Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi jalankulkijaa kohtaa jalkakäytävällä, kumpi väistää?

Vierailija
20.07.2024 |

Jos vain kävelen jääräpäisesti suoraan ja toinenkin on jääräpää, niin jäämmekö loppupäiväksi paikoillemme ruopimaan rintamasuunnat vastakkain?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyön varalta turpaan vastaantulijaa, koska en tiedä kumman pitäisi väistää.

Vierailija
82/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, tätä sovelletaan myös kävellessä niin ei kenenkään tarvitse poukkoilla.

Ajoneuvoilla on oikeanpuoleinen liikenne. Jalankulkijoilla on vasemmanpuoleinen liikenne.

Jalankulkijoilla on kyllä jokapuolinen liikenne. Saa kävellä oikeaa tai vasenta laitaa, pitää katsoa aina tapauskohtaisesti onko kätevämpi siirtyä oikealle vai vasemmalle kun tulee toinen kävelijä, sama hitaampia kävelijöitä ohittaessa. Lapset kulkee aina sillä reunalla kun on kauempana autoista että vanhempi on lapsen ja autojen välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä. Kiva kun joku sanoi, että fiksumpi. Mutta joo, vähän olen joskus miettinyt että miksi minä aina väistän. Toinen tulee vaan eikä tee elettäkään väistääkseen, ja minä väistän ettei törmättäisi, tai jäätäisi viime hetkellä hytkymään edestakaisin että kumpi menee kummaltakin puolelta, ja molemmat yrittää aina vaistomaisesti samaan suuntaan kunnes lopulta toinen saa itsensä pysäytettyä ja jumitilanteen purettua.

Ratkaisin jumit alkamalla väistää aina oikealle puolelle. Tämän jälkeen ei oo tarvinnut jumittaa.

Vierailija
84/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten sulla olisi jatkuva turpaanveto ja otto. Mitäs järkeä siinä on.

Vierailija
85/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikot väistää

Vierailija
86/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi jotkut jalankulkijat käyttävät kevyen liikenteen väylällä vasenta puolta menosuuntanaan. Tämä sääntö pätee vain autotiellä kävellessä, ei jalkakäytävällä. Oikein olisi käyttää tien oikeaa puolta, niin kuin autotkin tekevät.

Monilla on mennyt sekaisin autotien laidan ja kevyen liikenteen väylän ohjeistus, ajattelevat vasemman puolen olevan suositus molemmille.

Monesti nämä ovat vanhuksia, vaikka heidän luulisi muistavan vielä vuoteen 1997 voimassa olleen säännön, jonka mukaan kevyen liikenteen väylillä on oikeanpuoleinen liikenne. Silloin tieliikennelaki muuttui, ja jalankulkijan puolta ei enää määritelty. Mielestäni vanha laki oli selkeä, itsekin ehdin vielä oppia oikean laidan kulkemisen koulussa (oppikirja oli ehkä vanha, tapahtui lakimuutokseen jälkeen).

Vierailija
87/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tämän väistötilanteen    monessa ahtaassa paikassa paras konsti on pysähtyä.

Vierailija
88/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kävelen oikeata reunaa, kuten järkevät ihmiset tekee, niin vastaantulija väistää. Pyörälläkin pitää kulkea tien oikeaa reunaa. Autotkin kulkevat oikeaa kaistaa. Liukuportaissakin mennään oikeaan reunaan ja vasemmalta ohi. Ala-asteella opettajakin opetti kulkemaan kelvin oikeaa reunaa. Sitä ei lue missään lakikirjassa, mutta varmasti 80% porukasta älyää pysyä tien oikeassa reunassa. Ainoa poikkeus tulee silloin, kun minun oikealla on pusikota ja vasemmalla autotie ja vastaan tulee tyyppi koiran kanssa jonka koira kulkee pusikoita pitkin.

Vierailija
89/95 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut tämän väistötilanteen    monessa ahtaassa paikassa paras konsti on pysähtyä.

Juu puhelin käteen, väärältä puolen tuleva saa itse sitten väistää.

Vierailija
90/95 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihmiset vähän osuisivatkin toisiinsa kävelyvauhdissa, siitä ei tule peltikorjaamolla oiottavia vahinkoja mistä koituisi taloudellisia menetyksiä, joten ei liene niin tarkkaa. Sanotaan vaikka että viisaampi väistää.

Vierailija
91/95 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyenliikenteenväylällä väistetään oikealle. Jos joku törppö kävelijä kulkee vasenta reunaa, saa kulkea, mutta vastaantulevan oikeaa reunaa kulkevan ei tarvitse väistää, vaan hän jatkaa kulkuaan oikeassa reunassa. Väistäminen vasemmalle olisi vaarallistakin, sillä takaa tulee pyörä läheltä ohi, koska pyörät kulkevat oikeaa reunaa. Vastaantuleva näkee pyörän ja osaa varoa.

Toivoisin että noita vasemmalla vänkääjiä ei enää kohta olisi yhtään elossa. Haittaavat muiden kulkemista huomattavasti.

Vierailija
92/95 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kävelevät vastakkaisn, molemmat väistää muutaman sentin oikealle, kyllä mahtuu.

Vierailija
93/95 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ihmiset vähän osuisivatkin toisiinsa kävelyvauhdissa, siitä ei tule peltikorjaamolla oiottavia vahinkoja mistä koituisi taloudellisia menetyksiä, joten ei liene niin tarkkaa. Sanotaan vaikka että viisaampi väistää.

Monet kevyen liikenteen väylät ovat yhteisiä jalankulkijoilla ja polkupyöräilijöille eikä niillä ole välttämättä erillisiä kaistoja. Monesti niissä liikennemerkissä on vielä kaksi nuolta, toinen ylöspäin ja toinen alaspäin osoittaen että tulee noudattaa oikeanpuoleista liikennettä eikä kyseessä ole yksisuuntainen tie.

Kukaan takaa tuleva polkupyöräilijä ei ajaa huvikseen jalankulkijan päälle etenkin jos tämä liikkuu ennalta-arvattavissa tien oikean laitaa eikä hortoile koko kaistan leveydellä. Törmäystilanteessa pyöräilijälle kävisi lisäksi huonommin kaatuessaan sillä jalankulkija on tukevamassa tilanteessa.

Ajatellaan kohtaamistilannetta jossa samanaikaisesti vastakkaista suunnista lähestyy toisiaan 1 jalankulkija ja 1 polkupyöräiljä. Kaikkien 4 liikkujan tulee pystyä arvioimaan 3 muun liikkujen mahdolliset "reittivalinnat". Esimerkiksi toisen pyöräilijän tulee väistää edellä menevä kävelijää, joka menee tien oikeaa laitaa ja häntä vastaan tulee toinen kävelijä ja toinen pyöräiljä tien vasemmalla puolella. Tilannearviosta tulee huomattavasti helpompi jos molemmat kävelijät liikkuvat kulkusuuntansa mukaisesti tien oikeaa laitaa.

Vierailija
94/95 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varautua että hän väistää ensimmäisen iskun ja lyö takaisin. Sitten on turha huutaa äitiä apuun.

Vierailija
95/95 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kauheaa jos joutuisi usein pysähtymään ja neuvottelemaan. Toinen kysyisi "miksi sä tuut kohti vaikka mä kävelen tätä reunaa vaan". Mitä se toinen sanoisi? Että haluaisi tulla myös sitä reunaa? Kumman "omistuksessa" se reunus tai kohta reitillä olisi. Tai viivan kävely eli suoraan. Jokaisen oma tila. Se joka kävelee eka siinä vai tilanne huomioiden. Ehkä sitten vaan pitää väistellä tai muuttaa jonnekin. Hmm.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi