ole mitään muita sidoksia tuonne kauas kuin äitini hauta. Eli eipä tule edes joka vuosi tuolla käytyä. Äitiäni en ole kuitenkaan unohtanut.

Vierailija
87/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitamaton hauta.

Eihän sitä tarttis kuin alkukesästä  viedä kukka haudalle, niin sehän jo kaunistaa  hautaa ja isän muistoa.

Nyt ei sitäkään.

Kun lööpeissä  revitellään kaikkea seksistä-viinaan ym ym roskaa ...... Ei tämä asia ole sen pienempi asia... Niin tämäpä hauta asia sitten olikin  monille räikeä paljastus..

Ihan totta... Huhhuh... Vai oikein monille räikeä paljastus? 😂 taidat olla tyypillinen muita (sinulle täysin tuntemattomiakin) ihmisiä kyttäävä utelias juoruämmmä? 

Vierailija
88/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas outo juttu ja outoja myös tämän keskustelun jotkut arvostelut.

Itse en ole ikinä käynyt isäni haudalla, isä kuoli kun olin lapsi. Ei tietääkseni myöskään isän toinen biologinen lapsi. En tiedä kuka hautaa hoitaa vai hoitaako kukaan, tai mitä haudalla on tai tapahtuu. Olen nähnyt lapsena kuvan haudasta silloin kun se oli uusi.

Miksette hanki seurakunnalta haudan hoitoa? Se on teidän vastuulla.

Vierailija
89/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha vai sellaista sontaa taas kerran seiskasta. 

Vierailija
90/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa näytä edes kovasti nurmikko kasvavan. Kuva toki luultavasti keväällä otettu kun ei kasva edes ne rikkaruohot. Reilu viikko sitten kävin hoitamassa yhden hauda josta olisi saanut vielä surkeamman kuvan kun tuo kuukausi sitten. Siltikään sitäkään hautaa ei voi sanoa hoitamattomaksi.

Noin muutenkaan en ymmärrä ihmisiä jotka keskittyy negatiivisiin asioihin. Hautausmailta saisi runsaasti kuvia erittäin hyvin hoidetuista haudoista. Miksi näitä kuvia ei kukaan lähetä lehtiin tai miksi Seiska ei niitä julkaise? Jotenkin niin kovin suomalaista mielenmaisemaa.

Vierailija
91/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas outo juttu ja outoja myös tämän keskustelun jotkut arvostelut.

Itse en ole ikinä käynyt isäni haudalla, isä kuoli kun olin lapsi. Ei tietääkseni myöskään isän toinen biologinen lapsi. En tiedä kuka hautaa hoitaa vai hoitaako kukaan, tai mitä haudalla on tai tapahtuu. Olen nähnyt lapsena kuvan haudasta silloin kun se oli uusi.

Miksette hanki seurakunnalta haudan hoitoa? Se on teidän vastuulla.

Miksi heidän pitäisi? Tuhlata omaa rahaa, jotta kukkahattutäti saisi hyvän mielen.

Vierailija
92/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on väärää tietoa haudan hallintaoikeudesta. Hautapaikka täytyy lunastaa vähintään 25 vuodeksi hautaushetkestä. Siis ei enintään vaan vähintään, kuten pihit tai vähävaraiset ihmiset tekevät. Hautapaikan voi lunastaa myös 50 vuodeksi, jos haluaa ja on rahaa maksaa kerralla. Voi sopia myös eri ajasta, jos seurakunta siihen myöntyy, esim. jollain paikkakunnalla voi lunastaa 40 vuodeksi. Sitten pitää maksaa lisää, jos haluaa jatkaa aikaa, ja velvoite haudasta huolehtimiseen jatkuu. Hoidon voi tehdä itse tai maksaa siitä.

Vierailija
93/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä ihan niin mene, että jokainen voi tehdä mitä tahtoo. Yleensä kun hautapaikka ostetaan x vuodeksi, asiakas saa mukaansa esitteen, jossa kerrotaan haudan hoidosta. Vaihtoehdot on joko pitää itse siistinä tai ostaa seurakunnalta haudan hoito. Jos hauta selkeästi jätetään hoitamattomaan tilaan, siitä voidaan lähettää kirja ja yhteydenottopyyntö haudan tietoihin merkitylle yhteyshenkilölle. Joskus käy niin, että yhteyshenkilön tiedot muuttuneet, esim. osoite vanhentunut tai henkilö kuollut, ja silloin kirje palautuu takaisin.

Ei pidä paikkaansa. Haudanhoito ei tarkoita sitä että haudalle pitäisi istuttaa kukkia kesäksi tai viedä kynttilä jouluksi. Haudan hoito tarkoittaa lähinnä sitä että hauta on edelleen hallinnassa ja että haudalla tehdään välttämättömät kunnostukset, kuten esimerkiksi vaarallisesti kallistuneen hautakiven korjaus. Ei sitä hallintaoikeutta toki menetä edes siihen vaikka kivi kaatuisi. Seurakunta korkeintaan kärrää kiven kaatikselle jos ei ole tavoittanut omaisia.

Itse en ole ikinä edes käynyt isän haudalla enkä tiedä mitä haudalla tapahtuu vai tapahtuuko mitään.

Vierailija
94/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on väärää tietoa haudan hallintaoikeudesta. Hautapaikka täytyy lunastaa vähintään 25 vuodeksi hautaushetkestä. Siis ei enintään vaan vähintään, kuten pihit tai vähävaraiset ihmiset tekevät. Hautapaikan voi lunastaa myös 50 vuodeksi, jos haluaa ja on rahaa maksaa kerralla. Voi sopia myös eri ajasta, jos seurakunta siihen myöntyy, esim. jollain paikkakunnalla voi lunastaa 40 vuodeksi. Sitten pitää maksaa lisää, jos haluaa jatkaa aikaa, ja velvoite haudasta huolehtimiseen jatkuu. Hoidon voi tehdä itse tai maksaa siitä.

Käytännöt vaihtelevat eri seurakunnilla ja ne ovat sen lisäksi voineet muuttua vuosien saatossa.

Vierailija
95/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo hauta ole hoitamaton. Hautakivi on pystyssä eikä ruoho rehota. Haudan hoito ei tarkoita sitä, että sinne pitäisi istuttaa kukkia.

Vierailija
96/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossa jotain kukkia ollut, kun jäljet näkyy. Ja kynttilä ollut syksyllä ja talvella, kun näkyy.

Hautaa ei ole vaan laitettu kesäkuntoon.  Hautahan on eri paikkakunnalla, kuin missä lähiomaiset asuu.

Kuolemasta näkyy olevan kohta 40 vuotta.  Niin se ihminen unhoittuu. 

Eihän se, ettei vuosikymmenten jälkeen ehdi jatkuvasti haudalla ravata tarkoita sitä, että olisi rakkaan ihmisen unohtanut. 

Pakko kommentoida tähän sen verran, kun ei taida kaikilla olla tiedossa että haudan hoidosta voi maksaa, jolloin sitä hoidetaan ilman että itse tarvitsee "ravata" siellä yhtään kertaa. Mutta joo, muuten olen samaa mieltä, että tämän jutun olisi voinut jättää tekemättä. 

Alapeukuttajat hei, kerroin teille ihan vaan faktatietoa, en ole vaatimassa että teidän pitäisi maksaa omaistenne hautojen hoidosta. Ja edelleen olen sitä mieltä, että tämän jutun olisi voinut jättää tekemättä.

Vierailija
97/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haudanhoito ei tarkoita kukkien istuttamista. Riittää että ruoho on leikattu.

Vierailija
98/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anssin aika menee wokettamisessa. Ei siinä ehdi hoitaa hautaa.

Vierailija
99/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä Juha Kelan kuolemasta on lähes 40 vuotta.

Anssi ollut siis vähän yli 10v , kun tämä tapahtui. Eli muidtikuvatkin alkaa olla halistuneita jo. Elämää 10v isän kanssa ja 35v ilman. Voin kokemuksesta sanoa, että surut on surtu . Asia käyty läpi ja nyt isä on vain  kaunis muisto, ilman mitään suuria tunteita. 

Ja toisaalta Anssin mutsi alkaa varmaa olemaan lähes 80v, ja saattaa olla, että olis lähes puolessa vuosisadassa keksinyt muutakin tekemistä kun juosta haudalla. 

Jotain kivi nurin ja elämä jatkuu.

Uusia ihmisiä on tullut ja mennyt heidänkin  elämässä. 

Niin se menee. Elämä jatkuu.

Ei se niin mene kaikilla, vaikka sinulla menisi. Oma isäni kuoli, kun olin vähän alle 10 ja olen edelleen surullinen asian vuoksi, vaikka siitä onkin jo 30 vuotta. 

Vierailija
100/156 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo edes ole hoitamattomassa tilassa. Kukat eivät ole välttämättömiä haudalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi